Annons:
Etikettavel
Läst 2707 ggr
Faradiba
2/29/12, 11:08 AM

Avel på färg

Sitter och funderar lite…… Obestämd

Har ett sto som är gulbrun med en isabellfärgad far, nu har dottern i familjen förälskat sig i Ängdalas Spirello och då tänkte jag att vi kanske skulle ta och försöka fixa en söt skäck vi med.

Har sneglat lite på Skotte men jag tycker att det är roligt att testa lite "nya" hingstar, nackdelen är väl att man inte vet vad de ger….

Har kollat lite på bakgrunderna till skäckar men det verkar ju komma lite hur som…..

Jag är inte expert på det här med färger och tänkte att jag slänger ut en tråd för att se vad "folket" tycker Flört.

Vad finns det för hingstar därute som skulle vara användbara för mig?

De med gulanlag går väl bort antar jag??

Tacksam för alla tankar och ideér Glad

Hälsningar Anna

Annons:
Reko
2/29/12, 11:24 AM
#1

Vill du ha en skäck direkt i första ledet måste stoet du har också ha ett skäckanlag. Har hon inte det blir det inget skck hur mycket du än, eller dottern, önskar.

Har hon skäckanlag har du lika stor möjlighet att få skäck efter en skäckhingst som efter en skäckanlagsbärare, dvs 25%.

Har hon inte skäckanlag ger en skäckhingst skäckanlag till alla sina föl medan en skäckanlagsbärare ger det till hälften av sina föl.

Vilka som är skäckar hittar du förstås i hingstlistan medan skäckanlagsbärarna hittas i tråden om skäckanlag. Jag ska se om jag hittar den så jag kan länka.

De med gulanlag skulle jag sortera bort då risken för blåögd gräddvit ocskå är 25% mellan två gulanlagsbärare. Blåögda gräddvita går inte att stambokföra t ex…

PernillaJ
2/29/12, 11:38 AM
#3

Det absolut enklaste sättet att skaffa en russ-skäck är att köpa en.

Vill du avla en skäck kan det vara en bra idé att DNA-testa ditt sto och se om hon har skäckanlag "splashed white", eller ej: se den här tråden. Har hon inte splash-anlaget kommer hon aldrig att avla ett skäckföl, åtminstone inte enligt den definition vi använt i Sverige (heterozygot = anlagsbärare, homozygot = skäck).

Vi har idag fyra skäckhingstar i avel, homozygota för splash:

  • Allgunnens Yes 560 (rödskäck)
  • Bloka Joker 620 (svartskäck)
  • Stig-Helmer 461 (rödskäck)
  • Toppå 550 (rödskäck)

Dessutom finns ett antal anlagsbärare, till exempel Skotte 492, Tyson II 536 och Ursus 512 som lämnat skäck - med flera.

Reko
2/29/12, 11:43 AM
#4

#1 Jag får rätta mig själv! Har hon skäckanlag och betäcks med skäckhingst är chansen 50%.

Faradiba
2/29/12, 11:50 AM
#5

Tack för alla svar, blir alldeles snurrig av detta…..

Om jag då tänker lite mer långsiktigt, får hon mer anlag om jag betäcker henne med en skäck än om jag betäcker henne med en anlagsbärare?

Tex om jag betäcker henne med en anlagsbärare, får hon anlaget eller är risken stor att anlaget hoppar över? Om man jämför med att betäcka med en skäck?

PernillaJ
2/29/12, 12:02 PM
#6

#5 Om du betäcker ditt enfärgade sto med en skäckhingst blir avkomman garanterat anlagsbärare.

Skäckanlaget kan inte "hoppa över" en generation. Antingen har hästen det, eller inte. Har hästen skäckanlag i enkel uppsättning (heterozygot) kommer det inte till så mycket uttryck eller syns kanske inte alls. Har hästen det i dubbel uppsättning (homozygot) blir den s k ventralskäck.

Intressant är att en häst med splash-anlag på fuxfärg får mer vita tecken än om grundfärgen är brun eller svart.

Annons:
Faradiba
2/29/12, 12:07 PM
#7

#1cSåg att du svarat på min sista fråg… Tungan ute

Faradiba
2/29/12, 12:13 PM
#8

Har läst och läst och försöker att komma ihåg det jag läser…..

Min lilla ponny är e.Qluring och u. Karismas lilla Anna

kan det vara så att hon kan ha ett dolt anlag??

Ni är ju så snabba och jag så långsam, så det går fortare att fråga er än att leta själv Flört

PernillaJ
2/29/12, 12:27 PM
#9

#8 Morfar Karisma Dr Dolittle 485 kan mycket väl ha varit skäckanlagsbärare. Han har i så fall lämnat anlaget till 50% av sina avkommor, medan de övriga 50% inte fått det. En heterozygot häst nedärver anlaget fifty-fifty "antingen-eller" om du hajar (antingen får avkomman anlaget, eller också inte).

Det fantastiska med det alldeles pinfärska DNA-testet för splash är att numera slipper vi gissa om hästen är anlagsbärare eller ej. Bara att rycka tagel och posta till Kalifornien (se länk i #3).

Glöm inte att det finns en defekt knuten till splash-anlaget som kan ge nedsatt hörsel eller dövhet.

Faradiba
2/29/12, 12:41 PM
#10

#9 jag får nog skicka in ett sånt, kan ju vara kul att veta.

Tack för all hjälp Glad

Faradiba
2/29/12, 1:18 PM
#11

Förstår inte hur Ängadals Spirello blev homozygot skäck……

Kan de bli homozygota fast generna ligger så längt bak??

Tycker att det är dax för en kurs……. Skrattande

PernillaJ
2/29/12, 2:09 PM
#12

#11 Eftersom Spirello är DNA-testad som homozygot för splash vet vi att hon har två splash-anlag. Hur menar du, långt bak? Hon har fått ett anlag från sin pappa Skotte 492 och ett från sin mamma Dontie 4039.

Vad gäller Skotte gissar jag att skäckanlaget kommer antingen från hans möderne, Speedy Olga-Raija-Rosita-Rosemari (e Nils Dacke, anlagsbärare) - eller kanske från farfarsfar Clipper 122?

Jag har funderat en del över var skäckanlaget kommer ifrån på Spirellos möderne. Någon som har en teori? Det är väl ingen av hingstarna Ripadals Benni-Manfred-Figaro som man kopplat till skäcknedärvning? Dontie-Darling Donni-Donni har samtliga en hel del tecken, och om man går tillbaka till Spirellos mormors mormors mormor Sanna 450 (e Nils Dacke 94, anlagsbärare) har Sanna lämnat ELIT-hingsten Herman 266 (anlagsbärare).

StuteriSolo
2/29/12, 2:09 PM
#13

eftersom anlaget för skäck är ett recessivt anlag som kan bäras dolt, och dessutom kräver att båda föräldrarna har ett sådant anlag så kan det poppa upp en skäck med två enfärgade föräldrar som då visar sig vara anlagsbärare.

Mitt gamla sto Mysan 2583 visade sig vara anlagsbärare, då hon fick ett skäckigt föl e.Jupard 388 som hade en skäckmamma, på Mysans sida var det långt ner till närmsta skäck, det var Sterna 7 som var närmsta, men anlaget hade följt med hela vägen

Annons:
PernillaJ
2/29/12, 2:24 PM
#14

#13 Fast Mysans pappa Herman 266 var välkänd anlagsbärare, så då var det fifty-fifty att Mysan skulle fått anlaget (som det ju visade sig att hon hade). Mysli har nog också anlaget, eller vad tror du?

När man läser om splash på olika sajter på nätet står det ofta att ett tecken på att en häst har splash-anlag är om den har ett eller två blå ögon. Det där tycker jag inte stämmer inom russ, där det är ganska ovanligt att en i övrigt sparsamt tecknad häst har blå ögon. I vår ras är det snarare vita tecken, ofta vitt på bakhovarna, som kan vara en indikator. Men det finns exempel på anlagsbärare som är helt utan vita tecken.

Faradiba
2/29/12, 2:56 PM
#15

#12 kollade på hennes stam och hittade ingen på "nära håll" som var skäck på mammans sida…. då tänker jag att anlaget borde vara "långt bakifrån" …. lite snurrigt kanske….

Jag tänker så att om anlaget har legat med dålt så länge och sedan ploppar upp är det ju rätt häftigt…. och jag blir helsnurrig för det blir ju en hel vetanskap att försöka komma fram till vilka anlag som "kan" finnas lite här och var….

Jag skickar in tagel och håller tummarna Skrattande

Om jag nu skulle betäcka Berta med en skäck, kan jag ta en rödskäck då… tänker att rödskäcken kommer från fuxen och den har väl en gul gen???

Om jag skulle betäcka med Skotte som är gulsvart så ha ju han en gul gen, vilket med min gulbruna skulle kunna ge två gula gener, och då blir avkomman gräddvit och får ej stambokföras??? Är det rätt uppfattat?

Reko
2/29/12, 3:07 PM
#16

Vad det gäller Skotte är det riktigt tänkt! Fux och rödskäck har däremot ingen gul gen. Toppå och Stig-Helmer finns på hyfsat nära håll.

Linnea
2/29/12, 3:13 PM
#17

Fuxar har ingen gulgen, däremot isabellen (fux+gult).

Om du betäcker med en hingst med gulgen och får ett "dubbelgutl" föl så kan den inte stambokföras.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ErikaAndersson
6/7/13, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Spännande tråd för mig som äger damen "det handlar om" :)

Upp till toppen
Annons: