Annons:
Etikettutställningar
Läst 1639 ggr
janehellen80
2012-03-09 19:50

ställa ut 2 åringar.. hur gör ni??

Ställer ni ut era två åringar?? har fått många som tycker ja och många som säger Nej gör inte det.. det kan förstöra inför avelsvärderingen sen..

Så hur gör ni??

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
karisma
2012-03-09 21:01
#1

Inte kan du förstöra något Det är för dagen de bedöms och våra dommare är proffs Jag ställer ut 2-åringen om den ser bra ut och inte är inne i en växtperiod och ser ut som en jaguar hög bak eller dylikt.

Ställde ut en hingst som 1-åring stort huvud tanig kropp och 4  höga ben = 35p Två år senare på premiering blev han godkänd 40p

Så lycka till med visandet

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
2012-03-09 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi har ställt ut två stycken som 2 åringar. Den ena fick 38 p och gick som 6-7: i ringen men fick sen diplom på 42 poäng. Den andra blev ungstochampion på 41 p som 2 åring och fick klass 1 på 38 p på premieringen. Därefter har hon 42 p både som 4- och 6-åring.

Det är mor och dotter.

Kan inte se någon nackdel att ställa ut 2 -åringar.

Bilden är från Guldruss på Skansen 2008, då de fick 41 resp 40 p

janehellen80
2012-03-09 21:10
#3

Det är så jag tycker det ska vara.. utställning är ju för dagen och ska bedömas därefter.. avelsvärdering är ju en helt annan sak …

Kanke skulle våga visa ändå :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

HelenaJohansson
2012-03-09 21:11
#4

Social träning är alltid bra…

silarp
2012-03-09 21:50
#5

jag har ställt ut 2 åringar, ett russ, hon fick 39 som föl, 40 som 1 åring och 38 som tvååring… det enda det kan "förstöra" är självförtroendet hos ägaren! ;)
Jag ser inte att det kan förstöra inför avelsvärderingen, -snarare tvärtom, man får en chans att försöka fixa till det som man ev kan försöka "träna" eller på annat sätt påverka inför avelsvärderingen.. som sagt, det kan skilja mycket på unghästpoängen och vad dom sedan får på en ev avelsvärdering,,, på både gott och ont!
Jag brukar visa alla hästar varje år, iaf när dom är yngre… upp till 3-5 år, ser ingen mening att åka o visa valacken däremot (som dessutom är av specialras…) men dom andra, dels för att man själv vill ha lite koll på hur dom verkar, och dels för att jag TROR det kan ge lite försprång om man vill försöka sälja… det är väll alltid bättre att ha visat, än att inte ha gjort det alls… tror jag man kan tänka som köpare iaf…

Stoodyear
2012-03-09 22:01
#6

Det ja tror hon menar lite är att ju fler ggr hästen dyker upp och visas destå större är chansen att man kanske får en dålig bild av den? Som ett dåligt första intryck som man kanske minns när den dyker upp igen och "det verkligen gäller"? Även domare är ju mänskliga liksom! Att om den kanske får hemskt dåliga poäng som liten men sedan rättar till sig rejält, så minns man ändå det och vill inte höja den fullt så mycket, som om man kanske inte har några tidigare erfarenheter av ponnyn alls?

Allra bäst vore väl om de få minuterna som den är inne i ringen presterar sitt allra bästa och dessutom presenterar sitt "första intryck" då? På så vis blir det ju absolut mest objektiv bedömning?

Det är dock bara spekulationer, iaf från min sida. Tror det är nästan omöjligt att vara helt objektiv många ggr, även om man är proffsig som domare.

Annons:
[Tjiwi]
2012-03-10 07:29
#7

Jag ställer ut oavsett ålder om jag tycker jag vill det. Domarna dömer det dom ser.

Jag har varit domarsekreterare ett otal ggr och det är ingen som har sagt att "denna kommer jag ihåg, den var inte bra så då får den bara xx poäng", däremot kan de säga att " den här minns jag som lite ordinär, den har växt till sig" om det nu är en häst som blivit bättre förstås.

Ställ du ut dina tvååringar! Lycka till! Skrattande

Stoodyear
2012-03-10 08:38
#8

Nej givetvis inte att man står där och medvetet gör så, snarare att man omedvetet har svårt att vara helt objektiv menar jag.

silarp
2012-03-10 08:42
#9

kanske det,,, fast man får ju nästan vara medveten för att pricka samma domare,,,, det är inte alltid så lätt! Själv tycker jag det kan va kul att testa olika… så det har nog ingen jättebetydelse…

Lena90
2012-03-10 08:43
#10

Jag ställde ut mitt sto på utställning när hon var två, min tanke då var att hon skulle få komma ut och "se världen" så att säga ;) Att hon skulle lära sig vara i en miljö med massa andra hästar för att sen när jag ska avelsvärdera henne som tre åring hon kanske slappnar av lite mer och koncentrera sig på mig och sig själv :) Jag tycker det är jätte bra miljö träning.

Jag har också hört det som ts menar på att dom kan "komma ihåg" hästen om den då inte var så bra och ta med det i poängen, men jag tycker inte det ska spela någon roll. Man ska väl bedöma vad hästen är, inte vad den har varit.

Carpe diem!

VeronicaP
2012-03-10 13:14
#11

Frågar du premieringsdomarna så tycker de att man ska ställa ut dem just för att de får den sociala träningen , gäller både ston och hingstar .

Det är för övrigt bara skitsnack att de kommer ihåg och bedömma hästen hur den såg ut som 2 eller 3 åring , vet ni hur många hästar de dömer per år ;) ..

De dömer aldrig på gamla meriter ….

Tusen
2012-03-10 13:28
#12

#11 Nja, lite händer det faktisk. Inte på premieringar kankse men nog finns det hästar som får gå högre i klasserna ibland än de borde, just för att de brukar gå högt.
Därför gillar jag de domare som dömer utan katalog. Något som vi har haft här i Mälardalen i några år. Kanske skulle det alltid dömas utan katalog på utställningar? (Premieringar är annat)

Visst känner domarna ofta igen de som visar hästen men det finns ju många som visar häst åt andra så där kan det ju finnas en poäng i att dömma utan katalog.Glad

VeronicaP
2012-03-10 13:32
#13

#12 Har du bevis på det då att det är därför de går där och inte just för att de är så bra som de är ???

Vet att det har diskuterats på många avelskurser jag har varit på och av olika domare får man samma svar att de alltid bedöms för dagen och inte på gamla meriter och jag tycker faktiskt att domarna oftast har rätt och att de är rätt hästar som är i toppen just för att de är så bra :D

Sen så kan man ju alltid tycka lite olika i vissa lägen men så är det ju de är en bedömnings sport på utställning …

Annons:
Tusen
2012-03-10 13:41
#14

#13 Bevis är ju svårt (för hur bevisar man det?), men då jag är nära bekant med flera andra domare så har jag ju hört hur dessa diskuterar. De kan säkert dömma även om de står brevid.Flört

Det är ju alltid domaren som dömmer och i de allra flesta fall är det precis som du säger. De dömmer "för dagen". Ska kanske också tillägga att vi har själva aldrig drabbats av varken det ena eller det andra.

Jag har bara varit på en enda utställning själv, där det var helt uppenbart gamla meriter som gjorde att hästen gick högt. Men som sagt inget som vi var inblandade i på något vis.

VeronicaP
2012-03-10 15:43
#15

#14 Just det där att man inte kan vara säker på vad som gäller gör ju faktiskt att jag tycker att man ska inte säga så mycket om det , sen är de ju faktiskt så att de kan skilja tex på typ mellan domare lite vad de själva gillar , sen är en del hårdare på bena och andra på rörelser ,så är det i bedömnings sporter.
Det är ju samma sak i travet med ju där de faktiskt är så att vissa dömer hårdare än andra …

Tusen
2012-03-10 18:11
#16

#15 Resonerar man så som du så är det alltså ingen idé ens att diskutera det? Om andra domare tycker att det är helt klart feldömt så borde det ju i vilket fall kunna diskuteras.

Upp till toppen
Annons: