Annons:
Etikettlojsta-hed
Läst 6653 ggr
Reko
2012-01-30 18:21

Årets Lojsta-hingst!

Annons:
johannaolofsson
2012-01-30 19:14
#1

Jättebra hingstval:-) Lycka till Jagga!!!

Tessan08
2012-01-30 19:25
#2

Bra val av hingst, grattis Maggan :)

PernillaJ
2012-01-30 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Spännande med en snygg svart Vagabond-son på Lojsta, dessutom med utmärkta travmeriter (SM-travare med finfina rekordet 1.42,1a).

Lycka till Jagga Ess 583 (länk till stamtavla)!

[Croneld]
2012-01-30 20:10
#4

Intressant med en så fin hingst!

C-Ainerud
2012-01-30 20:17
#5

Vad roligt! :-)

Carpedium
2012-01-30 21:00
#6

Vad roligt  !   Grattis fam. Billqvist och uppfödare Maggan..en stor ära att få släppa sin hingst där !  Jättebra hingstval…vacker och supersnabb! Glad

Annons:
MagganS-B
2012-01-30 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tycker det är jättekul! Grattis fam. Billqvist också! Tänk att jag kunde hålla tyst om det…..Flört

Här på bilden är han ca. 2,5 månad! Han var faktiskt med sin mamma på Lojstaprmieringen bara 7-8 dagar gammal, så platsen är inte helt ny för honom!

VeronicaP
2012-01-31 07:46
#8

Grattis Familjen Billqvist och Maggan

Verkligen ett kanon bra val , han är en super trevlig hingst .

alpros
2012-01-31 12:29
#9

Grattis Maggan! Det måste vara underbart roligt för dig!

ryttarn
2012-01-31 13:08
#10

Jag hoppas att ingen tar detta fel, men jag är lite fundersam. Jagga Ess är en kanonfin hingst, inte tu tal om det, det är inte där min fundersamhet ligger.

Innom russpopulationen idag är vagabondlinjen minst sagt överrepresenterad, framförallt då genom Tyson II. Är det då förståndigt att betäcka hela Lojstaflocken med en annan vagabondhingst? Skulle det inte vara bättre att använda en hingst med en inte fullt så utnytjad hingstlinje? Finns ju flera mycket fina hingstar med bra travmeriter (för jag tror det är en faktor) med inte fullt lika utnytjade gener.

Som sagt, jag hoppas ni förstår min fundering, att hingsten är värdig i alla övriga hänseenden ifrågasätter jag absolut inte. Att det är rena drömmen för en uppfödare och hingstägare kan jag absolut skriva under på.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-01-31 13:16
#11

Sen är de väl så om jag inte har helt fel för  mig att Jagga har väldigt bra fertilatet , vilket många hingstar verka ha tappat idag då man ser en hel del unga hingstar som har blivit sterila i tidig ålder.

Jerker man kanske även går lite på mödrenet och inte bara på pappa sidan ?

ryttarn
2012-01-31 14:13
#12

#11 Jo, absolut, är det så får ni gärna berätta.

Som sagt, det är mest utifrån ett "jag vill lära mig" perspektiv som jag ställer frågan, frågar man inte lär man sig heller inget nytt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-01-31 14:58
#13

#12 Sant , men de är mitt egna tänk jag har skrivit ovanför inget jag vet ;) bara hur jag själv tänker *S*

Annons:
MagganS-B
2012-01-31 15:12
#14

# 10 Om man har synpunkter på årets val av Lojsta-hingst så tycker jag man skall vända sig till betesföreningen. Dom är med och bestämmer vilken hingst som skall gå där……..Jagga har ju en mor också, eller?

ryttarn
2012-01-31 15:23
#15

#14 Maggan, jag har inte synpunkter, jag frågar. Frågar man inte lär man sig inte heller. Efterssom jag tror det är fler som vill lära sig är det väll bättre att ställa frågan i ett öppet forum?

Läs gärna hela mitt inläg och stick inte ut taggarna med en gång, Det är ingen kritik, varken mot hingsten, dig som uppfödare eller någon annan. Men jag undrar och då frågar jag, det måste väll ändå vara det bästa, eller?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Erja
2012-01-31 16:08
#16

Jaggas broder Jaris gratulerar sin uppfödare Maggan och Jaggas ägarna!

Och jag själv också :)

Jerker, du skrev: "Innom russpopulationen idag är vagabondlinjen minst sagt överrepresenterad, framförallt då genom Tyson II." Om du tittar betäcknings statistik t.ex. 5 senaste åren har Tyson betäckt 59 ston om total ca 2500 ston, det blir bara ~2%. Jag är säkert att där är andra linjor som är mycket mer överpresenterad än vagabondlinjen.

ryttarn
2012-01-31 18:18
#17

#16 Nu kanske vi inte skall snurra sifror, för det är inte riktigt det som var min mening. Men för att dra lite statestik som bakgrund till min frågeställning(som jag fortfarande inte fått något svar på) och dessutom bemöta det du skriver.

Tyson II fick sin första avkomma 2002 och har sedan dess fått 106 föl, I somras betäckte han dessutom 19 ston, den andra "matadoren" av vagabonds söner, Darius Roll fick under åren 1999 -2010 79 föl. Vagabond fick under sitt liv 126 föl som sedan fört de generna vidare.

Det var utifrån den bakgrunden som jag ställde min försiktiga undran.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

alpros
2012-02-01 10:24
#18

Ryttarn. Du utgår ifrån att man på Lojsta Hed vill bedriva en typ av bevarandeavel, men jag tror inte att det är fallet. Efter att ha tittat igenom deras webbsida kan jag inte se att man har sådan ambitioner. Jag tror inte att man på allvar tar hänsyn till huruvida hingstens stam är väl representerad eller inte. Kanske kan man tycka att hedens historia förpliktigar, men det är ju helt upp till ägarna av stona på heden vilken typ av avel dem vill bedriva. Jag tycker det skulle vara mycket intressant om någon startade upp en liknande verksamhet med samma storlek på produktion av fölungar varje år med den inriktningen som du talar om, men det känns inte som det kommer att ske i brådrasket precis. Och fölungarna efter Jagga Ess kommer gå åt som smör i solskenet. Jag förstår att detta har hög prioritet.

VeronicaP
2012-02-01 10:59
#19

#18 Jag kan också förstå det då de faktiskt har varit svårt för dem att få sålt fölungarna något år

MagganS-B
2012-02-01 11:11
#20

# 18 Jagga Ess var också en av de hingstar vars sperma sparades för framtida behov, alltså var hans blod värt att bevara…..

Fölen efter honom lär bli lättsålda också!

Annons:
VeronicaP
2012-02-01 11:15
#21

#20 Ja de var de jag hade för mig , de var väl inte så många av de som var förslagna som dög att spara på heller just för att de hade för dålig sperma kvaliet

ryttarn
2012-02-01 11:52
#23

#18 Ja, jag utgår från det då det var den ursprungliga tanken med Lojsta hed flocken, iaf är det så jag förstått det.

Jag ifrågasätter inte valet av Jagga Ess och vet oxå att han, tillsammans med några hingstar till, var utsedda att ge sperma till spermabanken. Jag skulle bara vilja veta anledningen till det, för inte kan det vara för att bevara hingstlinjen? Men ingen tycks kunna svara på denna fråga.

Jag är genuint intreserad och blir faktiskt lite ledsen när vissa debatörer mer eller mindre idiotförklarar mig när det enda jag vill är att få kunskap. Ännu har ju ingen här kunnat svara på min ursprungliga fråga.

#20 Man kan ju hoppas att dom sätter ett pris utefter marknadens efterfrågan då åxå. Att sälja föl efter en sådan högt meriterad hingst till de ordinarie Lojsta priserna skulle jag betrakta som prisdumping, vilket lägger krokben för många andra uppfödare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Cara-Mia
2012-02-01 12:20
#24

Jerker jag hålller totalt med dig! Jag har också funderat på hur dom väljer hingst till Lojsta Hed, trodde också att Lojsta Hed handlade om bervarande avel.

Klart att man måste använda hingstar det är efterfrågan på men vi måste ju även bavara olika linjer som är sällsynta……….

Priserna kan jag hålla med om att när dom "dumpas" och det är inte bara på Lojsta fölen, så krokben sätts det nog…..

Modern är lika viktiga som fadern men jah kan tycka att många av Lojsta hingstarna har haft för lika härstammningar, för jag har trott att det handlar om bevarandeavel.

När jag väljer att köpa/avla på  en individ oavsett om det är häst eller hund vill jag köpa/avla på unika linjer. Jag vill inte ha sånt som är "massproducerat".  Givetvisvis tittar jag på övriga "kvaliteér oxå", så nu ingen tror nåt annat….

alpros
2012-02-01 12:22
#25

#23 Motiveringen till att man valde Jagga Ess för tappning och nedfrysning ska ha varit Signal-linjen i kombination med Rolloblod på mödernet och hans travmeriter.

Och ja, jag håller med. Här borde finnas ett utmärkt tillfälle att få upp priserna för russ på marknaden.

MagganS-B
2012-02-01 12:33
#26

# 25 Vilken marknad? Tycker den står nästintill stilla…..

silarp
2012-02-01 12:34
#27

Håller med både #23 och #25!!!! Precis vad jag tänkt…!!!

Annons:
silarp
2012-02-01 12:36
#28

#26.. jo, det är nog sant… men jag lyckades faktiskt (en stor trådparentes!) otroligt nog fått sålt min märr nyligen, för 18000 kr,,,, den diskussionen har vi ju fört i andra trådar förut,,,,,,
En helt vanlig russmärr, hyffsat medioker, körd o riden, visad osv,,, men ÄNDÅ. Jag är VÄLDIGT nöjd, och det verkar köparna oxå vara, som haft henne på prov/avbetalning 3 mån.
Det är onödigt att prisdumpa….särskilt när det handlar om TOPPlinjer!

Tittut
2012-02-01 12:56
#29

# 21 Vill bara förtydliga en utbredd missuppfattning, att det inte handlade om dålig spermakvalitet i sig, att russhingstarna inte fungerade vid frysning.

Någon av de äldre hingstarna hade en försämrad koncentration och rörlighet, men det stora problemet hos de hingstar som provades, var att deras spermier inte klarade nedfrysningsprocessen och de spädningsvätskor som användes. Ett problem som också finns hos andra raser och andra individer.

Inom de raser där fryst semin är vanligt, har man också selekterat efter hur de fungerar att frysa, något som aldrig varit aktuellt hos russ.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Cara-Mia
2012-02-01 13:38
#30

#29 Tack för det Liselotte. Jag hade ju båda mina hingstar inne för tappning och frågade också om just varför dom inte gick att frysa, för jag tänkte om det hade med fertiliteten att göra. För jag antog att snacket om det skulle börja gå……

Då förklarade hon det som du skrev ovan :) och mina har ju visat hög fertilitet :)

VeronicaP
2012-02-01 13:56
#31

#29 Bra du för tydligade det , var ju så jag menade att de inte hade bra sperma men den lämpade sig inte för frysning , det är ju inte alal som gör det ju är ju även så inom halvbloden

VeronicaP
2012-02-01 13:59
#32

Men eg kapning av tråd borde göras en egen .

men de är så intressant just det här med spermie infrysning , kvalitet , antal mm

I holland tex där kollas ju det på shetlandshingstarna som godkänds finns ju en övre och undre gräns för att de ska bli godkända (är inte riktigt hundra på hur det funkar)

Sen skulle jag tycka tex att de hade varit intressant just det här om varför det är en hel del yngre hingstar som har blivit sterila , fått sämre fetilitet mm , beror det på för hög inavel eller är det vissa linjer mm

(förlåt kapningen )

Reko
2012-02-01 17:32
#33

#10 Jag tycker man kan vända på steken och säga att pga av att TysonII och Darius Roll har haft så mycket betäckningar behöver vi också använda andra Vagabond-söner. Så många söner i sin tur har inte de förstnämnda fått och bara för att fadern är densamme har de inte fått samma gener från honom. Jag ser gärna att de andra Vagabond-sönerna också får åtminstone varsin godkänd son så hingstlinjen grenar upp sig lite. Kom ocskå ihåg att det är inte så längesedan som det rekommenderades i stamboken att det borde tas fram hingstar efter Vagabond då han företrädde en annorlunda hingstlinje. Jagga Ess har inte haft så överväldigande mycket ston hittills så det gör gott om han går något år på Lojsta.

MagganS-B
2012-02-01 18:16
#34

# 33 Ja, mödernet är ju lite udda med Rollo som morfarsfar, gammal stam! Rollo-blodet är ju nästan borta nu också fast han själv och sonen Ponte var riktiga avelsgiganter. Hero lämnade ju inte så många…..

Annons:
Lena90
2012-02-01 18:24
#35

Jag tycker det är en jätte fin hingst :D Gillar den svarta färgen, har ju själv en svarting ;)

Carpe diem!

Tusen
2012-02-01 18:35
#36

#21 och #31 Blev lite frustrerad när du skrev att de föreslagna hingstarna för bevarande inte hade bra spermakvalitét.  Många andra hingstar, hade utmärkt spermakvalitét , så den var det absolut inge fel på.

Tycker nästan att det är lite häftigt att russen inte fungerar med sk "moderna" metoder. "Back to basic" känns som något taget hos russen.Skrattande

ryttarn
2012-02-01 18:41
#37

#en intresant åsikt även om jag inte riktigt köper resonemanget ur det perspektivet för även om det inte finns så många sonsöner till Vaggabond så finns det ganska många döttrar och dotterdötrar så genbanken känns inte direkt hotad(understatement).

#34 Tack maggan, där ger du mig iaf en hint. Även om jag läst stammen så har jag inte dina kunskaper om den. Mödernet är på många sätt viktigare, enligt min mening, än hingstlinjen. Stolinjerna har ju inte riktigt samma chans att "matadoravla" ifall linjen helt plötsligt blir "tunn", återigen tack.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-02-01 19:43
#38

#36 inte meningen att göra dig  upprörd , lite språkfel Flört

ryttarn
2012-02-01 21:53
#39

#36 Tejas Monljus 540 var oxå där, men han tyckte att det där fuskstot var väll inget att bestiga. Dessutom var ju dom där två stona inte i exakt rätt brunstfas, han var noga med sådant, inte betäcka i onödan……. Vet inte om det var fler som råkade ut för det.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2012-02-01 22:31
#40

#36Vi råkade inte ut för det. Vår hingst lämnade utmärkt sperma men det gick inte att tina upp den efter nedfrysningen.(Vad jag har hört i alla fall. Om jag inte har missuppfattat informationen)

Tycker ändå att det var spännande att han var utvald och glad för de fina spermaprover han lämnade.

VeronicaP
2012-02-01 23:01
#41

Det är väl en heder att ha en hingst som har blivit utvald till att få medverka :D

Annons:
Tusen
2012-02-01 23:30
#42

#41 Japp! Det tycker i alla fall jag.Skrattande

ryttarn
2012-02-02 06:35
#43

#41 Absolut, synd bara att det inte blev något med Monis med tanke på vad som sedan hände.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2012-02-02 07:38
#44

#43 yapp

RC71
2012-02-02 11:30
#45

#32 Menar du att alla Holländska shetlandshingstar provfryses ?

Som sagt kan en hingst ha fullgod kvalitet på sin råsperma utan att för den delen fungera för frysning. Inte bara russen som verkar lite "svårfrysta " utan det gäller många hingstar av olika raser. Många av dessa fungerar utmärkt via naturlig betäckning el transportsperma men tål inte frysprocessen , spädningsvätskorna  osv.

 Det brukar nämnas en siffra på runt 50% av hingstarna som fungerar att frysa. Sen ska man vara medveten om att det är inte förrens den upptinade sperman också resulterar i en dräktighet som man får det riktiga kvittot  . Det finns tinad sperma som i mikroskop ser fullgod ut men ändå inte ger dräktigt och tvärtom.

Hälsn Lotta

VeronicaP
2012-02-02 12:45
#46

#45 nä men de kollar spermakvaliten på alla hingstar utan frysning (tror jag ) det är faktiskt ändå rätt så många hingstar enligt deras mått som har för dålig aktivitet ..

RC71
2012-02-02 15:15
#47

#46 Då förstår jag . Det är ju trots allt fortfarande så att det är dräktigheten som är av intresse. Om någon minns var det en ung halvblodshingst som  för något år sedan inte fick dräktigt trots att sperman i  mikroskop såg fullvärdig ut på alla sätt.

Det är inte så enkelt detta. Skulle man ta spermaprov på hela populationen skulle man hitta "både ett och annat" .Säkerligen  skulle vi förvånas över hur mkt det kan skilja i resultat mellan hingstarna, och att det långt ifrån alltid samstämmer med förmågan att få dräktigt.

Ett tillförlitligt spermaprov skall helst tas under säsong när hingsten tömt sej minst 10 ggr. Det kan skilja enormt mkt i resultatet för en och samma hingst beroende på årstid, hälsotillstånd, antal betäckningar osv. Dom spermier som hingsten levererar i maj är "tillverkade" i februari. Värt att tänka på då det är nu det är dax att förbereda hingstarna inför kommande betäckningssäsong med bra foder osv.

VeronicaP
2012-02-02 17:07
#48

#47 jag är inte så insatt i deras system men jag vet att de får lämna test efter att de har tömt ett antal gånger , sen är det även så att en hingst kan få till stånd att högst betäck ett antal ston och så får de visa sig vilken dräktighet han har mm (som sagt är inte så insatt i deras system så bra men man hör ju en del när man har shettisar ) Flört , tycker iof att de är en bra ide ändå för då kan man automatisk kanske solla bort en del och de följer upp mm

Annons:
stutericellys
2012-02-02 17:07
#49

Skulle villa få se lite foton på den nya Lojsta Hed hingsten!!Skrattande.

Jättefin.

rebeccajansson
2012-02-02 18:02
#50

#49 bara att söka på google.

PernillaJ
2012-02-02 18:14
#51

Nytt ess i leken för Lojstaston, artikel publicerad på helagotland.se idag med fin bild (länk)

Billi
2012-02-02 18:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Tack för alla positiva inlägg, skall bli jättekul att ha honom på Lojsta hed i sommar.

Bilder på Jagga kan bl.a ses på vår hemsida.

www.123minsida.se/Stall_Kornetten

VeronicaP
2012-02-03 08:08
#53

#52 Grattis Bill :D hälsa frugan och hoppas ni har det bra :D

amandahandersson
2012-02-04 13:35
#54

Vad roligt med en mörk skönhet! Grattis!

Reko
2012-02-29 15:50
#55

#34 Vad menar du med att Rollo-blodet nästan är borta? Räknas inte Acke, Dolk, Qrut, Karsk, Lurk, Citrus, Panter och Clant? De går alla tillbaka på Rollo på fädernet. Då har jag ändå inte räknat upp de som har Rollo i resten av härstamningen…

Eller menar du att de ska ha Rollo nära i härstamningen?

Annons:
bicolor
2012-02-29 19:46
#56

Jag är helt säker på att jag ska försöka få hem några riktigt fina lojsta föl nästa år :)

Jag tror att det kommer att bli super fina föl efter denna hingst och med alla fina ston som finns på Lojsta. har alltid velat haft egna russ efter denna i mina ögon stjärnhingst med en stam att avundas.

MagganS-B
2012-02-29 22:10
#57

# 55 Ok, jag ger mig, visst räknas dom, men ingen av dom som var s.k. prestationshästar e. Rollo finns där! Dom tappades bort! Julle är undantaget, han har i alla fall lämnat många bra travare!

Teja-Bea
2012-03-01 08:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Jagga Ess i Trav på sundbyholm

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Teja-Bea
2012-03-01 08:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Jagga Ess i monté på Sundbyholm

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Linnea
2012-03-01 15:10
#60

Är det Jagga Ess i #52? Ser inte direkt svart ut.. Liknar snarare en mörkfux.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
2012-03-01 16:13
#61

# 60 Han är svart!

skott
2012-03-01 23:39
#62

Riktigt fin hingst. Lycka till på heden.

Annons:
LouiseS
2013-01-08 14:20
#63

Såg på hemsidan att Jagga Ess gör ytterligare en säsong på heden 2013

nika85
2013-01-09 08:20
#64

Kul med Jagga Ess igen!
Jag undrar lite varför man väljer att ha samma hingst fler än två år i rad. Är det inte risk för att hingsten betäcker sina egna avkommor? Jag tänker på tex Inter som gick 4 år med Lojstastona (vad jag kan se på hemsidan) och John Russ och Kanel mfl som gått tre år. Nåt år var det väl nåt sto som fölade som tvååring? Och varför har vissa hästar bara gått en sommar? Är det för att ägarna inte vill låna ut sin hingst två somrar eller är det från Lojsta hed man beslutar det?

LouiseS
2013-01-09 08:46
#65

#64 Jag har haft samma fundering och frågade därmed Ingvar, tillsyningsmannen. Han menar på att om man skulle byta hingst oftare skulle snart den genetiska variationen vara så stor på stona att det skulle vara svårt att hitta en hingst som passar dem alla. Tror numera, rätta mig om jag har fel, att ingen hingst gör fler än två säsonger just avseende risken att betäcka egna avkommor. Det har inte tidigare varit ett problem men i och med stödutfodringen som nu förekommer utvecklas hästarna tidigare.

rebeccajansson
2013-01-09 10:53
#66

Jag tror faktiskt inte att det har hänt att en hingst betäckt sin egen dotter på heden. Däremot vet jag ett sto som blev betäckt med sin halvbror (samma pappa).

Upp till toppen
Annons: