Annons:
Etikettfärger
Läst 6266 ggr
Cara-Mia
5/31/12, 9:34 AM

Färgfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar hur man ser på ett fux föl om det ska bli en fux eller en fux med ljus man och svans?

Om båda föräldrarna har ljus man och svans är det större chans att få det på fölet oxå då? Eller blir det ljus man och svans?

Annons:
Cara-Mia
5/31/12, 9:40 AM
#1

Jag menar fux eller ljus fux.

Polenta
5/31/12, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vilken spännande fråga, jag följer nyfiket! Fick ett fuxsto, mamma och pappa är brun, mormor är fux tror jag och stoet har en avkomma sedan tidigare som blev en lite ljusare variant av "orangefux" alltså inte ljusfux, någon som förstår? Oskyldig

Min fölunge har vitt i svansen men ej i manen, ljusa ben men annars rätt jämnröd på kroppen, men mest på hals och huvud.

silarp
5/31/12, 10:29 AM
#3

första fölet säger jag är ljusfux oxå, nästan så såg min fridha ut, hon är väldigt ljus på sommaren med vit man, och på vintern "guldig" eller kopparfärgad med vit man… kanske att fridha var än ljusare än fölet ovan…

PernillaJ
5/31/12, 12:24 PM
#4

Nedärvningen av pangaré och flaxen är inte klarlagd. Det finns mycket info på nätet, fast mest på engelska. Googla på pangaré-anlaget, det modifierande anlag som gör att en fux bli ljusfux och en brun blir ljusbrun.

"Pangaré (also called mealy) is a modifier that lightens the coat of chestnut and bay horses along the flanks, belly, inner legs, at the muzzle and around the eyes. It often presents as flaxen in chestnut horses. It is believed to not express on black horses. The inheritance of pangaré is not understood." (colorgenetics.info)

Ljus man och svans kallas för flaxen på engelska,

"Flaxen is a modifier that lightens hairs in the mane and tail of chestnut horses. It may also affect the lower legs. It is sometimes confused with palomino or silver. The inheritance of flaxen is not understood." (colorgenetics.info)

VeronicaP
5/31/12, 7:44 PM
#5

De av våra som har fått ljus man och svans har fått det rätt så tidigt (de flesta) så när de har gjorts id kontroll så har det synts tydligt

VeronicaP
5/31/12, 7:45 PM
#6

Men döps inte russen bara som fux eller fux med ljus man och svans ?+

Inte skrivs det in ljus fux mm

Annons:
Tusen
5/31/12, 8:43 PM
#7

Egentligen är väl ljusfux och fux med ljus man och svans inte riktigt samma sak, eller..? En ljusfux skall väl ha just en ljus fuxfärg men att det då ofta följer med ljus man och svans. Men sen finns det väl mörkare fuxar som också har ljusa manar och svansar.

Detta vet jag att en domare diskuterade på Guldruss på Skansen för en massa år sedan.

VeronicaP
6/1/12, 1:34 AM
#8

#7 Men inte färbenäms de i passen som ljusfux ? med ljus man och svan utande får väl samma som en vanlig fux med ljus man och svan ?

silarp
6/1/12, 6:41 AM
#9

nej, de benämns bara fux.

Tusen
6/1/12, 8:33 AM
#10

#8, #9 Jodå. De benämns som ljusfux på samma sätt som ljusbrun och bleksvart (som är en variant som egentligen borde heta ljussvart).

T.ex. Drömprinsen är registrerad som ljusfux. Länk

Tittut
6/1/12, 9:07 AM
#11

Det är olika hur de benämns i passen, beroende på att olika idkontrollanter skriver olika, och jag skriver det som idkontrollanten skrivit, helt enkelt.

Min åsikt är att en ljusfux och en fux med ljus man och svans inte är samma sak.

Ljusfuxarna har oftast vit/ljus man och svans, medan det finns ganska röda fuxar, utan den för ljusfuxen karaktäristiska ljusa buken osv, och de bör då benämnas fux, ljus man och svans.

Det viktiga i alla lägen, är att grundfärgen stämmer. Sen om det står ljusbrun, brun, fux eller ljusfux, svart eller bleksvart (som jag tycker ska kallar ljussvart i samma anda som de andra) är egentligen mindre viktigt.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
6/1/12, 9:29 AM
#12

Jag är helt inne på Liselotts spår. Det finns ju det som tyder på att det ljusa är ett eget anlag. Därför tycker jag att det ska stå i registreringen om man nu tydligt kan se att hästens föärg är ljus.

Hoppas man reder ut det ordentligt. det kan göra färgaveln ännu mer spännande. Glad

VeronicaP
6/1/12, 11:44 AM
#13

Ok , har nog aldrig sett det på shettis sidan att de benäms olika nämligen
utan bara fux eller fux med ljus man och svans .
Hur benämner ni de riktigt mörka fuxarna då (läder/svettfuxar)

Annons:
Tusen
6/1/12, 12:51 PM
#14

#13  Tror inte det är någon speciell gen så de kallas för fux rätt och slätt. Dessutom är nog den fägen oerhört ovanlig hos russ. Har  aldrig varken sett eller  hört talas om det.

Fast någon annan kanske har en eller har sett någon?

silarp
6/1/12, 1:09 PM
#15

#10, njae,,, som någon sade så är det nog olika hur olika id kontrollanter gör,,, i min märrs pass står det bara "fux"…. och det sade min kontrollant att det bara skulle stå nuförtiden, men att det är olika för olika raser ibland… hon skrev iaf FUX, fast hon då "borde" heta ljusfux, om man går enligt #11as beskrivning.. vilket jag kanske oxå hade föredragit!
Fölet efter henne fick vanlig fuxfärg med lite nougatfärgad/ljusare färgad man… men det är för mej en klockren fux….

Den jag har nu är helt vanlig fux, fast kanske att hon är rätt ljus och har mycket vita hår på sej… nästan stickelhårig… iaf nu när hon fällt av sig och blivit snart 1 år…

Tusen
6/1/12, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Visst är det olika beroenda av vem som kommer som id-kontrollant men personligen tycker jag att man skall vara så tydlig som möjligt. När Monita var 2 år stod hon och hennes halvsyster (Primona) båda som bruna. Idag är de registrerade som ljusbrun respektive svartbrun (fast jag tror hon är bleksvart).
Och de är oerhört olika i färg.

Cara-Mia
6/1/12, 4:36 PM
#17

Ja det blev en intressant disskution det här men jag kan inte påstå att jag blev klokare av vad mina föl har för färg som ska registreras på blå basen…..

Wirka är fux

Wendla är fux med ljus man och svans

Primat G ljusfux

jessssica
6/1/12, 4:48 PM
#18

Intressant diskussion, min kompis undrade samma som trådskaparen. Hennes shettissto fick ett föl för ett par dagare sen, han är fux, det lilla luddet han har till man är samma färg som kroppen o i svansen har han  ljust på sidorna.
Ser man från det att de föds om de får ljus (vit) man o svans eller kan det ändras sen när den 'riktiga' manen o svansen kommer ut?

Mamman (fux) har förövrigt ljus, nästan vit man o svans o pappan är fux med mer fux/silver-man…

Erja
6/1/12, 9:22 PM
#19

I Finland skriver man oftast färg mer "detaljerat". Vi har t.ex.

Fuxar

Brunar

Svartar

Tittar man bilder ser man att skillnaderna mellan färgerna är inte stora och ofta kan man se samma färg skrivit olik.

Vi har själv många mörkbruna och troligen är dom svarta. Har inte gjort genetiskt test ännu men jag ska göra det.

silarp
6/1/12, 10:17 PM
#20

mörkrödbrun och ljusrödbrun tycker jag är PRECIS likadana… (när jag försöker se vilken min hallon är)… dom andra var bra beskrivningar tycker jag!
(kanske att jag tyckte att mörkfuxen var mer brun….eftersom manen var svart (såg det ut som iaf… )

sicket virrvarr!

Annons:
Tinula
6/1/12, 11:58 PM
#21

#14 jag vet att Gumman 3032 är mörkfux, och jag tror att hennes barnbarn Pärlina också är det.

Tusen
6/2/12, 12:38 AM
#22

#21 Fast mörk fux är väl inte samma färg som svettfux? En svettfux är ju nästan svart med röd manoch svans.

Länk Hästen på 9:e bilden (Lifurrauður, glófextur) anser jag vara en svettfux.

Tinula
6/2/12, 9:14 AM
#23

Jag har fått lära mig att en svettfux är en mörk fux, den "ser svettig ut". Om jag inte är helt ute och cyklar ska inte begreppet svettfux användas längre, utan mörkfux är det begrepp som ska användas. Men det kanske finns en ID-kontrollant som har bättre koll på det?

Tusen
6/2/12, 9:33 AM
#24

#23 Är Gumman ika svart på kroppen som hästen på bilden? Annars har du rätt. Ordet svettfux används inte längre.

Tinula
6/2/12, 9:49 AM
#25

Gumman är väldigt mörk, men nä, hon är inte lika svart på kroppen som hästen på bilden du länkade till. Men den bilden är ju inte heller den enda varianten av en svettfux som finns.

Tusen
6/2/12, 9:58 AM
#26

#25 Eftersom ordet svettfux inte används längre så spelar det ju ingen roll men hur ljus tycker du att en fux kan vara och fortfarande kallas för svetttfux? Mest nyfiken på vad du tycker. GladOskyldig

Tinula
6/2/12, 10:17 AM
#27

Den ska se ut som en vanlig fux ser ut när den är svettig Oskyldig

Den ska ju såklart vara mörkare än en vanlig fux, men sen är det något med nyansen också, kan inte helt beskriva det!

http://www.kallblodsangel.se/kallblodets_farger/standardfarger.htm Bild 3

Annons:
VeronicaP
6/2/12, 10:37 AM
#28

New forest valacken Eloge tycker jag är en äka läder/svettfux

http://www.dimmansstuteri.com/horses.asp?do=visa&id=70

silarp
6/2/12, 10:40 AM
#29

svettfux (den gamla benämningen, som alltså inte ska finnas längre…) tycker jag är nästan som … "mörk nougat".. -Som någon skrev, när en fux är JÄTTEBLÖT. Skillnaden tycker JAG (trodde jag, ska jag väll säga…) mellan en "svettfux" och en brun är väll att manen ALLTID på en häst som kallas brun ska vara SVART? Manen på en fuxig häst är väll ALDRIG svart.

Fast det var LÄÄNGE sen jag hade teori på ridskolan! Skäms

Nu finns ju inte svettfux längre, så det KVETTAR LA, -men det där med ljus fux tycker jag ändå borde finnas kvar,,,, det är så stor skillnad där -på FUX och LJUSFUX …
Min snäcka Fridha (min avatarbild) är ju typ fjordljus på hela kroppen på sommaren, med kritvit man och svans.. det är stor skillnad på henne och på en "vanlig" fux,,, så skillnaden tycker jag borde finnas även i pappren.. så att säga…

VeronicaP
6/2/12, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är en av våra uppfödningar som är fux med ljus man och svans (shettis)

VeronicaP
6/2/12, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Vad räknar ni Tigerlilja till då ?

Fux med ljus man och svans eller ljusfux med ljus man och svans ?

Tusen
6/2/12, 4:57 PM
#32

#31 Jag skulle kalla henne för  ljusfux eftersom hon är ljus i ljumsken och mulen. Hon är säkert ljus i öronen också?!

Tusen
6/2/12, 5:01 PM
#33

#27 och #28  Håller med. Men finns det något russ med den färgen?

#29 Håller med fullständigt. Om dessutom ljusdelen är en speciell gen ska den absolut namnges TYCKER JAG. Skrattande

Fidelia
6/2/12, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Oftast kan man se direkt om de får ljus man och svans. Manen brukar vara mörkare men är det ljust i svansen kan man vara ganska säker.

#TS Jag skulle tro att din blir ljusfux med ljus man och svans.

Jag har en liten tjej som är mörkfux. Vet inte om hon får ljus man och svans. Men den är lite ljusare nu än när hon föddes.

Annons:
Polenta
6/2/12, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Vad tror du min blir då? Hon är som mörkast på huvud, hals och rygg men har ljusa partier. Manen är "riktig" fux och svansen är blandat med vitt.

Fidelia
6/2/12, 9:57 PM
#36

#35 Med tanke på det ljusa i svansen blir det nog ljus man och svans. Är hon riktigt ljus på mage och i ljumskar lär hon bli ljusfux. Lite kul är det ju med vitt tecken på bakfoten också Glad

Tusen
6/2/12, 10:10 PM
#37

#34 Häftigt! Hon ser ju riktigt mörk ut. Har aldrig sett en så mörkt russ tidigare. Eller är det bara just på detta kort hon ser så mörk ut. För det är väl ett russ?

Polenta
6/2/12, 10:23 PM
#38

#36 Hon är mest ljus i ljumskarna, tycker det beror helt på vad det är för ljus på bilderna jag har tagit med. Men jag får kolla imorrn .. ibland är hon mörk och ibland ljus ;)

Fidelia
6/4/12, 9:14 AM
#39

#37 Ja det är ett russ. Bägge föräldrarna är gula (isabell o gulbrun) så först trodde jag det var nån skum färg. Men DNA visar att hon saknar gulanlag och är fux Glad. Hon är så mörk. Ska bli kul att se hur hon ser ut helt i sommarpäls. Hon har en hel del av fölpälsen kvar.

Miica
6/4/12, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Vad tror ni om min lillknodd då? Vad kan han bli för färg?


Cara-Mia
6/4/12, 11:10 PM
#41

Då skulle jag tro att jag har triss i ljusfuxar bland fölen just nu :) Hilma och Walentino är väldigt ljusa i flankerna och Waldina som föddes igår är väldigt ljus hon också.

Bara att vänta på den fjärde och se vad det blir då….

Annons:
PernillaJ
6/4/12, 11:50 PM
#42

#34 Hon har verkligen udda färg för ett russ! I mina ögon är det morfar Bond som bidragit med "mörkanlaget", han var ju själv en närmast bronsfärgad mörk isabell, liksom sotig. Han har lämnat en del mörkfuxar, och jag är övertygad om att Bond själv i grunden var en mycket mörk fux, plus gulanlaget. Får Ariel gråsilvrigt tagel?

Russfuxar är oftast "normalröda" enfärgade, eller fux med ljus man och svans, eller ljusfux. Mörkfuxarna är mer ovanliga.

Jag har hört att färgen mörkfux med grått tagel bara förekommer hos russ med welshinslag i stammen.

Polenta
6/6/12, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Hoppar in i tråden igen, så här ser min donna ut idag typ 1½ vecka gammal. Tycker att hon har blivit ljusare på hela kroppen, dock ej på rygg och huvud, svans och man är samma färg som tidigare.

Vad tror ni?

VeronicaP
6/7/12, 7:17 AM
#44

Tycker att hon ser ut som en fux , så kan mina shettisar se ut som föl och sen blir de *vanliga* fuxar

Tittut
6/7/12, 8:51 AM
#45

# 42 Ang det grå inslaget i man, så ä'r det inte bara de med welsh. Göte ex har lämnat en del med mycket grått, och han hade ingen welsh. Däremot kan man nog ana att det är mer vanligt bland dem.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Polenta
6/7/12, 10:02 AM
#46

#44 Okey, som jag hoppas att hon blir då, helt klart snyggast fuxfärgen :)

Upp till toppen
Annons: