Annons:
Etikettavel
Läst 1631 ggr
Lykkeliky
2012-05-23 19:11

Få bedekket norsk hoppe i Sverige?

Vi har ei gotlandsrusshoppe på 18 år, hun har aldri hatt føll og nå lurer vi på om det går greit å få henne drektig i år? Vi bor 1 time fra Svinesund så det er kort vei for oss å ta henne med til hingst i Sverige ( er det kanskje en del hingster ca 1 times kjøring fra Svinesundsgrensa og inn i Sverige?!) Hvordan er reglene for å kunne ta med norsk hoppe til svensk hingst? Hvordan vil det være å registrere føllet? Emeli, hoppen vår er svenskfødt men kom tidlig til Norge. Hvordan finner vi aktuelle hingster i området i Sverige? Er det mulig å få til bedekning nå framover i sommer eller er vi for sent ute allerede i år? Er el dumt å vente til neste år da hun bli eldre, enn å få ett føll født sent sommeren 2013? Vi er leter da etter en snill hingst, med godt lynne, vi ønsker å beholde føllet her på gården hos oss så håpet er å få ett rasetypisk, snilt føll :)

Annons:
PernillaJ
2012-05-23 21:44
#1

Det är en hel del att tänka på - det enklaste vore nog om du betäckte ditt sto med en russhingst i Norge… Om stoet är 18 år och aldrig haft föl tidigare skulle jag inte väntat ytterligare ett år utan åkt till hingst med henne i år. Maj månad är inte alls för sent på säsongen.

Ditt sto är registrerad i NPA (länk), det är bra för då blir avkomman registreringsberättigad som renrasig samt premieringsberättigad i Norge.

Om du vill resa till Sverige med ditt sto gäller:

Du behöver en hälsoattest från en officiell (statlig) veterinär, som också upprättar en färdplan. Hästpasset behövs givetvis, och så måste du fylla i blanketter vid gränspasseringen och momsa in stoet till Sverige (momspengarna får du tillbaka efter att stoet återförts till Norge). Läs mer i den här gamla tråden (länk), och kontakta Tullverket för aktuell info.

Från och med förra säsongen krävs att utländskt sto måste vara CEM-testat innan betäckning i Sverige, se den här tråden (länk).

För lista över gotlandsruss-hingstar i norsk avel se bifogad pdf-fil. För hingstar i svensk avel se hingstlistan på SvRAFs hemsida (länk). Jag är inte speciellt skarp på västsvensk geografi men Skogmyrens Invit 445 står i Lysekil, det tror jag blir det närmaste till Svinesund - eller?

Denna kommentar har tagits bort.
ryttarn
2012-05-24 19:50
#3

Tyvärr finns det ytterligare en liten sak att ta med i beräkningen.

Alla norska russhingstar som är godkända i Norge är inte godkända för svensk registrering. Detta beror på att NPA allt som oftast "glömmer bort" att det krävs en svensk rasrepresentants närvaro vid premeringen (kåring).

Vet inte hur många av hingstarna i #1 PDF fil som detta gäller, det jag vet är att min uppfödning, Isilon Alassë, tillhör dessa. Han är annars en mycket fin allroundhingst med ett mycket gott temperament.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
2012-05-24 23:07
#4

#3 Det är två hingstar, Isilon Alassë och Kettlas. Men för ett norskt sto som betäcks i Norge och får en avkomma som registreras i Norge är det inga inskränkningar. Problemet uppstår om en avkomma till Isilon Alassë eller Kettlas skulle bli aktuell för registrering/grundstambokföring i Sverige.

ryttarn
2012-05-24 23:14
#5

#3 Ok, bra att veta…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Upp till toppen
Annons: