Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1633 ggr
Fidelia
2012-08-28 14:00

Veterinärbesiktning vid avelsvärdering

Jag har några unghingstar som visades som åringar och rekommenderades att sparas.

Nu är dessa 2år och jag funderar på ny rådgivande med dem. MEN….. när jag kollade statusen på deras testiklar insåg jag att de är helt olika. En av dem har mindre och mjukare testiklar än de andra. Tycker nog att det skiljer en aning i storlek på honom också. Ändå är han den mest hingstiga av dem.

Jag har läst lite i kass-listan och undrar hur ni andra skulle gå till väga. Jag vill ju inte åka på premiering med en hingst som uppnår poängen och sedan inte går igenom veterinärkontrollen.

Ska jag ta ut min veterinär som gör en bedömning eller ska jag åka på rådgivande och höra med domaren där?

Annons:
ryttarn
2012-08-28 14:06
#1

Jag skulle åka på rådgivande. Men mig veterligen är det väldigt sällsynt att en hingst kaseras pga kulornas "kvalité".

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-08-28 14:08
#2

om du ändå har en vetrinär ute till nått annat kan du ju passa på att kolla.. kolla även hjärtat på dom

Teja-Bea
2012-08-28 17:34
#3

Vi hade en hingst som gick igenom på 42 poäng men fick "notisen" att hans testicklar var små.

Dock visade det sig senare att han var infertil… =(

Jag tror det ska ganska mycket till innan avelsvärderingsnämnden kasserar en hingst pga testicklarnas storlek.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Fidelia
2012-08-29 09:16
#4

Jag tycker de är lite mjuka i konsistens också. Men jag anmäler honom till rådgivande så får vi se om jag kan få mer hjälp där. Inte lätt att göra en bedömning när man inte vet vad man ska vänta sig Obestämd

VeronicaP
2012-08-29 09:17
#5

De kan vara olika storlekar ibland på unghästarna med och sen när de blir lite äldre lika stora.

Jag hade en shettis som jag faktiskt struntade att visa just för att den ena var så mycket mindre , sen när han kastrerades så och man fick se dem så var de jätte mycket som skillde och veterinären sa att de mest är troligt att den var så mycket mindre att den hade suttit fast i kanalen längre och att han hade kunnat bli klapphingst men den som tur är valde att ramla ner :)

Fidelia
2012-08-29 17:56
#6

Min pojke har ena "kulan" högre upp. Han har inte släppt ner den helt. Såg idag att han har lika stora kulor som 1-åringen. De andra har dubbelt eller mer än dubbelt så stora.

Annons:
Upp till toppen
Annons: