Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1575 ggr
Tusen
3/30/12, 10:46 AM

Värdet av ett diplom?

Jag har suttit och tittat runt bland utställningsresultat för olika ston och jag börjar fundera lite på värdet av ett Avelsdiplom i dagens läge.

Hur många är det som har ston som mer än en gång fått 40 poäng eller mer på utställningar men ändå inte fått något avelsdiplom som 3-åring?

Är det så att att det kanske inte är rimligt att anta att premieringsförättaren skall kunna se hur stoet utvecklingsmöjligheter ter sig i framtiden. För visst är det väl så att 3-åringar har utvecklas olika långt?

Jag tycker mig ana att detta börjar bli en omöjlig uppgift för premieringförättarna då dagens russ ser allt bättre ut och de allra flesta ser riktigt bra ut, med eller utan diplom.

Jag har hittat många exemple på ston som fått riktigt höga poäng på utställningar men just på premieringen hamnat under den försmädliga gränsen på 40 p. De är i.o.f.s oftast värderade på 38 p-39 p ändå (vilket jag tycker är ett bra resultat) men ändå undrar jag varför man i så fall fortfarande håller på med detta med diplom.

Två st 40 poängsresultat ger ju också GI om stoet sedan får föl. Så vad är vitsen i dagsläget? Förr hade ändå premieringen ett visst värde då man sällan eller aldrig hade utställningar.

Vad tycker du om dessa funderingar? Är jag helt ute och cyklar i mina funderingar tycker ni?

Annons:
silarp
3/30/12, 11:56 AM
#1

SKITINTRESSANT! Har själv suttit i samma funderingar många gånger…
Det där du skrev i näst sista stycket, om två st 40 p resultat (är det på utställning?)
Det visste jag inte, hur funkar det?

ryttarn
3/30/12, 12:56 PM
#2

Jag har oxå grunnant över detta. Man kan ju som vi gjorde en gång råka ut för en tappsko på vägen till premeringen. Hästen får ett tillfälle att visas för diplom och plockar av sig skon. Traven blev givetvis lidande och hon fick 39p och därmed inget diplom. Sedan vet vi ju inte om hon fått 40p om hon behålt skon på och lär heller aldrig få veta…..

Men jag tror faktiskt att funderar man på att köpa ett avelssto och man är någorlunda insatt så har avelsdiplomet inte någon större betydelse utan man tittar och bedömmer själv om man tycker det är ett lämpligt sto. Så är det iaf för mig. Finns ju ganska många faktorer som man tittar på och bedömmer på ett sto som man funderar på att köpa.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
3/30/12, 1:05 PM
#3

ja, och om man tittar på fina märrar som uppnått lite högre ålder (typ kanske 10-12 år) och är visade som 3 åringar med 38 el 39 p, så har många av dessa just efter 3 årsålder sedan aldrig visats med lägre än 40 p…

Russen är ju ganska långsamtväxande hästar och verkar ändra sig ganska mycket upp till 4-5 årsålder, så kanske är 3 lite tidigt… även om det kanske är satt så just för att man ofta tar lite föl sedan… svårt att återfå "den forna" formen kanske…?
Många kanske…..!

Gnistra
3/30/12, 1:08 PM
#4

Hej!

Det är en viss skilnad mellan att visa på en premiering el utställning. utställning är hästens dax-läge/form medan en premiering är/bör vara helheten av individen och dess utvekling i jämförelse med sina jämnåriga, "en avelsvärdering". Varje häst får endast visas en gång om året vid premieringen upp till 3 år o sedan endast för höjning. Medan på utställlning kan du delta på många varje år med samma häst.

Vi kan ju ofta jobba fram lite mera exteriör poäng med åren via div träning av våra hästar, medan de som 3åringar är "ganska" lika tränade o ej så påverkade av olika träning el avelsbox.

Sedan är det skillnad över hur olika domare dömmer, trots rasvisa krav.

Jag är för premiering av 3-års ston och avelsdiplom.

MagganS-B
3/30/12, 1:24 PM
#5

# 4 Dessutom så stambokförs ju stona som 3-åringar! Bra inlägg!

ryttarn
3/30/12, 1:44 PM
#6

#5 Man kan faktiskt stamboksföra dom senare oxå.

#4Utvecklingen från 3 års åldern kan gå åt väldigt olika håll. Jag har träffat på "Diplomston" som jag aldrig skulle drömma om att avla på och de som inte fick diplom , kanske ibland långt därifrån, som jag håller betydligt högre. För min personliga del är ett avelsdiplom ingen "kvalitetsstämpel", snarare en bonus om man får den.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
3/30/12, 2:58 PM
#7

# 6 Flört Det vet jag, men man stambokför tidigast som 3-åringar…..har kommit med äldre fölston till stambokföring/premiering och då får dom inga poäng!

Faradiba
3/30/12, 4:26 PM
#8

#7 men jag stamboksförde min 18 åring på 42p som hon fick då.

Tusen
3/30/12, 4:33 PM
#9

#4 Allt det du skriver är jag medveten om men om nu 2 st 40 poängare på utställning likställs med diplom så är tveksamt. Även på utställningar har man ju åldersindelat.

Men om dagsformen om och om visar att hästen håller 40 p eller mer hur kan man då ge ett sådant sto under 40 p om nu premieringsförättaren skall kunna se att detta 3-åriga sto har ett högt avelsvärde. Kan inte en premieringsförättare ha fel? Han ska ju se bortom dagsformen och om nu 3-åringen får under 40 på premieringne och sedan alltid 40 p  eller mer i framtiden, kan man då misstänka att detta enda tillfälle var en felbedömning.

För inte kan väl dagsformen vara avgörande på en avelsvärdering och sedan alltid vara bättre än stoet egentligen är då hon ställs ut på utställning?

silarp
3/30/12, 4:44 PM
#10

…ja, förut åkte jag aldrig på utställningar, men nu bara för att det är kul!

På en premieringar SKA väll domaren kunna se bortom tex hull osv, för att bedöma just AVELSVÄRDET, men det går väll inte att komma ifrån att om hästen har för högt hull, KAN det påverka ryggen, och stegen, halsen osv…

Jag tycker, och TROR att domarna tittar EXTRA noga på 3 åringar just för att det "gäller" lite mer just då.
Jag har oxå stamboksfört ett sto med 39 p, då hon var 12 år… tror det var TOM 12 år man fick poäng, så det var rent "flyt"…

Jag hakar inte jättemycket upp mig på diplomet, även om jag inte ska sticka under stol med att jag hellre FÅR det på min häst, …än INTE får det…!

I sista änden -om några år, så är det ofta inte JÄTTEstor skillnad på en som får 39 eller den som fick 40 med diplom…. det har inte jag tyckt iaf….

VeronicaP
3/30/12, 4:50 PM
#11

#4 Bra inlägg :D

Det går inte att jämföra premiering och utställning för mig väger det klart mycket högre att få 40 poäng på premiering än utställning :D

Tusen
3/30/12, 10:57 PM
#12

Det jag inte förstår är varför en premieringförättare i så fall skulle vara bättre att bedömma ett sto än en utställningsdomare. Det tror jag inte. De dömmer efter samma mall.

Vi kan ta Roseta Ernst som exempel. Som 3 åring på premiering fick hon 38 p. Senare i livet fick hon 44 p utställning. Inte borde väl en premieringförättare se så fel? Om han/hon nu ska kunna se vart 3 åringen "tar vägen" i avelssyfte.

Alla bara surrar om att man på utställning bedömmer efter dagsformen. Men borde då inte dagsformen sakna betydelse på en premiering? Hur kan då man missta sig så på ett sto?

Sen håller jag med #10. Visst är det roligt med diplom men samtidigt har det väl tappat lite av sitt värde nu för tiden?Glad

annelie-huskvarna
3/31/12, 6:46 AM
#13

Mitt sto fick om jag inte minns helt fel 38p som 3-åring (hon hade oturligt nog när hon varit hos hingsten fått en spark på ena bakbenet, så när hon skulle trava på det lätt sluttande underlaget på Elmia ville hon inte riktigt trava på pga av smärta i benet, samt att domaren den dagen hade ett dåligt humör och var både otrevlig och sur)

Året innan som 2-åring fick hon 40p för samma domare och hon talade då om för Kurt Graaf att såhär ska ett russ se ut…. Antar att hon ändrade uppfattning efter humör då stoet inte var sämre som 3-åring än som 2-åring bortsett från det onda bakbenet. Hon har i princip alltid fått mellan 42-44p på utställningar.

Klart man blev besviken i början för att hon inte fått diplom, men utställningsresultaten visar ju ändå vilket fint sto hon är oavsett om hon fick diplom eller inte Kyss

Annons:
MagganS-B
3/31/12, 8:51 AM
#14

# 12 Rosetta Ernst tävlade ju i trav och byggde upp muskler till en fin kropp, hon var verkligen värd sina 44 poäng när hon fick dom! Det var ju utställning! Alltså avgjorde dagsformen…..

Jag anser fortfarande att 3-årspremieringen är viktig för rasen och att avelsdiplomen är rättvist utdelade!

silarp
3/31/12, 9:00 AM
#15

#14, jag tycker inte heller man ska ta bort detta, på ett vis verkar det ju oxå som att väldigt många visar sina hästar "bara just" vid 3 årsålder, tackvare detta, … och många gånger visas dessa hästar varken före eller efter det heller… kanske tackvare diplomet.. vad vet jag!?

Men jag vet fortfarande inte om jag tycker att VÄRDET av det är SUPERHÖGT, -även om jag som sagt var själv såklart VÄLDIGT gärna vill ha ett…

För min del ser jag det inte heller som att "dagsformen" gör att man ofta får högre på utställning.. man kanske kan ställa ut när man vet att hästen är i schysst skick, men det är ju även upp till en själv att försöka SE TILL att hästen är i schysst skick när man faktiskt vet i ganska god tid att man ska visa för just diplomet….

Tusen
3/31/12, 10:33 AM
#16

#13 Vi har råkat ut för exakt samma sak som ni. Glad Vi fick dessutom kritiken att vårt sto travat för fort.

#14 Kan samma domare då se så olika på samma häst? Både före premieringen, på premieringen och efter premieringen? Samma år?

Självklart är Rosetta värd sina poäng (hon är jättefin) men borde hon då inte fått diplom som 3 åring då? Är det inte just DET som en premieringförättare SKAll se. Hur stoet blir som vuxen och färdigutvecklad?

VeronicaP
3/31/12, 10:44 AM
#17

#16 Fast de kan ju trava för fort (eller visaren springer för fort ) man ska kunna se att de vilar i stegen (hoppas ni förstår vad jag menar)

#13 din häst var kankse inte värt mer poäng den dagen pga sin skada du kanske skulle valt att visa på uppsamlingheat i stället.

Det är väldigt lätt för oss visare att skylla på domaren mm , men man måste vara lite självkritisk också och titta ordentligt på sin häst , på sig själv hur man har förberett sin häst för uppgiften mm.

Jag är nog  kanske lite för självkritisk på mina ponnyer och blir jäkligt glad om de skulle få 40 poäng eller mer men är faktiskt även nöjd med 38 poäng .

Tusen
3/31/12, 10:51 AM
#18

#17 Du missförstod mig. Glad Hon fick kritik för att hon hade travat för fort på travet. Det var hon och en ponny till, som heller inte fick diplom, som fick den kritiken av premieringsförättaren. Det ska väl inte ha någon betydelse?

ryttarn
3/31/12, 10:54 AM
#19

Jag tycker deffinitivt inte att man skall ta bort diplomet. Det är "en kul grej" om man utrycker sig lite slarvigt. Men det är inte någonting som har något större värde för mig utifrån min totalbedömning av ett avelssto. Finns så mycket annat som jag tittar på och som är väldigt mycket viktigare för mig. Men visst är det kul om man får diplom på ett sto.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
3/31/12, 10:55 AM
#20

#18 Nä  det ska inte ha någon betydelse , det är däremot en merit och där hade jag lämnat in en protest för det kan man ju göra :D

Annons:
MagganS-B
3/31/12, 1:51 PM
#21

Visst kan man få olika poäng samma år, det är inte alls omöjligt. Hästen kan vara ur form, inte visa sig ordentligt. Skritt och trav, där har vi verkligen två "poängplockare", där är det helt upp till visaren nästan. Det kan vara stor skillnad bara på nån vecka.

Gnistra
3/31/12, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Visst kan man tycka att domaren är för snål el för generös både på utställning som premiering. Jag tänker tex tillbaka på Hingstpremieringen här på Gotland i början på Mars och jag mfl var väldigt besvikna på den uppsättningen av nämnden och dess bedömning…. inte mera om det nu.

Men vi alla som gillar att tycka och tänka, några/fler av oss bör kanske visa lite mera intresse för exteriör utbildning och kanske  även testa som domar asprianter i framtiden för att trygga russavelns framtid och ta vara på den äldre domarkårens kunskaper.

Hur vi än gör så kommer det alltid finnas de som ej är nöjda med sitt russ bedömning, men låt de då få en rättvis kritik som även visar russets possetiva sidor och ej endast det som är fel.

Tänk även på att via bla permierings systemet så får Hingsten och stona sina avkommor bedömda medan de oftast är i livet  och aveln får en pekpinne på vägen. För många russ blir gårds/ridskole hästar och kommer ej ut på någon utställning i vuxen ålder o det är många som ej visas alls.

Bilden vår senaste uppfödning som fick avels-diplom vid Lojsta Hed 2011, nu såld till Finland.

Tusen
4/1/12, 12:12 AM
#23

#21 Jo det förstår jag också men då saker som rastyp, huvud hals och bål samt ben ändras i poäng så tycker nog jag i alla fall att det är lite konstigt. Det är ju inget som ändras på ett par veckor i alla fall.Obestämd

#20 Visst är det konstigt men så sas det direkt ut i högtalarna så alla kunde höra det. Vi kommer aldrig mer ens kvala en 3-åring innan premieringen efter detta.

OBS! Jag tycker absolut INTE att premieringar och diplom skall tas bort då det, som någon skrev, kanske är enda gången som ett russ visas. Onej! Det är inte alls den diskussionen jag är ute efter. Jag är mest intresserad av värdet med diplomet då jag personligen tycker att det är lite för osäkert som mått på en bra avelsindivid eller inte.

Och, ja, vi kommer fortfarande att åka på premieringar och visa våra hästar.Skrattande

Upp till toppen
Annons: