Annons:
Etikettallmänt
Läst 1412 ggr
elinhoglund
2012-02-26 01:54

Förvildat russ

Min älskade Mork har blivit helt förvildad den sista tiden, han går inte så mycket under vinter halvåret men han blir regelbundet riden minst 3 gånger i veckan i alla fall. Det var inga problem med hur ofta jag red honom förra året men nu i år har han blivit helt överbusig.. Rent utav förvildad, han har alltid varit halvbusig och vill ofta leka 'tagare' i hagen men nu är det näst intill omöjligt för mig att få tag på honom vissa dagar, slutar med att jag springer där i djup snön med en förtvivlan inom mig och vill bara ge upp, men tillslut går det ju. Däremot så kastade han av mig igår när jag var ute och red på honom och har varit riktigt jävligt andra gånger då jag (och andra) ridit på honom. Min ena kompis som inte alls kan rida brukar få ha honom ibland för jag vet att han aldrig gör någonting, henne stack han iväg med.. Vet inte vad som flugit i honom! Jag litar inte alls på han nu. Har någon tips på varför han beter sig såhär?  Och hur jag ska försöka bearbeta detta för att lära känna min häst bättre? Just nu känner jag mig bara som ett stort frågetecken..

Annons:
Tusen
2012-02-26 09:01
#1

Jag kan försöka ge dig några tips.

En ponny som springer ifrån dig skall du aldrig jaga. Då tror de att du lekar med den och han tycker säkert det är jätteroligt.
Försök istället att gå ut i hagen utan att ens försöka fånga honom. Pyssla med något och ha gärna med dig någon godisbit som en morot eller något annat gott. Kommer han då fram till dig, ge honom godiset, ev klappa honom och gå sedan ut ur hagen. Om du gör så ofta kommer han sen koppla ihop ditt hagbesök med godis och kommer att komma till dig istället de dagar då du ska ut och rida.

Du kan också jobba med sk. markträning. det är alltid nyttigt och målet är att din ponny ska se dig som sin ledare och då brukar även problem som att hästen bockar eller drar försvinna.

Googla på "De sju lekarna" eller "The seven games". Dä kan du läsa lite om vad du själv kan göra. Ta annars hjälp av någon riktig NH-tränare. De är duktiga på sådant och man behöver oftast inte så många träningstillfällen innan man ser en klar förändring på ponnyn.

Lycka till.

silarp
2012-02-26 09:12
#2

Kanske kan det ha lite betydelse vilken ålder din häst har? Är han i någon trotsålder kanske…?
Mina kan visa lite "busfasoner" ibland, lite unghästtrots,,, men dom är ju 3.. och det brukar vara YTTERST ovanligt, och av mycket mild karaktär, de rätar genast in sig i ledet igen när dom inser att matte blir sur…

ovan ang. hagen skriver jag under på, det gör jag oxå med alla mina… det måste man nästan, iaf om man rider eller kör ofta.. dom vill hellre vara kvar i hagen tillslut…

ledarskapsövningar är bra, visa vem som bestämmer, men var snäll o mild mot hästen -inte utmana eller vara hård och elak.

Lämna inte över hästen till någon annan på LÄNGE än, om du inte litar ordentligt på honom-eller på att den personen klarar av det.

Ha mycket varierad träning så inte hästen tröttnar, utan får nya utmaningar och rundor osv….

Lycka till!

elinhoglund
2012-02-26 16:26
#3

Tack så mycket! Jo, att han springer ifrån mig i hagen och så. Jag vet att han vill leka, för sommartid brukar vi ofta leka 'tagare' ibland jagar han mig och sedan tvärtom. Han brukar dock först alltid komma till mig och sedan bestämmer jag om vi leker eller ej. 
Han är 10 år gammal och jag ska verkligen använda mig utav dessa tips!
Förr så brukade jag gå före honom och han efter mig till hagen, utan grimma eller någonting att hålla i så han har helt förlorat respekten till mig så ska sätta mig och googla på seven games på en gång! :)

[Russ-park]
2012-02-27 07:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#0

Titta in på www.russ-park.dk / sidan Tristan video nr 1 - här kan du få inspiration til övninger där ger gemensam förtroenhet …

Mvh. Bj

Upp till toppen
Annons: