Annons:
Etikettavelshingstar
Läst 4494 ggr
SofieStrindlund
2/15/12, 3:11 PM

Hingstar i norr?

Ja, tyvärr är det ju väldigt dåligt men hingstar här i norr! Har försökt kolla vilka som är närmast, finns det någon godkänd hingst därute som ska "hyras" ut för att kunna betäcka 2012? Eller tips på hingstar närmre mej som jag missat? Jag håller till i Ullånger, alltså ca 5 mil från Härnösand & 5 mil från övik :)

Annons:
Norrgarden
2/15/12, 6:09 PM
#1

Vidar 521 kommer att finnas hos oss säsongen 2012.

www.stuterinorrgarden.com

linnri
2/15/12, 7:51 PM
#2

Edgar finns i Kalix och hans son Björksta Eddie finns väl i Umeå  :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

haja
2/16/12, 9:01 AM
#3

hej jaghar russ hingst att hyra ut ring mig  christer  Allgunnens ponny stiuteri  tele  0477/63085   mobil  070/6333233

Teja-Bea
2/16/12, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tejas Pegasus finns för utlåning på station under 2012!

Intresserad?

www.teja.se

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

crazycattiz
2/16/12, 3:18 PM
#5

Stuves Monopol är tillbaka hos ägaren i bygdeå utanför Umeå

SofieStrindlund
2/16/12, 8:37 PM
#6

#1 okej! :) #2 till Kalix har jag lika långt som till sthlm, eddie betäckte jag med i fjol, men ändå problem om man ska frakta två eller tre ston med föl vid sidan! Har ca 30 mil fram å tillbaka! #3 & #4 det låter mer intressant!

Annons:
Carpedium
2/16/12, 8:47 PM
#7

Tyson kan man ju använda var man än bor…bara man har tillgång till någon seminstation !   Glad

Jossa
2/17/12, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tejas Pegasus finns ännu kvar här hemma, och det är inte bråttom. Om han blir kvar här över betäckningssäsongen är ni så varmt välkomna med ston åt min älskade gentleman!

SofieStrindlund
2/17/12, 4:07 PM
#9

Har tyvärr långt till en semin station också! :/

MagganS-B
2/17/12, 10:45 PM
#10

# Tycker det verkar vettigt att låna en hingst…..

bicolor
2/17/12, 10:49 PM
#11

Gud vad synd att mitt sto är utlånad just nu hade så gärna betäckt henne med fina Tejas Pegasus :)

PernillaJ
2/18/12, 10:07 AM
#12

Gotlandsruss hingstar ägda i de nordligare länen:

  • Kurant 462, Hudiksvall (Gävleborgs län)
  • Namnlöse 584, Stugun (Jämtlands län)
  • Pelle-Russ 611, Frösön (Jämtlands län)
  • Edgar 523, Kalix (Norrbottens län)
  • Allgunnens Yes 560, Lövånger (Västerbottens län)
  • Björksta Eddie 644, Umeå (Västerbottens län)
  • Stuves Monopol 546, Bygdeå (Västerbottens län)

Kontaktuppgifter finns i hingstlistan på SvRAFs hemsida (länk). Utstationeringarna för 2012 är inte inrapporterade ännu.

#9 Det fanns förra säsongen åtminstone fyra seminstationer i Västernorrlands län,

SofieStrindlund
2/18/12, 7:27 PM
#13

Semin stationen i bjästa tar ej emot russ, rösåsen tog inte emot några hästar i fjol iaf! Dom i bjärtrå visste jag inte om, till alnön är det också en bit att köra! Namnlöse står i Skåne, har pratat med ägaren! Eddie är till salu, så vet inte om han ska betäcka i år igen! Blir som sagt lättast att få låna hem en hingst! Bea, kan du pm:à ditt nummer så jag kan ringa?

Annons:
SofieStrindlund
2/18/12, 7:48 PM
#14

Måste rätta mitt inlägg, Eddie är inte till salu! Hade missuppfattat det :)

MagganS-B
2/18/12, 11:03 PM
#15

Tar inte seminstationen emot russ? Diskriminering! Undrar om dom får lov att neka när det finns transportsperma…..vet nån?

bicolor
2/19/12, 12:35 AM
#16

Tycker att det låter lite konstigt att dom inte tar emot russ…..dom får ju betalt för det. Har du ringt och pratat med dom???

RC71
2/19/12, 9:59 AM
#17

#15 Klart dom kan neka . Det är privata företag som tar dom kunder dom vill. Det finns fler stationer som inte tar ponnyer överhuvudtaget.

Det kan kanske i vissa fall bero på att utrustningen inte är anpassad till så små individer samt att en del "grovarmade" veterinärer och seminassistenter inte vågar jobba på så små ston.

Denna kommentar har tagits bort.
MagganS-B
2/19/12, 11:42 AM
#19

# 17 Tog bort "dubbelkommentaren"…..

Vi har ultraljudat ston här i jättemånga år, har aldrig hört att nån sagt att russen är för små. Både kvinnliga och manliga veterinärer! Som egen företagare så tycker jag att man skall vara mån om ALLA kunder, kan bli dyrt annars…..rykten sprider sig!

Polenta
2/19/12, 12:42 PM
#20

Hoppar in här jag med, ifjol tänkte jag låta inseminera mitt sto, ringde runt till de seminstationer jag hade koll på, rngde till Hudik Stallion och de ville gärna inte ta emot russ just för att de är så små och även det i Bjästa tog heller inte emot, om jag inte minns helt fel så var det likadant med de i Bjärtrå?

Tror att Rösåsen har avvecklat sin verksamhet .. om jag inte är helt ute och cyklar så är det en proffstränare som har sin träningsverksamhet där nu.

När Polenta var på betäckning i sommar hos Smedens Stuteri kördes hon till Västerbo Stuteri för att ultraljudas och det var inga problem, hon har blivit ultraljudad tidigare med. Men som jag uppfattat så vill de inte göra semin på små ston just för att de är så små, men om de kommer ut ett stort föl där må de ju komma in något som är bra mkt mindre där också? ;P

#0 Vad är det för ston du har på lur Soffe? :)

Annons:
RC71
2/19/12, 3:51 PM
#21

#19 Det håller jag med om men kan samtidigt tycka att det är ansvarsfullt av stationen  att säga ifrån om man är osäker på att kunna utföra beställd tjänst på ett tryggt sätt. Det är ju inte bara själva rektaliseringen och semineringen. som kan ställa till problem. Undersökningsspiltorna är ju i dom flesta fall inte heller anpassade för små ston, och då blir det farligt för både ponny och veterinär.

MagganS-B
2/20/12, 10:05 AM
#22

# 21 Har aldrig varit problem med seminspiltorna vare sig på norra eller södra ön. Inte här hemma i mitt "provisorium" heller! Kan bero på att här på Gotland har vi hållit på mycket länge med semin på travarna…..

RC71
2/20/12, 4:25 PM
#23

#22 Det innebär ju inte att det inte finns andra stationer som tycker det är ett problem.

MagganS-B
2/20/12, 6:47 PM
#24

# 23 Tydligen……illa tycker jag!

SofieStrindlund
2/21/12, 1:08 PM
#25

Ja, så är det, jag och Mirre/Polenta spånade mkt om det här ifjol, och det var den information vi fick! Men jaja, hör inte till saken nu! Som sagt, en hingst hem på gården är nog enklast för min del :)

#20 Vi kan ta det där sen ;D

Polenta
2/21/12, 2:51 PM
#26

#25 NU blir jag riktigt nyfiken! :D Du är inte sugen på att få hem en plutt vid årsskiftet?

garrilina
2/22/12, 7:01 AM
#27

#0 Vi har använt oss av semistation i Hudiksvallsområdet för ultraljud på ston som varit på betäckning hos oss, har inte varit några problem. Vet också att det inte är några problem att seminera hos dem. Den station som du pratar om använder distriktsvet. som har varit kvinnlig. Tror snarare att problemet för dom är att deras spiltor är anpassade efter  kallblodston.

Annons:
SofieStrindlund
2/22/12, 3:10 PM
#28

Inlägget inte längre aktuellt :)

[Josefine-Appollo]
2/22/12, 5:22 PM
#29

Vad blev det för hingst? :) Jag körde Tejas Pegasus i ett par lopp i sommras, en riktigt fin hingst:)

SofieStrindlund
2/22/12, 8:01 PM
#30

#29 Det blir Nordman som kommer :D

bicolor
2/22/12, 8:05 PM
#31

#30

Lycka till med allt det kommer att bli ett underbart föl tror jag :)

MagganS-B
2/22/12, 10:11 PM
#32

Lycka till, en hingst med jättefin stam!

teamanberger
2/23/12, 5:20 PM
#33

jag har en avkomma efter nordman som heter revina!

teammanberger.se <3REVINA<3

Upp till toppen
Annons: