Annons:
Etikettallmänt
Läst 4238 ggr
Mojma
2/21/12, 5:40 PM

Vad ska man ge för ett russ?

Håller på & kikar runt lite bland olika raser & gotlandsrusset är en av de sorter jag fastnat för. Man ser vitt skiljda priser när man ser annonser på russen.

Nu vet inte jag exakt ännu vad det är jag då ev söker här inom en relativt snar framtid. Men det jag vet är Sto/valack mellan 6-12 år (på ett ungefär), ska gärna vara inkörd men inte ett måste. Däremot inriden. Ju mer riden desto bättre. Där spelar ju också åldern in på russet. Vara allmänt trevlig & den ska kunna ridas ut på ensam. Mer krav än så har jag nog inte.

Så - vad ska man ge för ett sådant russ? Det är ju riktigt bra att ha ett hum att räkna på. Så man inte heller betalar för mycket. Kom gärna med åsikter!

Annons:
annelie-huskvarna
2/21/12, 6:14 PM
#1

Jag tycker att ett russ med de färdigheter som du söker, bör ligga mellan 20000-25000. Kanske till och med lite högre om det är både inkört och välutbildad inom ridning, samt att om det är ett sto med bra stam kan även det höja priset lite.

Jag har själv ingen aning om vad priset på russ som säljs nu ligger på, men när jag sålde min valack som 6-åring var han bra grundriden och välhanterad och jag fick 20000 för honom och lägre hade jag inte sålt honom för utan släppte honom lite billigare än vad jag tänkt då även hemmet spelar roll. Det var 2 år sedan jag sålde honom…

Tusen
2/21/12, 6:31 PM
#2

Jag tror att du kan få ett riktigt fint russ mellan 10 -15 000 kr (tyvärr för oss uppfödare). Ibland billigare.

Russet är idag väldigt billigt men var noga med att titta på flera så du har något att jämföra med. Sen tycker jag nog ändå att du ska leta efter ett russ som också är inkört eftersom då kan du behålla det även om du vuxir ur ditt russ.

Att priserna är så vitt skilda åt beror på att många är avlade för trav och har ibland ett högre pris pga det. Andra kostar mycket för att utbildningsnivån är hög.

Men russ är ändå i allmänhet billiga i jämförelse med andra raser.

silarp
2/21/12, 7:19 PM
#3

jag sålde mitt dito för 18000, hon var även inkörd och mycket körd… Tror tyvärr det är enkelt att hitta ett runt 10-15 000…

bicolor
2/22/12, 12:03 PM
#4

Jag sålde mitt 13 åriga sto för 15000 utbildad LA hoppning LB dressyr och inkörd inkl all utrustning kunde visserligen ha tagit mer för henne men jag tyckte att hemmet var vikitigare änn priset (sålde henne i höstas)

silarp
2/22/12, 12:48 PM
#5

På ett sätt håller jag inte med… eller jo, till viss del… MEN, jag anser OXÅ, att om man inte kan betala det hästen är värd, dvs 15-20, eller 25000 kr för ett fullt utbildat russ,,, utan ska ha hästen för mindre… har man då verkligen råd att HÅLLA hästen sedan? Det är ju knappast själva inköpskostnaden som är dyr när man skaffar en häst/ponny…

Och vad säger att hemmet blir bättre när man sänker priset? JA, bra köpare kanske inte har jättemycket pengar,,, MEN folk som betalar bra, missköter väl inte sina hästar sedan?? (undantag finns inom alla kategorier, det vet ju alla…)

JAG tror att om man VÅGAR ta betalt för sin fina och välutbildade häst/ponny, så andas detta kvalitet… när man hittar hästar för 5-10 000, så undrar man vad det är för fel på dom. Det är nog oxå lätt att ponnyn hamnar helt fel om man tar för dåligt betalt… dom blir en slit och slängvara, en vandringspokal eller något man inte behöver vara så rädd om… Det är nog oftast hästar som skänkts bort, eller sålts billigt, som oxå riskerar att åka till slakt (i sverige eller utomlands…) för att det blir lönsamt… (russ ligger nog inte riktigt  i den kategorin tror jag dock… 

det är MIN mening iaf…!

Tusen
2/22/12, 1:56 PM
#6

#5 Visst ska man ta betalt. Det vore underbart om alla uppfödare kunde göra det, men verkligheten ser annorlunda ut just nu. Hästar och (i detta fall) russ dumpas för underpriser. Det finns inga köpare och alla har inte möjlighet att ha kvar sina hur många som helst. Vad gör man då?

Ja, många sänker priserna för att bli av med dem överhuvud taget. Allternativet kan ju annars bli slakt. Nu tycker inte jag att slakt är så farligt utan mer rätt onödigt om hästen är frisk och fin. Man föder ju inte upp ett russ för att slakta det. (Varken lönsamt eller etiskt riktigt)

Det är inte lätt att vara försäljare av hästar  och ponnyer i dagsläget. Som uppfödare får man hoppas på at det tillslut vänder.

Annons:
bicolor
2/22/12, 4:32 PM
#7

Mitt russ var ju tillsalu i 2 år det var ALTID folk som var intresserade men hon var ju så himla svårriden att nästan alla dom som komm och provred inte fixade henne på riktigt hon åkte på prov en gång och komm tillbaka 2 veckor senare för att flickan inte fixade henne riktigt, nu har hon dock fått ett underbart hem där hon mår bra och det var huvudsaken för mig :)

Som Tusen också påpekade så är det inte så lätt att bli av med våra älskade russ i dagens läge. hästmarknaden står ganska stilla överhuvud taget men när jag köpte mitt russ blev alla som jag kände ganska paff och undrade varför jag hade köpt ett russ och inte en "riktig" ponny som dom flesta uttryckte sig och med "riktig" ponny menade dom tex, Welsh, Connemara osv.

Så jag tror heller inte att det bara handlar om att våga ta betalt för då skulle man nog inte bli av med ponnyerna.

ryttarn
2/22/12, 6:07 PM
#8

Problemet, som jag ser det, är att vissa personer dumpar marknaden. Håller man på med uppfödning får man väll se till att man inte betäcker mer än vad man sedan kan ta hand om. En häst som är utbildad i en nivå med det som beskrivs i #0 skulle jag inte sälja under 20.000, då skulle den hellre få stanna kvar hemma. För precis som #5 skriver så är inte inköpet den stora kostnaden.

Kan man inte betala det jag begär för mina russ så tror jag heller inte att dom kan ta hand om russet på ett bra sätt heller.

När jag läst runt i hästannonser de senaste åren så tycks välutbildade russ(oavsett gren) vara förhållandevis lätta att sälja. Däremot verkar det näst intil omöjligt att sälja ett russ, eller annan ras oxå för det, som är outbildad. Folk vill ha allting serverat helt enkelt…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Plupp73
2/22/12, 7:40 PM
#9

Precis samma uppfattning har jag - att det enbart är unghästarna, i synnerhet unghingstar, som är jättesvåra att sälja, och säljs därför för bara ett par ynka tusen. Å andra sidan ser jag fullstammade unga welshponnyer på Hästnet som annonseras månad efter månad för 6000 och under, utan resultat.

Tror inte att russ går till slakt i någon stor utsträckning, då är det nog värre med de stackars varmbloden, som tycks vara helt utan värde så fort de inte springer bra nog. Russ hålls som sällskapsponnyer då de är ganska lätthållna och lättfödda, och kan ledas omkring med barn på ryggen oavsett inridning eller ej. Därmed säger jag inte att det är ett bra hästliv…

silarp
2/22/12, 8:50 PM
#10

håller med er precis… NÄ, jag säger inte att man ska stå och samla ponnys på hög, och "måste man så måste man"… men som #8 skrev… man bör avhålla sig från att betäcka om ifall man inte tror man kan bli av med dom man redan har…

Det gynnar ju även en själv i förlängningen-man kanske får MER för dom istället för att sälja många billiga, som det ändå aldrig blir "något av"…

Tror oxå russen är bra sällskapsponnys, dom är riktiga fattigmanshästar som någon utttryckte det,,, dom är sååå lättfödda!

en fras i annonser som jag bara RYSER av är "måste bort"…

How about lite planering??? Så tror jag man kan undvika prisdumpningar och hästansamling…

Själv har jag en egen metod att hålla nere hästantalet… Vi har  många hektar mark och bra med beten att hålla många hästar på… MEN jag byggde ett stall som endast ger plats åt 5 hästar(om dom är SMÅ!)! HELT suveränt kan jag säga.. för DÅ för 15 årsen när vi byggde, var det helt otänkbart att jag skulle ha fler än 2,,, men NU är jag taxam, för jag MÅSTE sälja innan jag betäcker igen..!!!Tungan ute

ryttarn
2/22/12, 9:11 PM
#11

#10 Jag gjorde ju "felet" att bygga två stora lösdrifter + ett stall med 7 boxar ;)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2/22/12, 10:10 PM
#12

Jag minskade från 6 boxar till fyra stora, helt perfekt! Har t.o.m. hyrt ut en box!

Är i valet och kvalet om jag skall betäcka nån av dom två ston jag har här hemma, eftersom jag har ett 1-årssto till salu och ett sto fölar i sommar……

silarp
2/23/12, 9:14 AM
#13

#11= inte smart! ;)

Jag tänker mig oxå för innan jag betäcker… förra året fick min gå tom, i år är hon som sagt såld, och i år betäcker jag nog min 3 åring-men det kan jag ieof göra nu även om fölet från förra året är kvar… eftersom jag sålde den gamla…
Men som sagt, lite mer eftertanke-och vem vet, kanske FÄRRE föl skulle öka intresset för rasen,,, även det inte alls vore bra ur ett annat perspektiv…

(här kan även nämnas, att tex saddlebreden, där det finns i runda slängar 70 hästar i sverige,,, inte heller går att sälja.. visst, priserna ligger lite högre, men jag vet sådana som halverar priset och ändå står med hästar på hög….. så förmodligen är hela hästnäringen i en djup lågkonjunktur just nu….)

Annons:
Tusen
2/23/12, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag håller helt med ovanstående …men…

Varje gång vi är på utställning med våra ston får man höra: De är väl betäckta?

Varför alltid denna onödiga kommentar. Jag blir så irriterad.Skrikandes Självklart förstår jag att domare vill att rasen skall bli större (vilket gynnnar genbanken) och att fina ston skall lämna avkommor…..men….När det nu är svårt att sälja så blir det denna utveckling. Man drar sig för att ta föl.
Uppfödarna har därmed endast två val att göra.

  • Många uppfödningar/russ = dumade priser
  • Få uppfödningar = Dålig genbank och en ras på väg mot utotning.

Det är verkligen inga lätta val man står inför inom russaveln.

silarp
2/23/12, 11:12 AM
#15

nej, det var det jag syftade på oxå….

Mojma
2/23/12, 11:36 AM
#16

Intressant att läsa alla era inlägg… Ni som håller på med russ vad skulle ni säga. Ska man leta bland stuterier eller i annonser? Det finns inte så många till salu som är lite äldre. Som ni säger är väl mest de som blir sålda. Så ute på annons finns mest unghästar/föl.

Tusen
2/23/12, 11:49 AM
#17

#16 Har du tittat i länken högst upp till vänster? Gotlandsruss till salu.

Där kan du hitta flera stycken som är både ridna och inkörda på olika utbildningsnivåer.

Länk om du inte hittar dit.

Hoppas du hittar ett fint litet russ som passar dig. Lycka till och skriv gärna om det blir något russ till dig och vem det i så fall blev.Skrattande

MagganS-B
2/23/12, 3:59 PM
#18

# 16 på Hästnet finns många också!

savrarpstuteri
2/23/12, 7:16 PM
#19

# 0 Om man hittar ett russ man tycker om, den är lämplig till det man önskar av den, man har ekonomi att betala,  är det väl egentligen oväsentligt vad den kostar Glad?
Det som är dyrt för någon är kanske fullt acceptabelt tom billigt för någon annan.

Hittar du inga säljes annonser så prova med att annonsera under köpes och berätta vad du söker Glad!

Lycka till i ditt sökande och tillsammans med din blivande russkompis.

ryttarn
2/23/12, 7:18 PM
#20

#14 Har oxå fått den kommentaren, mitt svar är då att "jag tar gärna ett föl på henne om du är beredd att köpa fölet.", kan kanske få dommarna att tänka till lite……

Mina ston gick tomma i år, inte helt planerat men när jag ser hur marknaden ser ut är jag på sätt o vis lite glad att jag inte får några föl i sommar.

Men min tanke är att sälja grundutbildade russ, Det gör att tiden från betäckning till försäljning är ca 5 år, Så jag betäcker nog i år och hoppas att konjukteren har vänt upp om 4-5 år. Under tiden får jag utbilda och sälja de unghästar jag har.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Mojma
2/24/12, 11:08 AM
#21

#17 - Tack för din så trevliga ton! Om det blir russ ska jag absolut "visa upp" vad det blev sen! :D

Tack ni andra också för era svar! :)

#19 - Förstår inte riktigt vad du menar i ditt inlägg angående "priset på russet"? Nåja, det var mest för att jag sett så extremt varierade priser på just russ som jag startade tråden. Intressant att kolla upp lite vad andra kunniga här på sajten anser.

silarp
2/24/12, 11:15 AM
#22

#21, jag tror #19 menade att det är olika hur mycket man kan betala och därför oxå olika vad man tycker är "dyrt" eller billigt! Jag själv tycker tex att om en häst är lugn, snäll o bra med barnen, lätt att hantera och både inkörd och inriden, och kanske fått bra resultat på utställning oxå, (kanske även fått föl osv…) att det är BILLIGT med 20 000 för en så bra barnhäst som man samtidigt kan använda i avel! Medans andra söker billigare hästar, -kanske samma häst för 10 000 kr…

Ska bli intressant att se vad du hittar för ett mysigt russ! För det är helt solklart att det finns RUGGIGT gott om MYCKET trevliga och bra rasrepresentanter!!!

savrarpstuteri
2/24/12, 11:20 AM
#23

# 14 o 20 som jag läser era inlägg blir ni irriterade över domarna som "hoppas era fina ston är dräktiga".

Det är ju faktiskt en fin komplimang Glad då de visar att ni har just sådana russ man gärna vill se bära generna vidare. Det är ju domarnas "jobb" att entusiasmera och engagera. Sträck på er, de visar ju sin uppskattning för era fina russ Glad!

Att det är svårt att sälja är ju ett annat "kapitel".

#21 jag menar att du skall följa ditt hjärta och plånbok när du hittar russ du vill ha Glad! Lycka till !!!

ryttarn
2/24/12, 11:40 AM
#24

#23 Jag blir inte irriterad, men lite trött. Gillar inte att bli mästrad, som jag upplevde i detta fall. Det finns 1000 anledningar till varför man inte betäcker ett sto vid ett visst tillfälle…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2/24/12, 11:49 AM
#25

#23 Ja, jag är inne på samma linje som Jerker. Självklart är det roligt att de vill att man ska betäcka stona MEN man kan kanske uttrycka det på ett annat sätt. Även en domare borde väl veta hur svårt det är att få fölen sålda. De skulle ju kunna fråga om man har planer på att betäcka och uppmuntra , INTE göra som de gör för det mesta. Mer eller mindre beklaga sig över hur många gallston som finns i klassen. Det händer i princip på varenda  utställning att dessa kommentarer kläcks, och gärna i högtalarna dessutom.

Jag förstår varför de gör det men jag blir ledsen av allt detta tjat. Jag skulle tro att de flesta som har ston som får höga poäng på utställningar, gärna betäcker OM de har möjlighet. Alla har inte den möjligheten av olika orsaker.

VeronicaP
2/24/12, 1:17 PM
#26

Jag har väl ett sådant sto som jag ofta få höra att hon inte ska gå tom ;) men i år ska hon ju då föla men så är också hennes sita föl hon fick 4 år i år så nog har hon fått gå tom i några år just pga marknaden är som den är och eg borde jag inte betäckt henne förra året heller men då vi hade Micklas här hemma så var jag ju bara tvungen Oskyldig

Jag tycker att välutbildade hästar ska kosta minst 20.000 kr

Men det är väl därför vi har så många här hemma ;) just för att jag vägra ge bort dem ..

Mojma
2/24/12, 5:40 PM
#27

Jag håller helt klart med er att är hästen relativt välutbildad, har lite erfarenheter bakom sig som är "bra att ha" så borde man lätt kunna få 20 000 för den hästen. Kanske är det tråkigt nog så att folk som vill ha barnponnys mest till hobby, ej tävling, inte vill ge mer än max hälften. Däremot de som har barn som vill börja tävla redan som små tycker nog inte alls 20 000 är några pengar för en fungerande häst.

Jag själv tycker att russ låter som ett toppenval. Det enda som får mig att tänka efter är att jag inte är ett barn utan vill ha en hobbyhäst. Russ är ju så små, men de har en charm som jag har fallit för. Men känns som att jag kommer gå & tänka att jag har av ryggen på kraken eftersom jag ändå är 163 lång. Det oroar mig ändå. Kommer inte göra något impulsköp, men har ekonomi för att köpa samt äga ett russ/ häst överhuvudtaget. Så sugen är jag självklart på dessa ursöta små hästar.

Annons:
savrarpstuteri
2/24/12, 6:30 PM
#28

# 26 Intressant inlägg Glad!

Jag minns vad du bjöd för mitt välutbildade russ sto Flört!

Tusen
2/24/12, 7:03 PM
#29

#27 Men vad jag minns fån ett annat inlägg så väger du nästan ingenting. Det är inte din längd som ev skulle kunna besvära russet ("knäcka ryggen"Flört).

Russet är starkt och precis som Islandshästarna klarar de av att bära vuxna ryttare. Sen är inte 163 cm någon längd att tala om då det gäller ett större russ.

Förr reds russen av vuxna långt över 170 cm (och kanske i dagens läge också fast de inte vågar säga något. Detta knasiga längdtänkande har kommit på senare år)

Så gillar du russet som ras så kör på bara! Skrattande Jag tror du kan hitta ett bra russ för överkomlig summa.

Plupp73
2/24/12, 7:09 PM
#30

Är 160 cm lång, väger 45 kg. Har inga problem med att rida russ, och de har inga problem med att bära min vikt. Det tror jag hade gått bra även om jag hade vägt 5 kg till.

Det är ju ganska viktigt att små vuxna sätter sig på dessa små viktbärande och starka hästar, så att de har en chans att bli välutbildade och visa vad de har kapacitet för!

VeronicaP
2/24/12, 7:20 PM
#31

#28 *ler* man lägger bud med de pengar man har tillåtelse för mannen att ge för en häst ;) och får man den för de priset så har man ju gjort ett klipp , annars så får man vara utan :D

Mojma
2/24/12, 10:57 PM
#32

Ja det är väl jag som e nojjig då för att vissa säger att man är galen när man vill rida gotlandsruss & är så "stor" (som dom säger) som jag är. Väger 55 kg som max, aldrig över. Kan jag rida med gott samvete då? :D

Vad kan ett "stort" russ räknas som? Enligt standarden ligger de väl som godkända mellan 115 - 130, men är det vanligt att de kan bli över 130 också? :)

silarp
2/25/12, 6:10 AM
#33

viktnojja har vi väll alla emellanåt…? (Jag är väldigt lång för mina russ -169 nästan) och väger 52-54 kg, men jag rider sällan russen,,, utan kör jämt. Dock tror jag att jag KAN rida dom…. Ungarna är det som får rida först, nu under de år som de blir lite "ridvana",,, i år är dock båda unghästarna 3, så kanske mot slutet av året, att jag ska börja rida dom lite själv oxå. Jag har en ridhäst oxå, utöver mina russ, och jag TROR att så länge han finns kvar på gården (vilket han gör hela SITT liv iaf…) så kommer jag inte använda någon av russen som "MIN RIDHÄST"….

Jag känner mig jättetung, fast jag begriper att jag kanske inte är det, mycket pga längden… det är svårt att rida när man får lära sig använda vikten lite annorlunda. Dessutom är jag mer noga med att rida VÄL när jag någon gång sitter på så små hästar… man vill ju inte dom ska uppleva det som jobbigare än vad det är, bara för man sitter och slarvar…

Tusen
2/25/12, 8:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#32 Som jag skrev i din förra tråd så är mina vuxna barn i din längd och viktklass och deras ponnyer är i.o.f sig 125-126 cm höga men med gott djup i bålen. Det är mer viktigt än själva höjden för synintrycket. Vi har ytterligare ett russ, en hingst, på 125,5 cm man han är av en nättare och tunnare modell vilket gör att döttrarna inte gärna rider honom. Det går men det är inte roligt.

Så ett större russ (för mig) är ett grövre russ på c:a 125 cm och uppåt i mankhöjd.

Det finns russ på ända upp till 135 cm i mankhöjd, men de är rätt ovanliga. Russen är rätt "duktiga" på att hålla måttgränserna.Flört

Russet på bilden är 130cm i mankhöjd och har ett gott djup i bålen. Tjejen som rider är runt 170 cm lång. Tycker inte alls det ser tokigt ut på något vis.

Annons:
Plupp73
2/25/12, 8:27 AM
#35

Jag håller mig helst till russ över 125 cm, men mer beroende på att skänklar etc hamnar bättre då. Kör, tömkör, (+ ev longerar) också gärna, för att avlasta hästen och för att ge omväxling.

Men som Silarp säger så får man rida medvetet (balansmässigt) och bygga upp hästens rygg stegvis för att den skall hålla. Men det gäller ju ridskolehästar och alla andra hästar som får bära större vikter. Jag red ibland även vår stora shetlandsponny (för att hon var för pigg för barnen) och det gick utmärkt pga att jag körde, tömkörde - och för att hon gick i bra form under ridning.

Vill man ha en ridponny till sig själv som vuxen, och är orolig för vikten osv så satsa på en häst där du själv KÄNNER dig OK. Det finns ju stora >130 cm, förvuxna russ - men även små islandshästar, haflingerponnyer, Welshcob, små fjordhästar ca 130 cm, highlandponnyer, och inte minst korsningar island/annan eller fjord/annan.

Jag rider russ för att jag känner mig OK storleks/viktmässigt med det (och för att barnen sedan skall kunna rida samma hästar som jag senare, och de skall då vara välutbildade), och för att jag gillar rasen! Jag kände mig inte helt OK med att rida vår shettis, men det fanns inte så mycket alternativ till det (utöver körning, tömkörning osv). Hon är nu tävlingsponny i körning på annan plats…

Upp till toppen
Annons: