Annons:
Etikettföl
Läst 1431 ggr
Tusen
2012-10-17 17:42

När skiljer ni fölen...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite nyfiken på vid vilken ålder på fölen ni har då ni skiljer fölen från stona.
Detfinns ju väldigt många olika åsikter om detta.

Själv är jag mycket tveksam till att skilja fölen så tidigt som vid 6 månaders ålder utan våra får gå tillsammans tills fölen närmar sig året.

Hur gör du och framför allt..VARFÖR?

Annons:
ryttarn
2012-10-17 18:32
#1

Beror helt på individ och övriga omständigheter. Ett av mina ston brukar vänja av fölet vid 8-9 månaders ålder. Skall ett sto ha ett nytt föl vill jag helst att årsfölet senast skall vara avvant 2-3 månader innan stoet väntar sitt nya föl.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
2012-10-17 19:40
#2

Jag hade tänkt vänja av min ganska snart, vid ca 6 månaders ålder då planen är att hon ska åka iväg på lösdrift med andra russföl.

murkla
2012-10-17 20:15
#3

Vald vid 6 månaders ålder.  Men då fick föl stå i egen box men fick gå tillsammans i hagen. Funkande bra. Då i allafall.  Har bara haft ett för så.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Tusen
2012-10-17 20:49
#4

#2,3 Varför just vid 6 månaders ålder? Vad är det som gjorde att ni valde just 6 månader och inte t.ex. 8 månader eller 5 månader eller 7 månader?

VeronicaP
2012-10-17 20:55
#5

Jag valde olika för olika individer . Hingstfölen brukar vara runt 6 månader när de vans av från sin mamma men det beror på att de får gå över till hingstflocken . Jag vill inte ha kvar hingstfölen allt för länge bland stona , inte riskera att de betäcker. Sto föl får gå kvar till mamman vänjer av själv , fast ibland får de stå inne på natten utan sin mamma för att de ska lära sig vara själva .

Så jag gör verkligen olika för olika individer :)

einarsson
2012-10-17 21:20
#6

Vid 7-8mån ålder.

Fölen får egen box, ev tillsammans med ett annat föl när de är i den åldern. De får gå med stona under dagen, hingstfölen får bara gå med stona till januari ungefär, vill ej att de rider på stona. Diar stofölen, och stoet skall ha nytt föl eller skall sättas igång och tränas, tas de stona ifrån flocken när det är två månader kvar till fölning, eller de börgar tränas.

Annons:
silarp
2012-10-17 21:23
#7

har vant av alltifrån 5-10 månader, det beror på lite olika saker… men jag vänjer alltid av på samma vis, dvs dom får stå själva på natten först och går tillsammans på dagarna, sedan bryter jag helt några månader så det blir på RIKTIGT… då har jag dom isär även på dagarna.

Men om fölet är litet och dåligt utvecklat vänjer jag inte av tidigt, likadant om det är väldigt stort och tar mycket på stoet (som kanske då börjar bli TUNN el dyl, ) så vänjer jag av tidigare,,,

det är oxå viktigt att se så dom mår bra och äter ordentligt tycker jag.. har man möjlighet och fölen ändå ska bo kvar, behöver man ju inte stressa…

MagganS-B
2012-10-17 22:00
#8

Jag valde 6 månader eftersom fölet behöver gå hos sin mamma i minst den tiden! Hur vi gör är beroende på om fölet är sålt eller inte, dom som går kvar går tillsammans med mamman på dagarna och står i egen box på natten när vi stallar in dom, och när det blir beror helt och hållet på väder och vind! Om stoet är dräktigt så brukar hon själv tala om för fölet när det är dags att sluta "snutta", annars så spelar det ingen roll om dom tar sig en tår ibland även senare om inte mamman ser ut att tappa hull av det. Fölisen mår i alla fall bra och får en bra start i livet!

Annette
2012-10-17 22:11
#9

Olika för olika individer.

Stofölen har fått gå med sina mammor till de varit ca 1 år. Dessa ston har ej varit ombetäckta.

Hingstfölen har jag haft med stoet 8-10 månader.

Cara-Mia
2012-10-18 10:05
#10

Beror lite på när dom är födda och om det är sto eller hingst. Hingstarna brukar brukar jag väja av vid årsskiftet då dom oftast är 7-8månader. Hade hingstar gick kvar i flocken längre å då blir dom klängiga på stona.

Stofölen får ofta gå hos mammaorna tills mammorna vänjer av själva eller att dom åker till annat bete. Men nu i vinter kommer stofölen att vänjas av också eftersom jag har andra förutsättningar.

murkla
2012-10-18 10:58
#11

#4.

De jag hört att många gjorde, Men De fick stå i varsin box brevid varandra,

Men vara tillsammans i hagen ända tills han var 1 år.  För jag hade bara dom två..

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Lena90
2012-10-18 14:24
#12

Tycker det är mycket inviduellt och för ens egna omständigheter. Ska fölet säljas så tycker jag de ska vara minst 6 månader. Men kan man vill jag ha de ca 7-8 månader. Sen är det lite olika med vilken typ det är. Är det lite pö om pö avvänging, typ då själv i box på natten så känner jag det helt okej att börja vid 6 mån. Den plötsliga skiljningen kan jag känna bättre att de är runt 7-8 mån.

Carpe diem!

johannaolofsson
2012-10-18 20:40
#13

Vid ca 6 månader, mest för att mitt sto behöver äta upp sig och lägga på sig hull till nästkommande unge och för att fölungen verkar redo och klar för nya utmaningar, hon går nästan bara tillsammans med dom andra stona och verkar ha släppt eller accepterat att mamman är klar med henne.

Annons:
Teja-Bea
2012-10-18 20:53
#14

Vi har nästan alltid delat på sto och föl vid ca 10månader. Detta pga att de släpps i nya flockar till sommarbetet! =)

Vi har sällan eller aldrig arbetat med att vänja av fölen i olika boxar m.m.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Miica
2012-12-11 09:21
#15

Jag säger olika! Förra årets föl vandes av runt 5-6 månader. I år vandes ena fölet av vid fem månader och den andra ska få gå kvar framåt våren, då mamma iaf ska få ett par månaders barnledigt innan nästa kommer!

Anledningen till att ena fölet får gå kvar i år är för att han inte är så välutvecklad ännu. Lite tanig tycker jag. Så bättre han får gå med mamma tant ett tag till =)


Upp till toppen
Annons: