Annons:
Etikettlojsta-hed
Läst 4085 ggr
nika85
2012-10-14 11:15

Tips - köpa föl från Lojsta hed

Hej! Vi ska hämta hem ett hingstföl från Lojsta hed i november. Det är vår första ponny. Nu är jag evigt tacksam för alla tips ni har, tex vad gäller hemresan, vaccinering, avmaskning, utfodring, kastrering mm.

/Annika

Annons:
PernillaJ
2012-10-14 12:21
#1

Jag skrev en del i min blog förra året, länk, det kanske svarar på en del av dina frågor.

Står även litet i den här gamla tråden.

janehellen80
2012-10-14 15:33
#2

ingen inredning i transporten :) kolla över hovarna lr prata m hovslagaren på plats, många som hade hålvggar när vi hämta våran…

Avmaska dom direkt..

Ha den inne så den blir van vid er ett tag…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
2012-10-14 15:48
#3

Vissa kan ha löss också……inte alls ovanligt bland russen som har tjock päls!

ann_j
2012-10-14 16:22
#4

Vi hade våran Tylli inne på box i flera dagar, innan hon fick gå ut i hagen…! Men givetvis fick hon komma ut varje dag, satte på repgrimma och longerlina, det blev bra första träning ;) sen gick vi runt bland hagarna och stallet, så hon fick se sig omkring. Men sedan funkade det jättebra att släppa ut henne på lösdriften, det var aldrig några problem att fånga henne sen.

ann_j
2012-10-14 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi ska förresten också hämta ett hingstföl nu i november Flört, vilken är det ni har köpt?

nika85
2012-10-14 19:22
#6

Tack för era tips. Hur mäker/ser man att hästen har löss? Det har jag aldrig varit med om i mina hästår.

Vår kille kommer få åka transport ensam, vad tror ni om det?
Är det fler som ska till Östergötland (Linköping, Mantorp, Norrköping mm) som vill samåka?

Vi har köpt Bridgets hingstföl, en gulbrun hingst.

Annons:
PernillaJ
2012-10-14 19:29
#7

#6 SVAs information om löss, länk.

Förra året hade fölen minimalt med ohyra, troligen tack vare att flocken behandlats med Switch (på grund av älglusflugan) under sommaren.

janehellen80
2012-10-15 06:44
#8

#6 ingen fara för den att åka själv…

kan ju hända du får m ngn över ändå.. händer planer ändras :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
2012-10-15 08:11
#9

# 4 Jättebra att dom får stå inne ett par dagar så man lär känna dom och tvärtom…..Det är lätt annars att dom blir helt förvirrade om man släpper dom direkt i en hage. Enda sättet att få tag på dom om dom rymmer är att locka med andra hästar, eller bedövningspil! Hästkompis är ju också en självklarhet!

PernillaJ
2012-10-15 20:41
#10

Jag fick brev från Hushållningssällskapet Gotland idag, där medföljde ett papper med rubriken:

Tips till dig som köper föl från Lojsta hed

Fölungarna på Lojsta hed har vuxit upp i flock och kontakten med människor har varit begränsad. I samband med fölskiljningen i november verkas hovarna och de ID-märks. I övrigt är de helt ohanterade.

Att lämna tillvaron i skogen är en stor omställning. Vissa klarar det utan större problem - andra kan behöva mer tid och omsorg.

Här kommer några tips om hur du ger ditt föl en bra start på ert nya gemensamma liv.

1. Hantering i lugn och ro
Släpp inte ut fölet i hagen de första dagarna. Detta för att det ska lära sig var det hör hemma i lugn och ro. Låt det stå i box eller liknande i minst tre dagar. Det bör finnas hästar i närheten. Var försiktig med att släppa fölet tillsammans med okända hästar. Om du köpt flera föl från Lojsta kan du låta dem stå i samma box.

2. Foder
Fodra med hö. Flocken på Lojsta lever på gräs och vintertid hö. Gör inga stora förändringar. Ge fölet bra hö och vatten. Inget kraftfoder eller tillskott den första tiden.

3. Vaccination/avmaskning
Vänta med att vaccinera och avmaska de första dagarna eftersom det innebär en påfrestning för fölet.

Tänk på att vid transport ska fölet stå fritt och inte bindas.

Har du frågor kontakta tillsyningsman Ingvar Andersson 070-547 82 68, eller mejla: kontakt@lojstahedrussen.se

Lycka till!

nika85
2012-10-15 22:06
#11

Jag fick oxå det brevet idag. Om man får fölet transportera till fastlandet, vilken färja brukar de åka med då? Vi ringde Ingvar i helgen och frågade men han visste inte riktigt och hänvisade till att det skulle stå mer i brevet. Men nu när det kom idag så har jag ju ännu inte fått svar på vilken färja de åker med. Vi har ännu inte bestämt oss om vi ska åka över eller ej, även om det lutar åt att vi gör det, därför undrar jag.

PernillaJ
2012-10-16 07:39
#12

#11 Det är inte säljarna som arrangerar transport, de förmedlar bara kontakt med andra fölköpare som ska fara till fastlandet och har plats över i sin transport. Jag skulle tro att de flesta åker över på söndagen: till Nynäshamn antingen med avgång 08.05 eller 16.00, till Oskarshamn avgång 16.20: se turlistor på Destination Gotlands hemsida. Du har kontaktuppgifter till Börje Johansson i brevet från HS, där du ombeds meddela hur ditt föl ska hämtas - prata med Börje så kan han hjälpa till att förmedla kontakt.

nika85
2012-10-16 10:44
#13

Jaha, ok. Då vet jag :-) Får hästarna stå kvar på gården i Gerum lörd-sönd?

Tack för alla era svar!

Annons:
janehellen80
2012-10-16 10:49
#14

#13 de brukar kunna stå kvar tills dom ska åka men bäst är ju att ringa och kolla …

om de ska transporteras med andra är ju det ju bra att dom följs åt hela vägen om dom ej ska stå kvar, man brukar få nr till dom som ska transportera över ens föl …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

thilda-
2012-10-17 13:49
#15

så spännande med ett föl från lojsta hed :-)

nika85
2012-10-17 20:38
#16

Ja, det ska bli väldigt spännande och kul :-)

janehellen80
2012-10-18 06:51
#17

Regnskållor hade mitt föl oxå … så kolla på det med…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Upp till toppen
Annons: