Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 3314 ggr
PernillaJ
2012-05-17 09:08

Betäckningssiffror från 1960

Jag bifogar ett diagram (pdf-fil) över de godkända gotlandsruss-hingstarnas betäckningssiffror i Sverige från 1960 till 2011, de senaste 50 åren litet drygt.

Några årtal:

  • 1951 - 110 ston, 12 gdk avelshingstar
  • 1960 - 184 ston
  • 1961 - 335 ston
  • 1962 - 416 ston
  • 1963 - 530 ston
  • 1971 - 1351 ston
  • 1975 - 1819 ston = högsta notering
  • 1981 - 669 ston
  • 1991 - 811 ston
  • 2001 - 564 ston
  • 2010 - 515 ston (318 registrerade föl födda 2011)
  • 2011 - 453 ston, 139 gdk avelshingstar

2011 var första gången sedan 1962 som russhingstarna betäckte färre än 500 ston.

Under några år, 1969-1978, betäcktes det fler än 1000 ston per år. Även om efterfrågan på ponnyer var stor uppstod ändå en överproduktion, och avelsföreningen uppmanade hingsthållarna att vara sparsmakade i vilka ston de tog emot för betäckning.

Idag är marknaden för föl och unghästar svag, vilket avspeglas i betäckningssiffrorna. Gissningsvis kommer 2012 års kull av svenskregistrerade russ att hamna under 300 föl.

Annons:
PernillaJ
2012-10-02 09:31
#1

Eftersom hingstägarna redovisar betäckningssiffror per den sista september har vi snart summerat svart på vitt hur 2012 års säsong sett ut.

Hingstarnas resultat läggs in i Blå Basen efterhand, där finns en flik "Språngrulla" som man kan klicka på för att se årets betäckningar.

Erja
2012-11-05 13:35
#2

Har ni definitiva siffror till år 2012?

PernillaJ
2012-11-05 15:43
#3

#2 Det senaste jag hörde var drygt 420 ston, vet inte vad det exakt landade på.

PernillaJ
2012-12-17 23:54
#4

Betäckningssiffror för 2012, gotlandsruss och andra SH-raser, bifogas.

savrarpstuteri
2012-12-18 17:36
#5

Tack Pernilla för intressant läsning Glad!

Ett mycket tråkigt minne dyker upp på min närhinna då jag minns sjuttiotalet mycket förtvivlat. Jag jobbade då på KLS (kronoberg läns slakteriförening) som hade djurauktioner varje vecka, oftast bara nötkreatur men ibland en o annan häst.

Varje höst var det en hästauktion vilken ofta rönte stort intresse och hundratalet hästar var inte ovanligt där.

De som lämnade sina djur på dessa auktioner var garanterade att "bli av med dem" till lägst slatkvärdet. Fanns ingen köpare som bjöd över det värdet ropade KLS in dem och de gick till slakt.

Jag såg åtskilliga fina hästar, många russ köras från auktionshallen i en öppen traktorvagn upp till slakthallen. Minns särskilt en sån transport full med idel finfina russunghingstar/valacker och panikkänslan inom mej väcks fortfarande till liv…….Gråter!

Visst vore det underbart med ökat intresse för vår fina ponnyras men hoppas slippa uppleva sån "utslaktning" igen.

MagganS-B
2012-12-19 09:39
#6

Betäckningssiffrorna är katastrofala…..vi är nere på 60-talsnivå! Tyvärr ser det inte alls bättre ut framöver om åldersgränser för tävlande ändras!

Annons:
Tusen
2012-12-19 13:25
#7

#6 Vi får väl göra som Islandshästfolket. - Göra våra egna tävlingar med egna åldersgränser. Glad

[cancan]
2012-12-20 11:50
#8

Det är ju katastrofalt!! Flera föl o fina unghästar ligger ute på annons under slaktpriset!!

Är det verkligen så svårt att sälja russ, eller vill folk bara bli av med dom?

silarp
2012-12-20 12:11
#9

#7…. KAN ju va en lösning, för det finns ju inga nackdelar som inte har några fördelar, vi har ju MÅNGA russ, vi är många russägare och vi är spridda över landet, - sånahär tävlingar KAN dra en del folk…som annars inte alls tävlar…faktiskt.. Det skulle jag själv defenitivt försöka åka på iaf, med min 6 åriga dotter på hennes 3,5 åriga russmärr….. (för sådana brukar oxå finnas utrymme på ett eller annat vis när det blir mer rasindelat, vilket är en av de stora fördelarna, att ALLA får möjlighet att delta…)

DOCK har JAG personligen i övrigt en så fruktansvärt "negativ" bild av sådana tillställningar sen andra rasarrangemang… de tenderar att kunna bli en " tävling för inbördes beundran",,, men som sagt, så KAN mängden russ och russfolk faktiskt kanske tala emot att det skulle bli så… Där har vi en av våra styrkor faktiskt… utöver mångsidigheten….!

(i övrigt håller jag med 8, jag kan inte förstå hur man kan sälja dom för slaktpriser.. VARFÖR betäcka då???) jag sparar hellre min unghäst och "utbildar klart den" isåfall, innan jag säljer, det blir baskemej billigare och förmodligen oxå bättre än att sälja dom till skrotpriser för tidigt….
Men det är ju diskuterat i tidigare trådar..

(dock talar dessa siffror emot varann… att antalet betäckningar minskar men att föl/unghästar fortfarande slumpas bort i stor utstäckning…)

(hur ser det ut i andra "likvärdiga" raser, jag tänker på tex welch mountain -samma prisklass, samma storlek osv… eller andra småponnyraser i samma storlek??)

rebeccajansson
2012-12-20 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Väldigt sorgligt att läsa men jag förstår stoägarna, många kan inte föda på unghästar (i flera år) och producera nya föl samtidigt heller. Många sysslar ju inte med avel/uppfödning kombinerat med inkörning, tillridning mm.

Vi (min familj) har för övrigt haft ett jättebra år, har sålt runt 5-6 russ de flesta har gått till Norge. Men jag har lagt ner mycket på hästannonserna, filmer, uppdaterade kort mm.

Upp till toppen
Annons: