Annons:
Etikettallmänt
Läst 3635 ggr
Mojma
2012-02-28 12:18

Tänka på vid köp av russ?

Är det något speciellt "rasbundet" man bör ta reda på innan ev köp av russ? Något särskilt som man inte tänker på om man ej ägt russ tidigare? Solexem tex, är det bara att lita på vad säljaren säger där? Finns några särskilda svagheter man bör kolla upp själv när man tittar på russet? Osv osv. Förstår självklart att det är som att köpa vilken häst som helst, men tänkte ändå kolla med er om det finns något speciellt att tänka på, man vet ju aldrig! Har haft en del otur förr.

Annons:
ryttarn
2012-02-28 13:33
#1

Det beror ju lite på om det är en unghäst eller en äldre häst.

Rent gennerellt är russet en väldigt stark och tålig häst. En del russ har problem med knottöverkänslighet, vet inte exakt hur stor andel av poppulationen som har detta. Av de drygt 40 russ som paserat min gård är dett ett sto som haft detta, så det är inte alls så vanligt som det är på islänningar tex. Detta är inget du ser på vintern/våren utan skall du vara säker så skall du köpa hästen i augusti-september, för då lär det synas om den kliar sig.

Däremot rekomenderar jag alltid en ordentligt och seriöst genomförd veterinärbesiktning i samband med köpet, extra viktigt om det är en lite äldre häst. Men detta gäller ju oavsett ras.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

mariajalrup
2012-02-28 14:41
#2

Köp i slutet av sommaren är mitt råd, då lär det synas om den har haft eksem. Sen är det ju så att en häst kan vara helt eksemfri i en miljö men utveckla symptom i en ny miljö.

Annars vet jag inte, förr var det slinger och spatt man skulle vara uppmärksam på men jag vet inte riktigt om det är lika aktuellt i dag.

alpros
2012-02-28 15:00
#3

Jag tycker att du ska vara uppmärksam på om russet har haft/har fång. Du kan förstås köpa ett russ som har haft fång, bara du vet vilka konsekvenser det får för hur du måste hålla russet i framtiden. Pågående fång lär en veterinär upptäcka under en undersökning. I övrigt får man lita på att säljaren är ärlig.

MagganS-B
2012-02-28 15:16
#4

Det var sjukdomarna det……(fast jag tycker INTE att man skall köpa ett russ som har/har haft fång!)

I övrigt skall den ha glada ögon, öronen framåt, se allmänt fräsh ut och vara nöjaktigt korrekt i sina ben! Att den skall vara snäll och trevlig att handskas med och framåt är också viktigt! En häst som står och "sover" är inte säkert man får nån glädje med!

VeronicaP
2012-02-28 17:54
#5

Kan ju även vara bra att ha koll på att den har rätt i sina papper om du har tänkt använde i aveln eller på utställning.

Så att alla papper är i ordning ..

Plupp73
2012-02-28 19:21
#6

Hej!

Jag tycker att man ska ta tid på sig för hästköp. Åk och titta på hästen, se till att själv vara med när den fångas i hagen, gör i ordning den själv och se till att få rida ut den själv.

För egen del ser jag alltid till att ha en häst på prov, "hyrköp" eller på "öppet köp" i minst 2veckor. Med hästar måste relationen stämma, annars säljs de bara vidare. De ägare som har hästen infångad och ordninggjord när man kommer fattar jag misstankar runt.

Hästmänniskor är oftast jättetrevliga, men också jätteluriga emellanåt. I dessa tider är det svårt att sälja hästar, och folk kan bli riktigt desperata, så man måste se till att testa hästen själv när man har chansen vid påtitt.

Viktigt för mig är:

1) välskötta hovar - kan bli mycket jobbigt annars. Bra hovkvalitet är ovärderligt.

2) Ingen fång!! (extremt arbetsam sjukdom när hästar inte kan gå på bete och är så foderkänsliga)

3) Alla papper i ordning, vaccinerad osv

4) se att hästen är någorlunda väluppfostrad. Skall gå att fånga i hagen, skall gå att rida ut på ensam - ta från stallet utan problem

5) Om den annonseras som inkörd - se till att du får se den körd också!

6) Hyfsad kontakt med ägaren, annars kan det bli väldigt struligt om någonting krånglar. Viktigt att ägaren är mån om hästen, och vart den hamnar. Det märker man mellan raderna ganska fort! Risken är annars att det är en problemhäst, men måste givetvis inte vara så…

Eksem märker man oftast av genom att hästarna får fettinlagringar i nacken vid manfästet. Blir som små knöligheter där, även när hästen inte uppvisar eksem. Kan vara lindrigt, kan vara mycket jobbigt och kostsamt. Dumt om man vill ta föl, om stoet har eksem.

Lycka till!!!

Annons:
Mojma
2012-02-28 19:49
#7

Vill tacka er alla så mycket för era så givande svar!

Plupp73
2012-02-29 11:04
#8

Tillägg: jag brukar lägga handpenning på ponnyer jag tar på öppet köp/prov, det är ju en risk för ägaren att ha en ponny ute på prov. Den kan ju råka ut för något, eller bli dåligt hanterad…

VeronicaP
2012-02-29 11:17
#9

Jag har bara lånat ut på prov en gång och då fick de faktiskt betala hela summan innan , så man inte blir lurad och hästen försvinner eller något sådant.

Jag är inte glad åt att låna ut på öppet köp pga många testar hästarna alldeles för hårt och de går sönder eller blir fördärvade.

Tusen
2012-02-29 18:04
#10

Att köpa russ är precis lika svårt/lätt som att köpa vilken annan ras som helst.
Kan inte komma på någonting som är direkt rasbundet så om du hittar det russ du söker så kan ni säkert komma överens om hur köpetska gå till.

Ett tips (eftersom nästan alla russägare känner till varandra) är att prata med andra russägare om de känner till det russ du är spekulant på. Det kan ge en hel del information om du känner att du inte litar helt på säljarens information.

Nu börjar jag bli jättenyfiken! Blir det ett russ tror du?Skrattande

MagganS-B
2012-03-01 10:35
#11

# 9 Jag lånar heller inte ut "på prov"! Vet flera ägare som fått hem förstörda russ!

Tusen
2012-03-01 11:41
#12

Jag säljer inte utan att de först skall prova. Vill absolut inte att hästen skall bli en vandringspokal. Risken för att hästen återlämnas förstörd kan man dels skriva kontrakt om dels ge den som provar hästen tillräckligt med tid så de inte behöver stressa fram inom en kort provtid. En månad är det minsta tycker jag.

Jag tar heller tillbaka en häst som är "förstörd" och hjäper den rätt igen, än att få veta att den är förstörd och inget är åtgärdat.

Men alla tycker olika.

En fråga: Ni som inte säljer med en prövotid, ni lånar heller inte ut hästar på foder alltså?

MagganS-B
2012-03-01 12:19
#13

# 12 Jag lånar ut hästar på foder, men bara till såna jag säkert vet är helt ok! Mina hästar är så värdefulla för mig, mina kompisar, så dom får inte ha det hur som helst……Tror också att jag lyckats placera mina uppfödningar till 99% rätt köpare!

Annons:
VeronicaP
2012-03-01 13:10
#14

#12 Väldigt sällan jag lånar ut på foder och när jag gör det så är det bara till människor som jag känner eller har koll på att de skötts bra.

Har haft utlånad på foder en gång för  många år sedan , min tävlingsponny i hoppning ,  de hade hästen i 1 år och på det året hann han tappa alla muskler och blir huvudrädd mm så man lär sig av sina misstag ..

Mojma
2012-03-01 14:51
#15

#10 - Tack, det var ett bra tips! Men kan inte russägaren/ägarna bli lite sura då tänker jag… Känna att man går bakom ryggen? Om de får höra sen att man har pratat med någon annan om just det russet tänkte jag? Och ja - Jag är supersugen på ett russ! :D Det enda som gör mig skraj är att jag haft RIKTIG otur med ett dyrt hästköp för ungefär 2 år sedan. Eller är det mer…. 3 kanske. Hursomhelst - det gör att jag verkligen måste känna mig säker. Nu kostar ju inte ett russ ett öre jämfört med andra tidigare hästen jag köpte, men ändå. Det är så mycket som måste fungera. Jag vill gärna känna att jag kan lita på att säljaren har goda avsikter den här gången, annars kan det gå åt skogen igen tror jag. Efter ett riktigt katastrofalt hästköp där man faktiskt blev blåst, så blir man rädd efter det. Men JA russ känns som ett verkligt bra val om man vill ha en liten hobbyhäst! :D Ska inte rusa in i något dock utan låta hästköpet mogna så jag kan planera det jag kan iaf.

Apropå det ni skiver, jag skulle gärna ta russet på prov eftersom jag blivit grundlurad en gång redan. Man tror så gott om folk. Eller gjorde… Men jag förstår också folk som inte törs låna ut på prov! Dilemma

mariajalrup
2012-03-01 16:25
#16

Ett alternativ till att köpa med provperiod kan väl vara att leta efter foderponny där det står att de kan tänka sig att sälja? Då kan du ju ha på foder ganska lång tid och både prova och kolla igenom den på klinik om du vill i lugn och ro.

Har själv nyligen haft min nordsvensk utlånat till fodervärd i Danmark i nästan ett år och sålde henne i dagarna till en mycket nöjd köpare. Man ska inte vara så rädd att låna ut sin häst tycker jag, är man bara noggrann vem som får låna plus skriver bra kontrakt så förstår jag inte problemet. Om det inte är så att man helt enkelt vill sälja och få ut pengarna snabbt.

ryttarn
2012-03-01 16:58
#17

#15 Jag kan ju säga att för min del skulle jag uppskatta om du pratade runt med andra uppfödare angående en häst du var intreserad av. Jag skulle se det som seriöst. Att ta refferenser och kolla upp om en uppfödare är seriös eller inte är viktigt. Om någon anser att man "går bakom ryggen" borde nog den ta sig en liten funderare.

Däremot är det ju bland russuppfödare, precis som överallt annars i samhället, inte helt ovanligt med "skitsnack. Så det är viktigt att prata med flera och värdera det man hört. Källkritik är lika viktigt i detta som i alla andra samanhang.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Plupp73
2012-03-01 18:08
#18

Jag har haft på prov/alt köpt på öppet köp, och nu även lånat ut en ponny på prov/foder under ett år. Alla gångerna har det fungerat bra pga att jag följtmin magkänsla/intuition gällande människor. Det viktiga är att man:

a) skriver ett ordentligt detaljerat kontrakt, där ALLT ska med: hur omvårdnaden skall se ut, utrustning som lånas ut, vad fodervärden får göra/inte göra, regler runt veterinärvård, skador, hovslagare, vaccineing etc

b) har koll på försäkringar! Vem som står för vad under foder/provperioden

c) ser till hästen med jämna mellanrum (om man är den som är egentlig ägare). Jag hälsar på min ponny ca varannan månad, och har regelbunden kontakt med fodervärden om hur det går etc, får foton osv

d) Rätt människa --> rätt männniska (man skall inte köpa, hyra, låna etc av någon man spontant inte litar på).

För mig har det fungerat bra, men jag skulle inte låna/hyra eller öppet köp/sälja en häst för långt bort av det skälet. Jag har ansvar för mina djur (även marsvinen) och deras liv, och måste alltså se till att de får det bra. Då vill jag att de tas på prov, och att båda parter har rätt att bryta kontraktet med en viss tids uppsägningstid.

MagganS-B
2012-03-01 18:10
#19

# 15 Likadant gör jag med köpare om jag inte vet vem det är…..Det är absolut inte att gå bakom ryggen!

Jag tror nog dom flesta russuppfödare försöker hjälpa varandra i stället för att stjälpa, det är ju inte alltid man har det köparen frågar efter och då får man rekommendera nån annan i stället, det är inte alls svårt! I slutänden har man både en nöjd köpare och en nöjd säljare! Man vinner massor på att vara ärlig och seriös!

Plupp73
2012-03-01 18:11
#20

Dvs om jag inte anser att min ponny har det bra hos sin fodervärd, och att hon bryter mot vårt omvårdnadskontrakt, så har jag full rätt att ta tillbaka henne. Hon har full rätt att lämna tillbaka ponnyn om det inte fungerar. Men hittills fungerar det toppen, och hargjort så i ett halvår.

Annons:
VeronicaP
2012-03-01 18:29
#21

#19 Det har jag gjort ofta när det gäller shettisarna , rekomenderat andra som har kanske just den shettisen som de letat efter :D

Tusen
2012-03-01 20:03
#22

#15 Den som känner att man gått bakom ryggen på dem har nog inte rent mjöl i påsen och då är det väl bara bra att de blir sura. Då slipper man dem i alla fall. Skrattande

Jag tycker verkligen att du ska prata med en massa olika russmänniskor innan du gör ditt slutgiltiga val och köp. Är övertygad att du kommer hitta ett toppenruss. Glad

Mojma
2012-03-01 21:22
#23

Tack så jättemycket för era svar! Har fått så himla många kanonbra tips från er, så har mycket bättre koll nu känner jag angående vad jag kan/ska kräva av säljaren, vad jag ska titta på osv. Känns jättebra verkligen så tack alla :)

- Förresten, hur gör ni när ni letar russ? Hör ni av er till olika uppfödare & letar så eller "väntar" på att annons efter det ni letar efter dyker upp här på sajten? Eller på någon "vanlig" häst-till-salu-sida?

mariajalrup
2012-03-01 22:58
#24

Nu vet jag inte om det är ett russ till dig själv eller till barn som du söker men en sak som jag har fått erfara när vi letade russ till dottern 7 år det var att russen idag skiljer sig ganska mycket rent temperamentsmässigt om jag jämför med 70-80-talets russ. Antingen det eller så har jag ett väldigt selektivt minne…

Jag hittade fina russ rent exteriört, seriösa uppfödare inget snack om den saken - men några barnponnyer var det def inte. Vårt nuvarande russ, som vi ändå har behållit men utan att dottern, nu 8 år, kan klara att sköta och rida, är ett jättefint sto som jag tycker mycket om men som kräver en vuxen hand med ganska vant handlag för att fungera. En dam med sting i.Glad

Så, mitt tips till de som ska leta russ till barn är att absolut be om en prövotid för att få chansen att se om den är lika lugn i olika miljöer, om den funkar bra i all hantering. Är den körd, se till att få se den körd men också att få köra den i annan miljö än den hemtama. Kan tillägga att jag har 40 års hästvana och ett antal år med russ, även om det var på Hedenhös tid, så jag tror/trodde mig kunna bedöma om en ponny är lätthanterlig eller ej, jag förväntar mig alltså inte att de ska uppträda som ett livlöst "gosedjur". Mina krav har varit; inte sparkas, inte bitas, inte gå över små barn, inte skena, trafiksäker, inte få panik om den lilla ryttaren hamnar lite snett i sadeln utan snarare stanna då.

Prövotid är mitt råd nr 1. Något som jag själv då tyvärr INTE var så noga med när jag köpte russ. Jag letade både på annons och ringde runt till uppfödare, tittade på rasföreningens sida.

Tusen
2012-03-01 23:40
#25

Eftersom jag läst i annan tråd att du letar russ till dig själv så kan du göra mycket själv.

Vi har just nu 5 russ i hagen och inte en enda av dessa är omöjliga för barn att köra och rida. En vuxen klarar lätt av samtliga russ. De är pigga, snälla, trafiksäkra osv. (Dock ej till salu Flört)

Jag tror att #24 har haft otur bara. Jag har bekanta vars barn på 3-4 år lätt kan styra och reglera hastigheten på russet utan problem.
Det är inte rasen som är på det ena eller andra sättet. Det är individen och vad den är tränad för.

janehellen80
2012-03-02 08:41
#26

Jag har 4 russ här hemma och alla är otroligt snälla vid min 5 åring och mot mig kan dom busa till det och testa lite (inte så dom är elaka utan mer på bus) men sköter sig när jag säger till dom … har även en 2 åring som hjälper till att borsta dom i stallgången och dom är otroligt försiktiga när barnen är med .. vistt kan ngt hända så jag lämnar dom aldrig ensamma men är otroligt roligt att se hur bra psyke alla mina russ har Skrattande

När jag skaffa dessa gick jag på magkänslan, var och titta på flera men för mig kändes det rätt när jag väl träffa på den "rätta" ..

Hoppas du hittar det "rätta" russet för dig …

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
2012-03-02 13:50
#27

#26 håller precis med dig… samma erfarenhet har jag…

Och det här med att låna ut och prov och foder osv… sålde mitt russsto för några dagar sedan, och har haft henne utlånad /uthyrd sedan i november. Det var på hennes initiativ att hon under tiden hon hade henne, skulle betala en "hyra" på 1000 kr per månad. Detta skulle sedan dras av på ev köpesumma om det blev köp. Tills i maj hade hon på sig att bestämma sig, och jag fick behålla pengarna och fick tillbaka hästen om hon INTE ville ha henne.

För min del var detta helt nytt, men ett FANTASTISKT sätt att låna ut och för hennes del testa och prova, men samtidig visa sig seriös genom att betala en hyra.

Kan rekommenderas… är man seriös om att man vill köpa, så borde det inte vara några problem att betala av såhär…men jag antar att det är ganska ovanligt,… jag hade iaf aldrig hört om det förut.

Annons:
MagganS-B
2012-03-02 14:04
#28

# 26 Sålt på avbetalning har jag gjort, men "hyrköp" låter jättebra!

silarp
2012-03-02 14:59
#29

ja, det var verkligen skitbra, men jag lade in en klausul i kontraktet. Det stod

att om JAG ville ha hästen tillbaka inom den tiden vi satt (maj) så skulle jag betala tillbaka pengarna till henne. (vilket ju är helt ok!) MEN, undantaget om hästen blev vanvårdad. Vanvården skulle vara konstaterad av vet. Det tycker jag man gott kan ha med!

Plupp73
2012-03-02 21:34
#30

#29 låter som ett väldigt bra avtal för alla parter, och eftersom det fungerade så bra så blev hästen dessutom såld till ett ställe där hon uppenbarligen passar in med det de önskade.

Håller med om att det är viktigt med omvårdnadsklausul i kontraktet vid hästutlåning/foder/hyrköp etc. Det minskar risken för hästen.

silarp
2012-03-03 08:38
#31

ja, det var det verkligen. hon hade tydligen själv sålt hästar på liknande vis förut med gott resultat, och idén var helt hennes. Man var nästan lite misstänksam i början, för det lät lite "för bra"…

Men det här tänker jag ha i åtanke om jag ska sälja andra hästar i framtiden, för det var helt super!

Stoodyear
2012-03-03 10:51
#32

Ett alternativ är att återkomma och provrida flera ggr, man får helt säkert en bättre uppfattning om russet ifall man rider och hanterar den mer än en ggn. Detta är något som många som säljer inte har ett problem med, eftersom risken att russet skulle bli förstört under uppsikt är i stort sett noll. Skulle jag sälja en häst hade jag uppskattat att personer återkom flera ggr så att dem blir säkra på sin sak.

Be om att få leda, springa, promenera iväg med den en stund och se hur den reagerar på olika saker. Testa att ta fram en platspåse, eller att gå över bommar. Ja allt som kan innebära att den reagerar liksom. Fortsätter den vara cool så kan man nog dra slutsatsen att det iaf inte i första taget är hispig eller lättskrämd osv.

Ta med en hästkunnig person som kan kika på den när den springer och eventuellt se om den rör sig bra och inte verkar hålla igen osv, det kan alltid vara ett dåligt tecken. Samt någon som klämmer, lyfter böjer och grejar för att se om den reagerar negativt.

Givetvis är vet.bes alltid en bra sak.

amandahandersson
2012-03-03 13:48
#33

När jag köpt häst har jag alltid gått på magkänsla… Och än så länge har det gått bra ;) Kriterievinnaren Razmus Raid köpte vi efter att bara sett bild på honom (och jag fastnade för stammen!), och det är så jag hittat mina andra 2 unghästar nu. Men då har jag å andra sidan kollat mycket på stam och jag känner till uppfödarna mycket väl.

Hästaffärer kan gå mycket fel, både för ägare och köpare. Har suttit i bägge sitsarna och det är inte roligt på något sätt. Men russ är i regel kloka hästar med bra psyke, klart det finns undantagsfall, men många är "allround" och blir vad man gör dem till. Så mitt bästa tips är att du ska veta vad du är ute efter, helt enkelt! Att ägaren till hästen är bra och sånt tycker jag spelar roll, så man vet att hästen haft det bra och är välhanterad.

Upp till toppen
Annons: