Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1889 ggr
sandra75
9/10/12, 11:29 AM

Lite höstfoderfunderingar

Hur gör ni såhär på höstkanten med foder till era Russ?

Mitt russ har blivit lite "slöare" och är konstant hungrig :p

Hon har bantat i sommar och gått på ganska liten högiva med nån timmes bete på lite magrare bete. Men ändå varit ganska pigg och glad. Men nu de senaste veckorna har hon varit mycket "slöare". Vi har gått över från hö som hon fick i somras till hösilage iochmed att övriga hästar stallades in. Analys kommer senare i sept.

Jag vill inte ge henne för mycket mat då hon är ganska fin i hull men vill ha mer energi och att hon inte ska tappa muskler som hon förhoppningvis ska få nu. Nu sätter hon vinterpäls så funderar på om det kan vara det som gör att hon är lite dämpad. Funderar på att antingen ge något extra kilo hösilage eller på om man ska ge en liten giva havre efter motion? Hur gör ni? :)

Hon motioneras ca 1h/dag inte fullt igång men har börjat med kortare galopper.

Annons:
StuteriSolo
9/10/12, 11:47 AM
#1

anitingen ökar du grovfodergivan, eller ger litet mer kraftfoder vid motion, börjar de bli sega är det energi de saknar, de kan även bli segare när de börajr sätta åäls ordentligt, för det tar en del enerig och då behöver man fylla på med litet Skrattande

EmmaEgemar
9/10/12, 2:17 PM
#2

jag har alltid stödfodrat vid pälssättning med lite mer foder än det vanliga + b-vitamin och nypon. Det tar på energin att byta päls och för vissa hästar är det mer jobbigt än för andra.

ryttarn
9/10/12, 2:37 PM
#3

B-Vitamin var min första tanke. Många hästar blir slöa under pälssättning och då gör B-Vitamin susen. Jag har varit med om hästar som går ner sig så illa så man måste injicera b-Vitamin på hösten.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
9/10/12, 3:37 PM
#4

OJ! ja, jag ska släppa över mina NU kanske idag redan på större avbetade beten (som korna tagit sent,, perfekt tror jag…) det blir en ca 10 hektar för Fridha och Hallon och något liknande för dom andra två på ett annat ställe… Det är sååånt ekollonår i år igen, så går dom i för avbetade hagar är det väldigt lätt att dom går på dom.. och dom har börjat så smått att ramla nu har jag sett.. Mindre risk i dom större inte så avbetade hagarna tror jag, det finns en hel del annat att välja där som jag tror är bättre än nötter…

Det är jättesvårt, jag har oxå vant dom lite vid hö, men ingen  har blivit tunn.. snarare lite rundare,, jag tränar inte alls särskilt hårt, den enda som går är Hallon, och honom kör jag kanske 3 gånger per vecka,,,,UNGEFÄR… kanske mer ibland… dom andra färre gånger.
Har hört att det ska komma RIKTIGT ruskväder framöver, då kanske jag stallar in.. vi får se… brukar annars försöka vänta till oktober med det…

Tusen
9/10/12, 9:27 PM
#5

Ponnysarnas ämnesomsätning förändras under hösten och de behöver bli lite tjockare. Dels för att orka med pälsbytet, dels för att klara kylan i vinter.

Så om man låter sin ponny bli lite rundare på hösten är det inget fel.

Jag skulle föreslå att du ökar på grovfodergivan.

sandra75
9/20/12, 2:47 PM
#6

ok! tack för råden. Jag brukar ge foderjäst till mina hästar i förebyggande syfte innan pälssätningen. Men har varit lite restriktiv till lilla russet med foder och räknade inte med att hon plötsligt och så häftigt skulle sätta päls! Nu har hon redan fått en riktigt tjock päls som jag kan tänka mig tar ner lite på orken oxå då den är varm :p Har ökat lite på grovfodergivan och tänkte ge lite havre + morot/äpple vid motion.

Annons:
Upp till toppen
Annons: