Annons:
Etikettallmänt
Läst 2471 ggr
Zondell
3/7/12, 12:45 PM

Finns det dumma hästar?

Vad tror ni?

Var gärna med och debattera denna viktiga fråga HÄR

Annons:
silarp
3/7/12, 12:52 PM
#1

ja, det finns dumma människor, så varför skulle det inte finnas dumma hästar?

Det beror säkert på något dock, antingen medfött eller genom beting…

Zondell
3/7/12, 1:12 PM
#2

#1

Det är den sista meningen som är viktig att det beror på något. Att man faktiskt börjar fundera.

Frågan är också vad som är en "dum häst". Vad tycker ni?

MagganS-B
3/7/12, 2:22 PM
#3

"Dumma" hästar vet jag inte, men att dom har olika intelligens, mer eller mindre klipska, vet jag bestämt! Om man med dum menar elak, så är det alltid en människa som gjort den till vad den är!

Zondell
3/7/12, 2:40 PM
#4

# 3 Håller med Maggan!

Plupp73
3/7/12, 3:26 PM
#5

Svårt att veta vad man menar med dum; vissa hästar kodar snabbt av vad människor vill ha av dem, och blir extremt lydiga och ibland utan egna initativ. Är det intelligent?

Vissa hästar har hela tiden egna förslag på hur saker skall göras, är kanske inte de bästa barnponnyerna. Är det intelligent?

Vi har förvisso en barnponny som har en förmåga att anpassa sig efter vem som sitter på ryggen, stannar upp om det är ett litet barn som håller på att ramla av, men kan busa runt ganska rejält med mig tex. Uppfattar honom som ganska klok.

Tusen
3/7/12, 3:36 PM
#6

Vad som är dumt i en människas ögon kanske inte är så dumt i en hästs ögon. Att en häst t.ex  bockar är kanske inget man gillar som människa medans jag är övertygad att hästen tycker det är helt okej.

Om man menar dum = inte förstå snabbt nog så finns det säkert variationer på det mellan hästar precis som med människor. Vissa behöver längre tid på sig att förstå än andra.

Om man menar dum = elak så beror oftast elaka beteenden på vad hästen varit med om. Det behöver inte ha varit en elak människa som framkallat beteendet. Det kan ha varit en annan häst, en hund osv.

Ivilket fall, oavsett hur man tolkar ordet dum så självklart finns det variationer även bland hästar.

Annons:
amandahandersson
3/7/12, 4:10 PM
#7

Jag tror ingen häst är född dum. Däremot tror jag hästar kan bli dumma - vilket jag tycker de är om de oprovocerat tränger, bits och sparkas - om de behandlas fel. Sen kan alla hästar göra "dumma" saker, men det kan ju bero på olika saker: att någonting är fel, något är obehagligt, hästen säger emot (de kan ju inte prata) eller liknande.

Sen tror jag att hästar, precis som människor, har perioder. Vi har ju våra "trotsåldrar" (3 åringar, 6 åringar, tonåringar, ja, ni vet…) och det är åldrar jag tror även hästar kan uppleva. Nu har jag ju bara haft en unghäst, men ska uppfostra två till nu och det ska bli spännande att se om de visar likadana tendenser; men när Razmus växte upp var han i överlag en mycket go och trevlig herre, men han hade sina dagar. Det skulle testas och suras lite, men det gick över lika fort som det kom ;)

Jag ser hästar som ganska känsliga djur, de har egna känslor och är kloka. Det finns dem som kan testa gränserna, precis som människor kan göra…. Och det gör ju ingen människa dum ;)

silarp
3/7/12, 6:08 PM
#8

dum är väll = korkad?
Om en häst bockar anser jag inte den är dum. Om den är skygg och vänder rumpen till anser jag inte att den är dum.
Om den är rädd för vissa människor eller situationer anser jag inte heller den är dum, osv…

Däremot kan jag kanske defeniera en dum häst med att den trots fasta rutiner och tusen upprepningar fortfarande inte kan förstå en sak. Då har den hästen kanske inlärningssvårigheter, eller ett stort ointresse av just den saken…

Att testa gränser eller ha trotsåldrar har inget med dumhet att göra.

En ELAK häst är något helt annat. Precis som människor tror jag inte heller att hästar föds elaka.

Men för mig är DUM= KORKAD, eller LITE TRÖG, LITE SEG I KOLAN!  (TYP!! om ni förstår hur jag syftar!)

Har träffat MYCKET få antal dumma hästar faktiskt,,, men vissa har haft vissa drag….

MagganS-B
3/7/12, 6:09 PM
#9

# 6 Om en häst bockar med ryttare på ryggen så är den antingen inte fostrad, ryttaren för tung, är jätteglad eller också kniper sadelgjorden!

Precis som att det finns människor som inte är intelligenta så finns det hästar som inte är det…..

Zondell
3/7/12, 6:42 PM
#10

Många kloka människor på detta forum Skrattande

silarp
3/7/12, 6:43 PM
#11

HAHAHAHAHAHAH!!!! Skrattande

[Russ-park]
3/7/12, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Där finns ingan där är klogare på att vora hest - än en häst …

och där finns inta problemhästar - men där finns hästar där har problem med människor och deres påhitt !

amandahandersson
3/7/12, 7:31 PM
#13

#8, tror vi tolkar ordet "Dum" annorlunda. Med dum menar jag att man sparkas, bits och beter sig illa, inte "korkad", "blond", "puckad" eller liknande…

Annons:
Tusen
3/7/12, 9:57 PM
#14

#9 ? Varför skrev du det till mig?

MagganS-B
3/7/12, 10:12 PM
#15

# 14 "Att en häst t.ex  bockar är kanske inget man gillar som människa medans jag är övertygad att hästen tycker det är helt okej." Som svar på det du skrev…..Sen skulle det vara ett mellanrum till nästa stycke! Ursäkta om du tyckte det var fel…..Oskyldig

Tusen
3/7/12, 11:08 PM
#16

#15 Jaaa och håller du inte med mig eller vad vill du ha sagt med den kommentaren? Jag förstår inte riktigt. ObestämdOskyldig

Jag menar bara att vi människor kanske lägger ordet dum i våra munnar för att hästen inte alltid gör det vi vill medans om t.ex en häst bockar så gör den det av en helt annan anledning än att vara dum. Hästen tycker inte alls att den är dum. Den tycker förmodligen att den har en riktigt bra anledning till att t.ex. bocka.

Jag har aldrig ifrågasatt varför en häst bockar. Det vet jag att det finns massor med anledningar till.

MagganS-B
3/8/12, 8:50 AM
#17

# 16 Vi avslutar diskussionen, det är så lätt att missförstå varann när man skriver…..Jag skrev ju anledningarna till att hästar bockar! Och vi vet inte om dom tycker det är ok!

Zondell
3/12/12, 2:55 PM
#18

Många kloka ord. Det som jag efterlyser är människor som tänker efter varför hästen beter sig på ett visst sätt.

Tusen
3/12/12, 3:16 PM
#19

#18 Fast det var ju inte frågan å andra sidan. Men visst, den diskussionen kan man absolut ta. Fast kanske i en annan tråd då.

Zondell
3/12/12, 3:51 PM
#20

Det var precis den frågan jag hoppades på att belysa när jag startade tråden.

Annons:
Tusen
3/12/12, 7:14 PM
#21

#20 Det framgick inte direkt av ditt första inlägg. Bara OM det fanns. Men då kan vi ju diskutera det du efterlyser i den här tråden. Skrattande

Kan väl börja då. Hästar som protesterar gör det just för att något inte står rätt till i deras värld. Men jag tycker inte att de är elaka då.

Gör vi fel är det ju bara sunt att protestera.Glad

Zondell
3/14/12, 7:29 AM
#22

# 21

Det står mer i tråden HÄR men jag ville provocera lite med titeln om "dumma hästar" för att få igång en debatt.

Jag var lite uppretad på en hästägare som bara såg till sina egna behov istället för hästens. När hästen sedan protesterade var den "dum" och skulle slås med spöet. Det finns många "duktiga" tränare som hejar på sådant och inte tänkter efter om VARFÖR. Det retar mig!

Plupp73
3/14/12, 11:55 AM
#23

Vi tolkade in ordet "dum" olika…men jag skulle säga att en häst som protesterar mot dålig behandling inte är dum (i betydelsen ointelligent). Tror i den andra betydelsen av "dum" att hästar, liksom människor, inte generellt föds med elakt beteende, utan får fram det genom möten med andra hästar och människor som ger ett inlärt beteende.

Sedan tror jag att hästar har olika benägenhet att så att säga "ta makten" över en människa som är svag ledare. Vissa hästar utvecklar mer maktbeteende (dumheter) än andra, och snabbare, i den situationen.

Har tex haft en shetlandsponny som var otroligt intelligent att lära upp när man är vuxen, men som direkt utnyttjade om ett barn kom i närheten (såg sitt överläge). Hon hade aldrig blivit illa hanterad, men var en väldigt "rang"mässig häst. Mao en ponny som inte bör användas som barnponny. Sedan har vi ett ungt russto som barnen kan hantera på alla möjliga sätt i hagen och i stallet, och som inte alls utnyttjar att de är barn.

Upp till toppen
Annons: