Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 2132 ggr
Rustis
2012-01-28 13:29

Rustibus/Figaro?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Finns det någon som känner igen denna ponny? **f.1988 e: Jan Dacke 279 u: Fibra 1939

Vi vet inte riktigt vad han heter, På Blå Basen står det att han heter Rustibus. Fast ägaren sa att han hette Figaro? Jag tror han misshandlades och omhändertogs av en snäll familj som sedan sålde honom till oss. Jag skulle vilja veta mer om hur han var och vad han gjorde innan? Vi tycks tro att han har fått en riktigt fin grund utbildning och undrar om han har haft någon tävlingskarriär? Skulle vilja veta en hel del.**

Jätte tacksam för svar! :)

Annons:
Tusen
2012-01-29 11:44
#1

Nja, Står han i blå basen som Rustibus så är det nog hans namn. Har ni inte fått hans pass?

Rustis
2012-01-29 21:13
#2

Nej det är det vi inte har fått. Ägaren som sålde honom och hans fru hade precis skilt sig och frun var ju lite annorlunda. Så hon tag passet och stack, och när vi frågade om vi kunde få passet sa hon att hon skulle leta. och efter ett litet tag frågade vi igen. Då sa hon att hon inte hittade det..

Tusen
2012-01-29 21:50
#3

#2 Det var inte så bra för då måste ni beställa ett nytt pass. Har du tur är din häst chipmärkt och då borde det inte vara någon konst att få ett nytt pass. Men annars vet jag inte riktigt hur det går till, men om du kontaktar registratorn, Liselotte Erixon, Oskarsberg, 195 92 MÄRSTA, tel 08-591 43403, så kan hon säkert hjälpa dig.Glad

skott
2012-01-30 14:41
#4

Han stod på travskola innan, Jag körde honom en gång i Kusk-sm och vi sluta som 1a Skrattande

 Han är en riktig toppen ponny.

PernillaJ
2012-01-30 15:10
#5

#2 Det är olagligt att hålla häst utan hästpass. Se Jordbruksverkets hemsida för mer info, länk. Jag bifogar en ansökningsblankett pdf-fil för utfärdande av duplikatpass för Rustibus (länk till Blå Basen).

#3 Rustibus (som är hans officiella namn) är inte chipmärkt. I alla fall var han inte det när jag ID-kontrollerade honom i Gagnef för några år sedan.

#4 Du tänker på en annan ponny, den brune Rustibust (länk) som tillhörde Siljans Travsällskap i Rättvik.

Rustis
2012-02-01 07:26
#6

PernillaJ vet du vem Rustis är? Eller ja att du har träffat honom? :)

Annons:
PernillaJ
2012-02-01 08:37
#7

#6 Ja, jag ID-kontrollerade Rustibus, ritade konturdiagram som utgör underlag för hästpass, för några år sedan (i Ål-Kilen).

Tusen
2012-02-01 10:01
#8

#6 Hör av dig till Liselotte snarast och red ut detta med hans pass och identitet. (Inlägg #3). Glad

Rustis
2012-02-04 22:48
#9

#7 Vad är ett konturdiagram och underlag för hästpass? 

#8 Vi tog bort sötisen förra året i augusti.. :( Men jag skulle vilja veta liksom vem han varit hos och vad han har gjort. Eftersom han verkade vara så utbildad.

PernillaJ
2012-02-04 23:18
#10

#9 Bifogar ett exempel på ett konturdiagram. Titta efter i ett hästpass så förstår du.

Rustis
2012-02-05 10:55
#11

# 10 Aha, nu förtsår jag.

Jag förstår inte varför tanten inte vill ge oss passet. Vad har hon för användning av det? Kommer du ihåg någonting om hur han såg ut? Var han rädd eller något sånt?

PernillaJ
2012-02-05 11:55
#12

#11 Det var ju flera år sedan och jag har varit på många ställen sedan dess. Han var i bra skick vad jag minns. Jag tror att någon häst i stallet hade kroniska luftvägsproblem (kvickdrag, hosta), men jag minns inte om det var just russet eller någon annan.

Rustis
2012-02-05 15:39
#13

# 12 Han hostade ibland, men det var liksom inte hela tiden. Jag kommer inte ihåg "när" liksom.. Kan ha varit på vintern.. ? Det stog en shetlandsponny där och en stor häst. (Vet dock inte vilken ras)

Han hade fång när vi fick honom, ganska kraftig om jag inte har fel. Hade ganska långa hovar. :(

Annons:
Viggoliten
2012-11-22 02:14
#14

Hej! Det där är min gamla ponny, vår familj hade honom från att han var 6år tills han fyllde 12-13år .. Rustibus är hans riktiga namn, de kallade honom enbart Figaro! De som du antagligen köpte honom av var våra grannar .. Knepigt folk som aldrig borde få ha haft häst enligt mig, finns en hel historia om det där som jag gärna berättar om du kontaktar mig! Det är jag men framför allt min syster som skolat honom och tävlat honom, jag tog över honom ganska tidigt då hon fick en ny tävlingsponny och han var min allra bästa vän .. Fina killen, min gamla bulle .. hos oss hade han det bra och han var mitt allt under många år! Vi både red och körde in honom! Hör av dig på mail L.Rova@live.se

Viggoliten
2012-11-22 02:21
#15
Upp till toppen
Annons: