Annons:
Etikettavel
Läst 5509 ggr
ryttarn
2012-08-08 01:23

Många uppfödare lägger av.....

Har under de senaste veckorna kommit i kontakt med flera russuppfödare som beslutat eller funderar på att helt lägga av med russaveln. Flera olika anledningar har angivits men det intresanta är att få har angett svårigheten att sälja avkommorna som anledning.

För egen del har tanken av och till slagit mig, varför lägger man ner så oerhört mycket tid och pengar på detta? För inte går det på något sätt att försvara rent ekonomiskt.

För min personliga del är alltid svaret att jag älskar russen alldeles för mycket för att jag skall kunna sluta. Dessutom har jag en avelsidé som jag tror på och hela tiden konsekvent arbetat efter.  Det är en dyr hobby men den ro som arbetet med hästarna ger är ett villkor för att jag skall överleva i det tämligen stressiga arbete som jag har.

Men att många andra slutar oroar mig då uppfödning av russ är ett villkor för att rasen skall överleva. Om fler och fler kastar in handduken kanske vi inte har några russ kvar om 10-15 år.

Jag tycker det vore intressant att höra hur andra funderar runt detta, gärna både hur ni som slutar tänker och hur ni som fortsätter tänker.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Laura I
2012-08-08 06:06
#1

Det är samma med varmbloden. Svårt att få det att gå ihop så det är inte unikt med russen. Vet inte hur det är med andra raser. Men det är en undebar hobby… fast dyr…

Stoodyear
2012-08-08 22:46
#2

Enligt mig måste man marknadsföra gotlandsrussen MER som allroundponny än vad som görs i nuläget. FLER måste ut och tävla i andra grenar för tyvärr har jag alldeles för många ggr behövt förklara att gotlandsrusset inte är en liten travhäst, utan har utmärkt galopp och hoppförmåga. Det finns mer pengar att tjäna på russ som de ses som tävlingshästar i exempelvis hoppning. Folk där är helt enkelt villiga att betala mer, men de skulle aldrig gå och köpa något de har en bild av är en travhäst till sin lilla hoppintresserade dotter som vill tävla. Tyvärr.

Hörde någon ggn att det var en person som skulle löshoppa sitt russ och så travhoppade den endel, och hon fick förklaringen att det är ju trots allt en travhäst så man kan inte förvänta sig att den skulle ta galoppen naturligt.

Det måste vara det dummaste jag hört.

Tyvärr har många fått detta om bakfoten (även folk man tycker borde vara mer kunniga i området som tränare osv). Det är givetvis inget fel på travhästar. Men det är nog så att det finns många fördomar, som är svåra att få bort.

ryttarn
2012-08-08 23:38
#3

#2 Lätt att säga "man måste", frågan är snarare vem som ska.

Själv har jag jagat ryttare till mina russ i flera år, tyvärr har jag inte hittat någon. Det gör att det blir körning som gäller för mina russ, svårt för mig som snart 50 årig "välväxt" man att rida till mina russin.

Jag upplever att många har en åsikt om vad "man" skall göra, men ingen vill riktigt tala om vem denna "man" är…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2012-08-09 00:27
#4

Vi tävlar i det mesta med våra russ. Trav och monté, galopp, hoppning och dressyr . Har även provat på lite klassisk körning som vi kommer att satsa mer på i fortsättningen.
Vi kör bröllop, studenter, lucia och jobbar på barnridning.
Så vi gör vårt för att marknadsföra russet. (Kanske det är vi som är "man"Flört)

Jag har då aldrig hört någon säga att russet är en travhäst i första hand och att galopp inte är en naturlig gångar för dem. Kanske beror det på att vi i Eskilstuna har haft två stora russtuterier som jobbat hårt i många år för att marknadsföra russet.

Vi har t.ex. ridkolor i stan som har russ. Det är ett bra sätt att marknadsföra russet. Att sälja dem till ridskolor. Men jag tror inte att det är så många som är pigga på att göra det av någon anledning.

Stoodyear
2012-08-09 07:24
#5

Håller helt med, det är banne mig inte så enkelt att jaga unga ryttare.. Men som exempel så är väl alla som sysslar med russ "ansvariga" för ryktet och för hur man prestenterar rasen osv. Kan man säga att alla är "man" kanske?

Man kan åka på talangjakt (om det anordnas fortf?) och få russet bedömt, det tror jag få gör. När vi var iväg senast var det kanske sammanlagt 3 russ, innan dess var det ännu sämre vad jag kan minnas, men mängder med new forests och connemaror. Där är det på något vis nästan lika viktigt som att visa fram på premiering. Menmen det var bara en liten halvvirrig tanke. Det är så synd och skam bara att inte fler nappar på denna underbara tåliga och lättlärda ras med nästan obegränsade användningsområden…

Tusen, du låter som den ultimata super deluxe special marknadsföraren! Älska mångsidigheten :)

silarp
2012-08-09 08:30
#6

Håller med! Säkert viktigt med 3 års och olika kvalitetstester oxå! (sen vet jag själv hur "lätt" det kan vara….)
Jag förstår även dom som tänker att det är "fördyrande", men kanske värt att våga satsa någon tusenlapp på detta och få dom tillbaka i slutänden med någon såld häst?

Har själv tänkt att man kanske skulle försöka hitta en "liten duktig" ryttare till tex hingsten nästa år, så man kan ut o visa att han oxå KAN! .. men det är inte lätt…

Jag tycker att alla russägare är "man"! Tusen låter som en riktig vandrande reklampelar för russ!! Fler såna!!!

Annons:
ryttarn
2012-08-09 09:03
#7

#4 och #5 Visst är vi alla ansvariga för marknadsföring av russen, men de jag diskuterat med på sistone så är det inte efterfrågan enbart som gör att folk lägger av.

För egen del har jag inget större problem med efterfrågan när jag väl tar mig samman att annonsera ut ett russ, men det kan till viss del ha med närheten till Norge att göra. Ett russ levererades förra veckan till Säffle, ett rus levereras på söndag till Norge och två intresenter finns på det russ som jag annonserat senaste veckan. Mitt stora problem är att jag har så svårt att skiljas från unghästarna som jag jobbat med i tre-fyra år.

Lite småtankar:

Marknadsföring av russen kan göras på många sätt och måste göras på flera plan. Förutom det stora ansvar som varje uppfödare har så finns det oxå ett stort ansvar på SvRAF. Jag vet att mycket arbete pågår men som vanligt i frivilligorganisationer (har erfarenhet från många innom olika områden) är informationen till oss rötter inte så stor om vad som ev pågår. För jag tror och hoppas att det pågår ett sådant arbete.

Sammarbetet med Nordsvensk och Ardenner är säkert bra men jag tvivlar på att det ökar efterfrågan på russen mer än marginellt då bägge dessa raser är väldigt smala och små. Jag tror att man måste ha ett mycket närmare sammarbete med Ridsportsförbundet och SPTF/ST då det är innom dessa områden russet har sitt största användningsområde.

Avelsvärderingen, både för Hingstar och ston, måste bli modernare och mindre tycke och smak, den 5x10p skalan vi använder idag visar egentligen ingenting alls, inte heller den verbala bedömningen ger speciellt mycket mer än hur "vacker" hästen är för dagen för just den dommaren.
Jag tycker man skall titta på hur man tex gör hos Islandshästarna(fick detta förklarat för mig igår och det lät väldigt bra). Kortfattat går det ut på att man förutom extriörbedömning även jobbar med rent matematiska index(BLUP) för att påvisa vissa specifika och önskvärda förvärvningsegenskaper. Ett BLUP utvecklas och förändras under hela hästens livslängd och påverkas av syskons och föräldrars utveckling innom det angivna segmentet.

Ett BLUP kan vara baserat på många olika faktorer eller så kan man ha specifika BLUP för specifika inriktningar. BLUP står för Best Linear Unbiased Prediction.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Justie]
2012-08-09 09:28
#8

Det är ju tur att jag minsann vill bli russuppfödare då, då Flört Jag tror inte rasen kommer dö ut, bara för att många uppfödare lägger av just nu. Om några år kanske det blir "en ny trend" igen och flera går tillbaka till avel, och flera intresseras i det.

Sedan får vi inte glömma att många andra länder är intresserade av russ, och kommer säkerligen börja avla de också! Glad

VeronicaP
2012-08-09 11:08
#9

Jag har lite planer att åka på talanjakt med våran 2 åring i år om de kommer att ha det och de inte krockar med annat, vilket det tyvärr har gjort de senaste åren.

Jenni79
2012-08-09 11:19
#10

Här på andra sidan viken (i Finland, alltså) tycker jag däremot att det verkar som om man först på senaste år börjat få upp ögonen för russ - både som allround-ponny och som travponny.

Bara jag får saker och ting att gå ihop har jag för avsikt att försöka mig på lite småskalig avel här i Österbotten (trots att det inte lär vara lönsamt rent ekonomiskt). Får hålla tummarna för att alla pusselbitar faller på plats. :)

Tusen
2012-08-09 15:09
#11

Tips till er som söker små (och framförallt yngre) ryttare.

Gör som vi: Vi åker till stadens olika ridskolor och sitter och tittar på när de har lektioner med yngre elever, när de träna, tävlar och sköter hästarna. Om man då ser att någon har viljan att lära och barnet dessutom har engagerade föräldrar så brukar det gå att hitta någon lämplig ryttare tillslut. Många blir jätteglada när man gör (som vi) erbjuder en häst att rida mot att den tävlas och tränas av ryttaren. Det svåraste är att å tag i föräldrar som vill skjutsa.

Nu har vi haft två små ryttare som tränat och tävlat våra russ på klubbtävlingar men de har nu blivir för gamla. De är fortfarande små så de fortsätter att utbilda våra russ. Dessutom har vi hittat en f.d. ponnytravarkusk som numera är mamma till en 11-åring som är superduktig att rida. I år håller hon på att lära känna vår hingst för att till nästa år komma ut och tävla i dressyr, hoppning och monté med både honom och ett av våra ston.

Skam den som ger sig.Flört

MagganS-B
2012-08-09 17:42
#12

Vi är faktiskt några russuppfödare som börjar bli till åren också. När man är över 60 så finns det trots allt lite annat man kanske vill göra……Tycker nog att jag och några till som tänker lägga/har lagt av, fyllt vår kvot av uppfödningar…..Sen vet jag att det finns somliga som slutat av personliga/familjeskäl. Svenska Russavelsföreningen gör ett alldeles utmärk PR-jobb för russrasen. Själv skall jag om ett par veckor till USA och bl.a. besöka en uppfödare av både russ och svenska halvblod!

ryttarn
2012-08-09 18:18
#13

#12 Ja, att man med ålderns rätt i all heder kan trappa ner/sluta har jag full förståelse för. Hade det bara varit så hade problemet nog inte varit speciellt stort.
Det vore intresant att höra vad du tycker är bra PR jobb som SvRAF gör, jag påstår absolut inte motsatsen men skulle gärna vilja att du exemplifierade.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Plupp73
2012-08-09 18:19
#14

Det ovanstående tror jag stämmer…Många större uppfödare är i 60-70-årsåldern, vilket faller sig naturligt att fundera i de banorna. Folk får sjukdomar, barnbarn, övriga intressen, kanske vill resa etc. Det kanske råkar sammanfalla just nu, helt enkelt.

Andra raser har också problem nu. Som liten vuxen ryttare (som kan rida russ) har jag blivit erbjuden welsh, new forest och dartmoor till vrakpriser (men håller mig helst till russ) - särskilt relativt ohanterade ungponnyer som säljs för ca 5000 kr eller strax över. Särskilt valacker.

Min uppfattning, som relativt nyligen kommit in i russkretsarna, är att marknadsföringen trots vad många säger oftast går ut på trav. I annonser står det inte sällan om en ungponny "gärna till trav" och uppräkning av travmeriter eller utställningsmeriter. På rådgivande unghingstbedömningen i Strömma 2011 sades om de hingstar som inte blev rekommenderade att de antingen kunde bli travponnyer, eller barnponnyer. På andra rasers annonser handlar det oftare om att föräldrarna placerat sig i 3-årstest och hopp/dressyrtävlingar.

New Forest- resp fjordhästföreningen anordnar ju New Forest/fjordmästerskapen årligen, vilket är ganska stora event. Funderade i helgen på om det vore en sak - att ha tävlingar i hopp, dressyr och körning där enbart russ är deltagare. Ger mer gemenskap.

Men, det är klart - det ska ju tas tag i också…Flört

ryttarn
2012-08-09 18:39
#15

#14 I Eskilstuna har man under flera år annordnat ett allroundmästerskap för russ. Där har man tävlat i flera olika grenar. På senare år har det väll varit av och till med detta då det kräver väldigt mycket arbete.

Att det är travet som oftast syns innom russaveln är kanske inte så konstigt. Många uppfödare är "gamla" ponnytravkuskar och traditionellt har även marknaden för russ varit störst innom ponnytravet och är nog så fortfarande. Ponnytavet har oxå varit en väldigt bra marknadsförare för russen genom åren.

Innom den klassiska körningen har vi ju en fantastisk reklampelare för russen i Ia Johansson och hennes russpar, Njord och Joel JSA.

Motsvarande innom ridningen har jag svårt att hitta. Jag skulle önska att de som tävlar med russ på lite högre nivå innom ridgrenarna oxå framhölls så att de kunde vara förebilder för andra. Problemet här är säkert ridsportsförbundets åldersgränser.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Plupp73
2012-08-09 20:10
#16

Håller med dig - om Ia/Njord/Joel. Det finns ju även andra russ som går i enbet och par mycket framgångsrikt i brukskörning på elitnivå. Bla var väl 2:an i vaggeryd också ett russpar. Rapsodi tävlar elitbruks. Och många går riktigt bra inom hoppning - men B-ponnygränsen hos russen som du säger gör ju att ryttarna byter ponny när de börjar bli riktigt duktiga. Jag äger dock bla ett övervuxet russ (C), och vi har ett annat (C) i trakten som tävlar i lagserier i hoppning med jättebra resultat. Vad gäller dressyr har jag inte så bra koll på prestationerna.

Har inget emot trav alls (fast är inte intresserad själv), och det är fantastiskt att rasen kan användas till det också, och oftast är inkörda. Allt som visar på mångfald, utbildning och energi hos russet är bra.

Träffade en vuxen hästmänniska senast igår som på fullt allvar påstod att russ generellt är tjocka, envisa och slöa, medan islandshästar generellt är pigga och lyhörda…. man suckar.

Visste inte om det där med allroundmästerskapet i Eksilstuna…förstår att det är tungt att vara arrangör.

Stoodyear
2012-08-09 20:17
#17

#14 bra skrivet!

Tusen
2012-08-09 20:19
#18

Det tråkigaste just nu då det gäller Allroundmästerskapen i Eskilstuna är att vi inte längre får plats för sådanna arrangemang. Sundbyholms travbana som i alla år upplåtit sin bana för detta har numera Hopptävlingar, islandstävlingar, motortävlingar osv som samsas om platsen och framförallt helgerna med stortravet och ponnytravet. Inte ens ponnytravet kan längre välja helger för att hålla sina travtävlingar. Det är ett stort tryck på Sundbyholms travbana under somrarna. Och nu har man funderingar på att bygga ut ännu mer genom att ha ridbanor för hoppning och dressyr på innerplan. Så det verkar rätt kört med fler allroundmästerskap.Rynkar på näsan I alla fall på Sundbyholm.

MagganS-B
2012-08-09 21:21
#19

# 13 Är du inte medlem i Svenska Russavelsföreningen och läser vad som händer? Russen representeras på Elmia och Scandinavium bl.a. har också hört nåt glunkas om Globen, vilket iofs kostar en massa……Du skall också veta att det i landet finns en massa fördomar som vi bl.a. såg här ovan. Russ är tjuriga, feta, egensinniga, elaka mm. mm. Sen att de s.k. "hästmänniskorna" haft att göra med felbehandlade russ är en helt annan sak…..fördomar är väldigt svårt att bli av med. Likaså att här på Gotland gick dom vilda och förstörde grödorna för många lantbrukarne, dom sköts precis som vilket annat vilt som helst och hade låg status, det sitter också i, framför allt hos dom som knappt sett ett russ på bild! Svenska Russavelsföreningen har gjort ett bra jobb under åren, och senare när alla lokalföreningarna bildades har det hållits utställningar på många fler ställen, vilket har dragit publik och presumtiva köpare! Som du vet så byggdes inte Rom på en dag, och eldsjälarna kanske inte orkar hur länge som helst!

silarp
2012-08-09 21:25
#20

…öh… en lite reflektion bara… "islandshästar pigga o lyhörda"???? OJ… russen exemplifierar ALLT som en BRA HÄST ska ha för min del, (förutom MÖJLIGEN, just när det kommer till ridningen då.. men jag kör ju rätt mycket…)

För mig är islandshästar opersonliga och radiostyrda, tråkiga, istadiga och … öh,, jag kanske ska sluta där… Oskyldig

Just PENGAR tror jag har en stor inverkan på att många slutar med russ. JUST NU oxå..
Det är ju lite lågkonjunktur, och knappast någon ljusning i sikte… Att få så lite tillbaks när man säljer, känns inte lockande i dessa tider…
Det vi då ska vara taxama för är, att dom är så ohyggligt lätta att lära saker. Mer lättinridet och lättinkört än just RUSS har jag aldrig stött på maken till. Har ändå testat en del annat oxå…
När man säljer en frieser får man kanske mellan 50-100 000, men jag kan meddela att man lagt ungefär TIOFALT så mycket tid och energi att lära den samma sak man lär ett russ på NOLLTID. Den kostar nånstans mellan 10-60 000 att få fram ett föl bara… ..
Utöver det kan man utfodra ungefär 2-4 russ på en friesers dygnskonsumtion.. så … det där med pengarna anser jag vara relativt.
JAG tjänar/spar mer pengar nu, än när jag hade frieser och saddlebred!

Annons:
ryttarn
2012-08-09 22:11
#21

#19 Du behöver inte ha en tyken attityd, om du läste vad jag skrev så ville jag att du skulle exemplifiera vad du tyckte var bra, inte bara skriva att det var bra. Alla kanske inte anser att samma sak är bra som andra tycker är bra. För att då kunna ha en tydlig debatt så är det bra att ge exempel. Det betyder inte att jag inte vet vad som görs. Min tanke med denna tråd är åsiktsutbyte, inte pajkastning.

#20 Ja, visst är russen underbart lätlärda. Ett av mina russ, Ratatas Raimon, vann sin första montéstart efter att enbart varit riden 5ggr innan. Iof var han mycket körd, men ändå.
Jag räknade för ett tag sedan vad kostnaden är för att födda upp ett russ fram till kval till travet(tre års ålder). Lite beroende på hur man räknar hamnar man på en kostnad på mellan 30 och 50 tusen, lite beroende på hur man räknar. Då räknar jag inte all den tid man lägger ner. Har man hyfsat flyt kan man få ca 20 tusen för en sådan häst. Det är inte sifror som man gärna visar skattemyndigheten när man diskuterar moms avdrag…….. Bara hö under tre år ligger på ca 15 tusen så någon kommersiell verksamhet kan man knappast klassa russuppfödning som, men säg inte det till skattemyndigheten ;)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Plupp73
2012-08-09 22:12
#22

Jo precis, det där med billig i drift och lätt att hantera är både russens fördelar och ligger dem i fatet. För de är billiga nog att köpa in som sällskap, och slit-och-slängbarnponny till en 4-åring, vilket gör att många får byta hem flera gånger om. Sedan kan ju lättheten att lära/hantera vara tacksamt, men samtidigt en nackdel eftersom många då inte lägger ner energi på sina russ, vilket de gör på övriga hästraser de äger.

De är dessutom tacksamma att ha på lösdrift.

Jag är så tacksam att jag har mina ponnyer. De är snälla att hantera, jag kan alltid ha mina barn med mig hos hästarna. Jag kan köra dem och rida dem (fast rider inte ungponnyn ännu då hon är 3) De är pigga och glada och nyfikna, och Pollandra kommer alltid springandes och gnäggar varje dag jag kommer för att hämta henne. De är riktiga familjeponnyer, är med oss ute och plockar bär och grillar, och vi badar med dem på stranden. De tycker att det är kul med utställningar, ponnyagility, hoppning, körning, och en av dem är med min ena dotter varje vecka på ridlektionen. Kanon!

skott
2012-08-09 23:13
#23

Jag tänker inte lägga av i första taget ;) Här betäcks de för fullt och hoppas jag kan ligga på minst 5 russ föl om året :)

ryttarn
2012-08-09 23:17
#24

#23 Skönt att inte vara ennsam, även om min ambition inte sträcker sig till mer än 2-3 föl/år. Glad

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-08-10 08:21
#25

Hehehe! #23 och #24… jag lägger mig LÅNGT under med 1 vartannat eller 1 vart år…!

ryttarn
2012-08-10 08:52
#26

#25 Låter bra, man skall inte avla för avlandets skull utan oxå se till att man har avsättning alternativt egen plats för avkommorna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-08-10 09:12
#27

#26 ,,, det är PRECIS EXAKT det som styr här kan jag säga! Glad

Annons:
ryttarn
2012-08-10 09:17
#28

#27 Samma här, mitt problem är väll att jag har så mycket plats ;)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2012-08-10 09:17
#29

# 21 Nu får du verkligen ta tillbaka! Jag har inte skrivit något nedsättande eller fel till dig! Jag bara skrev som en upplysning till dig och andra (som kanske inte vet…..) Om du läser mina inlägg som fan läser bibeln så får det stå för dig! Det jag skrev om var fakta och inget annat!

För övrigt! Jag beundrar alla som föder upp russ, om det är för trav eller annat, det är inget man tjänar några pengar på, tvärtom, men det är viktigt att rasen får fortleva så länge som det är möjligt!

annelie-huskvarna
2012-08-10 09:23
#30

#18 Vi har pratat lite i Östruss att anordna något som en blandning av russkul och allroundchampionatet 2013 ev på Vaggeryd som ju har en väldigt bra anläggning lämpat för sådan aktivitet Glad Kanske man kan samarbeta flera lokalföreningar om en sådan årlig händelse så behöver ju inte lasset vara så tungt att dra för bara en lokalförening?

ryttarn
2012-08-10 09:36
#31

#30 Låter som ett väldigt bra innitiativ. Dessutom ligger ju Vaggeryd ganska centralt i "russ sverige" (ursäkta norrland).

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annelie-huskvarna
2012-08-10 10:45
#32

#31 Ja jag tycker med det ligger ganska centralt för den större mängden russ och russägare. Tanken med det är att det ska kunna finnas något för alla att kunna vara med i, alltså inte bara rena tävlingsmoment som hoppning, dressyr och körning/trav och att även de små vuxna som har russ ska kunna vara med på sina russ… Alltså bort med åldergränser, licenser etc för att göra det till ett tillgängligt och roligt evenemang som alla ska längta till varje år. Ja vi har en del tankar och ideér om det, så vi får väl börja fundera och planera nu efter GM och Riks Glad

Teja-Bea
2012-08-10 10:51
#33

#18 Tänk positivt! Tack vare Sundbyholms utbyggnad till en Häst-Arena kanske vi istället kan få möjligheten att använda denna fina anläggning till Allrounchampionatet!

Om vi tidigt lägg fram idén till styrelsen. En färdig plan och visar att intresset är stort och rikstäckande så tror jag inte alls att det är en omöjlighet!

Bara vi hittar tillräckligt med eldsjälar som vill/kan vara med och arrangera!

Allroundchampionatet visar inte bara upp duktiga russ utan kanske även värvar nya utövare i olika grenar!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

silarp
2012-08-10 10:51
#34

#28… hehehe,, ja oxå,,, men jag "tänker bort" allt annat än max 5 hästar!
Skrattande

Annons:
Fidelia
2012-08-10 12:42
#35

Har man russ så ser man att de finns ute på tävlingsbanorna också. Men i hoppning och dressyr pratar man sällan om vilken ras det är på ponnyn och därför blir det ingen direkt plats för PR.

Denilson har tävlat hoppning, dressyr, bruksridning, trav, monté och numera även galopp. Så nog tycker jag han representerar rasen väl. Den 19e augusti åker vi till Norge för att delta i Nordiska mästerskapen i ponnygalopp.

Iår var även 2russ från mig med på 3-årstest och bägge fick dubbla utmärkelser. Där framkommer ju dessutom rasen ordentligt.

Jag kommer att dra ner på antalet rätt rejält eftersom jag inte orkar med både jobb och alla hästar. Dessutom köper jag allt foder så kostnaderna spelar också in en del.

silarp
2012-08-10 13:33
#36

#35, när dom tävlar blir det ju lite "smygreklam" iaf, om det går bra! Men annars håller jag med dig…
3 årstestet håller jag oxå med om, är riktigt bra reklam!

Tror faktiskt russen har en HEL DEL  att komma med där, det ser man på deras placeringar -jämfört tex med welscharna där man hela tiden får höra att det är rasen som är "avlad att hoppa" och "avlad att prestera" osv…. dom hamnar inte alltid före alla russ… om man säger så! Flört

Faradiba
2012-08-10 14:15
#37

Tänkte lite på det därmed information om vilken ponnyn är som tävlar…

Var på SM i körning förra helgen och fick väldigt mycket information om vad kusken hade för yrke mm men det sades inte många ord om hästarna… Hade varit lika kul att få höra deras ålder, tävlingsmeriter, ras mm. Är ganska ointresserad om den som kör är undersköterska eller lärare….

Vi som anordnar tävlingar kanske ska försöka ge speakern lite mer information om ekipagen!!

BTW så hoppas jag på fem föl nästa år Skrattande

Gnistra
2012-08-10 14:48
#38

Hej!

Förmin egen del så är det första året som jag har 2 ston dräktiga, jag har lånat ut 3st russ ston till olika ryttare med olika kunskaper för att få de ridna/tävlade och då även mina egna ävlings ponnier i körning är utlånade för ridning, för att  visa upp russet som allsidig barn/familje ponny och dess otroliga allround egenskaper. Det är tufft att slå sig in bland alla ädlare-ponnier som är skapta för hopp o dressyr, men russen kan!

Vi som vill hålla på med avel, tänk på hur vi avlar och att vi är rädda om avels bredden o värnar om många olika russ släkten.

Vi ska ej vara rädda för att fråga den äldre generationen om tips o idér, de svara säkert även om de ej själva är aktiva.

Själv har jag min egen pappa o fråga om råd o tur är det!

**Kram!
**

karisma
2012-08-10 17:49
#39

# 30,31 Centralt ????????????????????????

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Plupp73
2012-08-10 19:09
#40

#32 Bra tanke! Vi har bla ett c-ponnyrussto som är riktigt het och energisk, reslig och har en enorm kapacitet för hela fälttävlanssporten - är som en gud i dressyr och hoppar med jättefin teknik. Tror aldrig hon kommer att bli barnponny pga sin tuffhet och energi, men för mig är hon PERFEKT då hon är så stor (133 cm). Min drömhäst. Det skulle vara jätteroligt att få rida och köra henne på ett ställe som Vaggeryd utom tävlan, att bara vara på de banorna - trots att jag är vuxen på ponny.

Lena90
2012-08-10 19:41
#41

Jag själv är en liten novis som har fastnat totallt för russen! Jag bara älskar allt vad de är och presenterar. Jag har även planer att själv bli uppfödare av mycket liten skala då jag tycker det är så roligt och intressant :)
Jag är en 90:a och även om en del äldre trappar ner så finns det några yngre som vill vara med ;)

Carpe diem!

Annons:
ryttarn
2012-08-11 10:34
#43

#42 Det är sådant som får en annan att fundera på att lägga av……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-08-11 10:34
#44

antingen fattas det en nolla på priset, eller så är säljaren en nolla…

ryttarn
2012-08-11 10:43
#45

#39 Ja, alting snurrar inte runt stockholmsområdet ;)
Vaggeryd ligger innom följande avstånd:

Malmö 26 mil
Stockholm 35 mil
Göteborg 18 mil
Karlstad 28 mil
Örebro 25 mil
Eskilstuna 30 mil 
Kalmar 19 mil

Så om man utgår från götaland och södra svealand, där trots allt de flesta russuppfödarna är, så ligger vaggeryd ganska mitt i och med mycket bra vägar från de större orterna

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2012-08-11 11:07
#46

#42 Är den annonsen verkligen seriös? Obestämd Tittar man på telefonnummret så verkar även det lite knasigt.

VeronicaP
2012-08-11 11:38
#47

#30 De brukar ha träningar där med brukskörning , så de är nog en bra plats Vaggeryds travbana till sådant

Rolla
2012-08-11 16:14
#48

#46 I den lokala tidningen där jag såg annonsen i morse är det ett mobil nummer och ett "vanligt telenr"  . Hoppas verkligen att de har missat en nolla i priset.

Annons:
Plupp73
2012-08-11 17:05
#49

Apropå ingenting såg jag precis att russhingsten Intrig 378 var Dm 1:a och SM 3:a i fälttävlanssport -95. I och för sig ett par år sedan, men snacka om rasrepresentant…

Plupp73
2012-08-11 17:08
#50

…förutom eminenta utsällningspoäng, samt starter i både trav och ponnygalopp då…

silarp
2012-08-11 17:59
#51

appropå rasrepresentant är väl Grus 363 oxå ett exempel på fin sådan…!

ryttarn
2012-08-11 18:39
#52

#51 Ja Grus är en fin representant, men inte så aktiv numera, med all rätt då han är 34 år.

Vore intresant att veta vilka russ som är ute innom ridsporten. Jag har vääldigt svårt att hitta resultat om detta. Kanske vore en idé för SvRAFs hemsida att publicera listor med resultat som russ gör innom olika grenar. Ponnytravet är ju enkelt, för där finns all statestik publicerad på SPTF.NU och ännu bättre skall det bli nästa år är det lovat. Men övriga grenar är helt omöjligt att hitta något, iaf för mig….

Kunde man på ett tydligt sätt publicera prestationer för russ skulle kanske fler få upp ögonen för denna oerhört allsidiga hästras.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Gnistra
2012-08-11 18:40
#53

När det gäller rasrepresentanter, det fins många fina o duktiga russ i vårt avlånga land, men det är nog viktigast att det syns ute hela tiden, nu som förr, landet runt o i många olika disipliner. och i vanliga vardags miljöer. Tänk vilken nytta alla ridskole o travskole russ gör för att sprida glädje och att vi alla russägare visar våra russ med glädje.

Nu i veckan stannade en röd posche 911 ute på vägkanten och de började fota ett av mina russ¨-ston och de ståg där länge på kanten, jag blev nyfiken och gick bort till russet och de på andra sidan stängslet. De var ett ungt par från Finland, norr om Vasa, som var här på semester o hon är häst intreserad o väldigt nyfiken på RUSSET. Dessa två  bjöd jag in på gården, de fick träffa de få russ som var hemma och tillslut hamnade de i köket vid datorn för att få se russbilder från Heden, de hade vandrat där utan resultat dgen innan.

Dessa två personer hade lagt märke till  hur lite Russet syns längs vägarna här på Gotland o att det fins väldigt mycket häst men ej Russ.

Dem här personerna är viktiga, de sprider hur de bemöts och vilka russ de träffar på, själv hade jag några svenska brochyrer om Russ hemma och gav några olika till dem och jag fick en ny facebook-kompis.

Vi måste hjälpas åt att sprid russ- glädje!

silarp
2012-08-11 18:48
#54

#53! GÖTT! Mer sånt!!!
Har oxå varit med om några liknande tillfällen, och jag tror oxå dom människorna man plockar upp så är GULD värda!!!

ryttarn
2012-08-11 18:50
#55

#53 Mycket bra beskrivet. Vi som håller på med russ är alla viktiga ambasadörer för denna ras och hur vi bemöter folk i samband med våra hästar är oerhört viktigt och sätter avtryck.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
VeronicaP
2012-08-11 19:53
#56

Amanda Träffade några Scoutrar när hon var ute och körde Hälge en dag här ,d e var stort läger här i byn från England och hon fick förklara på engelska en massa om just russen :D

Tusen
2012-08-11 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Idag har Malena och Fanny kört ett bröllopspar genom Västerås centrum med vår hingst Panter 593. Vi gör vad vi kan för att visa upp våra fina russ. Glad

Tusen
2012-08-11 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Vi passade också på att göra lite reklam (så folk ska veta vart de kan vända sig för att få mer information) Flört

MagganS-B
2012-08-11 20:39
#59

# 57 + # 58 Superfint!

ryttarn
2012-08-11 20:44
#60

#57 o #58 Så himla trevligt, så vill jag oxå åka om jag gifter om mig……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kajhugo
2012-08-11 21:02
#61

Tycker nog också att Vaggeryd är en bra plats, där finns boxar för många hästar, travbana, ridbana, liten bana (värmningsslinga), går att göra en dressyr/hoppbana på gräset och där finns maratonhinder.

Och närheten till E4 gör att den är lätt att nå för många.

Tusen
2012-08-11 21:08
#62

#61 Ja det vore roligt om det kunde dra igång igen. Kanske man skulle kunna ordna det på olika platser varje år. För det är ett jättejobb! Vi kommer garanterat att vara med med våra om vi bara är lediga.

Vilka i Vaggeryd är pigga på att dra igång det? Glad

Annons:
Kajhugo
2012-08-11 21:10
#63

Och som Bea säger, en utbyggd anläggning som kan nyttjas av flera kanske kan bli ett lyft.

entill
2012-08-12 10:49
#64

Som "mamma" och initiativtagare till det ursprungliga allroundchampionatet på Sundbyholm känns det extra kul att intresset för Allroundchampionat åter börjar spira. Anledningarna till att vi lade ner tävlingen var flera. Dels började intresset avta p.g.a. generationsskifte bland deltagarna, dels blev det allt svårare att få tillgång till banan gratis. Vi sade ju att vi skulle ställa in evenemanget tills vidare, och hoppas ju därmed att det skulle kunna återupptas så småningom.

Min tanke från början var att man skulle kunna arrangera detta på lokal nivå runt om i landet och sedan ha en rikstäckande final någonstans i landet varje år. Tyvärr fanns inte några eldskälar på fler ställen, så vi blev ensamma. Vår ambition var väl kanske inte i första hand att marknadsföra russet utan att låta "övervintrade" russryttare få en chans att träffas och tävla och ha kul tillsammans, därför var det viktigt att det inte fick bli för seriöst. Vi hade ju inte alltid godkända domare i de olika klasserna, och reglerna skapade vi själva.

När det gäller tävlande russ på riktiga tävlingar, behöver vi nog bli bättre på att upplysa om att det faktiskt är russ. Jag tror att vi var bättre på det under den tid som Intrig, Grus, Fridhems Jonatan m.fl. tävlade som bäst. Vi kanske kände större stolthet över våra russ? Deras storhet låg väl kanske i att de var så allround, med segrar och placeringar i olika discipliner. Att vinna ett VM-guld och stå där med nationalhymn och flagga, är stort för en russägare och något man kan leva på länge.

Det finns faktiskt ridgrenar som är öppna för vuxna ryttare. I årets SM i bruksridning togs bronsmedaljen av ett russ, Cantal e. Komet, riden av sin ägare Sari Nilsson.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Gnistra
2012-08-12 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Ett lysande exempel Reklam för våra älskade Russ!

Melonie med ryttaren Signe på Medeltidsveckan i Visby!

ryttarn
2012-08-12 16:06
#66

#65 Läckert.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

savrarpstuteri
2012-08-12 17:19
#67

Jag har alltid tillhört skaran som tyckt och jobbat för att russens allroundanvändbarhet skall framhållas.

Tillika ägare av gamleman Intrig som mycket riktigt förtjänstfult gjorde bra ifrån sej i många ridsportsgrenar liksom sina avkommor! Tack för trevliga ord om honom här ovan Skrattande!

Jag var en av de eldsjälar som faktiskt för många år sedan lyckades få ett allroundmästerskap för russ till stånd. Minns just nu inte vilket år Förvånad men det var i Västervik!

Höjs nu rösterna/önskningarna om ännu ett sådant mästerskap så tänk till alla ni som tycker det är en bra ide´och erbjud er hjälp!!!

Allt och alla insatser är mer än välkomna då det krävs massor!!! för att ro något sådant i hamn på ett bra sätt utan att "knäcka" ett mindre antal ideella Glad!

Vaggeryd är en av de banor/ställen i landet som kan erbjuda komplett utbud i rid/körsportens alla grenar.
Läs gärna reportaget i sista numret av Ridsport om SM i körning.

Dessutom finns en ridklubb med ridbanor och full hinderutrustning osv samt ett ridhus i anslutning till travbanan/boxarna.

Hoppas innerligt det finns krafter som orkar dra igång nåt sånt igen……Skrattande!

Jag önskar dem Lycka Till Glad!

MagganS-B
2012-08-12 20:07
#68

# 65 Vilken fin bild Marita!

Hoppas verkligen att det kan komma fler russ till Medeltidsveckan, där finns folk från hela Sverige + många länder, så det är verkligen fin reklam!

Snoffan03
2012-08-12 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#15 Pärlemo 4545 skulle jag vilja påstå är ett av Sveriges bästa hoppruss just nu. Hon tävlar i högsta klassen för kat B, Msv B, och vann för inte så länge sedan på fastlandet tillsammans med sin ryttare Alice Leander. De har ett kval kvar för deltagande i SM men just nu står hon med ett avsparkat griffelben men är snart på banan igen som det verkar.

Hon var med i Gotlands Elitlag i Ponnyallsvenskan i våras och gick felfritt i finalomgången.

Pärlan har även dressyrresultat med över 70% i LA med sin ägare Caroline Strömberg i sadeln.

Hon har även varit i finalen i Falkenberg både som 3,4,5 och 6-åring! Inte så illa att kvala alla år, vartannant år var hon med som hopponny å vartannat som dressyrponny.

Förutom detta går hon även Msv klass i körning och har även fått 43p ett flertal ggr som bäst exteriört. Så gärna ett allroundchampionat för vår del… :-P

Vi gör verkligen vad vi kan för att profilera russet. På senaste hopptävlingen på fastlandet var det en känd ponnyhopprofil som kom fram till Pärlans fodervärd och frågade om hon var till salu, för hon såg så fin ut på banan.  :-))

Hennes lillebror Exact 630 är inte så långt efter han heller. Fick 9-9 på hoppningen på kvalitén och var 2a bland 38 st ridponnyer, alla kategorier! Kvalade även till Falkenberg som 5-åring och gjorde kanon ifrån sig å hamnade först utanför placering. Hann vann även en Talangtävling i hoppning här på ön, hade tom bättre poäng än de bästa halvbloden. Lilla Alice, då 10 år, hade endast ridit honom 2 ggr vid detta tillfälle. Han har nu debuterat i LA med en felfri runda med mkt luft under hovarna (han är bara 122 cm) och han har en grym attityd på tävlingsbanan.

Exact har även varit på fastlandet och tävlat fälttävlan och vann sin debut i den grenen bland alla fina ridponnyer, även han har då duktiga Alice Leander i sadeln.

Förutom hoppningen så tävlar han även svår klass i körning och är kvalad till både dressyr och precisons SM i år. Han har fått 41p exteriört. Hade jag bara hittat en dressyrryttare till honom så hade han, lixom sin syster varit grym även där.

Vill även påpeka att det inte var så länge sedan russet James Bond segrade i a-finalen i dressyr SM för ponny! Inte illa alls! :-))

Så det finns en del aktiva russin inom ridsporten oxå… :-))

Bilden är från Exacts debut i LA, som synes med luft under vingarna… :-P

//Marika & Caroline, Stuteri Mariline

Annons:
ryttarn
2012-08-12 23:05
#70

#69 Jätte kul med den informationen. Sådant anser jag skall finnas på förstasidan på SvRAFs hemsida när det händer. Dvs att russprestationer runt om i landet kommer "upp till ytan". Titta tex hur Welsh gör http://www.swf.nu/ dom har under rubriken "duktiga welshar" samlat information och bilder från framsjutna placeringar runt om i landet.

Överlag känns det som att gotlandsruss.se skulle må bra av en ansiktslyftning och lite omstrukturering. Detta är absolut ingen kritik mot webmaster, vet allt för väl vilket tufft jobb det är, utan något man kanske skulle lägga på en arbetsgrupp som tillsammans tänker till lite.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
2012-08-13 04:29
#71

Jag säger då det, när jag blir stor och mina barn ska få sin första ponny blir det russ och inget annat! Oavsett vad de ska göra - hoppning, dressyr, fälttävlan eller trav. De duger till tamejsjutton allt!

Reko
2012-08-15 14:53
#72

Jag tänker som trådskaparen själv. Det ger inget ekonomiskt men så mycket glädje att jag håller på ändå. Jag inspireras av Gotlandsföreningens russcup och har luskat i om vi kan få till ett renodlat russlag i lagserien i körning nästa år. En annan inspirationskälla är de som tävlar sina russ i ridning. Hingsten Ilead har utöver tävling i körning också tävlat i hoppning. Jag skulle önska att någon kunde skriva artikel/lar i Gotlandsrusset om sina russ som tävlar i ridning.

Fidelia
2012-08-15 15:16
#73

Idag kommer frågan om ett rent russlopp ställas på Täby galopp. Har ju förekommit tidigare. Så nu måste det väl vara dags igen Skrattande

Tusen
2012-08-15 19:33
#74

#73 Hoppas det blir av, för det behövs. Vi kommer om det blir något nästa år. Just nu går våra med föl men vi är på direkt om det blir russgalopp. Skrattande (Nästa år alltså)

Fidelia
2012-08-21 10:32
#75

Har nu kommit hem från Norge och Skandinaviska mästerskapen i galopp.

Inte mindre än 5 russ deltog i B-ponnyloppet av totalt 11 startande. Här kommer namn och placering:

Piggybank, 2a

Dunga, 7a

Denilson 529, 9a

Isilon Alassë, 10a

Vivan, 11a

Endast Denilson 529 representerade Sverige av dessa 5. De övriga var från Norge.

silarp
2012-08-21 10:42
#76

Håller med #70! Fram med dom på russföreningens /arnas sida!!!
Vi kan väll samla dom i en tråd här också??

Annons:
PernillaJ
2012-08-21 12:04
#77

#75 …och vann Skandinaviska Mästerskapet gjorde min goda väns uppfödning från Rättvik, fullblod-welsh-korsningen Too Bright Too (länk till BB), som är vindsnabb och vinner (nästan) allt i ponnygalopp kategori B. Kul att elittravaren Piggybank även tävlar framgångsrikt i galopp!

Tusen
2012-08-21 13:06
#78

Så roligt att det blivit russgalopp igen. Hoppas vi kan vara med nästa år. Vem vänder man sig till?

cissiwi
2012-08-21 17:35
#79

Som någon skrev i detta inlägg så framgår det inte på ridtävlingar vad det är för ras på de startande hästarna. Inom alla raser stöts och blöts det hur man kan göra för att marknadsföra just sin ras.

Ett sätt är att rasföreningen tar fram en officiell dekal som är snygg och som har en slående slogan för russet som lättlärd allroundponny för alla discipliner, att sätta på hästtransporten. Denna dekal ska helst vara gratis att beställa för medlemmarna, annars kommer få att bemöda sig med att beställa den. Vid tävlingar görs väl hästen ofta iordning invid transporten och vips så har man talat om att här står ett RUSS.

Jag har själv inget förslag på slogan, inte heller hur den kan se ut eller hur det hela ska finansieras. Kanske har någon russentusiast goda kontakter med något tryckeri?

En parentes:
För några år sedan deltog vi med vårat då 4-åriga russto i en löshoppningskurs för Uno Bohman. Vid varje tillfälle var det minst 15 hästar (de flesta halvblod och andra större raser) som deltog och våran + en minishettis fick alltid avsluta kvällen eftersom de var minst. Vid flera tillfällen summerade Uno Bohman kvällen med att dessa 2 minstingar var de som också gjort bäst ifrån sig. Skrattande
Annars är det trav som gäller för henne. Hade vi bara haft någon liten ryttare som ville rida henne, så hade jag gärna sett henne på hoppbanan också då hon visat att hon är en god hopphäst.

juliapettersson
2012-08-21 22:17
#80

Angående russpriserna; blir alltid lite lycklig när jag ser annonser som dessa: http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=643393.

MagganS-B
2012-08-21 22:42
#81

# 80 Ursäkta Julia, men jag blir inte lycklig…..Jo, av ett superfint russ och ett högt pris, men det är väl själva f-n att ryttaren MÅSTE sluta för att hon fyllt 13 år!

Hon skulle säkert ha kunnat rida honom ett tag till. Det är många år sen reglerna kom till med åldersgränserna, men visst är dom knäppa? Precis när ryttaren har som mest kul med sitt russ och verkligen har framgångar, så måste hon/han byta till C- eller D-ponny! DET förstörde verkligen en hel del för russet som ras!

Tusen
2012-08-22 07:46
#82

#81 Jag tror Julia syftar på priset. Åldersgränsen är vi nog alla rätt irriterade på.

Lena90
2012-08-22 08:44
#83

Jag tycker det är mycket sorgligt med den åldersdränsen, precis som #81 skriver. Tycker ridsportförbundet har tittat i sjärnorna och inte på själva marken. Varför just 13? Jag kan inte förstå det. Kan bara tänka mig hur mycket det förstör för många små ryttare, som kanske kan rida sitt älskade russ många år till men inte kan tävla bara för att man är "för gammal". Så tråkigt.

Carpe diem!

Annons:
Snurrii
2012-08-22 10:11
#84

Jag tycker att 18år borde gälla samtliga kategorier inom ponny och sedan gå efter "harmoniskt ekipage". (lite som i ponnytravet) Vi som inte blev över 160cm, t.ex. Jag, vill inte behöva tävla stora hästar pga min ålder. Min föredetta hopptränare sa alltid att jag såg som bäst ut på en stor b, eller en c ponny och jag är 20år gammal iår. Tycker att det är så otroligt trist att jag "bara" kommer få tävla unghästklasser med min prins. :(

savrarpstuteri
2012-08-22 10:16
#85

# 79 Bra förslag! Det finns redan bra, fina dekaler framtagna av russtes PR avdelning som Yvonne Jonsson så bra håller i Skrattande!
Se www.gotlandsruss.se

Apropå åldersgränser så är det knepigt. Det året vi lyckades anordna Russmästerskapet i Västervik hade vi också "lyckats" få lite dispens på åldersgränser.

Jag tror fortfarande att det skulle vara en bra väg att gå för sådana som blivit för "gamla" för att tävla russ (andra också givetvis) om man utvecklade det.

Tex uttagningar i alla avdelningarna sen gemensam Mästerskapsfinal.

MagganS-B
2012-08-22 10:58
#86

# 85 Fattar inte att det skall behövas "dispens", har islänningarna någon????? Där är minsann inte alla ekipage "i harmoni"! Flört

Tittut
2012-08-22 11:12
#87

# 86 Islänningar får väl inte heller tävlas av överårig ryttare om de deltager under SRF:s regelverk?

Vad de däremot har för regler för SIF:s tävlingar har ju inte med detta att göra.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2012-08-22 14:48
#88

# 87 Det var det jag menade…..att dom kan göra som dom vill på sina tävlingar. Vi skulle ju kunna göra detsamma med russen. Skulle det verkligen behövas dispens för detta??

Tusen
2012-08-22 15:39
#89

#88 Nej det behövs inga dirspenser om man anordnar tävlingar inom rasen. de blir bara inofficiella. Det är okej för ridsportförbundet så länga an inte kallar det för tävling. Russmästarskap eller alroundchampionat är två olika förslag på namn som är okej för Sv RSF

janehellen80
2012-08-22 20:28
#90

#80  Är ju Ider som man kan rösta på i månadens bildtävling Cool

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
savrarpstuteri
2012-08-22 22:38
#91

Dispensen behövs inte i inofficiella tävlingar (rätta mej om jag har fel) det gäller ju att Russmästerskap får en "roll" som betyder något . Tex avelsgrundande osv…………I ett SM är man bäst i Sverige…i ett Russmästerskap skall man kunna vara bästa russet i alla rid/körsportens grenar tillika allroundmästare Skrattande!

För att "premiera" att avel. utställning o sport bör gå hand i hand bedömdes alla russen typ utställning och de poängen tog de med sej till allroundchampionaten.

När jag tänker tillbaka på detta arrengemang blir jag väldigt lyrisk och hoppas innerligt att det finns fler som brinner för detta, för det vore verkligen ett gyllene tillfälle att ena russ, russfolk i dessa ev.blivande mästerskap oavsett ålder Flört

savrarpstuteri
2012-08-23 12:55
#92

Tänkte……….en av de andra eldsjälarna bakom detta Russmästerskap som arrangerades i Västervik sitter ju numera som ordförande i Svraf Flört!

Upp till toppen
Annons: