Annons:
Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
Gullan_J
11/11/12, 7:18 PM

Utrustinin till era russ

Vad har ni för utrustning till era russ när ni rider/kör? Du menar jag utrustning på russen. Har ni några hjälptyglar? Vilket sorts träns, engelskt, pullar, har ni benskydd?

Ja, alla utrustning på russen.

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
MagganS-B
11/11/12, 9:50 PM
#1

Vanligt enkelt träns, inte en massa onödigt annat än OM det skulle behövas! Förr använde vi inte ens sadel, i bästa fall bara ett lammskinn med en gjord om det var kallt, man får superbra balans då!

Lena90
11/12/12, 10:11 AM
#2

Jag försöker också hålla mig så enkelt som möjligt när det gäller utrustning, känns som att mycket är i onödan och då är det bättre att lägga de pengarna på vettiga, enkla saker :P Jag kör ju mest och plockar gärna av nosgrimman på tränset om det funkar.

Carpe diem!

kakan89
11/12/12, 11:29 AM
#3

När hon rids har hon sadel och rephackamore.

När hon körs har hon bröstsele alternativt remsele och som huvudlag repgrimma. Den enda extrautrustningen jag funderar på är slaggjord för säkerhets skull.

Lisa-trollet
11/12/12, 3:13 PM
#4

Vid ridning har hästen sadel och träns, brukar ha engelsk nosgrimma. Om vi hoppar brukar dom ha benskydd fram. Vid körning har dom bröstsele och träns ev slaggjord.

Linnea
11/12/12, 4:45 PM
#5

Träns med engelsk nosgrimma och gummibett alt hackamore och sadel. Vid hoppning även halsrem.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gullan_J
11/12/12, 8:25 PM
#6

Själv har jag (känner att jag kanske har lite mycket utrustning) vanligt aachenträns (rosa med lite bling bling på), en hopp och en dressyrsadel, rakt, två och tredelade tränsbett, bak och framdamasker, senskydd och bakstrykkappor, vid hoppning sadelgjord med magplatta, fårskinnspadd under sadlarna, en MASSA schabrak och vojlokar, martingal vid lite svårare/avancerade hoppning, annars inga hjälptyglar. Brukar även rida henne på bettlöst eller med halsrem.

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
sandra75
11/13/12, 9:21 AM
#7

Jag har en allroundsadel - tyvärr inte optimal men får duga än så länge, ingen aning om märke. Har svanskappa så den inte ska glida fram. - tillfällig lösning. Benskydd vid terrängridning.

Träns med remontgrimma, bettringar och ett rakt "gummibett"

Vid körning har jag en drive out - startsele + träns - har inte hittat något passande körträns än och bettet är ett postkandar.

Ländtäcke om det regnar - tar sån tid att torka!

Upp till toppen
Annons: