Annons:
Etikettfärger
Läst 11809 ggr
PaulineH
1/18/12, 6:29 PM

Bukskäck Russ sökes!

Hej!

Har ett stycke efterlysning!

I veckan hände något banbrytande inom färg-forskningen, då världens ledande forskningslabb inom hästfärger gick ut med att de hittat generna för tre olika typer av ett specifikt skäckanlag som heter Splash Overo, men på svenska brukar kallas "bukskäck". Eftersom det tidigare inte funnits något test för detta så har man bara kunnat gå på hur hästen ser ut, och man vet alltså inte helt hur anlagen nedärvs eller fungerar, eller i vilka raser de finns. Dock vet man nu att det finns hos bla islandshästar, Trakeher och en del amerikanska raser. Men för oss med europeiska raser är det mycket kvar att forska på.

Nu finns det dock Gotlandsruss som är väldigt tydliga bukskäckar. Dock har det troligtvis inte testats några russ än, så vad jag efterlyser är helt enkelt Gotlandsruss som är bukskäckar. Så om du har ett Russ (eller russkorsning) som uppvisar tex blå ögon, mycket ansiktsvitt (tex lykta) eller hela skäckanlag så får ni jättegärna kontakta mig! (Även kallblodstravare med tydliga tecken eller blå ögon går bra). Tanken är att det isf ska skickas in ett par hårprover till labbet i USA för att kolla om hästen är bärare på detta bukskäcksanlag eller ej. Det krävs inga blodprov eller dylikt, utan det man gör är att man rycker ett par hår ur svansen på hästen och postar i ett brev. Taglet kommer inte användas till något annat än just det här testet. Ett test kostar ca 200 kr.

Man har idag kunnat hitta 3 olika typer av anlag som orsakar just Bukskäck/Splash Overo. Russ finns ej över listan på raser som testats positivt, vilket kan betyda att de helt enkelt ej testats. Att det finns 3 olika anlag som ger upphov till likartade skäck-teckningar tyder på att det KAN finnas ännu fler ej upptäkta. Teoretiskt sett kan man alltså skicka in tagelprov på ett väldigt tydligt teckat russ och fortfarande få svaret att den är negativ för det. Detta bekräftar isf att där finns fler mutationer än vad man hittills sett.

Så som sagt - har du ett Russ som uppvisar karakteristiska bukskäcks-tecken så får du jättegärna kontakta mig! Jag är själv villig att betala ett test för att få en bukskäck testad då jag är väldigt intresserad av att få reda på hurvida det finns fler anlag eller ej. Det finns också ett stort intresse internationellt om detta, och har till och med talats om att upprättats en sida dedikerad till att bara föra in data över vilka hästar som testats positivt och negativt, och hur dessa då ser ut och nedärver sig.

Men som sagt - jag äger inget russ själv, och vet inte heller någon i min närhet som har en russ som dessutom antingen har gett avkommor med anlaget eller är det själva. Men av ren nyfikenhet då jag följer utvecklingen av färggenetik slaviskt så bekostar jag gärna testet för en häst om någon annan har en som de vill donera ett par tagelstrån av!

/Pauline

Annons:
PernillaJ
1/18/12, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag antar att det är the University of California Davis Veterinary Genetics Laboratory (UC Davis VGL) som är labbet som du syftar på? Så här skriver de på sin hemsida (länk):

Splashed White

Splashed white is a variable white spotting pattern characterized primarily by extremely large blaze, extended white markings in legs, variable white spotting in belly, and often blue eyes. Some, but not all, splashed white horses are also deaf. Recent research has identified 3 mutations – SW-1, SW-2 and SW-3 - that cause splashed white phenotypes in horses.  SW-1 has been found in several breeds - Quarter Horse, Paint, Trakehner, Miniature Horse, Shetland Pony and Icelandic Horse – and may be present in other breeds as well. Horses homozygous for SW-1 (SW1/SW1) have been identified, which suggests that this mutation is not homozygous lethal. SW-2 and the rare SW-3 occur exclusively in certain lines of Quarter Horses and Paints. Based on predictions from other species, SW-2 and SW-3 may be homozygous lethals and thus matings of two horses that carry SW-2 or SW-3 should be avoided.

Horses that carry combinations of the splashed white mutations, tobiano or lethal white overo can display extensive white patterning or be white.

The VGL offers genetic tests for the splashed white mutations SW-1, SW-2 and SW-3. Results are reported as:

N/N

No copies of SW-1 mutation

N/SW1

Horse has one copy of the SW-1 mutation

SW1/SW1

Horse has two copies of the SW-1 mutation

N/N

No copies of SW-2 mutation

N/SW2

Horse has one copy of the SW-2 mutation

N/N

No copies of SW-3 mutation

N/SW3

Horse has one copy of the SW-3 mutation

Research is still in progress. Information about the splashed white test will be updated.

Testet kostar $25 per häst, vilket i dagens valutakurs är knappt 170 kronor, plus porto. Jag skickade tagel till UC Davis för två år sedan (testade mina ston för CA); det är ett lab med bra renommé.

bilden visar Toppå 550, avelsverksam skäckhingst

PaulineH
1/18/12, 7:28 PM
#2

Visst är det de som precis släppt sina nya test!

Det här är ju banbrytande på ett sätt då jag vet att man jobbat med det här i många år, och att nu inte bara hittat ett enda anlag utan faktiskt 3 olika är ju fantastiskt!

Har själv använt dem då jag testat en märr och en valack för homo/hetrozygot för skimmel samt testat min ungvalack för CA-status. Snabba och ger bra resultat.

Är det din hingst på bilden?

PernillaJ
1/18/12, 9:33 PM
#3

#2 Nej, Toppå 550 tillhör Stuteri HT, länk, heter CillaHT här på forumet.

Jag har tyvärr ingen skäck. Men jag har en halvsyster till Toppå som jag tror är anlagsbärare för skäckanlaget, och två avelsston som jag också tror har skäckanlag. Kanske skulle roa mig med att testa dem nu när det är möjligt.

Det finns ett flertal gamla trådar om skäckiga russ, se t ex den här.

PaulineH
1/18/12, 10:07 PM
#4

Ah, okej!

Ja, anledningen till att jag letar efter en fullfjädrar Splash är ju för att ta reda på om det är samma mutation som finns hos russen som är den som man hittar hos de andra raserna som testats. Risken är ju att det är som med Sabino, och det finns hästar som visuellt skulle kunna vara sabino men som ändå testar negativt.

Släktskapet med islänningarna och att det verkar följa samma mönster som islänningarnas Splash-anlag (SW-1) kan ju tyda på att det rent teoretiskt bör röra sig om samma, men för att få det bekräftat borde en väldigt ordentligt tecknad individ testas för att se vad svaret blir.

Tusen
1/18/12, 10:20 PM
#5

Måste fråga efter att ha läst den engelska texten: Är det vanligt med döva russ-skäckar? Det står i texten att det förekommer att hästar med detta skäckanlag kan vara döva.

PaulineH
1/18/12, 10:22 PM
#6

5# Vad jag har förstått så är det ofta i de fall där själva öronen är vita som dövheten kan bli en följd. Men som sagt, jag är inte speciellt insatt i den bieffekten, så jag kan ha fel!

Annons:
PaulineH
1/18/12, 10:28 PM
#7

… Och det räckte med en liten titt hos andra källor för att bestämma att detta nog inte stämde - ja, alltså det med vita öron osv.

Däremot är det alltså död i hårcellerna i innerörat som gör att hästen inte kan uppfatta ljud, men vad som bestämmer vilka som får det eller ej veti katten.

ginher
1/19/12, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ponn jag har hemma (Guldhagens Eros)

Båda ögonen är blåa, 3 årig hingst :)

ginher
1/19/12, 6:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Andra sidan

palomia
1/20/12, 10:10 AM
#10

En fråga bara, skulle det då kunna vara så att de som är registrerade gräddvita med blå ögon kanske egentligen är skäck om de har föräldrar som bär på skäckgenen?

Om dom är så ljusa skulle det kunna vara svårt att se om det finns någon vit fläck för om jag förstått det rätt så räcker det med en liten prick mer eller mindre.

PaulineH
1/20/12, 11:21 AM
#11

10#

Jag är inte helt säker på hur du menar, men visst kan hästar felreggas.

Gräddvita är ju såpass ljusa att det kan vara svårt att hitta någon liten fläck när de är små. Dock är där ju en viss skillnad, så ofta ser man ju om de är både skäckar och gräddvita.

Sen är ju även bukskäckar lite luriga då de inte nödvändigtvis behöver bli just klassiska skäckar. Nu vet man ju inte exakt vilka individer som är homo- eller heterozygota, men som teorin lyder nu så är det de som är homozygota som blir de kraftiga bukskäckarna. Dock kan det mycket väl finnas homozygoter som ändå inte har vitt på kroppen utan bara ordentligt med vitt i ansikte och på benen. Det är just därför det ska bli så spännande att se vilka hästar som testar homo/hetrozygot för anlagen:)

Men som sagt - det brukar gå att se skillnad på även gräddvita som är skäckar. Sån här skillnad brukar man kunna se på en dubbelgul skäck: http://www.azrayel.com/waterstone/horses/Protected.png

Tusen
1/20/12, 4:22 PM
#12

#11 Är inte detta en isabellskäck?

stutericellys
1/20/12, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hej!

Jag har en bukskäckigt russ sto som heter Skorveluva Dansdocka.Hon är e.Vagabond u.Bella Cicoria.

Har du kanske tillräckligt med bucksäckar nu?.

Skickar med en bild på henne och dottern men bukfläcken syns ej här.

Hälsn Åsa Collin

Annons:
PaulineH
1/21/12, 2:08 AM
#14

11# Nej, det är någon form av dubbelgul - troligen cremello eller perlino. De kan ju vara något ljusare än det där med, men det brukar inte vara jätteklurigt att se skillnaden mellan de vita och de pigmenterade fälten även på de lite ljusare individerna.

12# Jag har luckats få tag på 2 stycken väldigt klockrena bukskäckar, så den biten är avklarad. Jag personligen är mest intresserad av att se om russen öht testar positivt på SW-testen som finns ute nu, eller om det rör sig om flera mutationer.

Kommer det däremot tillbaka som positivt (vilket jag tror och misstänkter att det gör pga släktskapet med isisarna) så hade det varit intressant att testa lite av hästarna som ligger på den lite mindre tecknade skala för att se hur homo/heterozygot påverkar. Kan ju mycket väl hända att jag återkommer då!;)

Jättetack för att du erbjöd ponnyn för test dock! Alltid jättekul när folk vill vara med på sånt här!

/Pauline

Tusen
1/21/12, 2:14 AM
#15

#14 Hur ser du skillnaden på en isabellskäck och den som du visar på bilden?

PaulineH
1/21/12, 2:29 AM
#16

Dels har hästen ingen bläs eller ansiktsvitt men har trots det rosa skinn runt mule och öga. Sen tycker jag att tonen i sig inte är nån klockren isabell.

Dubbelkollade en gång nu genom att gå in på sidan som bilden ligger på och titta på andra bilder. Där står hästen dessutom utskriven som just cremello.

Man får väl tänka på att bilden är tagen i ett rätt snällt ljus. Lägger man på en stark sommarsol hade det nog inte varit lika lätt att se skillnaden på fälten. Hittade mest överexponerade bilder där man inte såg speciellt mycket allt, så tänkte att det isf var bättre att använda en rätt neutral bild!

Här är däremot en förbasat ljus cremello: http://fc05.deviantart.net/fs51/i/2009/338/4/f/HORSE_STOCK__Tobi_75_by_paintedspirit_stock.jpg

Där är det ju inte lika lätt att se, men man ser ändå lite skiftningar mellan fälten.

Här är något mitt emellan: http://img.equinenow.com/equine/data/photos/137934_1.jpg

lillsandra
1/25/12, 8:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

tror att mitt russ är en bukskäck, han är mörkbrun med blå ögon. Sen har han några vita fläckar på magen.

PernillaJ
1/25/12, 9:00 AM
#18

#4, 14 Varför tror du att gotlandsruss är släkt med islandshästar? Se inlägg #61 i den här gamla tråden.

#7 Däremot är det alltså död i hårcellerna i innerörat… Du menar nervcellerna, inte hårcellerna, antar jag? Pigments- och nervcellerna följs åt vid utveckling på fosterstadiet. Därför finns ett samband mellan vita (pigmentlösa) fält på huvudet, och nedsatt hörsel eller dövhet hos skäckar. Jag vet inte om det konstaterats någon russkäck med nedsatt hörsel, men det är väl troligt eftersom defekten är färgbunden snarare än rasbunden.

#14 Spännande. Berätta gärna resultatet i den här tråden, när du fått det.

#17 Visst är det du som har Racoon (länk)? Nej, som jag ser det är ditt russ inte skäck - däremot är han sannolikt anlagsbärare för skäckanlaget (via mamma Sally - Herman - Sanna - Nils Dacke). Du kan ju skicka tagel från Racoon till UC Davis VGL och testa honom.

PaulineH
1/25/12, 6:48 PM
#19

18# Nja, nu talar jag ju inte om något väldigt nära släktskap, utan det jag syftar på är ju de väldigt gamla släktskapen mellan de noreuropeiska raserna. Vi pratar inte ett par hundra år här, utan ett par tusen. Shetlansponnyn är Islanshästens närmaste genetiska släkting, och på samma "gren" kan man tex hitta welshponnyn. Men vad jag menade var snarare en bredare och ganska generalisterad titt på det. Så det jag syftade på var snarare det att de nordiska raserna ofta placeras i ett eget fack i en del genetiska studier, då de ändå i relativt stor utsträckning har en "gemensam" bas. Jag kan tänka mig att de dessutom haft en del inverkan på varandra - i mer eller mindre skala. Det räcker ju med en enda individ för att föra in ett anlag i en annan ras, så vad jag ville syfta på var mer att jag kunde tänka mig att den splash-form som finns hos både islandshästar, kallblodstravare och gotlandsruss med stor sannorlikhet kommer från samma ursprungskälla.

Intressant det som stod i ditt inlägg i andra tråden! Du råkar inte veta om det går att läsa hela studien någonstans? Alltid kul med de kompletta studierna!

Nja, angående vad jag läst så är det alltså brist på melanocyter i innerörat som leder till att de pyttesmå hårceller som används för att uppfatta ljudet "dör". Jag är inte jätteinsatt i ämnet dock, men enligt vad jag kunnat läsa mig till så är det alltså detta som orsakar dövheten.

PaulineH
1/25/12, 7:29 PM
#20

För övrigt har de fösta SW-tesen börjat trilla in från amerikanska hästägare!

Intressant nog verkar SW1 i enkel upplaga (heterozygot) kunna ge ganska olika resultat. Vissa så små som bara något litet tecken och något blått öga, till rätt så rejält tecknade hästar. Homozygota har i de få test som plblicerats som jag hittat sett rätt "klassiskt" ut är så länge. Rejält tecknade hästar med uppåt 70% vitt.

Däremot har även någon miniatyr testats negativ, trots att hon själv hade ett blått öga. Har för mig att det var den hästen som också fick en blåögd avkomma men kan ha fel.

Enligt den populära teorin är det LWO och Splash som orsakar blåa ögon (förutom anlag som bleker färgen, tex gulanlag i dubbel upplaga som ju också plockar bort pigmenten där). Detta borde enligt denna teori innebära att det troligtvis finns fler splashanlag som alltså inte hittats… eller beror det på något annat.

Annons:
MagganS-B
1/25/12, 11:02 PM
#21

# 4 och # 14

Angående släktskap med islänningar…..

Så här stod det i Pernillas inlägg i den tråden hon hänvisar till…..

"Det finns olika arvsmassor, DNA, i cellens skilda delar. Mitokondrie-DNA, som enbart nedärvs från mor till avkomma, är den typ som främst använts vid analyser av äldre skelettmaterial. Vid undersökning av sex svenska järnåldershästars mitokondrie-DNA har man konstaterat släktskap med fjordhäst, russ, ardenner, exmoorponny, connemara och engelskt fullblod. Alla tycks vara västeuropeiska och ingen släkting till tarpanen har kunnat fastslås. Resultaten från undersökningen av nu levande raser visar att gotlandsrusset har en smal genetisk variation och således är den mest ursprungliga av våra nordiska raser, medan till exempel islandshästen har en stor genetisk variation vilket visar på inkorsningar."

PaulineH
1/26/12, 2:24 AM
#22

Jo, det var det inlägget jag såg:)

Jag hänger helt med på resonemanget och förstår vad de menar, så det är ingen fråga kring det där. Jag uttryckte mig lite halvklumpigt i mitt första inlägg och borde nog inte ha skrivit "nära släktskap", då det inte är så himla nära. Så det där är mitt eget fel, och jag skulle nog läst igenom mitt eget inlägg en gång extra.

Men sen är det ju så att man vid mitokondrie-DNA alltså bara kan följa DNA:t från en enda individ. Man följer alltså mamma-mamma-mamma-mamma-mamma osv. Ser man alltså ett stamträd som en pyramid med hästen man testar i toppen så är de bara hästen nere i ena hörnet som man kan spåra direkt till. Resten av hästarna i pyramiden vet man inget om via mitokondrie-dna. Detta lämnar ju visst utrymme i resten av basen på pyramiden så att säga.

Därmed inte sagt att det på något sätt är en tvivelaktig metod, och med tanke på att man troligtvis spårat rätt många hästar så har man nog fått en väldigt bra bild av det hela. Men som sagt - det lämnar ju trots allt en del rum i pyramiden.

I en annan studie som hanterar hur världens hästraser är besläktade har man bunkrat ihop fjording, shetlandsponny och islandshäst i en separat grupp som inte är speciellt genetiskt lika de andra hästraserna. Russ inkluderades dock inte i undersökningen. Men då även fjordhäst enligt studien som hänvisas i inlägget här slår fast att fjordhäst och russ ligger i samma "fack", så kan ju även vissa paralleller dras att man i studien som jag syfrar till skulle inkluderat gotlandsruss någorlunda nära islandshästen. Enligt studien jag läste så låg inte heller Welshponnyn speciellt långt från islandshästen, så det stämmer ju även det rätt bra med vad som stod i inlägget här.

Har pdf-filerna och figurerna på datorn, men ska seom jag kan hitta dem på nätet. Är ju så vansinnigt dålig på att förklara, så det blir nog bättre om man tittar på figurerna själv misstänker jag.

Min tolkning av de här studierna är att studien som jag hänvisar till tar en mera övergripande blick då man inkluderar ett axplock av alla hästar på kontinenterna. Studien som hänvisas till i inlägget här är troligtvis lite mer "spetsad", och tittar närmare på de raser som i studien jag hänvisar till ligger på samma "gren", för att avgöra just dessa hästars släktskap sinsemellan.

Det hade i varje fall varit jättekul att kunna läsa hela studien och få en bättre bild av den, så om nåon vet om den går att hitta någonstans så får de hemskt gärna hojta till!

Men summa summarum tror jag nog att man vågar säga att de flesta av de nordiska/nordeuropeiska raserna har rätt mycket arvmaterial gemensamt. Sen är de sinsemellan givetvis väldigt olikt nära besläktade med varandra, och det stämmer säkert att russet har haft minst influenser utifrån.

Men att vi har 3 typer av hästar i norden som uppvisar ett splashanlag som visuellt sett uppför sig ungefär likadant så får det mig att gissa på att anlaget bör ha kommit från en gemensam källa, och hela tanken med mitt inlägg från första början var att jag var positivt inställd till att Russen nog testar positivt för samma form av SW som islandshästen har. Detta då det funnits goda möjligheter att de båda raserna fått samma anlag från en källa då det är rent geografiskt och historiskt möjligt. Människornas resande och medförande av hästar i området omkring oss har ju gjort att hästar och anlag spridits, och då islandshästarna har stor bas i skandinavien så är det ju som sagt rätt stor möjlighet att det är samma källa för anlaget. Hade någon pekat på en grekisk ponnyras eller dylikt så hade jag nog börjat klia mig i huvudet lite, men russ och islänningar är ju i det stora hela ändå hyggligt nära besläktade om man tittar på hela världens hästpopulation.

Så jag säger absolut inte emot det som sägs i inlägget som ni hänvisar till, utan jag "zoomar ut" en bit på stamträdet helt enkelt, och därifrån sett ligger de på samma gren.

lillsandra
1/26/12, 7:32 AM
#23

#17, jag köpte Racoon från Emelie, Bengt och Maria när han bara var någon dag gammal. Tyckte det såg lite häftigt ut med de blå ögonen. Tack för tipset.

PernillaJ
2/7/12, 4:52 PM
#24

Jag postade tagelprov från mina avelsston till USA den 26/1, för att testa splashed white. Mottaget av labbet den 31/1, och idag 7/2 fick jag svar.

Deniz II 4745 N/N för alla tre varianterna av splashed white.

Vaquila 4709 N/SW-1 (N/N för SW-2 och SW-3).

Vaquila är alltså anlagsbärare. Litet förvånad blev jag allt, för jag var rätt övertygad om att Deniz också skulle vara anlagsbärare. Signal 148 som är en känd skäcknedärvare är morfar till Deniz (och farfar till Vaquila).

Emerenzia
2/7/12, 4:56 PM
#25

Bara för att klargöra lite. Blåögd gräddvit är alltså det som på engelska/amerikanska heter Cremello. Och hästen på bilderna #8 och #9 är inte Cremelloskäck.

Cremello går även med benämningen BEC, Blue Eyed Cream. Bla hos Connemara.

Cremello/Blåögd gräddvit är en sk dubbelgul fux, alltså TVÅ gula anlag med fux som grundfärg.
Sedan finns även Perlino vilken är en dubbelgul brun samt Smokey Cream som är en dubbelgul svart.

Isabell/Palomino är EN gul gen på fux.
Buckskin/Gulbrun är EN gul gen på brun.
Smokey black/gulsvart är EN gul gen på svart.

PaulineH
2/7/12, 5:42 PM
#26

25# Fast det är ju ingen som har sagt att hästen på bild 8 och 9 är cremelloskäck? Det vi pratat om när vi pratat om en dubbelgul skäck är en häst i ett senare inlägg.

24# Jättekul! Du har inte någon bild att visa på dem? Hade varit väldigt roligt att jämföra.

Jag är medlem på ett forum (internationellt färg-genetiksforum) där man för tillfället håller på att samla en lista över testade djur och där man gärna vill ha bilder för att försöka skapa en bild om hur de olika varianterna ter sig. Är det ok för dig så vet jag att även de där skulle vara väldigt intresserade av att se bilder på djuren.

Även jag skickade iväg två hårprov för två olika russ. Den ena är hingsten som visas i inlägg 8# och 9#. Fick beskedet idag att han är SW1/SW1, alltså homozygot för SW1!

Jag testade ett sto med (vars ägare finns på iFokus, men jag vill inte lägga in bilder eftersom jag inte är fotograf till bilderna). En inte lika fullt tecknad häst, men som även denna testade SW1/SW1, alltså homozygot!

Detta innebär direkt att alla avkommor som bägge hästarna kommer få kommer vara MINST SW1/N, dvs  heterozygota anlagsbärare och ha en upplaga av splash-anlaget SW1. Om även andra förälderna är bärare kommer de kunna bli homozygota.

PernillaJ
2/7/12, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Menar du Horse Color Genetics-sajten (länk), eller något annat forum?

Så här ser Vaquila 4709 (länk till stamtavla i Blå Basen) ut. Jag tror att hon har fått skäckanlaget via sin far Vagabond 360 - Signal 148 - Maja 1234 - Nils Dacke 94, etc.

Annons:
ErikaAndersson
2/7/12, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#26 här är bild på henne :)

"Jag testade ett sto med (vars ägare finns på iFokus, men jag vill inte lägga in bilder eftersom jag inte är fotograf till bilderna). En inte lika fullt tecknad häst, men som även denna testade SW1/SW1, alltså homozygot!"

PaulineH
2/7/12, 7:44 PM
#29

#27 - bla det forumet ja! Det är ju ffa där som de flesta hästfärg-nördarna hänger:P Väldigt bra sida dock då man brukar publicera de senaste händelserna inom området där så fort de kommer ut. Där brukar hamna en väldig massa bra länkar till olika studier.

Dock finns där även en väldigt känd blogg där det ofta publiceras nya rön med, driven av en tjej som snart kommer ut med en bok om hästfrger i historien (ex var de kommer ifrån, hur de kom till rasen och färger som utrotast ur raser mm. Hon har också sammantställt en lista på de djur som blivit testade såvitt man vet.

Eftersom UC Davis inte själva har släppt någon information så är det rätt bra med sådana "samlingsplatser" i den här situationen.

PaulineH
2/7/12, 8:03 PM
#30

27# Intressant att se en SW1/N föresten! Den varianten verkar kunna komma med en varierande mängd vitt, och med eller utan blå ögon. Intressant att se en så minimalt tecknad häst med - det visar ju hur dolt SW1 kan gå i enkel uppsättning.

Vill du så är de säkert jätteintresserad av att lägga till henne i bildgalleriet. Här http://colorgenetics.info/equine/content/horses-have-been-tested-splashed-white kan du hitta en del testade djur där man fått fram resultat - såväl negativt och positivt.

Även här: http://equinetapestry.com/the-splash-project/ ligger en rullande lista som uppdateras så fort fler resultat kommer in. Där finns även länkar till hästar där man inte har fotografens tillstånd utan istället länkar till hästen i fråga.

Tittut
2/8/12, 8:42 AM
#31

# 28 Du får gärna maila mig en kopia på hennes resultat, så gör jag en ändring av färg i Blå Basen. Hon står ju nu som gulbrun med lykta, glasögon och 4 vita fötter, men ska förstås ändras.

Kan vara bra att ha en kopia av analysen bland hennes papper.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ErikaAndersson
2/8/12, 12:14 PM
#32

#31 skicka din mailadress så skickar jag det

Blokaruss
6/17/12, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här kommer en bild på en tigrerad isabellskäck - Bloka Jackpot, 2 år.

Blokaruss
6/17/12, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Här ser man att han är tigrerad ganska bra. Han har en prick vid sitt vänstra öga.

Annons:
Tusen
6/17/12, 10:34 PM
#35

#33 Så roligt att få se honom igen (såg honom på bild som nyfödd) Följer hans utveckling med spänning då jag tycker att han är lite läckert färgad.Skrattande Hoppas på mer information och bilder av honom i fortsättningen också.

PaulineH
6/17/12, 10:41 PM
#36

33# Jag kan vara blind, men vart/hur är han tigrerad? Jag ser ingen tigrering utifrån de här bilderna? Kan ju också vara att det är lite knepiga bilder, men skulle det vara en melerad häst så är det inget som syns jättetydligt iaf!:P

Blokaruss
6/18/12, 9:20 PM
#37

Det syns väldigt tydligt mellan benen på honom vid skapet. Men pricken vid hans vänstra öga är nog den tydligaste. Jag håller med om att det kan vara svårt att se på bilderna. Han har massor av gula och ljust beige prickar där han är vit på magen och skapet men jag klarar inte av att fota det så bra. Liselotte lyckades när han var föl att få några fina bilder på prickarna! Den bilden finns här på iFokus i en annan tråd. Jag ska leta lite efter den.

Blokaruss
6/18/12, 9:24 PM
#38

Bilden finns på inlägget "Bloka överraskningen", inlägg #27. Där ser man hela rumpan på Jackpot och alla prickar hur tydligt som helst. Tigrerad det är han helt klart - det är ingen tvekan. Men i denna tråd handlade det om bukskäckar så jag gav mig inte på så intima foton (hi, hi). Jackpot är lite blyg…

PaulineH
6/19/12, 12:08 AM
#39

Haha, jag förstår hans blyghet;)

Intressant dock! Får se om jag kan leta reda på den där tråden! Lite kul att se med tanke på att han annars inte direkt ser melerad ut.

Pricken vid ögat hänger jag inte riktigt med på vart den skulle sitta dock. Ser tamejtusan ingenting:P I det vita ska det ju inte sitta något då det däljer allt och pigmentförändringar inte kan visa sig där. Sitter då och spanar på det färgade området men hittar inget där heller. Men så kan jag också vara blind!

Hur som haver tittade jag på rumpbilden i andra tråden, och jo visst ser man tydligt meleringen på skinnet. Skitkul då han ju verkligen inte är tydligt melerad på kroppen! Om du skulle ha fler bilder på honom får du jättegärna pm:a. Sånna här lite udda rackare är ju alltid intressanta!:)

Upp till toppen
Annons: