Annons:
Etikettutställningar
Läst 2428 ggr
Fidelia
2012-05-08 13:28

Jävsituation

Jag har vid flera tillfällen undvikit att anmäla till utställning där domaren är uppfödare till mor eller far till min ponny. Detta pga att jag inte trodde det var ok att visa avkommor efter deras uppfödningar för dem.

Tänker jag helt fel?

Det står ju att de inte får döma avkomma efter sto/hingst de ägt senaste 5åren. Men känns lite som att en uppfödning betyder mer.

Ingen skulle bli gladare än jag om det är ok eftersom det är flera utställningar per år jag inte vågat anmäla till.

Annons:
silarp
2012-05-08 13:49
#1

jag får inte anmäla till kurt larsson tex, mitt sto är en avkomma till hans ena hingst…

min andra avkomma är oxå det, men den hingsten sålde han för strax mer än 5 årsen… så den har han bedömt vid 2 tillfällen…

silarp
2012-05-08 13:50
#2

ÄGA är det nog som gäller va?

Fidelia
2012-05-08 13:58
#3

#2 Ja tittar man i de olka kriterierna (som jag kan hitta nu) om jäv så står det äga. Den avkomman du har efter hans hingst han sålt, är han uppfödare på hingsten?

Men jag har för mig att det även tidigare stått fött upp. Lite det jag undrar över. Finns ju en uppsjö av ponnyer uppfödda av domare.

silarp
2012-05-08 14:42
#4

#3, ja, han har nog fött upp den hingsten om inte jag förstått fel… men han sålde den, och har inte ägt den på typ 5-7 år…

Har visat 2 avkommor till den hingsten för honom… men jag kan ju inte visa denna, eftersom han NU äger hingsten /pappan…

[Tjiwi]
2012-05-08 14:42
#5

Man får inte visa ponny som domaren är uppfödare till.

[Tjiwi]
2012-05-08 14:44
#6

Oj, läste fel, uppfödare till mor el far stod det ju. Tror det är fem år sedan när det gäller mor el far till den visade ponnyn.

Annons:
Fidelia
2012-05-08 14:59
#7

Kanon! Tack då vet jag. Nu ska jag anmäla till utställning Glad

MagganS-B
2012-05-08 17:12
#8

Det där med jäv är väldigt känsligt…..Jag skulle föredra domare som absolut inte var ägare eller uppfödare till något russ! Åker inte på utställningar därför…..

silarp
2012-05-08 17:16
#9

#8… men samtidigt är det ju käckt om domaren ifråga är kunnig och insatt och detta engagemang kanske fås lättare om man har russ eller haft själv…, alltså kanske "gillar" russen mer än en domare som inte har/har haft russ….

Bara en tanke

silarp
2012-05-08 17:16
#10

…sen är väll utställningar "bara en kul grejj" egentligen…. det är väll kanske värdefullare med premieringar och resultaten därifrån…
EGENTLIGEN…

MagganS-B
2012-05-08 21:54
#11

#9 #10 Visst är det en show, det håller jag med om, men det finns exempel på att en häst fått 36p ena utställningen och på nästa 3 veckor senare 41, det känns inte riktigt bra!

silarp
2012-05-08 22:08
#12

#11 EXAKT!!! Sånt kan få vilka nerver som helst att kollapsa….!
Inte alls min grejj faktiskt…! (men sen får man såndär tillfällig hjärnsläpp och får för sig att det "kan va kul"… … och det vet ju alla, att det är det ju inte alltid!)

ryttarn
2012-05-08 22:21
#13

#11 Har ju inte hållit på lika länge som du har gjort, men desto längre jag håller på med russavel är jag benägen att hålla med dig mer och mer…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
silarp
2012-05-09 06:29
#14

#13…. har oxå svårt att acceptera detta… för jag menar oavsett "dagsform" och humör osv…. så är det ju ändå SAMMA HÄST, och det kan ibland som ovan skriver bara skilja någon eller några VECKOR… extriören borde inte ändra sig så märkbart…  det kan hända att GÅNGARTERNA skiljer sig,, men TYP och ben och rygg och kors…..???

Har MYCKET svårt att kunna förstå hur det kan ändra sej så mycket från vecka till vecka…
Därför känns PREMIERINGSresultaten alltid lite mer tillförlitliga,,,,

ryttarn
2012-05-09 07:13
#15

#14 å andra sidan är det bara "vanliga" dommare som premerar oxå, om än lite mer erfarna……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2012-05-09 07:26
#16

Tror inte premieringarna är mer tillförlitliga heller. Samma domare kan vara på både utställning och premiering, så det är väl ingen garanti.

silarp
2012-05-09 07:42
#17

#16, nä ibland är det så…. men det känns ibland som att dom kanske "tänker" avelsvärdering lite mer på premieringar, och lite mer "spelar inte jätteroll" på  utställningar,,, samma domare kan ju vara snäll och bedöma samma häst "snällt" och lite strängare antar jag… kan säkert göra 1-2 poäng bara det…

Sen är det ju lite svårare att avgöra kanske, eftersom man bara kan premiera sin häst en gång per år, och ställa ut hur mycket man vill…

StuteriSolo
2012-05-09 11:09
#18

och det är också skillnad på att visa för en domare som kan sin ras och en som har en annan ras som specialkunskap men även får döma andra raser. Men det kanske har blivit bättre än det var för 20 år sedan Skrattande

Har hört om russ som fått urusla poäng på premieringen, men topppoäng på utställning, men om jag inte är helt ute och cyklar så är domare och premieringsförrättare  mer utbildade på alla raser nu.

Lloyd
2012-05-10 15:09
#19

Tack för all info ang jävsituationer… tror jag blev lite klarare på vad som gäller =))

Upp till toppen
Annons: