Annons:
Etikettallmänt
Läst 11450 ggr
murkla
10/8/12, 1:24 PM

Sadel köp.

Vet att de ska finns någon tråd om de ,? men kan inte hitta den..

Sadel jungel. Fundrara på att köpa en Sadel till Murkla som jag har tittat en ryttare som kan tänka sig att rida henne.

Men vad ska jag tänka på??

Funderar på att köpa en fr Börjes , Hur vet man vilken storlek man ska ha på sadeln . Tittar på Pinto  14, 15 ,16 ????

Vad har ni för sadel till era russ????

Hoppas att ni kan hjälp mig lite på traven.

Tack :)

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
EmmaEgemar
10/8/12, 2:44 PM
#1

det dummaste du kan göra är att köpa en sadel du inte vet passar, du kan inte känna o klämma på den heller…

mitt tips är att köp en begagnad sadel alt. en ny på en bra ridsportbutik. på många ställen kan du ta med hästen dit så provar dom ut en passande. en illa inpassad sadel är orsaken till mycket bog/rygg/bak problem och hältor.

janehellen80
10/8/12, 2:58 PM
#2

köpte min på börjes och man fick byta om den inte skulle passa hästen …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

trolldalen
10/8/12, 3:34 PM
#3

Mina ponny sadlar som jag har:

Globus Loke 16" bom 36. Används av Ise som är 126 cm och grov. Utprovad till henne.

Äldre Lewa 16" bom W. Ligger även bra på Ise.

Stubbeb Rex 16" bom 30. Används vid sadelvänjning av "ungdomarna". Kommer dock vara för smal i bommen när dom växt på sig mer.

Beroende på hur stor ponnyn är/hur lång rygg den har, det är det som avgör hur många tum sadeln ska vara. Även ryttaren måste rymmas i sadeln. Bom vidden avgörs av hur bred ponnyn är. Får absolut inte vara för smal eller för bred, då har man snabbt problem med ryggont, istadighet, hälter mm

Rekommenderar inte dom billigaste sadlarna, tyvärr ofta snea i stoppning, ihop syningen av sadeln mm. Ser det ofta som sadelmakare.

Finns det någon sadelutprovare i närheten? Ta hjälp med att hitta en model som passar din ponny. Leta sedan på beg.marknaden efter samma model. Kan behövas stoppas om för att passa din ponny.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

kakan89
10/8/12, 4:20 PM
#4

En pintosadel gör mer skada än nytta. Vet folk som har hittat metallföremål i "stoppningen" i dessa sadlar. Ovh hur tror du kvaliten är på en sadel som kostar 900 kr, kan ju inte ens betala arbetstimmarna…

Istället för att köpa en skitsadel så kan man köpa en billig syntetsadel som ändå är väldigt bra. Du kan köpa en Wintec, Thorowgood eller en Knights för under 2000 kr och få kvalitet för de pengarna. Jag köpte min Thorowgood för 500 kr och då var den i absoluta nyskick.

Det finns även bomlösa sadlar som är kanon för våra små russ, till exempel så har Barefoot en modell för små ryttare som kostar 2500 kr NY.

Storleken på sadel beror på hur stor ryttaren är och hur bred hästen är.

StuteriSolo
10/8/12, 5:19 PM
#5

Vi har 15,5 - 17" på våra russ. Märkena varierar Morris&Nolan, Hubertus och Kornett samt en Börjes inköpt 1993 och den enda som ännu är hel av dem vi köpte det året.

Syntetsadlarna som nämns ovan är ju himla bra, för de kan ju anpassas efter hästen på ett helt annat sätt. Har man inte rätt många hästar och flera olika sadlar som passar alltid någon är det ett bra alternativ.

Bates gör ju syntetsadlar också

silarp
10/8/12, 5:48 PM
#6

jag gillar INTE thorowgood eller maxam el wintec… jag tycker dom är för hemska… men jag har inte haft så många… (tycker dom bränner mot rumpan och dessutom är dom hårda,,, känns dom hårda i mitt arsle, kan jag tänka mig att dom är lika hårda neråt…)

Globus är supersköna, har dock aldrig testat deras billigare syntetvarianter med ändringsbara bommar… hubertus  o stubben är ju mer kvalitet isåfall, även om även dom är lite hårda i min smak…
Henri de rivel kan rekommenderas… brukar vara bra begagnatpriser på dom oxå!

Bomlösa alternativ finns INTE många på marknaden av någon vidare kvalitet….

Men det är bara min åsikt!

Annons:
kakan89
10/8/12, 6:51 PM
#7

#6 Jag anser att Globus är betydligt hårdare än både Thorowgood och Wintec men det är ju en smaksak. Jag älskar Wintecsadlarna och har dem väldigt gärna om sadeln passar hästen trots att jag har en 30.000 kr sadel hemma också.

Maxam är en skitsadel som inte borde få ligga på någon häst, Globus syntetvariant lika så. Bossorna är alldeles för smala och bommarna är av kass kvalitet. Jag vet en helt ny Globus syntetsadel där bommen var knäckt utan att den ens används.

Jag är ett stort fan utav bomlöst och jag rider gärna i det också. Jag har en kompis som tävlar distans och har ridit upp till 18 milsklasser i sin Barefoot Cheyenne. Hästen går igenom flera veterinärbesiktningar under tävlingen och har hästen minsta ryggont så får man inte fortsätta. Så jag är helt övertygad om att mina hästar fixar 1-2h per dag i bomlöst.

silarp
10/9/12, 5:24 AM
#8

#7… hm.. ja, allt är en smaksak.. men det finns bara en sadel som slår globus crincle i mjukhet, och det skulle möjligen vara fryson…. men men…smaken är som baken!!!

Det finns säkert måndagsexemplar inom de flesta märken!
Jag säger inget om att en häst inte kan gå med en bomlös hur länge som helst, jag tror dock att många av de bomlösa alternativen slits betydligt fortare än andra… den enda varianten jag hittat som jag tycker ändå har hållt formen HYFFSAT är star trekk… och då är jag inte helt överförtjust i dom ändå….

Sen beror nog det mesta på vikten när det gäller bomlöst… väger man 100 kg och rider bomlöst 2 timmar varje dag.. så är min fulla övertygelse att så som sadeln ser ut efter ett år, så känner sig säkert ryggen på hästen….

kakan89
10/9/12, 10:58 AM
#9

Fast jag hoppas verkligen inte att 100 kg ryttare sitter på våra russ.

Jag är överviktig och red bomlöst i flera år på min fjording och till och med ETn som var emot bomlöst från början tyckte att hästen fått mycket finare rygg sen jag började rida bomlöst. Hästen kollades regelbundet och hade aldrig några ryggproblem.

Det viktiga är ju att man har bra padar. En bomsadel bör du stoppa om varje år ungefär (om du rider mkt) en bomlös byter du paneler eller ilägg i paden. Sen anser jag ju att det är självklart att sadlarna "tappar" formen lite eftersom de oftast inte har något att forma sig runt mer än en rörlig hästrygg.

silarp
10/9/12, 11:19 AM
#10

nä… jag tänker på bomlösa rent generellt.. har sett 100 kg ryttare med bomlösa sadlar.. … flera gånger.. och kanske skulle en bomsadel fördela vikten bättre… (OM DEN PASSAR!)

Väger man inte så mycket så inverkar det ju självklart mindre oxå!
Jag tycker många har en tendens att "vika" sej och snabbt skaffa en …"tryckpunkt"….  nya paneler kanske dämpar något… paddar oxå.. men… HM…. nåväl! Jag tycker tex star trekk var helt ok och jag red länge med den ganska ofta, utan att jag märkte något alls, väger ieof inte jättmycket kanske, och hästens rygg var kanon!

Alltså.. jag väger 53 kg,,,, men jag är SKITLÅNG,,, känns det som… har faktiskt tänkt vänta med att RIDA mina russ, .. har suttit på dom, men inte mer…

Barnen har ridit lite,,, men KAN jag verkligen rida med nån ordning på mina russ…? Hingsten är 125 ca, och märren 121…

Pernilla-N
10/9/12, 11:30 AM
#11

Jag skulle inte heller rekomendera Börjes Pintosadel. På 80-talet höll de en ganska bra kvalite, iallafall de två min kompis hade men den jag köpte 2004 och de jag sett i affären sen är inte så roliga vare sig för häst eller ryttare.

Skulle jag köpa en russ-sadel idag hade jag valt en lätt syntetsadel helst med ställbar bom.

Hemma rids mycket barbacka men lyckligtvis passar min gamla 17 tums flatback från France Premiere bra på det stora russet. Men aldrig mer en Pintosadel…

Linnea
10/9/12, 12:08 PM
#12

Har en maxam på mitt russ och denna är min andra. Sålde den förra då den var för bred och man kunde inte byta koppjärn i den. Den jag har nu är för smal med x-wide i koppjärn. Tog det smalaste järnet och rätade ut det, det var inte lätt men nu passar sadeln mycket bättre. Har även haft en thorowgood (samma tillverkare), och dom har alla varit sköna att rida i. Man ska ju inte glömma att det är mer stoppning under sätet än på sätet så en sadel med hårt säte är ju inte automatiskt hård för hästen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kakan89
10/9/12, 12:29 PM
#13

#10 Självklart är en bomsadel bättre om man hittar en som passar. Men det är svårt att hitta en bomsadel som passar 100% i alla gångarter. Har du en bomsadel kan du ha sånn otur att allt tryck ifrån sadel+ryttare hamnar på en yta lika stor som en 5-krona. Då väljer jag alla gånger en bomlös sadel framför det. Sen har jag själv väldigt stora problem med min kropp så det är bara ytterst få bomsadlar jag kan rida i och då blir ju utbudet på vad som kan tänkas passa genast mycket mindre.

Och jag känner såhär att om flertalet distansryttare som har sina sadlar i timmar i sträck hellre väljer bomlöst framför bom så kan det inte vara så galet.

Annons:
murkla
10/9/12, 1:15 PM
#14

Tack alla för era komentarer.  Nu har jag något att fundera på. :)

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

brukskorningskusk
10/9/12, 1:51 PM
#15

#14 I vilken prisklass på sadel hade du tänkt dig?

#13 Nä så svårt är det inte att hitta en bomsadel som även passar ett russ och människans rumpa/kropp. Det handlar nog mer om pengar där ;) En sadel passar inte om den inte ligger bra i alla gångarter. Men det är min åsikt ;)

Lycka till i sadeldjungeln! /A

kakan89
10/9/12, 3:23 PM
#16

Säg det till min fjording jag letade sadel åt i 6 år i ALLA prisklasser.

Jag är noga med mina sadlar eftersom jag har sett skadorna av en felanpassad sadel. Mitt russ är betydligt lättare att hitta sadel till så henne har jag en bomsadel eftersom jag anser att hennes ryttare inte är tillräckligt balanserade för en bomlös sadel.

Snurrii
10/9/12, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag har en tekna allround till Eragon! :) 16" och omvärmningabar. Va självklart hos en sadelutprovning (tycker jag nästan är ett måste om man är rädd om sin häst) innan och prövade ut hur stor jag skulle ha och så värmde dom den så den ligger perfekt. Eftersom att han bara är 3 kommer det ju hända massor med hans kropp, därför det är så bra att jag bara kan värma om den sen igen! :) Det är varken läder eller syntet. Utan något slags mikro nånting, nånting. Kommer inte ihåg exakt. Superskön att rida i och ser ut som en lädersadel. Behövs inte smörjas utan kan lätt spolas av med vatten! 5.500kr betalade jag för en ny! Här en bild på Eragon i hans nya tekna!

murkla
10/9/12, 3:36 PM
#18

#15. Ja, 4000kr . Gärna tänka mig en begagnad.

Leta vidare o se vad som finns.

Skrattande

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Fiffilura
10/9/12, 4:44 PM
#19

Har gett upp sadeldjungeln och åker till Mustang. Kostar en hel del…. Men det är det värt. Har en fantastisk sadel till Arvak. Underbar.

hannibal-roll
10/9/12, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har en Thorowgood youngrider, allround med fish 16,5" till mina russ. Plus för bra bossor och bred kanal, flyttbara stroppar till sadelgjorden och fish-inläggen som gör att man kan välja mellan W och XW bom. Minus dock för att den inte riktigt passar mig egentligen, tycker att den är för bred i midjan och sätet så jag hamnar uppe på istället för i på nåt sätt.

Den passar super på russet med rak bred rygg och nästan obefintlig manke. På min andra med ungefär samma rygg men med ganska hög manke funkar den men det blir lite på gränsen med mankfriheten.

Tycker som många andra i tråden att man ska vara skeptisk till många av budgetsadlarna och man bör ta hjälp av en sadelprovare eller mer erfaren kompis om man är minsta osäker.

Annons:
Tinula
10/9/12, 7:28 PM
#21

Till mitt russ har jag en TEKNA allround, juniorsadel, kostade 4.900. Jag är väldigt nöjd med den.

Linnea
10/10/12, 10:56 AM
#22

#17 En sadel som ligger perfekt behöver ingen svanskappa.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kakan89
10/10/12, 11:32 AM
#23

#17 Jag blir gråtfärdig när jag ser utbildat folk göra sånna utprovningar. Jag kan inte hitta ett rätt med den utprovningen, sadeln är för smal, för lång, för takformad och alldeles för stor.

Linnea
10/10/12, 11:44 AM
#24

#23 Håller med, den ser ut att ligga i bakvikt och ser väldigt stor ut.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

EwaAngantyr
10/10/12, 2:28 PM
#25

Jag har en Bates allround mot hopp i storlek 15'.  Passar fint. Är luftstoppad.  Köpte den för 4.500:-  begagnad.

EmmaEgemar
10/10/12, 4:03 PM
#26

Jag tycker inte att ni kan avgöra om en sadel är fel fel fel och mer fel på ett kort snett framifrån. Jag är personligen en albionfantast, både dressyr och hopp. Tekna är inte så illa heller men har bara provat dressyrsadeln. Jag är kräsen då jag lätt får kramp om sadeln har för brett säte då jag har fått ett snett bäcken efter lite för många omkullridningar.

Snurrii
10/10/12, 4:30 PM
#27

#22 #23 #24, Rent ut sagt SKAMLIGT av er att utrycka er så utifrån en bild som precis som #26 säger är taget framifrån och är EN BILD!!! Undrar vem som egentligen är okunnig!!!

USCH NI BORDE SKÄMMAS!!!Skrikandes

Annons:
karisma
10/10/12, 4:39 PM
#28

Det kan vara svårt att hitta sadlar som passar Låna så många du kan och prova men glöm inte bort att om hästen haft den länge så har den tagit form .

Små saker kan sadelmakaren fixa med omstoppning. Sadeln är så viktig att den passar för att inte få fel betende hos hästen eller skador. dessa sadlar använder jag till mina russ

Börjes sadel 15 tum W

okänt märke 16 tum V

Leva Comet dressyr 17 tum wxtra W (liten i storleken)

Globus click dressyr 16,5 tum 36

Globus click dressyr 16 tum 38

Dessa sadlar ligger i nypris från 1200- 10 000 kr och alla fungerar  bra på rätt häst

har även ibland ridit mina platta russryggar med isladshästsadel

Och mitt iallt så ska ju ryttaren trivas i sadeln ÅXÅ

Svanskappa jämför jag med att knyta ett snöre om storetån för att min sko ska sitta kvar på mig

Om du vänder dig till en sadelutprovare se till att märkenan du vill ha finns där

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
10/10/12, 4:48 PM
#29

#19 vilket fabrikat har du då?

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Fiffilura
10/10/12, 7:34 PM
#30

#29 jag vet faktiskt inte. Var precis ut och kikade. På sadelöverdraget står det ideal sadel, men jag vet itne om det är rätt överdrag.

Sadeln är märkt med en krona på grön botten och det står The crown saddlery. Walhalls.

kakan89
10/10/12, 9:15 PM
#31

# 27 Det är jättelätt att se om en sadel ligger dåligt. Däremot att se på bild om en sadel ligger bra är omöjligt eftersom hästen måste röra sig i sadeln för att de ska kunna konstateras. Jag ser på bilden att bommen är alldeles för smal för hästen, den följer inte formen på hästen. Sadeln är dessutom för sväng eftersom bakänden är i luften. Och det syns lång väg att den är alldeles för lång. Svanskappan är bara en bekräftelse på vad jag ser. En passande sadel glider inte åt något håll.

Bara för att du inte har den kunskapen betyder det inte att det inte går.

# 30 Du har troligtvis en Crown (fd Ideal) tillverkad av Walsall.

Fiffilura
10/10/12, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#22 Fast det är ruskigt svårt att hitta bra sadlar till små hästar. Jag har som sagt varit till Mustang flera ggr. Ändå behöver vi svanskappa….

Snurrii
10/10/12, 10:04 PM
#33

#31 haha, vet inte om jag ska skratta eller gråta! "Du har inte kunskapen"! Haha! Herregud människa kom ner på jorden! Du som är expert och kan allt kan ju då berätta varför hopphästarna oftast har en brösta?! Borde inte dom ha råd och kunskap att en sadel inte borde glida bakåt om den ligger perfekt! Bäst du berättar det för dom så dom får mer kunskap om hur en sadel ska ligga! Dom har ju bara satt dit den i brist på kunskap, eller tycker du inte?

EwaAngantyr
10/10/12, 10:11 PM
#34

# 33 - Tråkig attityd du har..  alla har väl rätt att säga sitt??

Att hopphästar har brösta är ju inte så konstigt. Har du sett en hopphäst hoppa 150 cm??

Annons:
Snurrii
10/10/12, 10:15 PM
#35

"34 en passande sadel ska inte glida åt något håll, skrevs. Då ska väll inte sadeln glida bakåt om hästan hoppar 150cm heller?! Dessutom har JAG satt dit svanskappan av den enkla anledningen att sadeln inte ska glida fram i branta nerförsbackar som vi har en del!

EwaAngantyr
10/10/12, 10:37 PM
#36

#35  När hästen nästar står rätt upp för att hoppa ett hinder är det befogat att ha en brösta som hindrar sadel från att glida bakåt.   Precis som du säger om nerförsbackar, hinder är ju en rejäl uppförsbacke!

Snurrii
10/10/12, 10:45 PM
#37

#36. Men självklart vet jag väll varför de har brösta för jössenamn! På samma satt som jag har svanskappa på grund av nerförsbackarna. Men varför får jag då höra att svanskappan bara är ett bevis på att sadel inte sitter bra när ni inte vet varför jag satte dit den?! I stället så får jag höra att jag är okunnig och svanskappan visar ju så klart och tydligt att sadel ligger fel. Tycker att det är fel att uttrycka sig som sådant man inte vet någonting om!

brukskorningskusk
10/10/12, 10:46 PM
#38

#30 Ja du har en Crown. Känner igen beskrivningen ;) Här har vi flera stycken. Bla en till salu som är urvuxen av en liten Nsv. Du behöver inte en till?  ;) Denna Crown Working Hunter dressyr 16" bomvidd NM.

EwaAngantyr
10/10/12, 10:49 PM
#39

#37 Jag förstår inte varför du är så ilsken???

kakan89
10/10/12, 11:29 PM
#40

#33 För att elithästar hoppar hinder på 1.50 så de tar i och reser sig nästan rakt upp. Lycka till att hitta en sadel som ligger still då :) Dessutom är det oftast så att en elitryttare ha en eller ett par sadlar som h*n använder och så padar de om sadlarna så de funkar på hästarna. Elitryttare rider ju några fler hästar per dag om man jämför med oss svenssons.

karisma
10/10/12, 11:36 PM
#41

# Svar  till många  kanske

För länge sedan (det låter) när jag hadde hoppning som inriktning på mina hästar (lite större än russ) När jag klev upp i Medelsvåra klasser så åkte bröstan på samma häst samma sadel som inte åkte Jag kallade det säkerhet

När jag trände galopp så hadde jag en enkel gjord hemma På banan där trycket var lite mer så hadde jag en övergjord Jag kallade det säkerhet

Det finns en stoppgjord eller vad det heter som sätts under sadeln fram måste ju vara bättre än svansrem som får hålla trycket eller rycket Har inte ridit med något av dessa

Obs jag tar inte ställning i frågorna utan det är några tankar från en gammal kärring som varit med ett tagSkäms

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
EmmaEgemar
10/11/12, 12:16 AM
#42

Russen har ofta väldigt tråkiga, träliga, omöjliga osv sadellägen. En svanskappa blir ofta ett behov om kan inte vill sitta uppe på halsen. Spelar oftast ingen roll hur bra en sadel än ligger om hästen har ett dåligt sadelläge. Samma sak om en häst går upp för mycket på sommaren och antar skepnaden klotrund. Det finns liksom inget framåt som stoppar sadeln. Halvblod o fullblod har mer ofta tvärsom och blir då i behov av en brösta alt förbygel. En häst som ofta ändrar sig i muskelaturen eller vikt får kan bygga upp sadeln med paddar och andra hjälpmedel. Eragon är 3 år, han kommer ändra sig kroppsmässigt fruktansvärt mycket inom dom närmsta månaderna och år. Jag är inget proffs men det här är vad jag tycker och vad jag upplevt. Sadlar är något man kan få magsår av. En sadel som ligger sämre än en påse sten idag kan ligga bra om ett halvår. Och alla har vi vår åsikt om hur vi vill att en sadel ska ligga

StuteriSolo
10/11/12, 6:31 AM
#43

och vill man tävla i monté är det klokt att vänja hästen vid att ridas med svanskappa, även om selen har svanskappa betyder det inte att hästen accepterar det på sadeln.

kakan89
10/11/12, 7:48 PM
#44

Fast nu finns det så många sadlar på marknaden där man kan modifera en hel del så jag tycker absolut att man ska köpa sig en sådan om man har en häst som varierar mycket.

Jag hade en häst som egentligen skulle ha 4 olika sadlar beroende på dagsform men det är ju inte realistiskt. Istället köpte jag en sadel där jag kunde ändra en hel del med bomvidden och även stoppningen (FLAIR).

Jag kan erkänna att jag är övernitisk men mina hästar vinner på det i längden.

silarp
10/11/12, 8:16 PM
#45

jag tror nog SÅHÄR…. att en svanskappa ska man helst undvika (rent GENERELT kan man väll säga att det är sällan man ser tex STORA hästar med svanskappa, tex fälttävlanshästar, som ju går MINST lika mycket brant nerför som uppför….så jag tror nog att en svankappa alltså oftast används om man upplever att sadeln glider fram…. borde kunna funka att ha en BAKSELE kanske! Som man fäster i sadelgjorde! FlörtSkrattande ni fattar ironi va? fast med lite allvar bakom…)

och jag tror INTE ETT SKIT på att russen har "så ovanligt dåligt sadelläge" som sällan kan skådas på andra raser.. för det kan det VISST.. jag har nämligen själv genom mina 20 år som hästägare ägt en ras med BRA sadelläge.. då har jag ägt ardenner, american saddlebred och russ samt frieser. INGEN av dessa har bra sadelläge. Men jag kan däremot lätt berätta för er vad som VERKLIGEN skiljer dom två åt.
PRISET.

Man köper INTE en 10 000 kr sadel till ett russ som inte är värt mycket mer självt. SÅ tror jag många resonerar. Jag rider INTE mina russ mycket, men OM jag gjorde det, så skulle jag skaffa mig en dyrare sadel, eftersom jag tror det blir EXTRA viktigt om man är lite "tyngre" på sin häst än om jag som väger 53 kg sitter på min saddlebred. (MEN.. DÄR köper jag "gärna" en sadel för 10 000 , för hästen är ju värd typ 100 000??!!)

har ett russ som säkert i mångas ögon skulle behöva svanskappa, men har det INTE på henne .. än,, för hon gillar inte det. Det är ok när man kör, för där tycker jag att det är lite "tvunget" och så drar det inte så i den då.. Men om tösen börjar rida mer, och man ser att det är ett MÅSTE av nån andledning kanske jag ändrar mej….

ALLA här vet ju att sadelutrprovare är kan ha lika fel som vi andra, som kanske sysslat med sadlar o hästar MINST lika länge… många gånger ser jag att dom absolut INTE fattar hur man provar ut en sadel till en häst med dåligt sadelläge… dom väljer för SMÅ bomvidder till att börja med.

Nåväl.. det var vad JAG tror…

kakan89
10/11/12, 9:29 PM
#46

#45 klokaste inlägget hitintills :)

Snurrii
10/11/12, 10:11 PM
#47

#45 inte russen som har ovanligt dåligt sadelläge. Ponnyer över huvudtaget då de lätt blir tunnformade i kroppen vilket gör att sadeln lättare åker fram pågrund av att de oftare är bredare och rundare över buken. Gjorden glider lättare fram och då gör även sadeln det. Stora hästar om vi nu talar halvblod har inte samma kroppsbyggnad, det vet vi ju alla. Det stora hästraserna du talat om är ju av grövre modellen och har lite samma tunnformade kropp så kan va därför det är svårt att hitta en bra sadel även till dom.

Snurrii
10/11/12, 10:14 PM
#48

#44 varför tror du då att jag köpt just en omvärmningsbar sadel? Just av den enkla anledningen att han kommer ändras i kroppen och jag har möjlighet att ändra den utefter hur han formas.

Annons:
silarp
10/11/12, 10:45 PM
#49

#47 jag tycker inte att amerikan Saddlebred har särskilt tunnformade kroppar,,, jag vet inte-men de tre jag ägt har INTE haft det iaf,,, snarare deras grova bogar som varit problemet,,, tillsammans med en i övrigt slim kropp,,,, och jag menade självklart att jag INTE ägt en häst i hela mitt liv med bra sadelläge,,,men det kanske ni förstod,,,, Det var inte JAG som menade att russen har dåligt sadelläge,,,, men de har kanske inte ett idealiskt,,,om det nu är det man är ute efter,,, själv bryr jag mig inte nämnvärt just nu,,,huvudsaken är att dom har bra selläge! Jag pysslar mkt mer med körning,,,, och på min Saddlebred rider jag barbacka för jag är för snål just nu,,,!

Snurrii
10/11/12, 10:48 PM
#50

#49 nej jag skrev inte att du tyckte det. Utan snarare att jag höll med dig om att det inte bara är russ som har ett inte dåligt men låt oss säga svårare sadelläge. Jag tänkte på ardenner och friser av det stora du nämnde.

karisma
10/12/12, 8:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

En 10 000 kr sadel är bara i mellanklassen ska man ha lite extra bra får man lägga på 5-10 000 och mer Om man tittar på hästindustin så ser man vad eller vilka hästar de tycker det är värt att satsa på tex araber (fast det har minskat) islandshästar jag har alldrig sett att det finns just russ - saker Oskyldig En välskött sadel håller i många år och är värt att satsa på Ponnysadlar finns det inte så många märken av, i tråden har vi ju mest diskuterat sadlar för häst och det kanske för att vi inte är barn längre NU säger jag inte att alla gör det så att ni behöver strypa mig,  ta och titta er runt så ska det vara ridbyxor för 1500 stövlar i höstens fäger ridhjälmar för 5000 och inte minst en dyr telefon och så vidare kanske man får spara in lite och lägga det på en bra sadel istället så både häst och ryttare mår bra

Den här damen är klotrund ingen manke kort rygg på henne ligger en Globus click 16 tum 38 i bomvidd  jätte bra Fast hon fick vara naken på kortet

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

silarp
10/12/12, 9:18 AM
#52

#51 håller med dig HELT!!!! Jag själv anser dock att man rider/kör el hanterar förmodligen inte häst ett SKIT bättre i svindyra skor/byxor, än va man gör i ett par avlagda gamla jeans… jag äger 1 par ridbyxor.. och använder dom ALDRIG,, har 1 par chaps,, och 1 par ridskor.. används aldrig…

Funkar lika bra att rida och köra i gammalt skräp.. MEN jag har ganska ok selar och sånt,,, faktiskt…! Håller med ! Satsa på prylarna som verkligen BETYDER NÅTT!

Letar faktiskt ltie i smyg efter en sån globus som du nämner ovan… fast jag måste ha minst 16,5,, jag är så lång!!!

karisma
10/12/12, 9:25 AM
#53

#52 Jag har en 16,5 x36 till min ena hingst och det är gränsfall att kåporna blir för lång för honom han är 127cm

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Linnea
10/12/12, 10:14 AM
#54

Problemet med sadlar till runda ponnyer är nog inte så mycket dåligt sadelläge. Det är snarare så att när någon tillverkar en sadel för en bred häst tar man en smal bom och vidgar den. Detta gör att kåporna spretar rätt mycket. Nu ser ju ingen häst ut så utan bommen skulle istället gå ut och sen lite inåt så man får en mer "rund" form på sadeln. Detta har tyvärr inte tillverkarna förstått.. Kan rita en förklarande bild senare om nån vill.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silarp
10/12/12, 6:29 PM
#55

#54 kunde inte sagt det bättre själv!!!

Annons:
kakan89
10/13/12, 11:33 AM
#56

#54 Det finns en hel del märken som tillverkar specialbommar för breda hästar tex. Bates, Wintec, Thorogood, Arabian, Lovat&Ricketts, Sankey, Shiloette, Albion, Frank Bains, Jeremy Rudge, HdR, Morris&Nolan, Kent&Master, Jensen osv. Dessa tillverkar också ponnysadlar men dessa sadlar är inte speciellt många ÅF som har hemma.

AK47Kalashnikov
10/14/12, 8:54 AM
#57

Det största problemet med sadelköp på russ är inte det dåliga sadelläget. Problemet, enligt mig, är det extremt dåliga utbudet utav ponnysadlar!

Min Aktiv har en väldigt rak rygg, och helt ok manke. Då i pricnip alla mindre sadlar som tillverkas tycks vara till för klotrunda ponnyer med sänkta ryggar så blir det svårt att hitta något vettigt.

Hade man däremot haft en stor ridhäst så hade utbudet utav sadlar varit hur stort som helst.. =(

LouiseS
10/14/12, 9:46 AM
kakan89
10/14/12, 11:27 AM
#59

# 57 Jag räknade just upp 14 märken som har ponnysadlar. Där ibland finns det allt från tokbreda spikraka sadlar till svängda smala :)

Lägger till County, Prestige och Crown nu har du 17 :)

Gnistra
10/14/12, 1:41 PM
#60

Vår bästa russ-sadel är en Stubben Rex allround, ligger i stort sett på alla russryggar! Klart bra sadel!

AK47Kalashnikov
10/14/12, 2:33 PM
#61

#59 Precis. Tack! Tyvärr så bor jag på Gotland. Vi har en hästsportbutik, och de är inte speciellt intresserade. Fick rådet där att köpa en skitsadel och lägga en pad under. Nej tack! :-) Kan å andra sidan förstå att sadlar är dyra att ha hemma, och att man inte kan ha allt som butiksägare!

Plupp73
10/14/12, 3:19 PM
#62

Hej!

Jag tycker att Stubben Rex och Globus Loke är bra sadlar som passar många hästar. Är precis själv ute och letar efter Globus Loke i supervid bom. Det viktiga när det gäller sitsstorleken är att man inte sitter och tynger/landar på hästens njurar som sitter precis framför flankerna på ryggen.

Därför fungerar tex inte 17-17,5-tumssadlar på många russ, anser jag. De hamnar för långt bak på ryggen (om man sadlar så att bogen+armbågen är fri).

Annons:
Plupp73
10/14/12, 3:20 PM
#63

För mig som är liten vuxen passar 16-tum i sits. Min ponny behöver supervid bom då hon har rund rygg och ingen manke.

Snurrii
10/21/12, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Till er som tyckte att sadel va alldeles för lång och inte följer hästen, lyfter i bakänden och allt va det nu va. Här är en bild tagen från sidan. Fortfrande samma åsikt..?!

murkla
10/21/12, 10:29 PM
#65

Lagt märke till att Murkla är väldigt tun/smal över tyggen och markerad manke.

Så jag letar på …

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Linnea
10/22/12, 12:55 PM
#66

#64 Den ser fortfarande ut att vara hög fram, alltså att bommen är mer svängd än ryggen. Alt att bommen är för smal så sadeln hamnar för högt ovanför ryggen. Är samma på min och den bommen är lite för smal.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

trolldalen
10/22/12, 5:52 PM
#67

#64 Har tittat på båda dina bilder och tycker att sadelna ligger i bakvikt, den ser inte ut att komma ner i framvalvet som den ska. Går det bredda sadeln så den kommer ner mer fram? då borde den inte ligga lika mkt i bakvikt. Annars är det helt fel bom till din ponny. Kan du sadla längre bak? den ser ut å ligga väldigt långt fram.

När svanskappan sitter fäst i bakvalvet, dras sadeln även ner i bakkanten när du rider. Jag tillverkar en annan typ av fäste till ryggstycket som går under sadeln och sitter i ringarna i framvalvet, den hindrar sadeln glida fram utan att dra ner den bakvalvet. Ska fota å vissa hur jag menar.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Impulz
10/22/12, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Idag har jag provat en HdR Rivalette dressyr 15" 32cm på mina 3 russ. Alla mina russ har ganska raka ryggar.

På bilden ligger den på Valkyria Dar 122cm i mankhöjd, lite rund och har lite manke.

Snurrii
10/22/12, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Bommen är just nu ca 1/2 för bred inte för trång. Vi har valt att ha en fårskinnspadd under ett tag framöver eftersom han precis börjat bli riden och kommer muskla sig över ryggen. Värmer vi in den nu finns det risk att den blir för trång och då finns det inte plats för musklerna att växa. För trång är den inte! :)

Annons:
trolldalen
10/22/12, 7:05 PM
#70

När en sadel ligger i bakvikt, så är läggsta punkten förskjuten mot bakvalvet, när du rider glider rumpan ner i läggsta punkten. Resultatet blir att sadeln lättar fram i framvalvet. Sadeln ska ligga i balans på hästen, se fotot i #68 och titta sedan på ditt foto. Ser du skillnaden. Din sadelutprovare måste ju också se att sadeln ligger i bakvikt.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Snurrii
10/22/12, 7:46 PM
#71

Ja på bilden ligger sadeln något för långt fram, det kan jag hålla med om. La bara dit den för att ta en bild lite snabbt. Kan även påpeka att svanskappan ej är fastspänd. Utan ligger bara på sidan bak. :) Sadeln har rundbossor då han är högre bak och då klämmer inte sadeln åt i bakkant när han rör sig.

silarp
10/22/12, 9:25 PM
#72

68 den ligger ju jättefint! Jag hade en HDR anthenor 34 i bommen, den va lite vid till hallonet, men perfekt i vidden t Fridha ,,,den va dock lite för lång,,, den va 16,5….

Tessan08
10/22/12, 10:01 PM
#73

Här är en bra artikel angående sadelanpassning för både häst och ryttare! http://www.hippson.se/artikelarkivet/utrustning/sadeln-ska-passa-bade-ryttare-och.htm

Impulz
10/22/12, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

#72 Det tyckte jag oxå när jag la på den, fick upp ett riktigt ordentligt hopp i magen om att kanske ha hittat "rätt"! Riktigt skön var den dessutom.

Men, såhär såg den ut efter en provtur i samtliga gångarter på Hyper, såg likadant ut i princip på Valkyria efter longering i trav. (hon är bara insutten ännu, så kunde inte gärna prova att rida henne). Och den satt precis lika bra på honom på stallgången innan.

SUCK! Jag vill inte ha svanskappa som rycker i svansen som pris för att få bogfrihetRynkar på näsan Svanskappan har dom hela tiden när dom körs dessutom.

Snurrii
10/22/12, 10:44 PM
#75

Antislip-pad finns som alternativ om du ej vill ha svanskappa.

Linnea
10/23/12, 9:54 AM
#76

#67 Vill gärna se hur du menar med svanskappan!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
trolldalen
10/23/12, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Fäste till ryggstycket går under sadeln mellan bossorna. På den här sadeln/ryggstycket håller jag på att prova mig fram vad som blir bäst på Ise. Jag har ett spänne men där ska sitta en D-ring var man fäster ryggstycket.

Med denna enkla åtgärd dras inte sadeln ner i bakvalvet när man rider.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

trolldalen
10/23/12, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Fästet sitter fast i ringarna i framvalvet med chicagoskruvar, lätt att ta av /sätta fast

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Snurrii
10/23/12, 8:07 PM
#79

#77&78 Vilken smart!!!

Gurkane
10/24/12, 12:09 AM
#80

# 77 & 78.

Remmen under sadeln går i kanalen då? Men hur blir det vid framvalvet? Sitter ringarna så pass högt upp i förhållande till undersidan av sadeln att inte remmen kommer i kläm under bossan (heter det så, den stoppade delen under sadeln?) Man vill ju inte ha en rem som kan skava melllan sadel och vojlock, som i nästa steg ger tryck på hästen. Borde kunna gå ner och titta på sadlarna här, men svaret kan ju vara intressant för andra att veta…

#68, den sadeln ser ut att passa så här vid en blick. Men jag är väl medveten om att man måste klämma, känna och rida i sadeln innan man kan säga något säkert.

kakan89
10/24/12, 10:12 AM
#81

#64 Jag är ledsen men jag står kvar vid min åsikt. Sadeln är alldeles för smal och ligger högt över hästen. Dessutom är den för svängd och troligtvis för takformad. En sadel som passar behöver inte ha svanskappa. Jag har haft 3 hästar där diverse "utprovare" har hävdat att det är omöjligt att hitta en sadel där den inte glider men jag har lyckats.

Vet du att de flesta sadelutprovare som jobbar i buktik har gått en 2-dagars utbildning och då innefattar den förutom sadelutprovning även hästens anatomi.

trolldalen
10/24/12, 11:57 AM
#82

#80  Ingen risk för remmen att skava, den är så långt slitsad att den åker mellan i tunneln på bossan.

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Annons:
Upp till toppen
Annons: