Annons:
Etikettallmänt
Läst 2080 ggr
Tusen
4/27/12, 11:02 PM

BoT på dräktiga ston?

Läste någonstans att man inte skulle använda sig av Back-On-Track på dräktiga ston. Jag har aldrig hört talas om det. Har ni hört det tidigare? Är det någon av er som vet varför man inte ska använda sig av det till stona? Antar att det finns risk för att soet kastar men varför skulle hon göra det? Eller finns det andra risker? Gäller det både täcken och benpaddar?

Annons:
Carpedium
4/27/12, 11:13 PM
#1

Har också läst/hört det  !  Så skulle därför aldrig sätta på Back on Track på dräktigt sto…för varför chansa om det är skadligt !?

balotte
4/28/12, 8:02 AM
#2

Jag tror att det är så eftersom det blir sånt blodflöde vid skada eller ev infektion att det blir så mycket koncentrerade slaggprodukter i blodomloppet som kan vara skadligt för fölet.

Tusen
4/28/12, 8:20 AM
#3

Gäller det under hela dräktigheten tror ni? Det brukar ju finnas olika kritiska stadier på olika saker.

#2 Slagprodukter i blodomloppet verkar ju rimligt men är det inte just det moderkakan skall filtrera bort? Jag menar moderkakan är ju ett mycket effektivt filter för alla foster.

entill
4/28/12, 8:45 AM
#4

Varför tar du inte kontakt med B o T och frågar? Det kanske är något de kan förklara på sin hemsida sen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tusen
4/28/12, 8:44 PM
#5

Nu har jag mailat BoT och hoppas nu bara att jag får svar. Skriver här vad de svara om någon annan är intresserad.Glad

kakan89
4/28/12, 9:33 PM
#6

Jag tror att det kan vara en säkerhetsåtgärd i fall det skulle bli något med fostret. Man vill ju gärna inte testa…

Eller så är det samma anledning som att gravida kvinnor inte ska få massage?

I vilket fall så tror jag inte det är superhälsosamt för ett dräktigt sto att få ökad genomströmning av blod i kroppen.

Annons:
Tusen
4/28/12, 9:41 PM
#7

#6 Varför ska då inte gravida kvinnor få massage? Är det riks för missfall?

Hovgarden
4/28/12, 9:59 PM
#8

Hmm verkar ju konstigt att de skulle påverka. Men det ärväl bäst att kolla gissar jag

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

annelie-huskvarna
4/29/12, 6:48 AM
#9

Man brukar alltid undvika allt som ger en ökad cirkulation vid graviditet och dräktighet pga av risken för missfall. Det är ingen stor risk för det, men alla är ju olika känsliga och vem vill vara den som skulle vara den utlösande faktorn för ett missfall. Och även om man inte är den utlösande faktorn, men ett missfall uppkommer efter en massage eller användning av Back on Track hur ska jag då kunna bevisa att det inte berodde på det… Så därför undviker man det generellt tror jag… Men jag skulle våga använda ex Back on Track på benen på mina hästar om de var dräktiga men skulle undvika att ha ett täcke som ökar cirkulationen över ryggen.

kakan89
4/29/12, 9:06 PM
#10

#7 Ja det är det om än dock liten som #9 skriver

Tusen
4/29/12, 9:57 PM
#11

Fast då antar jag att risken är störst i början av dräktigheten/graviditeten.Glad

Jag har ännu inte fått något svar av BoT. Återkommer som sagt med deras svar.

Tusen
4/30/12, 8:32 AM
#12

Här kommer mailet jag skrev och svaret från BoT:

FRÅGA:

Hej! Jag undrar varför man inte bör/ska använda Back On Track på dräktiga ston?
Vad kan hända och vad är det som gör att det i så fall händer? Gäller det samma
restriktioner kring både täcken och paddar?

SVAR:

Hej!
I samband med graviditet finns det en spontan missbildningsfrekvens av
cirka 3%. Det är därför omöjligt att kunna avgöra ifall en produkt eller
läkemedel bidrar till en ökad frekvens utan att man gör mycket omfattande
studier. Sådana studier är oetiska varför man väljer att avvakta tills det finns
en långvarig och bred erfarenhet av en produkt innan man vågar uttala sig i
denna känsliga fråga. Vi har därför valt, liksom man t.ex. gör med nya
läkemedel, att avråda från användning i samband med graviditet.
Mot slutet av en graviditet finns det ingen risk för att man skall kunna anlägga en missbildning varför det går bra att under de sista få graviditetsveckorna motverka t.ex. bensvullnad som ibland kan bli ett stort bekymmer. (Kungen av Marocko har gjort detta på sina hästar och är tydligen väldigt nöjd.)
Mvh
Annica

Upp till toppen
Annons: