Annons:
Etikettutställningar
Läst 3116 ggr
aze
2012-03-04 20:25

Hur bedöms en äldre häst?

Har ett russ sto som jag förhoppningsvis ska visa i sommar. Hon är 22 år gammal. Hur bedömmer de äldre ovisade hästar? Tar de hänsyn till åldern? Får man generellt låga poäng på de äldre? Vad bör jag tänka på inför och under visningen?

Kanske lite dumma frågor, men jag är ganska grön på det här med att visa häst :)

Annons:
Faradiba
2012-03-04 20:53
#1

Äldre hästar som premieras får inga poäng om inte du vill det. Du berättar när du kommer dit om du vill ha poäng eller bara kritik.

Jag visade min som 18 åring, hon fick 42p så det behöver inte vara dåligt bara för att de är äldre.

www.gotlandsruss.se finns det en bra beskrivning på vad man ska tänka på under "utställning" och "utställningsskola" Skrattande

Lycka till!

aze
2012-03-04 21:19
#2

Tack för svar Glad

Men om syftet är för att stamboksföra henne, så måste jag väll ha poängen eller?

Tusen
2012-03-04 22:18
#3

#2 Nopp! Ston äldre än 10 år poängbedöms aldrig. Inte bland russen i alla fall. Den informationen har jag fått då vi skulle GI-premiera vårat sto.

Utdrag från russavelsföreningens sida om premieringar av ston:

Ston tio år gamla eller äldre poängsätts normalt inte, men ska av domaren bedömas vara av kvalitet motsvarande lägst 30 poäng för att tilldelas avelsvärdeklass G eller högre. För de som minns de gamla avskaffade bokstäverna motsvarar G och G II ungefär B-premiering, och G I motsvarar ungefär AB-premiering.

aze
2012-03-05 08:52
#4

Jaha där ser man!! Jättebra att jag fick veta det Glad.

Tackar

PernillaJ
2012-03-05 11:33
#5

Fast just Enomena, som azes sto heter, är ett specialfall eftersom hon är registrerad i bilaga till grundstambok och ägaren ska söka dispens för stambokföring. För dispensansökans skull behövs att stoets exteriör poängbedömts. Så ägaren aze behöver be premieringsförrättaren att poängsätta den gamla damen.

Se mer om döttrarna till Niklas 467 tillverkade innan hans godkännande i den här gamla tråden.

Elshira
2012-03-05 11:39
#6

Dommare dömmer vad de ser "för dagen", och en dommare kan ju inte fantisera sig till hur den ser ut som välmusklad och hur rörlig den var när den var yngre. Så poäng blir helt enkelt vad hästen är "värd" just den dagen.

Man kan på äldre hästar givetvis få välbehållen eller rörlig för sin ålder, och står en dommare och väger mellan två poäng är det kanske något sådant som får dommaren att välja den högre siffran i slutskedet så att säga.

Men är en häst fin och kan röra sig så får den givetvis poäng efter det! Många ponnyraser blir ju lite äldre, och det är inte alltid man ser skillnad på en 20-åring och en 5-åring! Min welsh mountainhingst tävlade i dressyr som 23-åring, och var i den bästa formen han någonsin varit då! Det slutade med 44 p och ett res BIS (hård konkurens! BIS fick också 44) på utställning. ^^

Hakuna matata!

Annons:
PernillaJ
2012-03-05 12:05
#7

#6 TS sto ska visas på avelsvärdering, för stambokföring, inte på utställning. En utställning är en ren skönhetstävling där dagsformen ska avgöra.

Elshira
2012-03-05 12:24
#8

#7 Jag tyckte ni förklarat så bra när man poängbedömde eller ej att jag inte behövde nämna det. Som ni sade ska ju TS sto normalt sett inte poängbedömmas, utan det är bara muntlig kritik och utlåtande som gäller. Dommaren gör ju dock fortfarande en bedömning, även om det inte är med poäng (står att hästen ska motsvara 30 poäng eller högre, en siffram som nog ganska få ston kommer under).

Men egentligen ska det inte vara någon skillnad på hur man bedömmer och sätter poäng (när man sätter poäng) på premiering och utställning, det är samma utbildning man går vad det gäller exteriörbedömningen.

På premieringen tar man ju även ta hänsyn till stam och meriter, men det har ju inget med exteriörbedömningen i sig att göra.

Hakuna matata!

PernillaJ
2012-03-05 12:41
#9

#8 Nu är jag inte exteriördomare, men ja jag tycker det är en nyansskillnad mellan utställning (show) och avelsvärdering (premiering). Givetvis är det rasstandarden som gäller som måttstock i båda fallen, men på en utställning "en ren skönhetstävling där dagsformen avgör" ges det litet mer utrymme för domarens personliga tycke och smak.

Elshira
2012-03-05 13:04
#10

#9 Jag kan hålla med om att dommare på utställningar tenderar att vara lite mer frikostiga, och jag tog upp detta för ett tag sedan (för visso på welshföreningen) på ett föreningsmöte. På welshsidan hade vi ju förr en och samma huvuddommare som tydligt föredrog en typ, och alla som var av annan typ dömdes ner (flera hade samma åsikt och blev glada när det nu är flera dommare), då togs även detta med poängskillnaderna på premiering/utställning upp.

Men jag fick till svar att det inte borde vara (de påstod att det inte är) någon skillnad. Och en häst ska exteriört bedömmas precis lika på både utställning och premiering. Det är samma kriterier man har, och dommaren ska ju inte ha "två par glasögon" beroende på vart denne bedömmer. Det var i.af de ord jag fick från ordförandet som själv är uppfödare och dommare sedan många år.

Hakuna matata!

aze
2012-03-05 15:03
#11

Ja då får jag be om poäng ändå! Behöver man ha med papper på hennes meriter samt avkommans vid premiering?

PernillaJ
2012-03-05 18:23
#12

#10 Jag har hört resonemanget tidigare från SWF och håller inte med.

#11 Skicka in verifikation för alla meriter som du åberopar till SH samtidigt som du anmäler till premieringen, se propositionen. Själva visningsdagen behöver du bara ta med hästpasset och slutmätningsintyget.

MagganS-B
2012-03-05 21:26
#13

# 11 Åsa, du skall be att få ett papper från SPTF som talar om hennes och hennes avkommas (Chivas II) rekord, går att maila dit…..Lycka till!

Annons:
Elshira
2012-03-06 13:13
#14

#12 Jag ska själv gå dommarutbildning i vår, men om det nu skulle skilja i sättet att dömma på premiering/utställning (mer än att vissa dommare oftare dömmer det ena än det andra kanske), vad menar du då att en premieringsdommare ska göra annorlunda jämte när den dömmer på en utställning? För premieringsdommarna dömmer ju även vanliga utställningar med ungefär samma poängrader, åtminstone de jag visat för på både premiering och utställning.

Det är ju alltid erfarna dommare på premieringar, och kanske är de äldre dommarna lite mer återhållsamma över lag. Jag vet faktiskt inte.

Hakuna matata!

alpros
2012-03-06 15:55
#15

Jag har alltid tänkt att en utställningsdomare har fokus på det exteriöra i förhållande till rasstandarden medan en domare på premieringen ska fokusera mer på hästens avelsduglighet.

Tusen
2012-03-06 17:54
#16

#15 Då borde ju poängen kanske bli bättre på en premiering än på en utställning i så fall, tycker man. Eftersom en premieringsförättare skall se både till hur hästen ser ut idag och hur den ev skulle kunna se ut i framtiden. Alltså det är INTE dagsformen som avgör.

MagganS-B
2012-03-07 08:17
#17

# 16 Dagsformen avgör definitivt på en utställning! Där ser du ju hur väl musklad den är, hur välskött och fin den är mm. mm., alltså en skönhetstävling, medan en premiering är till för avelsbedömning!

Elshira
2012-03-07 08:26
#18

#17 Men som sagt, de kan ju på premieringens exteriörbedömning inte heller gissa sig fram timm hur den sett ut…? Om hästen har toppigt kors, hur ska dommaren kunna gissa hur toppigt eller ej det är när hästen är tränad? Alla hästar börjar inte falla ur vid 20 års åldern, så tänk om den sedda hästen sett ut likadan i hela sitt liv? I sådana fall blir ju resultatet felaktigt?

Hakuna matata!

Tusen
2012-03-07 08:37
#19

#17 Du har nog inte läst riktigt det jag skrev. Det var inte utställning jag skrev om utan premiering. På en premiering borde domaren se bortom dagsformen, egentligen och då borde poängen bli högre där än på en utställning.

#18 En duktig domare skall se om hästen har toppigt kors oavset om den är musklad eller inte. Det toppiga korset har inget med muskler att göra. Det är den liksidiga triangeln som skall ses. Och det borde verkligen en domare kunna se oavsett om hästen är musklad eller inte.

På utställningar däremot finns det domare som tror att feta hästar är lika med musklade hästar.

Det är ju inte alla utställningsdomaredomare som har premieringsrätttigheter.

Elshira
2012-03-07 08:49
#20

#19 Ja det är iofs sannt, det var väll ett dåligt exempel. Men säg rörelserna istället, de brukar ju kunna bli lite stelare med åldern av förståelig anledning, och med dåliga muskler orkar hästen kanske inte röra sig med samma "power" som i yngre dagar.

Som du säger, med det faktumet borde ju hästen i sådana fall få högre poäng på premiering.

Någon ända är ju felaktig i.af. Kanske vore det bra om dommare fick åka på "generalmönstring" (en kurs för att friska upp minnet och hålla sig uppdaterade) med, för att friska upp minnet :)

Hakuna matata!

Annons:
MagganS-B
2012-03-07 14:29
#21

# 20 Finns gamla russ som får höga poäng på rörelserna! Jag har gamla hästar och dom har minsann "power" i sina rörelser! Man dammar ju inte av hästen en gång om året för att åka på utställning väl????? Vad menar du med att domarna behöver friska upp minnet? Det finns ju rasbeskrivningar att gå efter…..

Sen tycker jag det är fel att "sno" den här tråden för att diskutera utställning kontra premiering, tror nog att Åsa fått svar på sin fråga!

Elshira
2012-03-07 15:05
#22

#21 Det har jag väll aldrig påstått. Men hur ska dommaren veta OM hästen var bättre förr eller ej? Det jag menade är att dommare ska hållas uppdaterade så att inte vissa dommare är mycket snålare med poäng medan andra är betydligt frikostiga. Och att vissa dommare inte ska föredra en typ famför en annan. Helt enkelt för att få skillnaden mellan dommare (premiering eller ej) att bli så liten som möjligt.

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: