Annons:
Etikettallmänt
Läst 1789 ggr
IdaBabe
2012-11-29 21:57

Lösdrift?

Hej!

Jag funderar på att börja ha mitt gotlandsruss på lösdrift till nästa år då han älskar att vara ute. Dock har jag inte så mycket erfarenhet av lösdrift då jag endast har haft mina hästar i box osv. Vi ska bygga lösdrift här hemma på gården och två hästar till kommer gå med honom på lösdriften.

Jag vet att de ska ha ligghall, fri tillgång till hö osv osv. Men hur gör ni som har era hästar på lösdrift? Får de endst hö eller de får kraftfoder också? Hur ofta gösslar ni ligghallen? Berätta gärna lite om hur ni gör med era hästar på lösdrift, fodring m.m. :)

Annons:
Tusen
2012-11-30 01:24
#1

Våra har gått på lösdrift i snart 15 års tid och så här gör vi.

De har fri tillgång på hö, saltsten och mineraler. De hästar som är magra (ja, vi har faktiskt några russ som är lite tunna. Flört) får lite kraftfoder efter träning och lucern. Stora tunnor med vatten som fylls på ofta. I år ska vi dessutom börja med termobar för att vattnet inte ka frysa om det blir riktigt kallt.

Ligghallen används väldigt lite av våra russ så den behöver vi inte mocka så ofta. Mellan en gång i vecka till en gång i månaden bara. I år har vi halm i lösdriften men andra år har vi haft torv eller torv/spån-blandning.

Varje sommar mockas hela lösdriften ur (hage plus ligghall) och får torka upp under sommarmånaderna. Det förhindrar maskspridningen.

Även våra tävlingshästar går i lösdriften och jag har nyligen läst i en hästtidning om hur forskningsstudier har visat att alla hästar mår bäst av lösdrift. Fölston och föl, hingstar och valacker, promenadhästar och tävlingshästar. Alla blir friskare och mindre skadade om de får gå ute dygnet runt. dessutom har det visat sig att en häst på lösdrift inte behöver samma igångsättningstid som en stallad häst har efter en längre tids vila. De behöver heller inte skrittas fram på smma vis som stallade hästar.

Jag kan inte ens komma på en enda nackdel med lösdrift.

Hoppas ni kommer att trivas med det. För oss ä det både tidssparande och mer ekonomiskt.

ryttarn
2012-11-30 17:49
#2

#1 Kan bara skriva under på det du säger. På ett ungefär så har vi oxå, även om vi är tvugna att använda slowfeeders till hösilaget för annars har jag vandrande tunnor. Har försökt med fri mängd under första vintern som vi bodde på den gård där vi nu bor. Kan säga att det inte alls vart bra….. Men sedan vi infört slowfedders fungerar det väldigt bra. Hästarna har ständig tillgång på foder men kan inte hetsäta.

Sedan har vi ett stall oxå, men där står hästarna enbart när dom måste. Det kan bero på skada eller att dom måste hanteras extra mycket. I uppfostran av mina hästar ingår det att kunna stå, även ensamma, i ett stall. Även om de växer upp på lösdrift.

Kan även tillägga att förutom russ har vi även kallblodstravare som går på lösdrift.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Loca Diaz]
2012-12-02 18:27
#3

Jag har aldrig haft lösdrift men kan hålla med #1. Verkar mycket bättre, lämpligare och NATURLIGARE. Sparar tid och pengar gör det också. Men sen finns det dessa människor som anser det vara "djurplågeri" eller "synd" om dom… man bah "okej vad gör dom i det fria då?" … Märkligt syn tycker jag. Hellre stor yta och vara "fri" än att stå i en box (visst det är en vana för många hästar och vissa trivs så).

Eller att det är "kallt" åt dom… Min svärmor har t.o.m vedeldad kamin i sitt stall så det är aldrig minus grader i stallet, visst är det skönt och lämpligt men sen har hästen inte ens täcke när den kommer ut i hagen - det blir ju en för stor temperatursskillnad.

Kanske blev OT.

Men de lösdrift jag sett har de fri tillgång till hö och saltsten och i det stall jag var på en vecka där fick de kraftfoder en gång om dagen efter ridning/borstning (de som behövde).

Upp till toppen
Annons: