Annons:
Etikettallmänt
Läst 2079 ggr
Polenta
2012-10-17 19:49

Avla på fångsto

Ja som sagt fick mitt sto lättare fångkänning ifjol, hon har klarat sig bra nu med ett föl vid sidan som har diat. Men hon har inte stått på bete, däremot i gräshage.

Jag står i valet och kvalet på vad jag ska göra med henne, skulle ni vilja avla på ett fångsto? Är det ärftligt? Vad har ni själva för åsikter och tankar ang. avla på just fångsto ..

Annons:
silarp
2012-10-17 20:50
#1

ja.. jag vet ju många som avlar just för att dom INTE ska få fångutbrott.. alltså att risken att drabbas av fång minskar när dom är dräktiga.. .men om det är RÄTT det vet jag däremot inte!

Tusen
2012-10-17 20:53
#2

Vårt ena sto FICK fång då hon var dräktig. Så det är nog olika.

ryttarn
2012-10-17 21:02
#3

Det är lite lurt det där efterssom man inte helt vet vad fång beror på. En faktor som man vet att alla fångston har är en insulinintolerans. Däremot får inte alla hästar med den faktorn fång. Den faktorn är troligtvis ärftlig så visst finns det en ökad risk…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2012-10-17 21:05
#4

#3 Om det är ärftilgt eller inte beror väl också på VARFÖR de fått fång? Precis som människor kan det säkert vara olika anledninger till sockerintolerans, eller?

ryttarn
2012-10-17 21:17
#5

#4Det jag reffererar till är genbaserat, altså ärftligt. Letar efter uppsatsen som jag läste om detta och återkommer när jag hittat den. :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
2012-10-17 21:24
#6

#2 Mitt sto fick också fång när hon var dräktig, vi vet dock inte varför hon fick det då. Men hon har som sagt klarat sig nu när hon haft föl vid sidan.

Annons:
ryttarn
2012-10-17 21:31
#7

står en del om det här: http://www.hastsverige.se/sida387.html

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Gurkane
2012-10-17 22:37
#8

Det var en intressant länk, Jerker.

Plupp73
2012-10-17 22:38
#9

Som jag uppfattar det så kan man parallellställa fång som metabol sjukdom med diabetes typ 2, dvs insulinresistensen. Alltså finns en ärftlig komponent/benägenhet att utveckla sjukdomen, men även en miljöfaktor som påverkas av motion, kost, vikt etc.

När det gäller människor kan man få graviditetsdiabetes, vilket beror på att insulinresistensen ökar under graviditeten (för att fostret skall få socker/näring via moderkakan). Vissa utvecklar då för stor resistens mot insulin, vilket ger onormalt högt blodsocker = gravdiabetes. Dessa kvinnor är mer benägna att utveckla diabetes typ 2 senare i livet än andra.

På samma sätt som den metabola sjukdomen diabetes och insulinresistens påverkas av bra kost i rätt mängd, motion (sänker resistensen) etc så påverkas fångbenägenhet ju på samma sätt. Och det kan vara så att ston som fått fång under dräktighet har större benägenhet att utveckla det senare, som människor.

På samma sätt som man kan se på en människa att den har metabol sjuklighet, så tycker jag att man i många fall kan se på en häst när den har fångbenägenhet genom inlagring av fett på vissa ställen, viss kroppskonstiution etc. Samtidigt går ju sjukdomarna att undvika hos både djur och människor genom att minimera miljöfaktorn, och DÅ tror jag inte att det spelar roll med dräktighet eller ej.

Tusen
2012-10-17 23:53
#10

#7 En intressant länk men den verkar inte stämma alls på vårt sto. Hmmm… Det kanske inte ens var riktig fång som hon fick då.

kakan89
2012-10-18 08:18
#11

Fång kan bero på flera orsaker än socker. Bland annat finns ju även belastningsfång men det är ju inte foderrelaterat.

Själv så hade jag inte avlat på ett fångsto. Dels på grund av att jag är helt övertygad om att känslighet är ärftligt. Dels på grund av att hästar med hormonförändringar lättare blir IR och alltså lättare kan få fång.

Sen ska man också säga att IR är inte ett kroniskt tillstånd utan det är något som går att "bota" genom rätt foder och rätt motion.

ryttarn
2012-10-18 09:07
#12

#11 Belastningsfång är en lite annan sak, kanske.

Men vad gäller övrig fång så gjordes en undersökning på SLU för ett par år sedan(hittar dock inte den uppsatsen) där man kunde konstatera att samtliga fånghästar hade den genetiska faktorn för insulinresistens. Dock utvecklade inte alla hästar med denna faktor fång. Mao, det är inte den ärftliga faktorn för IR som utlöser fång utan det är oftast andra faktorer. Det vore onekligen intresant att veta hur många individer i russpoppulationen som har denna IR faktor men inte fått fång.

Så länge man inte vet detta kan man ju inte gärna säga att en individ som fått fång är mer känslig än en annan.  Skillnaden beror kanske snarare på hästhållningen, vilket inte är ärftligt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Cara-Mia
2012-10-18 10:13
#13

Jag frågade veterinären ang mitt fångsto, hon rekommenderade att hon skulle ha föl vid sidan och vara dräktig. Ingen av hennes avkommor har fått fång (hitills) och då var den ena rejält i rikszonen efter en komlpicerad fölning, och dessutom är hon just nu väldigt rund. Mitt fångsto går dessutom på bete och har fri tillgång på hösilage på vintern, dock har hon föl vid sidan och är dräktig. Jag är alltid försiktig vid foderbyten och "infodring", men peppar peppar fungerar det. Ger även vissa gånger ett preparat som heter Protexin vid foderbyten.

Hade ett sto på betäckning som hade haft fång, hon fick en släng av fång när hon blev dräktig, det kunde bero på hormonförändringarna i kroppen sa veterinären.

Annons:
kakan89
2012-10-18 14:53
#14

#10 Nämnde belastningsfången eftersom #7 inte tyckte att EMS stämde på hennes häst.

Jag har själv ett russ som utveklade ganska svår IR som 2-åring. För dåliga staket och en åker med foderärtor utanför. I dagsläget är hon helt frisk och kan äta ganska stora mängder Energi och socker för att vara EMS.  Stor del av russen har IR-problematik, det är bara att kika på dem.

Vi har även en fjording och en shettis med IR-problematik. Fjordingen är idag frisk men shettisen håller vi på att kämpa med.

Fjordingen fick fång när han var ung och de andra två har aldrig haft det trots att de två egentligen var sjukare i sin IR.

Upp till toppen
Annons: