Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2973 ggr
sandra75
10/16/12, 2:32 PM

Foderfråga

Vi har fått hösilage analysen nu och jag sitter och stirrar mig blind på siffror - vilket nog egentligen är dumt. :p vilket får mig att fråga erfarna russägare.

Hösilaget har ganska låg protienhalt, får en kvot på 4,7 om jag bara ger hösilage, vilket jag helst hade gjort. Just nu får hon hösilage och halm +  något äpple som belöning. 

Jag har tyckt att hon är lite "slö" men hon har ändå blivit ganska fin i hull senaste tiden efter en hårdbantningsperiod och med ökad motionering. Vi är inte fullt igång ännu men på väg.

Hur tänker ni med kvoten? Bättre att ha en låg kvot och ge mer grovfoder och försöka skippa kraftfodret - vilket jag helst gör? Enligt mina beräkningar täcks behoven både i energi och protein men energin ligger högre över det beräknade behovet.

Det hade självklart underlättat ekonomiskt att kunna använda stallets hö då det ingår.

Räknar jag på freefarm.se får jag fram följande

behov: 43MJ, 257smp
Med 7kg av stallets hö får jag följande värden
50MJ, 231smp

Tror ni det funkar? eller måste jag tillskottsfodra med kraftfoder?

Ett alternativ är att använda lucernhack
5kg hösilage
1kg lucernhack
2kg halm ger följande:

45MJ, 255smp

Annons:
kakan89
10/16/12, 7:51 PM
#1

Har väldigt svårt att se en så låg kvot funka på ett russ.

Va har du för värden på höet?

Jag hade definitivt inte gett extra halm eftersom du då bara tillför energi.

kakan89
10/16/12, 7:53 PM
#2

Såg nu att du i så fall skulle ge extra lucern också så är det alternativet bättre.

Nitro
10/16/12, 9:30 PM
#3

har samma kvot (tyvärr) till mina kallblodstravare. de går på 12kg hö och 3 kg krafft groov 125 + mineraler.

StuteriSolo
10/17/12, 6:21 AM
#4

Om hästen ska gå ner i vikt kan du ge bara hö tills den är lagom i hull, och så pigga upp det hela med t.ex lucern sedan. BLi rponnyn slö när den ska otonera så kan ju litet kraftfoder göra susen, man behöver ju inte ge några mängder. Våra hästar står på fri tillgång under vintern då de går på lösdrift, och får kraftfoder när de kommer in och jobbar. Hästarna brukar dock vila november-december och sedan får man se hur kallt det är

sandra75
10/17/12, 6:50 AM
#5

Tack för all feedback.

Halmen är mest till för att öka ättiderna, Jag blandar hösilaget med halmen och madame pillar bort det mesta av halmen. Tycker även det känns bra för henne att ha extra att tugga på med tanke på att högivan inte är så stor- hon äter upp ganska snabbt. Så halmen är jag väldigt motvillig i att ta bort.

Jag har provat hönät men hänger jag det för lågt så sparkar hon på det och har lyckats fastna med skon :o - och hon är ganska bra på att sparka högt - stå på bakbenen, Vet att hon klättrat i vattenhinken, men har som tur var slutat med det , blev väl lite väl blött om tassarna ;)

Tycker själv att känslan säger att lucernalternativet känns bäst. Känns som vi behöver lite mer energi som sagt var ju mer vi tränar. Frågan är ju bara om hon tänker äta det :o ;)

kakan89
10/17/12, 7:57 AM
#6

Energikvoten ska vara så låg som möjligt på en lättfödd häst. Energivärdet i höet har nästan inget att göra med hur pigg hästen är.

Det är inte konstigt att hästen känns trött med så låg proteinhalt, den får troligtvis inte i sig tillräckligt och har börjat tulla av kroppens förråd.

Om hästen funkar hullmässigt på 7 kg hö så hade jag nog gett det och sen kompleterat med ca 1 kg melassfri lucern. Lucern är ju också ett grovfoder.

Om hästen blir fet av 7 kg hö hade jag valt halmalternativet.

Annons:
mille-star
10/17/12, 9:05 AM
#7

jag hade hellre kompletterat med ett kraftfoder med hög koncentration protein, ex krafft muskel. Med högre kvot behöver du inte ge lika mycket för att täcka proteinbehovet och energikvoten skenar inte iväg!

sandra75
10/17/12, 12:36 PM
#8

Ok! Tror att pälssättningen tog en hel del på krafterna. hon är långtifrån mager men som sagt var lite dålig energi och sen ska hon ju ha möjlighet att bygga muskler :)

Vill helst inte ge kraftfoder med tanke på fångrisk.

Hoppas verkligen att hon gillar lucern! i värsta fall får jag väl försöka muta med pellets.

kakan89
10/17/12, 4:04 PM
#9

#7 Hästar har betydligt svårare att ta upp protein ur ett koncentrat. Lucern är ett grovfoder och då kan hästen lättare ta upp proteinet (och energin) ur det.

Och om man sen kikar på innehållet:

Potatisprotein

Vetekli

Lusern

Melasserad betpressmassa

Vete

Havre (högfettshavre)

Kli av skalad havre

Fruktos

Betmelass

Sojaolja

Lysin

Metionin

Så är det bara lucernet och potatisproteinet som tillför protein resten är bara utfyllnad. Lucern och potatisprotein kan du köpa i "lösvikt" utan tillsatser till mycket billigare pris.

ryttarn
10/17/12, 9:42 PM
#10

För att plussa upp protein brukar jag använda Mustang protein+. Det består till största delen av Lucern. Sedan är det även en mineral och vitaminblandning samt linfrökaka.

Huvudanledningen till att jag använder denna produkt istället för "ren" lucerne är att det är lätthanterat. Små pellets som inte behöver blötläggas…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
10/18/12, 6:39 AM
#11

Jag ger mina som behöver lucernpellets, de behöver inte heller blötläggas

kakan89
10/18/12, 8:02 AM
#12

# 10 Innehållet i Mustang protein + är skrattretande

Vetefodermjöl 25%, Vetekli 19,6%, Havre 12%,Havrekli 10%, Lucern 8%, Soja 6,9%,Betfor 5%, Rapsmjöl 5%, Wafolin 2%, Melass 2%,Kalk 1,7%, Linfrökaka 1%.

Du betalar för att ge hästen drygt 60% utfyllnad.

Dessutom är soja en stor miljöbov.

Det finns gott om lucernfoder som inte behöver blötläggas.

kakan89
10/18/12, 8:05 AM
#13

Jag vill bara skriva att jag inte alls är emot att ge kraftfoder men det finns så många företag som tjänar mängder med pengar på våran "lathet" man hör om ett foder som verkar så himla fantastiskt och så kör man på det. Istället tycker jag man ska vara lite kritisk och faktiskt kolla på vad man betalar för.

Istället för att kanske ge 1 kg av ett kaftfoder så kanske man kan ge 0.2 kg av ett annat och hästen får i sig det man är ute efter. Mycket mer ekonomiskt och mer hälsosamt för hästen!

Annons:
ryttarn
10/18/12, 9:30 AM
#14

#12 Givetvis baserar jag min fodergiva på en foderannalys av mitt hö/ensilage och tillför sedan det som behövs för att få en bra balans på samtliga värden.

Soja kan vara en miljöbov det beror lite på vart den är odlad. Enligt tillverkaren tar man sojan från framförallt Danmark, där är inte miljöpåverkan mer än om du odlar spannmål.

Om man istället tittar på vad fodret innehåller näringsmässigt så är det mer protein(SMB) i Protein+ än vad det är i Krafts Lucernpellets.

Protein+ Råprotein 15,5% SMB 130,0g

Kraft Lucernpellets Råprotein 15% SMB 105g

Efterssom Kraft deklarerar att deras pellets(som bör blötläggas) enbart inehåller lucern och mellas kan man fundera på varför deras SMB är så pass mycket lägre.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

sandra75
10/18/12, 10:27 AM
#15

Fördelar är självklart om det är enkelt, naturligt och billigt :) Det ska vara lätthanterligt i stallet, förr i tiden hade jag ett fullblod  - jo har nog mest haft svårfödda hästar innan så dethär med lättfött ponny är en helt annan värld ;)

Jag vet och har läst att även om ett foder innehåller hög SMP så kan man luras när man bara stirrar på sifforna då olika foderkomponenter tas upp i olika utsträckning av kroppen. jag har själv erfarenhet av att tex gamla Krafft rehab som trots sin relativt låga SMP jämfört med andra proteinrika foder som fanns på marknaden funkade mycket bättre på svårfött fullblod.

Om jag ska ge ett foder med havre & betfor kan jag lika gärna blanda i det själv eftersom även det ingår en mängd fritt i stallhyran. ;)

Min stora häst kommer jag att komplettera grovfodret med Krafft plus protein & foderjäst för att få upp proteinhalten. Enkelt och bra med ett kraftfoder som kompletterar hösilaget och som inte behövs ges i några större mängder - 0,7kg/dag.

Men jag har misstänkt att russet inte riktigt "tål" vanligt kraftfoder, hon har blivit "gallig" och varm i benen efter att hon fått någon näve havre & lite foderjäst. Så större mängder kraftfoder känner jag mig väldigt skeptisk till.

kakan89
10/18/12, 2:02 PM
#16

#14 Ja tabellvärdet är högre tabellvärdet hade varit ännu högre om du gett lucernpellet och soja enbart. Dessutom har Protein+ en väldigt hög socker och stärkelsehalt (om man kikar på innehållet) och det är verkligen inte hälsosamt för våra lättfödda russ.

ryttarn
10/18/12, 2:32 PM
#17

#16 Kan säga att för mig har det funkat mycket bättre sedan jag gick från lucernpellets till protein+, 4 åringen var en riktig springhingst och blev väldigt tun, provade många olika varianter men först sedan han fick Protein+ har han fått åtminstone anständigt hull. Visst kan man dutta ur 20 olika byttor men har man 13 russ så måste man vara rationell om man även skall hinna med o jobba…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

sandra75
10/19/12, 6:47 AM
#18

Kruxet är väl att få till en foderstat för en lättfödd ponny som täcker alla behov men som ändå inte "göder" ;)

kakan89
10/19/12, 11:49 AM
#19

#17 Då är det ju all energi du tillför hästen genom protein + som är bra för din häst som rör sig mycket. Hästar blir inte feta på protein. Ger man hästar ett överskott på protein så omvandar de det till energi men den processen tar mer energi än den ger. Därför är det många russ som mår bäst på en hög kvot. Men sen ska man tänka på att ett allt för stort överskott påverkad njurarna negativt. Jag skriver inte 20 byttor utan 2 byttor och har du 13 russ så är det väl bra med något som är betydligt billigare också? Då kan du ha 3 byttor. En lucernbytta, en sojabytta och en havrebytta. Billigt och hälsosammare för hästarna.

sandra75
10/19/12, 11:59 AM
#20

Det låter bra! bara en till fråga, jag vill gärna förknippa proteinrika foder med att de även innehåller mycket socker - och sånt som är mindre bra med tanke på ev fångrisk, hur tänker ni kring det?

Annons:
sandra75
10/19/12, 12:06 PM
#21

En tanke är att det med andra ord skulle vara bättre att göra såhär:

4kg ensilage
1-1,5kg halm
1,5kg lucern

45 MJ (behov 43)
299 Smp (behov 258)

En annan fråga när vi ändå håller på :) Lucernpellets räknas det oxå som grovfoder eller är det bara strå lucern som gör det?

ryttarn
10/19/12, 2:14 PM
#22

#19 Proteinet behövs för att bygga muskler. Jag vill inte ha feta ponnyer utan muskulösa. Jag har hittat en kombo som funkar bra för mig o mina russ. Passar det inte dig så fine, ditt problem, inte mitt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

sandra75
10/19/12, 2:59 PM
#23

Vägen till salighet är många, och var och en är tillåten sin tro :)

Jag tror att även om mitt russ motioneras ganska regelbundet så är det långtifrån i den utsträckning som dina travarruss görs, Jag tänka mig att de har mer behov av en riktigt energirik kost :) Om vi kommer igång mer och kanske tillochmed börjar tävla i körning till våren/Sommaren då kanske det är mer behov för annat kraftfoder för bättre prestation.

Upp till toppen
Annons: