Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2372 ggr
sandra75
2012-12-04 15:40

Broddat till hälften

Ja nästa utmaning, igår fick jag broddat lilltjejen. Senast hovslagaren var och skodde fick jag fyra broddhål i varje sko, tyvärr var jag lat och osmart och satte inte i några blindbroddar i hålen. Det straffar sig nu ca 3 veckor senare.

Igår fick jag iallafall efter mycket slit i broddarna i de bakre hålen. Jag har lite lägre broddar och har i dem hela tiden. Sen började jag rensa/peta i främre hålen men gav upp när det verkade sitta en liten men ändå heltäckande sten i ett av hålen :p

Jag har idag googlat lite och hittat tips om att använda ljumet vatten eller "slå" sönder stenen med en hovkrats+något att slå med. Det gick inte med gängtappen. Får se om jag lyckas eller får hoppa över dem, fast det hade känns skönt att få broddat med fyra så det blir mer "jämt" och bättre grepp.

Har även beställt polarpads till bakhovarna eftersom hon uppenbarligen inte tålde snösulorna - se hovböldsinlägget :) men än så länge är det pudersnö och ganska kallt så förhoppningvis ska hon inte få några snöstyltor under kvällens lektion.

Har ni broddat/sulor?

Annons:
Stallmima
2012-12-04 21:19
#1

Försök att pilla loss den med en söm, har varit med om detta när pållarna tappat brodd i hagen. Går inte det så försök när ponny skos om att pilla ut ev med hovis hjälp. Inte så bra att bara gå broddad bak i skorna.  Lycka till  Skrattande

sandra75
2012-12-05 08:13
#2

Japp provade igår att pilla med en söm på stora röda tjejen - icke russ. och det funkade väldigt bra! jag tyckte ändå att den piggen jag hade att pilla med - sån som är gjord för att rensa broddhål. men den var uppenbarligen inte riktigt lika vass. Hade även lite ljumet vatten som jag hällde i hålen för att tina upp.

Lilltjejen reds på lektion och det hade gått bra. Tränaren berömmde henne och sa att hon gör framsteg och hon tycker det är extra roligt att hon tar med sig nya lärdommar även när hon byter ryttare - något som tränaren sa att hon upplevde att inte alla småponnier gör ;)

StuteriSolo
2012-12-06 06:51
#3

Alla våra är broddade runt om, det är inte varje år alla är vinterskodda, det beror på hur mycket snö vi har. Nu blev det is först så…

sandra75
2012-12-06 08:57
#4

Det är så himla skönt att kunna ha dem broddade hela tiden. Är inte avundsjuk på de övriga i stallet som broddar ur och i varje dag. Jag ser bara till att rucka på dem varje dag så jag vet att jag kan få loss dem om jag behöver.

Jag har de första broddarna på bilden, ganska låga och slits ganska snabbt. Funderar på att byta till nr 2 - fast den med en liten kant längst ner. fast då är det ju större risk för trampskador. Egentligen hade jag velat ha guldskor men min hovslagare tar inte in sånna då han tycker de är för dyra. - fast han kan minsann med att ta 150kr/par för snösulorna :p

http://dressyrsnack.se/wp-content/uploads/2012/01/Copy_of_Broddar2.jpg

Vad har ni för broddar?

StuteriSolo
2012-12-07 06:54
#5

Vi har vanliga tunahaken, 6mm på 5/16 och 8 mm på 3/8, beror på vilken sorts sko hästarna har. Ser ut som nummer två på bilden.

Har inte haft en enda trampskada, men russen är ju inte så klantiga som stora hästar Skrattande

VeronicaP
2012-12-07 08:08
#6

Jag ´har ju aldrig broddar på och aldrig i hagen pga av skaderisken om de går ihop med andra hästar.

Vi drar ju av skorna på våra på vintertid i stället .

#5 har sett trampskada på russ inte så vackert .

Har tyvärr sett allt för ofta broddskador på hästar efter en spark efter borddad häst i hagen och det gör att jag aldrig skulle våga ha det på mina hästar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: