Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 7091 ggr
passis
2012-03-12 16:32

Varför ingen hingstpremiering längre söderut?

Tycker ni verkligen att det är rimligt att avelsvärderingen börjar klockan 0800 på morgonen när upptagningsområdet är hela södra Sverige?

Är det bara jag som har fler djur på gården som ska tas omhand, och inte har stor familj som kan ta hand om gården medan jag är iväg eller har tillräckligt med pengar för att anställa folk?

Är detta något som alltid har varit så här? Finns det inga ambitioner att ändra det så att alla har möjlighet att visa sina hingstar? Eller är det OK att kastrera bara för att det inte anordnas avelsvärderingar på vettiga avstånd, eller åtminstone vid rimlig tid på dagen?

Annons:
Reko
2012-03-12 17:54
#1

Nej, det har inte alltid varit så. Jag har också andra djur att ta hand om men som tur är bor jag nära till. Däremot har jag tänkt köra dit hingstarna dagen innan. Framför dina åsikter till SH som är den som arrangerar avelsvärderingen.

PernillaJ
2012-03-12 17:59
#2

#0 Hur menar du, "upptagningsområdet är hela södra Sverige"?

Själv kör jag från Dalarna, fram och tillbaka över dagen.

ryttarn
2012-03-12 19:56
#3

Jag har valt att åka ner på Torsdagkvällen och sedan inte stanna längre än till dess jag är klar frammåt fredag em. oavsett om han blir godkänd eller inte. Man har ju ett antal fler djur därhemma som skall skötas om och det finns gränser för hur mycket man kan begära att omgivningen skall ta hand om ens små skydslingar.

Förra året körde jag fram och tillbaka på dagen, men den hästen visste jag var hur säker som helst att lasta. Han jag skall visa i år kan vara lite vrång och då vill jag inte stå kl 4 på morgonen och känna paniken komma med en trilskande 3 åring……

Sedan skall jag inte visa förrän i grupp 2 (lär väll bli vid 10 ungefär) och har vet besiktningen på em.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jennie_A
2012-03-12 20:56
#4

# Jag åker från Stockholm och måste åka redan på torsdagskvällen!

Reko
2012-03-13 08:52
#5

#2 Upptagningsområdet är ju hela södra Sverige! Övriga platser är Gotland och Norrbotten som känns än mer avlägset.

PernillaJ
2012-03-13 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Om du definierar "södra Sverige" som "allt söder om Östersund", så OK. Fast jag tror inte det var så TS menade, eller? Avelsvärderingen på Grevagården ligger centralt i sitt upptagningsområd Götaland (utom Gotland) samt Svealand. Gotland hade avelsvärdering 4/3 och i Norrland blir det 21/4, Boden.

Annons:
Reko
2012-03-13 10:20
#7

#6 Hon frågade om det alltid har varit så här och det har det inte. Jag hade hellre sett avelsvärderingens tre dagar utspridda i Svea- och Götaland med endagarsförrättningar och ännu hellre samarbete över fler rasgränser för att få fler tillfällen och platser. Shetlänningarna har t ex inte något annat kufiskt för sig utan de skulle kunna vara en samarbetspartner.

Hur ligger Boden i förhållande till sitt upptagningsområde? OBS, endast retorisk fråga! Något för SH och moderlandsraserna att fundera över…

ryttarn
2012-03-13 10:23
#8

#6 Ett problem är faktiskt att vi bor i ett avlångt land och man har valt att ha enbart tre avelsvärderingsplatser. Bor man "fel" blir det väldigt långt till alla. Känns ju inte så himla bra att köra en unghingst 60 mil (vilket det blir om du bor i Hackås, mitt emellan skövde och boden) för att ta ett exempel. Jag tycker mina dryga 20 mil är ett klart gränsfall att åka med en oerfaren unghingst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
2012-03-13 10:30
#9

#7, 8 Nu ser ju norrlänningarna annorlunda på det här med avstånd än sörlänningarna, men man kan ju undra var smärtgränsen går nu när bensinen snart kostar 16 kronor per liter. Jag skulle precis som Per-Anders (Reko) gärna se decentraliserade avelsvärderingar.

Jag är i alla fall glad att arrangörerna tog till sig kritiken gällande fjolårets flerdagarsupplägg; i år är deltagande under söndagen frivilligt.

ryttarn
2012-03-13 11:00
#10

#9 Håller till 100% med, inte bara för bensinpriset(vilket iof är en faktor) utan framförallt för hästarna.

För mig är deras väl och ve i första rummet. Hade jag haft 30 mil eller mer till avelsvärderingen hade jag deffinitivt inte åkt med en orutinerad tre åring, då hade avelsvärderingen fått vänta. 4 timmar på en transport är väldigt lång tid för en ensam häst som är van att gå med sina bröder i hingstflocken……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-03-13 11:14
#11

#10 Det gör väl inget att hästen är orutinerad ? vad har det med milen att göra är hästen däremot van vid att transporteras i släp så spelar det inte så stor roll om man åker 10 mil eller 50 mil .

Något man måste tänka på tycker jag när man ska visa hästar överlag är ju faktiskt att förbereda hästen på bästa sätt och det är tex lära den åka släp , vara i olika miljöer , bland nya hästar mm
Har man gjort det så är det inte så är det oftast inte några problem att åka långt, sova bort mm .

Sen att de är dyrt är en annan sak , men många som även visar kan åka hur långt som helst för en tävling (vad är skillnaden) just med att köra långt tänkte jag på då.

ryttarn
2012-03-13 11:56
#12

#11 Klart att rutinen har betydelse, dvs hur rutinerad hästen är att åka transport. Speciellt när han sedan skall prestera på topp när man kommer fram. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att åka runt en massa med min treåring i år, tiden har inte räckt till.

I år provar jag att åka ner kvällen innan, bara hoppas att han sover gott borta. Men det är en ytterst cool grabb så det funkar säkert.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-03-13 12:19
#13

#12 De klarar mycket mer än vad vi tror och oftast har de mat , vatten och något gott att ligga på så brukar de sova som grisar Flört

Annons:
ryttarn
2012-03-13 13:50
#14

#13 Övernattningen är jag inte det minsta orolig för, men resa är faktiskt väldigt påfrestande för hästar. Det finns ju en anledning till att det finns lagar runt detta med djurtransporter……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2012-03-13 15:36
#15

känner mig bortskämd med att bo typ 5-6 mil från grevagården,,, men är MYCKET glad över placeringen såklart…

Upp till toppen
Annons: