Annons:
Etikettallmänt
Läst 2253 ggr
CarinaA
8/23/12, 7:49 PM

65.000:- för ett russ :-D !!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ang tråden jag såg om priser på russ, 2010 sålde jag då 5-åriga Bjäraryds Julius,39p,LB hopp/dressyr för 25.000:- !

Nu 2 år senare har han blivit såld igen pga urvuxen ryttare :-( ,7 år, LA hopp/dressyr för 65.000!!!

Ska tilläggas att han är helt underbar i tempramentet, såväl nybörjare som rutinerade har glädje av honom !!

En välutbildad,lätthanterad B-ponny säljer i alla lägen !!!

Bilden visar Julle när han som 4-åring löshoppar 1,10 !

Annons:
savrarpstuteri
8/23/12, 9:09 PM
#1

Trevligt Skrattande!

Ridsportens aktiva betalar gärna bra för välutbildade ponnyer.
Det är utbildning i första hand, inte vilken ras osv….som säljer .
Det finns flera exempel på välutbildade russ i ridsportens grenar som säljs om och om igen för höga prissummor då deras ryttare vuxit ur dem och de sedan bär fram nya ryttare till fina framgångar. Ett lysande exempel är tex hopp ponnyn Tampas.

De russen som finns i de här klasserna behöver mer medial uppmärksamhet och gärna i samband att de är vår enda inhemska ponnyras som har en unik historia för att väcka ändå större intresse för russets fantastiska allroundanvändbarhet  Glad!

Än en gång vill jag slå ett slag för att Russmästerskap bör finnas Glad!

Tusen
8/23/12, 9:21 PM
#2

Roligt att se att det visst går att sälja russ till ett bra pris. Och visst är det så. Ridfolk betalar gärna för välutbildade hästar, oavsett ras.

Där tror jag att vi russuppfödare får skärpa till oss lite. Vill vi sälja russ till högre priser så  måste vi också satsa på deras utbildning. Inte enbart tro att de ska säljas som travponnysar. Nackdelen med att sälja russen (och andra småponnysar) som ridhästar är den korkade regeln att maninte får rida B-ponnysar efter 13-14 års ålder. Detta medför att ponnysarna ofta säljs vidare efter ett par år. De får sällan stanna någon längre tid hos de nya ägarna.

[Tjiwi]
8/23/12, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tror också att när russen varit ute på rid tävlingar och visar sig från sin bästa sida blir de intressanta. Då är det inte rasen som avgör i första hand utan användbarheten.

Själv sålde jag min Mystik för 30 000 -03 som ridponny, hade då tävlat fälttävlan hoppning och dressyr med bra resultat. "Ridfolket" tyckte det var för billigt……..

EmmaEgemar
8/23/12, 9:54 PM
#4

jag kan se det ur två vinklar då jag är väldigt insatt i båda "världarna", köpa en häst för ridning så undrar man HUR mycket fel är det på en häst som är utsatt för under 45 som är högt utbildad. och inom travet så vill man verkligen inte lägga mer än 15 för en medioker.

Ett russ som kan allt och är världens underbaraste ras, säljs på tok för billigt. Sätt riktlinjer på russavelsföreningen eller något. inom svensk fjordhäst så fick man inte förr annonsera ut hästar för under vissa priser på deras hemsida. Då var det klara riktlinjer om vad som gällde.

Mitt russ vilsandi,6 år, har rekord 2.30 på få starter, gör öppna/sluta/förvänd galopp på volter/skänkelvikningar osv med lätthet och hoppar 80cm. Är en ängel med barn och busig som sjutton med dom duktiga. Kan det finnas en bättre hela familjenras än just russet??

Upp till toppen
Annons: