Annons:
Etikettallmänt
Läst 5351 ggr
LouiseS
2012-08-21 13:15

Globen

Jag har hört det ryktas om att Russavelsföreningen blivit erbjudna att medverka i Globen i år. Om detta stämmer är jag dock förvånad att det inte kommit ut någon mer information och kanske förfrågningar om medverkan, hjälp, bidrag etc. Jag menar att om det nu ska visas russ i Globen har vi ju världens chans att marknadsföra oss, och den måste vi ta! Någon som vet mer i "ämnet"?

Annons:
Tittut
2012-08-21 21:13
#1

Vi är välkomna att deltaga med ett specifikt inslag och jag har diskuterat med de ansvariga för programavdelningen att delta med russ i många olika skepnader, men det blev tvärnobben.

Vi kommer att ha en monter på plats, som självklart ska vara så fin och representativ som möjligt, så är det någon som känner sig manad att hjälpa till där, får ni gärna höra av er till mig, så ska jag försöka lotsa er vidare. Lättast via epost liselotte.erixon@telia.com

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
2012-08-21 21:23
#2

Vi försökte för många år sedan med en sulkykadrilj med russ. Men naturligtvis blev det nobben. Russ är inte tillräckligt spännande tydligen.Rynkar på näsan

Riktigt synd att vi inte får visa upp vår inhemska ras. Den är egentligen mycket mer unik än islandshästar, Wångenelevernas varmblodskadrilj och shettisgalopp med minishettisar med dockor på ryggen.

Tittut
2012-08-21 21:27
#3

# 2 Precis så är det, tyvärr. Jag försökte med att få plats med att visa våra fina, duktiga SM-ekipage som vi har i de flesta grenar, men det var inte tillräckligt spektakulärt bland alla VM- och Os-ekipage, tyvärr.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2012-08-22 07:04
#4

Tore Fahlstedt, Gervide Gård, hade nån idé för många år sen om att bara visa upp en hingst med sin stoflock, men då kostade det så mycket så projektet las ner…..

murkla
2012-08-22 13:35
#5

Enligt progamet fr glopen som jag tog fr klubben igår står de. Så kommder der arr bli

Traditionella hingstsläppet med gotlandsruss fr lojsta hed varje kväll.

unde  årets evenmang. 20 ston och föl släpps lösa i arenan samt därefter en  hingst som samlar ihop sin flock ..  Unikt och sällsynt charmigt..

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

janehellen80
2012-08-22 13:49
#6

#5 vilken flock då tro? dom tar ju inte dit lojsta stona ..

en tanke..

hade ju varit ett tillfälle att visa upp russens alla möjligheter än att få den att framstå som vildingar …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
MagganS-B
2012-08-22 14:46
#7

# 5 Det spär ju på folks tro att russen är små, lurviga envisa ponnyer, precis som det brukar stå i "Gotlandsturisten"….Toppenreklam - not!

En riktigt fin russkadrilj vore väl perfekt?????

janehellen80
2012-08-22 14:49
#8

#7 precis min tanke..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

[Tjiwi]
2012-08-22 14:54
#9

Verkar konstigt, vem ska hålla det tro??

Säger samma sak, då får de som inte tror man kan ha russen till något vatten på sin kvarn……..otroligt dumt!

Jag tycker att det borde visas en bra travare, en duktig dressyrponny, ett hopperuss och ett körekipage, gärna om det finns något mer tex westernruss, russ som drar på stockar etc. DÅ visar vi verkligen russets otroliga användbarhet. Man skulle kunna ha fler ekipage samtidigt där inne i någon rolig show. Glad

Tusen
2012-08-22 15:43
#10

Tänk att russet ALDRIG får visa hur duktig den är som alroundponny. Nej, små envisa oborstade lurvar är tydligen allt de kan vara. Vem sjutton har gått med på att ha ett "hingstsläpp" i Globen. Det är väl riktigt usel reklam för russet.

#9 Det skulle även vara kul att visa något russ som fixar fler grenar än en.

janehellen80
2012-08-22 16:34
#11

Om det står i ngt programblad måste väl någon veta vem som ska ha med detta? måste ju vara någon som har en hingst ihop m 20 ston som gått i ihop sen i somras.. man kan ju inte släppa ihop en hingst m olika ston bara ..

Eller hur?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

PernillaJ
2012-08-22 17:06
#12

Kalaskul om russen äntligen får vara med och synas i Globen, och jag missunnar verkligen inte Lojsta-flocken fin PR - tvärtom. Jag håller dock med Ia (#9 Tjiwi) m fl om att jag hellre hade sett russens mångsidighet och användbarhet lyftas fram i ett showprogram. Men folket som bestämmer showens innehåll är inte anställda för att marknadsföra gotlandsrusset, utan de vill skapa en attraktiv föreställning.

Hm, personligen skulle jag vara tveksam till att ha med mina avelsston i en Globen-show: resor, tillfällig uppstallning (smittor?), risk för stress. Nu känner jag inte till upplägget, men det verkar inte idealiskt för avelsston som har föl vid sidan och förhoppningsvis är dräktiga igen?

silarp
2012-08-22 18:22
#13

precis min tanke.. .vem släpper (troligen dräktiga) russ lösa därinne med all stress o smittorisk…?? Och hur spektakulärt lär det bli om hingsten gått med stona hela sommaren?? VÄLDIGT konstigt upplägg….vem ansvarar/håller i det??

Kan man inte köra nått bildspel med kort på lojstarussen isåfall, och ha som #9 skrev, snygga, prydliga och DUKTIGA russ som visar i något småroligt, händelserikt och ALLROUNDprogram!

Tuffsiga lurviga, envisa och vilda russ är härliga, dom har vi ju alla på vintern,, men det är väll INGEN som köpt ett russ för den varit vild och lurvig??

Annons:
Plupp73
2012-08-22 18:32
#14

Sulkykardrilj låter ju som en rätt bra idé, om nu inte de andra grenarna fick visas. Befäster åtminstone någon form av prestation och användbarhet hos rasen.

Inte 17 hade Norge behandlat fjordhästen på det sättet i motsvarande situation…

Tusen
2012-08-22 19:28
#15

#14 Fast en sulkykadrilj dög ju inte tidigare. Är tveksam om att de har ändrat sig sen sist.Obestämd Kadriljen var väl inövad, med musik, filmad och inskickad till arrangörerna. Svaret vi fick var att det inte var tillräckligt intressant.

LouiseS
2012-08-22 20:28
#16

Jag håller med om att det allra bästa vore att få visa russets fantastiska mångsidighet, absolut! Därmed inte sagt att detta tänkta upplägg behöver bli dåligt. Jag tror att kan man nå ut med en känsla av lite mystik kring denna "urhäst" (jfr islänningarna som framhålls som gudahästar) som tillika är ett arv vi måste förvalta så kan nog en och annan tanke och/eller känsla vakna till liv hos publiken. För att uppnå detta krävs dock en speaker "av guds nåde"… Sen har jag ju också lite funderingar på vilka russ det är som ska utgöra "lojstaflocken" (?)

murkla
2012-08-22 22:02
#17

Skrav bara av de som stog i programet jag tog fr klubben igår. Reklam folder. Som kommer ut till ridklubbar.

Fösröka att lägga in en bild så….

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Snoffan03
2012-08-22 22:38
#18

Här är Stockholm Horse Shows hemsida med program:

http://www.stockholmhorseshow.com/taxonomy/term/6

Hittar ingen programpunkt med russ men det kanske ingår i ngn show vad vet jag… El så är jag lite blind… Tungan ute

Ett vältränat russpar och/eller enbet kan väl utmana fyrspannskuskarna istället för det där, faktiskt lite pinsamma, shettisfyrspannet som gjort det i 2 år nu. Då skulle de få sig en match!! Skrattande

//M

LouiseS
2012-08-22 22:45
#19

# 18 Ja, det vore något Glad

[Tjiwi]
2012-08-23 07:28
#20

#18, 19 Skrattande

Annons:
Tittut
2012-08-23 08:35
#21

Så här ligger det till:

SvRAF blev kontaktade av Globen om vi kunde tänka oss att kunna delta med en russflock, à la Lojsta Hed, i och med att det var svensktema i år.

Vi hade upp detta på styrelsemöte och Kurt och Lisbeth Larsson, Stuteri KL i Björketorp sade sig vara villiga att ställa upp med hästar och människor som från onsdag-söndag ska vara på plats, med allt vad det innebär av boende, mat, resor osv. Det är inte så många som har tio ston med föl i samma flock, som känner varandra och som dessutom är villiga, precis som sagts ovan, ställa upp på detta stora uppdrag, som det faktiskt bli att åka med 21 hästar och vara med i alla dessa dagar.

Att det är ston med föl från Lojsta är en felskrivning av den som satt ihop programmet. Så här stod det i Ulf Rosenbergs blogg tidigare i våras:

http://www.stockholmhorseshow.com/blogs/ulfrosengren/2012/05/27/haestslaepp

Som jag skrev ovan så erbjöd och diskuterade jag med Ulf möjligheten att få visa upp våra duktiga russ i samband med detta, med hänvisning till att vi har gångbara ekipage i SM-klass i mer eller mindre alla grenar, med andra ord, inga lurventussar från skogen, utan duktiga, fina ponnyekipage av SM-klass, men det blev tvärnobben. Vad göra? Ge 17 i allt bara för det, eller faktiskt ta den mölighet som kom upp och visa våra russ, även om det inte blev så mycket som vi önskade eller hoppades, blev det alltid något, och jag tycker tror faktiskt att det kan bli ett fint inslag.

Många av er har varit inblandade i liknande försök att komma in på Globen innan, och vet också att det inte bara är att säga att man vill vara med. Kan man betala de mycket stora summor det handlar om att evetuellt köpa sig en plats, är det kanske tänkbart, men nu när SvRAF blev inbjudna att delta och faktiskt också blivit erbjudna en del mycket fina villkor för att vi ställer upp, ansåg styrelsen att vi skulle vara med på tåget och med det upplägg som vi hade möjlighet att visa, även om vi alla ville att det skulle vara mycket mer.

Som jag skrev ovan så kommer vi att ha en monter på plats där det finns möjlighet att göra fin PR och om ni tycker det vore kul att hjälpa till och göra nåt bra av det, får ni gärna hör av er till mig. liselotte.erixon@telia.com

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

kristina-axtorp
2012-08-23 09:40
#22

Tack Liselotte för klargörandet. Vill oxå uppmana er att ta kontakt med Liselotte eller någon av oss andra i styrelsen om ni vill hjälpa till. Ett bildspel t montern är på g, vi har våra två rollups och ett par st är ansvariga för utformningen av montern men vi tar tacksamt emot idéer och engagemang. Att vi tyvärr inte kan påverka innehållet på showen hoppas jag nu att ni alla kan ha förståelse för. Hjälp oss istället att sprida att russen finns med på Globen i år! (i förordet i förra tidningen nämnde jag att vi blivit inbjudna men vi har inte haft mer info tidigare men hoppas inom kort att få veta mer detaljer) väl mött på Globen!

silarp
2012-08-23 11:44
#23

ja men det är väll klart att man gärna sprider att russen ska vara med på globen!

Men här har det inte stått en rad nånstans om detta! Det har ju frågats än här o än där med olika tryck o rykten ovan tex, om vad det ev är som ska vara.
Det kunde gått stått en rad på gotlandsruss.se kan man tycka….

entill
2012-08-23 14:43
#24

Vi får väl vara glada att ledningen för Globen över huvud taget kännde till att det finns en svensk ponnyras. visst hade det varit trevligt att visa vad de kan, men detta är väl bättre än inget. Hoppas att det inte blir så dyrt för Russavelsföreningen den här gången Flört. F.ö. kan jag nog tänka mig att ställa upp i montern om det kan vara till någon hjälp.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
2012-08-23 15:33
#25

#24 Malena och jag har anmält intresse. Då skulle vi ju kunna samåka?! Skrattande

ryttarn
2012-08-23 21:07
#26

Funderar lite på bildspelet som ni säger är på G. Vore det inte en bra idé att i det presentera russets allsidighet och då framförallt med fokus på prestation? I ett bildspel skulle man kunna visa upp de fantastiska russ vi har på topp nivå innom alla olika dicipliner.

Att russet är en bra barnponny, ridskoleponny, osv vet nästan "alla". Men att det finns russ på toppnivå innom alla rid och körsporter är nog inte lika bekant. Duktiga fotografer finns det gått om innom föreningen så att skramla ihop bra bilder lär ju inte vara ett problem.

Sedan är min personliga åsikt att man i ett sådant bildspel helt kan skippa russets 1000 åriga historia, utställningsbilder och Lojsta hed, utan helt fokusera på russet som allsidig tävlingsponny. På globen är det ju framförallt den kattegorin människor som är intreserade av hästsport och det är ju dom vi vill nå.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-08-23 21:21
#27

#26 håller med!!! vore snyggt att smita in det där!!!

Annons:
LouiseS
2012-08-23 21:58
#28

#26  Lysande Glad

Lena90
2012-08-24 09:45
#29

All heder åt den/dem som tar på sig allt arbete vad det innebär att presentera "flocken" i globen! Det låter som ingen dans på rosor projekt och tycker det är mycket beundransvärt med en sådan vilja och engagemang för rasen!

Carpe diem!

bell
2012-11-01 06:24
#30

Bara en månad kvar till globen Glad Hur går det med förberedelserna för russen? Hittar inget i programmen om när de ska vara med. Nyfiken på om vi missar russen då vi ska dit på lördag kväll?

bell
2012-11-19 11:28
#31

Någon som vet?

Nusse87
2012-11-19 13:12
#32

Jag har för mig att det stod tider på stuteri kl:s hemsida.Glad

janehellen80
2012-11-19 13:16
#33

stämmer står prelimnära tider på deras hemsida ..

Dom har tränat m russen å det går bra :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

bell
2012-11-20 04:56
#34

Härligt tackar för svarGlad!

Hoppas att det kommer en blänkare om detta i media för nu är det mest fokus på nordsvenskar på väg till globen.

Annons:
janehellen80
2012-11-20 21:50
#35

#34 ja det hoppas jag med.. precis det å shettis spannet har man läst om ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

bell
2012-11-21 14:48
#36

Jag vill redan nu tacka er som jobbar med att visa upp gotlandsrusset på Globen ♥.

Själv hjälper jag till med "glada hejarropp" & ser fram emot lite "ProfilShopping" i russmontern.

Så tack alla ni som gör jobbet inte vi andra gör!

lillsandra
2012-11-21 20:10
#37

Har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till, men kommer självklart att besöka montern när jag kommer på sön.

Är även blå stjärna och var yvärr även tvungen att tacka nej till att hjälpa till som funktionär.

Linnea
2012-11-22 09:53
#38

Vet nån när russen ska visas? Det står inget i programmet men dom kanske ingår i det som heter Jubileums-Invigningsprogram?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

murkla
2012-11-23 17:37
#40

Hoppas att de finns någon som kan ta lite bilder på russ shown.  Jag har ingen möjlighet att se  dom i globen. Kan jo hoppas att de finns med på tven n'r de vissar där i från!

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

bell
2012-11-29 09:13
#41

Nu är de på plats Glad

Lycka till!

http://medlem.spray.se/stuterikl/nyheter.htm

Annons:
entill
2012-11-29 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Nu finns bilder på SvRAFs hemsida.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Linnea
2012-11-29 10:59
#43

Någon som åker dit kan kanske filma och lägga upp här? Vet ju aldrig hur mycket som visas på tv!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

mallan-nog
2012-11-29 17:59
#44

När visar de upp sig? hörde något om lördagen…

Vi ska dit, så det är mycket möjligt att vi både filmar och fotar :)

Reko
2012-11-29 18:03
#45
janehellen80
2012-11-29 20:15
#46

Finns lite bilder på www.vastruss.se

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

janehellen80
2012-11-29 20:16
#47

Kan tipsa er om ni har facebook gå med i gruppen Gotlandsrussen på Lojsta Hed .. Där kan ni se en film från premiären Cool

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

murkla
2012-11-30 09:15
#48

# 47 tack för tipset!

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
Rolla
2012-12-01 17:23
#49

Jag såg showen på svt play för en stund sedan, så fint.

Russen börjar vid cirka 15.40 in i showen.

http://www.svtplay.se/video/792598/familjematine

Linnea
2012-12-01 18:06
#50

Kommentatorn sa att russen är blacka, haha snacka om koll!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rolla
2012-12-01 18:22
#51

Ja, ha ha, de var ofta blacka med mjölmule eller vad de saGlad

ryttarn
2012-12-01 23:25
#52

Satt och tittade på familjeföreställningen från Globen på SVT play idag.

Inslaget med russflocken var riktigt bra gjort, så ni som jobbat med detta skall ha en stor eloge för det fina arbetet.

Men, för det finns ett stort men(som inte har med ovanstående att göra). Globen horseshow skulle i år ha tema Sverige. Men inte fick de svenska hästraserna Nordsvensk brukshäst, Sv Ardenner och Gotlandsrussen speciellt mycket plats i programmet. Russflocken var häftig, likaså foran med Nordisar. Men vad har ett gäng hästakrobater från Frankrike, en till lejon utklädd ponny, postridning på åsnor, islandshästar mm med Sverige att göra?

Tänk om man istället lagt lite tankemöda och fått till ett program med tex alla de tre raserna i samarbete med bruksredskap, körvagnar och sen kan vi ju bara tänka på allt som russen själva skulle kunna visa upp med sina allround kunskaper. Det är verkligen trist att programmakarna till Globen är så oerhört trångsynta och inte förstår att publiken till allra största delen är hästfolk, inte cirkuspublik…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-12-02 07:59
#53

#52,,, instämmer!

jessssica
2012-12-02 08:40
#54

Vilket härligt och riktigt bra nummer med russflocken, o bra jobbat av alla er som medverkat till detta.

Tittade på hela showen via svtplay och man vill ju ha ljud på så att man hör musiken, men riktigt synd att man inte kan stänga av kommentatorerna!

janehellen80
2012-12-02 09:01
#55

#54 håller med .. blackar å envisna russ … hmm ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
entill
2012-12-02 11:40
#56

Den publik som kommer för att se föreställningen, kan nog betraktas som cirkuspublik, det får vi nog acceptera. Jag tror inte att en massa duktiga russekipage som visar olika användningsområden, hade gjort samma succè och god reklam för rasen som vår russflock nu gjorde. Man kan naturligtvis undra varför inte svensk ardenner var inbjudna att vara med, men det kan ju vara så enkelt att man från arrangörens sida inte ser ardenner som svensk?! Beträffande tidslängden på russinslaget, så tror jag att det var precis lagom. Blir det för långt tröttnar publiken. Jag skulle nog önska att fler inslag varit kortare och mer fartfyllda.

Att russinslaget gjort intryck på publiken märktes på tillströmningen till montern efter föreställningen. Tidigare hade det varit ganska dött.

Man kan ju önska att russen skulle kunna få bli ett återkommande inslag på Globen, för är det show man vill ha kan vi nog fixa ett cirkusnummer också, som väl kan slå "ungersk post på åsnor" och "lejonmaskerade ponnyer".

Hoppas alla förstår att uppskatta den insats Team KL gjort på Globen. Det här uppdraget har nog kostat "blod, svett och tårar" och säkert också en hel massa pengar. Tack Fam. Larsson med medhjälpare!

Vi skall inte heller glömma den insats Mälar-Russ gjort i det här sammanhanget. Ansvaret för detta har vilat på Helena Janssons axlar. Till sin hjälp har hon haft sin familj, systrarna Therese och Anette, samt systerdotter Linnea. På plats hela tiden har även funnits Yvonne Jonsson, samt Sanna Gustafsson och Petronella Hecht-Karlsson som rest upp från Kalmar för att hjälpa till på Globen. Detta gäng har förutom att sköta montern även hjälpt till i ryttargången med russflocken. Tack för er insats för russen!

/Agge

som mest tittat på.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Linnea
2012-12-02 11:54
#57

Tyckte det var synd med det röda ljuset, man såg ju knappt färgerna på hästarna. Om vi får komma tillbaka kanske man kan få med några mer udda färger i flocken. Hade nog lockat ännu fler. Många tror ju att russ inte kan vara skäck, isabell mfl.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

bell
2012-12-03 08:59
#58

Var själv & kollade på lördags kvällens Gala Show. Det var riktigt roligt att höra publikens glädje ropp när russflocken kom in. Mest jubel fick russen i invigningscermonin! Inte illa!

Vilken liten herre han var Faner! GladHimla kul att se honom live, en mycket bra representant som imponerade på tanterna bredvid mig med sina gångarter  haha & det är det som är grejen.

Stort tack till er som jobbat med detta!

lillsandra
2012-12-03 09:13
#59

Jag var där igår. Men jag hittade inte russ montern. :( Synd att jag inte kunde se flocken live.

En stor eloge till alla som hjälpte till.

Det vore lite skoj med udda färger, om de skulle komma på tapeten att visa upp russen fler gånger.

Racoon och jag ställer gärna upp då, vi har inte så långt att åka heller. Han ser lite speciell ut med sin svarta/mörkbruna färg och isblå ögon.

carcha01
2012-12-03 12:26
#60

Jag var också där på lördagskvällens galashow!

Vilken känsla det var med hela russflocken i arenan! Så snyggt det var när Faner travade in, alla ston med föl släpptes in till honom och han samlade ihop sin flock! Hade velat frysa tiden så att ögonblicket varade längre!

Applåder till alla som har planerat och genomfört inslaget, samt fixat monter mm! Montern var jättefin och lätt att hitta till om man kom uppför rampen till andra våningen från huvudingången (med bl a ATG). Själv kom jag från andra hållet, men frågade efter Russavelsföreningen i Agria-montern och de visade vägen! Glad

Hoppas att russen blir ett stående inslag i Globen Horse Show i fortsättningen!

Upp till toppen
Annons: