Annons:
Etikettavelshingstar
Läst 2855 ggr
Gnistra
2012-09-19 22:29

Kid 321

Hej!

Kan ni hjälpa mig med info om hinsten KID 321?

Vart kom han i från, bilder osv, det käns som om han var ganska anonym på sin tid. Nyfiken!

Annons:
binis
2012-09-20 08:19
#1

Det finns en bild på Kid 321 på stuteri kls sidor under gamla tider.

MagganS-B
2012-09-20 08:40
#2

Han måste i alla fall varit hos Martells i Stånga, eftersom hans första avkomma Skogskidden var u. Laura 1444…….

Gnistra
2012-09-20 22:17
#3

Det är svårt att hitta info om honom, men bild fins, ska försöka leta i stamböcker.

Det skulle vara tråkigt om många russhingstar går i glömska och med några få akommor, Jag forskar vidare och hoppas på att flera läser tråden framöver….

Gnistra
2012-09-21 18:53
#4

Vad jag har hittat? jo att KId 321 är född 1975 hos  H Persson i Hyssna.

Han var Gulbrun med stjärn, E.Lilleman 264  U. Cilla 2043 - ue. Rajman 232

Han borde ha stått på Gotland, för att samtliga ston som han betäckt är gotlands ägda och flera av dessa från Klintehamn något från Rone.

Han har 8 registrerade avkommor, där av 5 ston som tillsamans har fått ca 21 avkommor och bland de yngsta barnbarnen till Kid 321 ör född 1997 osv.

Hittar ingen  godkänd hingst, vad jag kan tyda..

Har ej hittat ägaren på Gotland, inga flera foton än det som Stueri KL har på sin sida.

Varför detta intresse, jo en god vän, hittade en russ annons och frågade mig om jag kunde kolla upp lite och om det var en annorlunda stam i stoet och då fastnade jag för KID, som jag inget visste om..

Fins det någon med kort  av denne bortglömde herre?

MagganS-B
2012-09-21 22:11
#5

Marita, vet inte Börje? Kanske det var Kid som hamnade hos Häggrens i Klinte?

aze
2012-09-21 23:05
#6

Hade en hingst (blev valack) som hade Kid som morfar . Modern hette Zita och kom i från Grönströms i Rone mer kända för sina varmblod kanske! Han var efter Sverker och var gulbrun precis som Kid :) Kan det va Olivia e:Lucifer som din bekant kikat på?

Annons:
PernillaJ
2012-09-22 08:57
#7

#6 Jag har också haft en avkomma till Zita 2570, valacken Carl "Calle Stropp" född 1985 e Komet 338. En snäll och bussig ponny, men ingen racer och därmed olämplig till det jag ville använda honom, trav. Han fick i alla fall rekordet 2.29,6.

PernillaJ
2012-09-22 10:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag kollade litet i stamböckerna. I band X står att Kid 321 premierades med B 1979. Eftersom Kid har avkommor födda 1979 godkändes han säkert som treåring våren 1978, och stambokfördes när han gjort bruksprov som fyraåring. Ägare vid godkännandet var uppfödaren, Henry Persson, Dragered i Hyssna, men Kid såldes (troligen kort efter premieringen?) till Karl-Evert Häggren, Snögrinda, Klintehamn. I band XI står det att Kid dog 1986.

witessa
2012-09-22 17:20
#9

När jag var lite jag tror jag var 7-8 år,träffade jag denna hingst( tror). Jag var då mkt i klintehamn,jag och en kompis var och red hos någon (kommer ej ihåg vad han hette.Men hingsten som vi träffade hette kid Det fanns även en hingst där som hette Atle,han var äldre en kid. Jag och kompisen var även på lojsta med denna mann och jag vet inte om han hade hand om russen på den tiden eller hur det var. Det jag kommer ihåg var att vi hittade en död fölunge.Vi red även några av hans ston Stella tror jag den ena hette och mising  eller något åt det hållet. Dom var inte inridna, men det fixade vi på några dagar *s*.Inte för att just detta kanske är intressant,men för mig vart det en nostalgiltripp till min barndom och russen

MagganS-B
2012-09-22 22:48
#10

Då hade jag rätt! Häggrens ägde både Kid och Atle (som f.ö. gått på Heden). Minns att dom gick i skogen nånstans Klinte/Fröjel…….Bröderna som höll på med russen hette Karl-Evert och Per-Gunnar (eller nåt sånt), minns dom sen skolan då dom bodde i en grannsocken och systern gick i min klass!

witessa
2012-09-23 14:45
#11

Vad kul att få höra,jag har funderat på detta i rätt många år så när jag såg tråden,var jag bara tvungen att skriva. Jag har just nu en 1åring från heden som har Atle i stammen så det känns extra kul.

Gnistra
2012-09-24 08:34
#12

Härligt !

Tack för hjälpen! Men vi ser gärna flera foton och gamla minnen om Kid, om det fins!

Häggren peter
2013-01-05 21:22
#13

Hej . vad kul att läsa så mycket om kid och atle . hästar som jag växt upp med och alla dom andra hätarna som min farbror kalle ägde .

kram alla russ vänner.

Annons:
MagganS-B
2013-01-06 11:29
#14

# 13 Jättekul att se dig här Peter! Välkommen till den här nostalgitrippen! Hoppas du har lite intresse för russen också, eftersom dina förfäder hade russ!

Häggren peter
2013-01-06 17:43
#15

jag har alltid varit intreserad av hästar . men mest av våra vakra russ här på gotland .

Hillehojje
2014-05-08 15:33
#16

Roligt att hitta gamla trådar…

Jag letar häst till min tvååriga dotter och kom osökt att tänka på min första häst som jag fick när jag var två. Mamma missbedömde min längd och köpte russet Skogskidden (132 cm hög).

Jag googlade på Skogskidden och hamnade här… Han gick ponnytrav i gulddivisionen som ung men hans ben höll inte för belastningen så 1986 hamnade han hos oss som promenadhäst i Skånska Stävie istället. Där bodde han resten av sitt liv.

Vet att det finns en svart-vit otydlig bild på Kid i några av "Kiddens" gamla papper. Möjligtvis finns där ytterligare information om honom…

Tack för lässtunden!

Upp till toppen
Annons: