Annons:
Etikettallmänt
Läst 2730 ggr
Polenta
2012-05-30 14:32

Fölbete

Hur viktigt är det egentligen att sätta sto och föl på bete? Mitt sto fick ju tyvärr lindrigare fång under betäckningen ifjol och jag är nu livrädd att sätta henne på gräs igen, jag vill ju dock både henne och fölungen det bästa.

Stoet har fått äta ett foder som ska vara "godkänt" för fånghästar enligt någon engelsk förening som forskat mkt om fång. Tror det heter high fiber cubes och kommer från Spillers. Hur som helst så är både fölunge och sto pigga och glada och stoet har inte fått något återfall, hon har i vinter stått på fri tillgång på hö i hagen med de andra kompisarna i hagen.

Hon och fölungen står nu i en rasthage där det finns lite gräs att noppa, det är dock inte som hel vildvuxen gräsmatta.  De går in på nätterna.

Så hur tusan gör jag?

Annons:
Tusen
2012-05-30 14:38
#1

Vänj dem försiktigt så går det nog bra. Inget extra foder under betestiden. Men eftersom fölet diar tar den allt ev överskott och lite till. Mpnga ston går ner en massa i vikt om de får samma fodermängd efter fölningen som innan.

Börja med att hon får beta ett par timmar per dag och öka sedan på succesivt. Speciellt om de går in för natten brukar det vara lugnt.

Polenta
2012-05-30 14:58
#2

Jag har dock inget bete i anslutning till stallet. Så möjlighet att vänja in dom på betet kan bli lite svårt känns det som :/

Tusen
2012-05-30 16:24
#3

Gräsmatta? Eller ett minifält i närheten? Eller fodra på ordentligt med hö. De är rätt duktiga själva med att välja hö som omväxling till betet. Annars en sk.munkorg som begränsar betet.

MagganS-B
2012-05-30 18:34
#4

Väldigt sällsynt att hästar som har föl får fång…..allt går åt till fölet!

Polenta
2012-05-30 22:18
#5

#3 Jag får försöka hitta på något sådant .. hoppas min tant är klok, känns dock som att gräshjärnan tar övertaget alldeles för ofta ibland.

#4 Även om de haft fång så tidigt som bara ett år innan?

GranoStall
2012-05-30 22:39
#6

Vad rekommenderar din hovslagare och veterinär som hade hand om hästen när den fick fång? Det finns ju olika grader, orsaker etc till fång. Jag skulle ta kontakt med dem och fråga vad de rekommenderar.

Generellt som Maggan säger mår många fångponnyer bra att gå med föl, mycket energi går åt och sedan är samspelet med hormoner också lite annorlunda. Tyvärr har jag varit med om att en del framförallt dräktiga ponnyer (ej förlossningsfång) och även digivande drabbats av fång på senare år även fast det generellt sätt är ovanligt.

Hoppas det går bra

//Cecilia

Annons:
MagganS-B
2012-05-31 09:11
#7

# 6 Jag tror, fast det inte är bevisat, att vi släpper ponnyerna på alldeles för bra bete. Naturhagar är allra bäst, inte hagar där man sått i med diverse "konstigt" gräs som inte hör hemma i hästens naturliga diet!

Polenta
2012-05-31 10:17
#8

#6 Hon fick som sagt lindrigare fång, när jag tog ut distriktarn var det knappt hon ville avgöra om hon hade fång eller inte då hon tyckte att symptomen var så "dåliga".

Hovslagaren sa att om bete var aktuellt för henne så skulle jag vänja in henne och fölet långsamt och absolut inte släppa dom tidigast efter midsommar.

Jag vet inte varför hon fick fång, hon hade gått ner i vikt när vi tog hem henne efter 2-3 månader, hon stod på ett svagt bete enligt hingsthållarna.

Tusen
2012-05-31 12:48
#9

#8 Detta med att vänta till midsommar är ingen exakt vetenskap. Det man är ute efter är att gräset skall bli högt och det tar ju olika lång tid beroende av väderleken. Kort gräs innehåller mer socker än långt så det är därför man pratar om midsommar.

Här hemma har gräset kommit så långt att man inte kan vänta så länge till innan det komer att behövas slås.

Sen är det säkert så som Maggan säger att man i många fall släpper ut hästarna på odlat gräs istället för naturgräs. Det gör sitt till också.

Polenta
2012-05-31 13:29
#10

#9 Intressant, jag är faktiskt riktigt dålig på just bete och gräs, jag har inte en susning. Ikväll ska jag ta oh sätta mig och googla lite, vi fick förra veckan en supervarm vecka där jag tror allt växte på en gång, däremot har det inte vuxit så långt, och nu är vi återigen inne i en kylig vecka där det ligger runt 10-15 grader och blåsigt .. känns som rena hösten :(

alpros
2012-05-31 13:41
#11

Du har ingen möjlighet att hålla henne på hagmark eller ett skogsbete? En enebacke eller motsvarande?

Det borde dock inte vara några problem att släppa henne på kraftigare bete om laktationen flyter på bra och fölungen växer och mår bra (äter ordentligt).

Jag önskar dig lycka till och gratulerar dig till fölungen.

Polenta
2012-05-31 16:46
#12

#11 Jag ska kolla upp lite olika möjligheter, vore ju himla tråkigt om man inte kan ha de på bete.

Tack så mkt!

Tusen
2012-05-31 17:52
#13

#12 Eller gör en mindre haga i hagen.Till en början med i alla fall.Glad

Annons:
Polenta
2012-05-31 20:41
#14

#13 Det kan man ju också göra :)

Upp till toppen
Annons: