Annons:
Etikettallmänt
Läst 6049 ggr
bell
2012-04-03 23:15

Hovboots- Någon som andvänder?

Funderar på om det finns hovboots som passar på små russfötter? Skulle vara skönt att testa att sko av ponnyn men jag vet hur mina vägar ser ut… Alltså behöver vi hovboots för att kunna rida vissa slingor. Men undrar om det verkligen finns till så små hovar.

Någon som vet?

Annons:
[Russ-park]
2012-04-04 07:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Easyboot Glove passer til russ - vi har ett par.

Equine Fusion kan användas til Shettisar också - på denne sajt kan du se en eksempel  http://www.beslagsmeden.dk/

Bild av Easyboot Glove på en av voran russ:

silarp
2012-04-04 08:00
#2

ja, jag har easy boot epic till russhingsten, storlek 00, det finns även 000, men jag har haft lite problem att hitta dessa till mitt lilla russ,, iaf begagnade… nya har jag inte tittat på ännu…

Hur sitter gloven på ? Epicen har känts som enda alternativet på dom, eftersom dom går att spänna framtill, annars hade dom ramlat av….De ser ju ut nästan som ovan fast med ett spänne oxå….

Har även bare till min stora häst, men dom är sämre tycker jag… svårare att spänna och inte lika enkla.

Lena90
2012-04-04 08:09
#3

Finns ett till märke - Cavallo boots. Finns dock bara i minst storlek 0, vilket är tok för stort till mitt russ just nu (hoppas att hoven växer ;P)
Då kollade jag på easy boot epic, som finns i rätt storlek.
Jag har ännu inte skaffat några, behovet är inte så stort nu men längre fram när det eventuellt behövs kommer jag satsa på boots.
Den där equine fusion i inlägg #1 verkar intressant :)

Carpe diem!

bell
2012-04-04 08:39
#4

Vad kul! Tack. Var rädd att det inte skulle finnas till små fötter Glad Men det fanns ju minismå. Härligt då kan jag spinna vidare i mina funderingar. Fanns till&med i 0000 (fast de var tydligen lite stora i storlekarna)

Vad ska man tänka på när man köper boots för första gången? Hon är skodd nu & hovis kommer inte förräns om 2 veckor. Så jag har gott om tid att fundera o leta Glad

silarp
2012-04-04 08:43
#5

jag tycker som sagt att det är bra om det finns någon typ av spänngrejj, så man kan sätta på dom, och sedan spänna åt, annars åker dom lätt av. har upptäckt att easy boots epic iaf, verkar passa bäst på RUNDA hovar. Min stora häst har avlånga, och hamnar då alltså på två olika storlekar egentligen,,, alltså lagom breda men för långa, så dom åker av honom lättare… därmed ökar oxå risken att dom går sönder… och är supersvåra att få på och ta av…

hannibal-roll
2012-04-04 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har använt easyboot original (stl 000) i 1,5 år nu. Är supernöjd! Använder dom till körning och ridning och har också travtränat med dom utan tappa en enda boot. Blev original modellen då min ena ponny är extremt skavkänslig och tålde inte gaitern utan fick fula skav.

Nu är dock mina boots helt utslitna och ramlar av, efter 1,5 års användning på 2 ponnyer. Jag har tänkt prova en typ utan metallspänne, glove och bare känns intressant. Men den ena ponnyn får nog ha nya original då dessa verkar vara de enda som går att använda utan gaiter?

Annons:
[Russ-park]
2012-04-05 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#4

Du skal tänke på at hon är ny-trimmet ( barfota-trim ) när du mäter enligt de uppgiftor där ges for den sko du väljer.

På bilden är det Russ-park Djumper med hovsko …

Lena90
2012-04-05 08:09
#8

#7 Var hittar du equine fusion bootsen som passar shettis? Det ända jag hittar är ner till storlek 11 i sverige och storlek 10 på en norsk sida (tror det var tillverkans hemsida). 11 motsvarar ca 11 cm på hoven och 10 ca 10 cm. Shettisar har väl mindre hovar än det eller?

Carpe diem!

Parabella
2012-04-17 14:53
#9

Lena90 - Equine Fusion fås til shetlænder hvis du skriver til Jan - du finder mail og telefon nummer hvis du går ind på beslagsmeden.dk :)

Lena90
2012-04-17 17:13
#10

#9 Okej tack :)

Carpe diem!

hannibal-roll
2012-11-25 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har just uppdaterat mig från easyboots original och fått hem nya easyboots glove back country i storlek 00 :)

Än så länge är jag väldigt nöjd, lätta att få på och sitter bra. Ger inte skav på min skavkänsliga som inte kan ha gaiter heller.

kakan89
2012-11-26 12:21
#12

Sitter och väntar på mina nya Cavallo Sportboots. Har tidigare haft Easyboot Epic men de blev för små. Vill gärna ha boots man kan brodda annars hade jag helst köpt Equine Fusion som vi har till de större hästarna.

hannibal-roll
2012-11-26 13:21
#13

#12 Jag har hade Cavallo sportboot i tankarna nu jag med, men vilken typ av hov passar den?

Jag var i en butik och tittade på både sportboot och simpleboot. Tyckte att simpleboot var klumpiga jämfört med andra boots jag sett. och sportbooten uppfattade jag ha passform för en rund hov.

Min ena har hovar som är längre än breda, och då kändes cavallo helt fel. Eller? hur funkar den på hov med låga trakter?

Annons:
kakan89
2012-11-26 13:28
#14

Min häst har väldigt runda hovar, exakt lika långa som breda. Så därför valde jag Cavallo. Simple passar egentligen bäst modellmässigt men eftersom storlek 0 är i största laget så tog jag Sport eftersom de är 5 mm smalare på bredden i samma storlek som simple. Sen tycker jag sportbooten ser smidigare ut. Jag hoppas kunna lösa problemet med storleken med hjälp av padar.

Om din häst har mer avlånga hovar så skulle jag kika på Easyboot, de funkade super på min häst när hon hade den formen.

Min häst har mkt låga trakter och än har jag inte hittat någon boot som inte fungerar för låga trakter. Mitt problem är snarare att hitta en form som passar.

hannibal-roll
2012-11-26 16:22
#15

Då var det som jag misstänkte då.

Jo easybootsen fungerar superbra på den med avlånga hovar. Men han kan inte ha gaiter utan får fula skav, var därför jag kikade på cavallo för att ha ett alternativ utan gaiter. Sen kom easyboot med sina back country så satsade jag på dom istället :)

silarp
2012-11-26 17:51
#16

hm… jag har upplevt att easy bootsen INTE funkar på avlånga hovar, utan mycket bättre på runda.. men det kan ju oxå bero på modell och mått.. och så att det stämmer EXAKT med måtten oxå kanske..
Sedan kan man inte komma ifrån att stegen säkert har en avgörande effekt på om bootsen hänger med eller ej… Det funkar super på russen, men på american saddlebreden får man rida med försikt för att det inte ska flyga boots omkring ekipaget…
Ändå rider vi väldigt samlat och penionärsaktigt, i SAKTA trav och galopp oftast…

kakan89
2012-11-26 20:43
#17

#16 Passformen är A och O. När mina easyboots passade kunde jag gå överallt utan att de ramlade av, när passformen började bli sämre flög de av för minsta lilla felsteg eller liknande.

#15 Jag kan varmt rekommendera Equine Fusion. Och om hästen kan ha minsta storlek i Cavallo är ju även Renegade ett alternativ.

Renegade tror jag är de absolut bästa bootsen faktiskt. Mamma har beställt hem ett par till knabbstruppern så jag kan göra ett bättre utlåtande om ett par veckor :)

hannibal-roll
2012-11-26 21:07
#18

Equine fusion och Renegade var nya för mig :)

#16 om hovens längd och bredd ligger i olika storlekar kan jag tänka mig att dom sitter sämre. Men är båda måtten inom samma storlek har jag aldrig tappat en boot, inte ens när jag travtränade och körde fort med russen.

silarp
2012-11-26 23:01
#19

#17.,… jo, fast skillnaden i fallet är väll egentligen att på russen ligger hoven EXAKT rätt, och i saddlebredens fall, så ligger han "inom måtten" som anges, men inte exakt.. alltså, hans hov är avlång, så den är lite längre än den är bred… Hoven är inom måtten som anges för booten, men uppenbarligen inte optimal. Han får skav av ALLT men inte av easy bootsens gaiter.. så det funkar ju… utöver detta kan nämnas att jag testat storlekarna runtomkring dom han har, och HELT fått utesluta dessa…

Men på russen är hovarna i princip helt runda, och ligger EXAKT i storleksmåttet, med sula, så dom sitter som smäckar… = minimal risk för avåkning…

Jag tror travare och saddlebred säkert har samma snärt i sina rörelser, så det BORDE ju  inte vara skillnad.. MEN han ligger i samma storlek på boots med sina mått, dom känns som att dom sitter REJÄLT, men flyger av med gaiter och allt -framförallt i övergångar.. även om man rider "väldit sakta" , i mina mått mätt…
SKorna flyger ALDRIG av när jag kör samma häst… vilket jag tycker är SUPERKONSTIGT… kanske håller jag honom i mycket mer kontrollerade gångarter då än när jag rider…?? Kanske har han inte samma snärt då…? Jag vet inte, .. vet bara att bootsen är mycket sämre till honom!

Upp till toppen
Annons: