Annons:
Etikettavel
Läst 1902 ggr
bell
2/26/12, 3:42 PM

Stam fundering

Hej

Är lite nyfiken, har för en kort tid sedan köpt ett "ridruss" till familjen. Hon är egentligen inte köpt för avel men man undrar ju ändå… Vad säger ni om hennes stam? Hon är e: Snål av Allgunnens u: Elvira MadiganII. Är det några bra hästar bakom henne? Har hon en dussinstam?

Annons:
Tusen
2/26/12, 3:57 PM
#1

Tyvärr finns det inga dussinstammar på russ Gråter (ibland skulle man nästan önska att det fanns).

Pappan är ju godkänd på 41 p och har tävlat framgångsrikt i trav medans mammans tävlingsaktiviteter inte finns att hitta (just nu) men hon är premierad på 38 p som 3-åring.

Så det är väl ingen dålig stam, tycker jag.Glad

bell
2/26/12, 9:40 PM
#2

Oj då, jag tog lixom förgivet att russen (som flera andra raser) hade några linjer som var "överrepresenterade" i aveln. Och då är det ju bara onödigt att göra fler av dem. Tänkte jag. Men där ser man.

Det är spännande för mig att lära om en helt ny ras. Hade helt missat att Pappan var travponny.

ryttarn
2/27/12, 8:18 AM
#3

#2 I stort sätt alla Gotlandsruss är allroundponnyer, finns många exempel på russ som haft stora framgångar innom många olika grenar. Påpekar detta då jag är lite alergisk mot utrycket "travponny".

När det gäller stammar är det precis som #1 skriver, det finns inga dussinstammar bland russen. Efterssom russet är en utrotningshotad ras är varje liten enskild gen hyperviktig

Satt o kikade på stammen lite grand i Blåbasen. Nu är jag absolut ingen expert men jag tycker den käns lite intresant.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

rebeccajansson
2/27/12, 8:39 AM
#4

Din hästs mamma fick faktiskt 40p & diplom som 3-åring vilket är riktigt bra. Så nog har hon fin stam alltid. Hennes morfar föddes på lojstahed & fick 2011 titeln Superelit som inte många russhingstar fått. Mormor Safira är oxå Diplom & A-premierad med 41p. Mormors mor är Elit-premierad.

Tusen
2/27/12, 9:27 AM
#5

#4 Konstigt för i Blå Basen stod det att hon fick 38 p på premieringen. Något som blivit fel kanske.Obestämd

rebeccajansson
2/27/12, 11:15 AM
#6

när jag kolla så stog det 40p & diplom. Men trådskaparens häst finns inte med?  bara dennes mor.

Annons:
passis
2/27/12, 11:40 AM
#7

#6 Du är inne på fel Elvira Madigan.

ryttarn
2/27/12, 11:42 AM
#8

#6 Du måste kollat lite fel någonstans. Trådskaparens häst bör vara Prima-Donna 3832 om jag inte är helt ute och cyklar

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

bell
2/27/12, 1:27 PM
#9

Visst är det ponnyn som det länkas till i #8 så inte cycklar du inte ; ) Intressant att höra era tankar om hennes stam. Är det många av russen som.startar på travet? Är inte hemma på detta med russ utan letade efter en trevlig o trygg ponny & då råkade det bli ett russ :) Idag har vi varit ute på ytterligare en härlig tur. Hon är pigg och framåt lilla tanten. Mer info om stammen ser jag fram emot.

janehellen80
2/27/12, 2:26 PM
#10

Major G har fått super -elit .. han fick det förra året :) En riktigt trevlig å snygg hingst :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

ryttarn
2/27/12, 2:29 PM
#11

#9 99% av alla ponnyer som startar i ponnytrav Kat-B är russ.

Lite statestik från SPTF

2011 startade 638 Kat-B ponnyer (tror att alla var russ förra året) dessa ponnyer gjorde tillsammans 5784 starter. Så travet är ju onekligen en väldigt stort användningsområde för russen. Främst beror detta på deras travsäkerhet och väldigt "coola" lynne, samt givetvis tävlingsskallen.

Sedan används russen till mycket mer, men hittar russ innom i stort sätt alla hästsportsgrenar. Som jag skrev tidigare, en riktig allroundhäst.

Vad gäller olika meriter på förfädren till din häst skall jag låta någon med bättre koll redogöra för den.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

bell
2/28/12, 11:37 AM
#12

#11 ja att det är överhängande russ på ponnytravet kan jag tänka mig. Funderade på hur många av alla russen som startade trav. :)

#10 ja han såg riktigt trevlig ut Glad

Upp till toppen
Annons: