Annons:
Etikettallmänt
Läst 5376 ggr
[cancan]
9/24/12, 11:40 AM

Körning-frågor..

Jag är lite sugen på att prova på att starta mitt russ i ''vanlig'' körtävling.. Jag vet att här finns många här inne som gör det så någon kanske kan hjälpa mig?!

Vad är det som krävs med licenser osv? Vad är det för krav på utrustning, spårbredd på vagn osv.. Måste man ha draglinor..?

Änsålänge har jag bara travutrustning, men funderar på att köpa begagnat om något dyker upp.. Tips på utrustning mottages gärna =)

Annons:
StuteriSolo
9/24/12, 12:11 PM
#1

För att tävla körning behöver du vara med i en rid/körklubb och ha grönt kort, hästen behöver licens i alla klasser och den betalar man per år.

Minsta vagnsbredd i lokal klass är 110 cm, och man måste ha svängel och draglinor.

På ridsportförbundets hemsida kan man läsa i tävlingsreglementet för körning och i de allmänna bestämmelserna.

Körnig är så himla kul och bra att kombinera med travet så leta rätt på en förening i din närhet och haka på!

Tusen
9/24/12, 2:49 PM
#2

Fast i år gäller fortfarande dispansen att om man har ponnytravarlicens så får man tävla på den och då är det inga krav på linor och svängel. Om denna regel kommer att gälla framöver verkar bestämmas fårn år till år.

Lena90
9/25/12, 8:56 AM
#3

Ta en kik inne på körning iFokus, finns många bra artiklar och många som tävlar själva och kan ge tips och råd :)

Carpe diem!

bubbe
9/25/12, 10:11 AM
#4

Klart du ska prova på körningen, den blir man aldrig för gammal för heller, och är ett bra komplement till ponnytravet.

Ta kontakt med Skånska körsällskapet, jag har hört att de har någon form av mentorsystem där, som är jättebra om man vill börja med körning. Det är skönt att ha någon man kan fråga om man inte riktigt förstår TR.

Vad gäller draglinor och svängel, behöver man inte ha det i lätt B dressyr och precision. Ponnytravarna har haft dispens med licensen i tre år, men det är inte bestämt om det ska fortsätta eller inte. Klasserna kommer att göras om till 2013, med förhoppningen att det ska förenkla nivåerna och bli fler starter i varje klass, men det beslutet är inte taget ännu fullt ut.

Ja, det finns hur mycket som helst att informera om. Jag hjälper gärna till på distans, men som sagt, vänd dig gärna till Skånska körsällskapet så får du även praktisk hjälp och info om träningar och tävlingar.

http://www.skanskakorsallskapet.com/

Upp till toppen
Annons: