Annons:
Etikettrussets-historia
Läst 2553 ggr
Gnistra
9/19/12, 11:19 PM

Russiga äldre sanna historier!

http://medlem.spray.se/stuterikl/filer/russ1969.pdf

http://medlem.spray.se/filer/jack_I.pdf

Här är 2 underbara historier om russ, dessa är på Stuteri KLs hemsida, där det även  berättas om Gute Hingstförening och rushingstarna genom tiden i bild.

Jag kan bara hoppas att fler av våra russ-vänner kan dela med sig av historia och gamla minnen. (Ska själv försöka be B Johansson om något el några - hoppas!)

Tack Kurt med familj för dessa gobitar!

Annons:
PernillaJ
9/20/12, 7:21 AM
#1

Jag hade litet problem med den ena länken, så jag lägger pdf-filerna här i stället?

Riks-Russ i Flyinge 1969

PernillaJ
9/20/12, 7:23 AM
#2

Den här läsvärda artikeln om Jack I har varit publicerad i tidningen Gotlandsrusset tidigare (nummer 5, 2007; sidan 52).

Jag hoppas på många intressanta gamla historier och roliga anekdoter i den russbok som förhoppningsvis kommer så småningom. I väntan på den är det härligt att läsa på nätet, så tack Marita (#0 Gnistra) för den här tråden.

MagganS-B
9/20/12, 8:35 AM
#3

Eftersom jag är lite intresserad av russen i USA så lägger jag in historien jag fick av Jack Jungroth om hur han byggde upp deras russtambok/register från början, och hur han blev intresserad av just russ. Jag hade en del kontakt med honom genom åren, han frågade en hel del om russen och deras användning. Tyvärr avled han förra året, men jag har sparat en del av hans mail…..

Jack var en stor russentusiast och ägde hingsten Tarquin Tristan som sedemera övergick i Leslie Bebensees/Kokovoko Farm ägo.

PernillaJ
9/20/12, 9:56 AM
#4

#3 När jag skrev om russen i Amerika (artiklar publicerade i tidningen Gotlandsrusset nr 1, 2008) berättade Tarquin Tristans tidigare ägare väldigt känslosamt om honom. Hon sålde Tristan 1984 och hade fortfarande foton av honom, som hon fått av Jack Jungroth, på sin spiselkrans hemma. Jag ville gärna ha med bild av Tristan i artikeln, men det gick tyvärr inte att ordna.

janehellen80
9/20/12, 10:06 AM
#5

Ni skulle skrivit en bok om dessa gamla historier.. hade varit väldigt intressant läsning !!

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

MagganS-B
9/20/12, 3:13 PM
#6

# 4 Pernilla, vi skall höra med Leslie, där fanns ju Tarquin Tristan på slutet väl? Hon kanske har nåt foto…..

Annons:
PernillaJ
9/20/12, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jag tror faktiskt jag sett nån halvdan bild av Tristan på nätet nånstans, fast minns inte riktigt var - kanske via Leslie? Tarquin Tristan var ju den tredje mest använde hingsten i amerikansk russavel (efter Amiral och Ivan Allis), så visst vore det intressant med en bild.

Ivan Allis tror jag aldrig jag sett på bild. Sven-Olof Rungegård besökte Leeward-stuteriet våren 1971 och av honom fick jag låna några bilder, bland annat en av Amiral, se nedan, länk till stamtavlan. Amiral fick 75 renrasiga registrerade russ-föl mellan 1964-1981, de flesta Leeward-uppfödningar.

Upp till toppen
Annons: