Annons:
Etikettallmänt
Läst 1309 ggr
kakan89
8/28/12, 1:53 PM

Visa 3-åring i grimma?

Är det ok att visa en 3-åring i grimma tycker ni? Jag vet att man får göra det men tycker ni att det är ok? Russlan håller på att byta tänder för fullt nu och jag ska visa henne om en månad…

Annons:
Teja-Bea
8/28/12, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är klart du kan visa i grimma! =) Det är ju viktigast att hästen trivs!

För att göra det lite nättare och snyggare än en grimma, men ändå bettlöst, så brukar jag ta ett träns med nosgrimma. Ta bort bettet och sätta sidostyckena runt nosgrimman. Och så ett lädergrimskaft/hundkoppel i nosgrimman.

Tadaa! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

kakan89
8/28/12, 2:38 PM
#2

Ja jag funderar på att beställa en visningsgrimma från någon sadelmakare i liknande modell :)

Plupp73
8/28/12, 9:21 PM
#3

Med ett sto går det väl alldeles utmärkt.

Glad

VeronicaP
8/29/12, 9:14 AM
#4

Fast de står ju tex på utställningen som var på riks att 2 åriga och äldre ska visas i träns.

Teja-Bea
8/29/12, 11:00 AM
#5

Jo På större utställningar, typ riks och även på premieringar är det ofta krav på träns på alla +2år

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

passis
8/29/12, 11:35 AM
#6

Det är därför det är så bra med ett träns utan bett som i bild #1. Reglerna har följts och hästen och visaren är nöjda!

Ibland står det dock att det ska vara träns med bett men det är oftast vid visning av hingstar.

Annons:
alpros
8/29/12, 11:44 AM
#7

Kakan89; Om du ska till en premiering: I Svenska hästavelsförbundets regler och anvisningar för sommarpremieringar 2012 står det att 1-åriga ston får visas i grimma. Äldre ska visas i träns MED bett. Se 1.18 i http://www.svehast.se/allm/sommar12/Regler_o_anvisningar_2012_klar.pdf

VeronicaP
8/29/12, 12:13 PM
#8

#6 FAst står det visas med träns så betyder väl det självklart att de ska ha bett i munnen ??

VeronicaP
8/29/12, 12:14 PM
#9

Shetlandsponnyer behöver man konstigt nog aldrig visa stona med träns inte ens på premieringar , därför blev jag så förvirrad första gången jag skulle visa större ponny då de var krav när de var 2 år och äldre

Linnea
8/29/12, 1:13 PM
#10

#8 Träns är inte alltid samma sak som bett. Inte ridit med hackamore? Då har man träns men inget bett ju..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

VeronicaP
8/29/12, 1:35 PM
#11

#10 jo de vet jag när de gäller ridsporten men inom utställnings/premierings delen har jag aldrig tänkt på annat vis att träns är träns med bett för vem vill visa sin häst med Hackamore de är ju inte så himla snyggt , för mig om man vill visa utan bett huvudlag/grimma …

alpros
8/29/12, 3:21 PM
#12

Det står alltså uttryckligen träns MED bett i reglementet för premieringar.

kakan89
8/29/12, 4:40 PM
#13

Då har de ändrat sen förra året? Skit också.

Annons:
passis
8/29/12, 4:58 PM
#14

Du kan ju ha bett men fästa grimskaftet i nosgrimman! Skulle någon opponera sig så flytta grimskaftet till bettet, men risken att det händer är väldigt liten. Men om ändå någon skule vara så nitisk kan du be domaren att få visa gångarterna med grimskaftet i nosgrimman och flytta tillbaks det igen efter det.

VeronicaP
8/29/12, 5:24 PM
#15

#14 Du har inte rakt gummitbett ? sådant lite smalare , de brukar funka bra när de fäller tänder mm.

Har du tränat henne med träns innan ?

Wendi gillade inte sitt bett och träns men jag tog in henne och så fick hon stå inne med tränset+bett (bäst att skriva så Flört) i ett par timmar om dagen och sen ledde jag henne med kedja fast en sådan två delad kedja så blir de inte så ojämna och olika drag i bettet.

Att de fäller tänderna är ju inte hela värden eg , gäller att hitta rätt bett bara . Jag menar hingstarna har man ju fått visa i alla år med bett och även om de fäller och de funkar bra .

kakan89
8/29/12, 8:59 PM
#16

Jo jag har tränat med bett förut och hon accepterar det men inte mer och nu när hon byter tänder gillar hon det inte alls. En dam med väldigt mycket åsikter. Jag har provat 10 olika bett än så länge men det är ju bara att leta vidare då. Tyckte grimman kunde va en smidig lösning ;)

VeronicaP
8/30/12, 12:43 AM
#17

#16 Grimma är alltid smidigare ;) men har du testad de smala raka gummibetten från Globus ? De är de som brukar funka här när inget annat funkar . Lycka till i letandet och Lycka till på premieringen

Upp till toppen
Annons: