Annons:
Etikettur-spår
Läst 2671 ggr
emmajensennn
2012-11-14 14:33

Är jag för stor? :O

Hej!

Nu efter sommaren som kommer 2013 ska vi skaffa ny häst och funderar för fullt vilka jag kan ha/inte ha, vilka som/inte passar mig och kom och tänka på Gotlandsrusset.

Men nu kommer min fråga, är jag för stor för Gottis? Är för det mesta ute efter hoppning, men även en del dressyr och att rida i skogen.

Jag är ca 167-170cm och väger ca 50cm.
Är dom viktbärande? för min mamma vill kunna rida på hästen också och hon är väl lite… aa…. smått överviktig men kortare än mig.

Tacksam för snabbt svar :)

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
Prenses
2012-11-14 14:57
#1

Tror nog du är lite lång att rida ordentligt i och med att benen kan bli lite väl långa, men köra går ju bra också! :) Vikten är det minsan inge fel på! :)

emmajensennn
2012-11-14 15:04
#2

#1  Okej, det är ändast ridning jag är intresserad av dock ^^ men tack :)

You can't make a rainbow without a little rain

silarp
2012-11-14 15:19
#3

jag är 169 o väger 53-54 kg, jag är vuxen och anser mig för "stor" att rida russ… så jag kör dom för det mesta, även om jag sitter o smårider nån sällsynt gång "bara för att"…

Det är nog EGENTLIGEN ingenting för russet… mer känslan  lixom.. har ju en stor häst att rida på, så varför släpa fötterna i backen på dom små…(mina är 121 och 125)

emmajensennn
2012-11-14 15:22
#4

#3    har inte bestämmt mig för om jag ska ha stor häst eller ponny än….
Men Gottis blir det då inte

You can't make a rainbow without a little rain

MagganS-B
2012-11-14 15:36
#5

#4 Varför inte köpa ett stort gotlandsruss som ligger på gränsen 128-130 cm? Dom brukar vara kraftiga och viktbärande, vuxna rider på islandshästar och är man bara ute efter en häst att ha kul med i skogen osv. så är det väl helt perfekt med ett russ! TÄNK OM! Russet är tåligt, blir sällan sjuk och blir en kompis för minst 20 år!

emmajensennn
2012-11-14 16:05
#6

#5  jo, men jag ska ha en häst/ponny att tävla i hoppning med

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
[cancan]
2012-11-14 16:56
#7

Det finns ju några russ som växt över till C-ponny mått… De kanske skulle vara någonting? =)

Qalaspuff
2012-11-14 20:36
#8

Vi rider våra russ utan problem, jag är 1.64 och mamma är någon cm kortare, min 4-åring är nu ca 128cm i mankhöjd, men 5-åringen är bara 120 cm och väldigt kort i kroppen. Dock är det ju inte så att man, bara för att man ser lång ut, är för stor för hästen. Det beror ju helt på om ponnyn och du som ryttare kan balansera ekipaget. Glad Min kompis som är 1.66 lång rider också Röros (5-åringen) utan att vare sig ponny eller ryttare klagar, sen är hon ju dock rätt fet i nuläget (ponnyn alltså), så benen sticker inte ut så mycket p.g.a den runda magen.. Men som sagt, jag skulle inte tycka att du var förstor, men det beror ju på vad man har tänkt göra och hur ponnyn är byggd också. Glad

Teja-Bea
2012-11-14 21:49
#9

Hej!

Du är defentift inte för tung. kanske lite i längsta laget och det är svårt att säga om ett russ skulle passa dig och din mamma.

Men om du framför allt är ute efter att tävla hoppning så måste jag säga att du nog snarare är för gammal!

Åldergränsen för B-ponny i hoppning är ju 13 år!

Visst finns det russ som är C-ponnyer och där är åldergränsen 18 år. Men om du är född -97 så får du ju då endast 2 säsonger tillsammans med hästen =(

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tessan08
2012-11-14 22:04
#10

Om russet är av det större grövre slaget är du inte för lång och inte för tung heller för den delen! Håller med Maggan, kolla in Islandshästarna och deras ryttare, ingen höjer på ögonen för dom utan där är dom betydligt längre och väger rätt mkt en del. Min granne har en islänning som är 134cm och hon är 175 samt väger runt 75 kg och ingen säger nått om det. Men ska du tävla är det ju din ålder som sätter stopp för b-ponny inte egentligen din läng och vikt.

emmajensennn
2012-11-15 06:59
#11

#9   Jo jag vill ju kunna tävla med ponnyn/hästen i mer än 2-3 år :( därför har jag så svårt för att bestämma mig vad för ras som skulle passa.

#10   aa, åldern sätter stop för ganska mkt tyvärr

You can't make a rainbow without a little rain

Linnea
2012-11-15 14:17
#12

#11 Du kan tävla ponny som storhäst också, det beror helt på vad du vill själv. Vill du bara tävla lätta klasser tex så funkar det ju med ponny i storhästklasser.

Jag är 156 cm och har ett russ som är ca 135 cm (rätt stor alltså!) och han är i minsta laget faktiskt, hade inte gjort nåt om han var fem cm högre. Så jag tror du blir lite lång, visst kan man rida ändå men en vuxen man på 180 på en islandshäst ser ju jättestor ut. Visst kan man rida som sagt men speciellt i dressyr är det ju viktigt att ekipaget är proportionellt.

En stor d-ponny eller en storhäst passar nog bättre..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

emmajensennn
2012-11-16 06:17
#13

#12  Jo. Vill kunna ha min nya pålle i flertal år frammåt utan att växa ifrån

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
Nelliie
2012-11-27 17:00
#14

Tyckte nog det kändes lite som du är för lång, speciellt om du främst är intresserad utav att hoppa. Jag vill inte rida mitt russ och jag är 1,64 och väger 53 kg, men det är väl från person till person antar jag! Lycka till med hästletandet!

emmajensennn
2012-11-28 06:39
#15

#14   jo. Har hittat en foderhäst, Appaloosa

You can't make a rainbow without a little rain

Nelliie
2012-12-05 12:05
#16

Va kul, lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: