Annons:
Etikettutställningar
Läst 3097 ggr
Nusse87
1/14/12, 3:55 PM

Inför vinterutställning

Hur förbereder ni era hästar inför enm vinterutställning?

Hur gör ni för att få dem ordentligt rena?, känns ju sådär att bade dem mitt i smällkalla vintern Skäms.

Annons:
rebeccajansson
1/14/12, 4:05 PM
#1

När vi skulle visa våran russhingst på avelsvärdering i mars månad (det var svinkallt o mkt snö) så åkte vi till ett travstall med varmvatten o spolade av honom, dagen innan elr om det var 2 dagar innen. Torkade av honom ordentligt o på med tjockt täcke. Det gick bra tyckte jag o han blev jättefin :)

silarp
1/15/12, 11:49 AM
#2

jag hade inte lust att åka mitt i vintern när jag skulle avelsvärdera för några årsen, så jag tvättade med ljummet vatten bara där det behövdes.
Svårt är det! Och så står ju pälsen rakt ut på vissa oxå! Ser ut som en hårig köttbulle!

Nusse87
1/15/12, 12:02 PM
#3

Vi har tyvärr ingen till något varmstall, så det får väl bli en ordentlig rykt innan och putsa med vatten å schampo där det är tvunget!

Har tänkt att åka på valentinutställningen i Hanaskede med två av russinen Glad Och sen ska vi med unghingsten på avelsvärderningen också, så Hanaskede blir väl lite träning för pojken Glad.

Ja mina har rätt gott om päls, så dem lär se ut som håriga köttbullar Tungan ute.

VeronicaP
1/15/12, 4:46 PM
#4

Jag tvättar alltid innan avelsvärdering .

Har de tjock päls 2 dagar innan själva avelsvärderingen , täcken på och byta i mellan åt.

Ut och gå med dem så de får röra på sig .

De hinner torka och pälsen blir snygg när man tvättar den ett par dagar innan .

Allra helst efter denna vintern där man har värsta leran så hade inte jag bara kunnat borsta mina de hade inte blivit rena.

silarp
1/15/12, 4:58 PM
#5

nä, denna vintern har varit geggig, men om det varit FÖR kallt är det uteslutet att tvätta för min del… dock KANSKE det blir en liten tvätt innan avelsvärderingen,,, vi får se hur häst o väder ser ut!
Kanske man oxå skulle anmäla till hanaskede…står i valet o kvalet….!
(nyfiken i en strut igen #3-vilket russin ska med dig till värderingen?)

Nusse87
1/15/12, 9:31 PM
#6

Ja jag funderade på om det skulle funka att tvätta och sen täcka och gå en långpromenad för att den ska torka! Jag med denna leriga vinter tycker jag att den är leriga och dammiga ända in på huden, så jag kanske blir tvungen att tvätta lite i alla fall, får väl blåsa torr med hårtorken i värsta fall Tungan ute.

Ja klart att du ska anmäla till Hanaskede, skulle ju vara kul om det blev några russ dit Skrattande.

Den jag ska ha med till värderingen är Hogin f.09 e. Patron u. Hajdina, hoppas hoppas att han håller för kraven, han fick fina lovord på unghingstbedömningen i VetlandaGlad.

Har en hingst e. Duktig f.07 som jag tänkte ta med åxå från början, men det visade sig att han har olika storlekar på testiklarna, så han får bli en trevlig valack istället.

Annons:
Tessan08
1/15/12, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Finns "torrschampo" som man sprayar på, det har vi använt med bra resultat när vår gick på lösdrift och vi skulle på utställning bl a. Man sprayar på och gnuggar torr med en handduk sedan ryktar man och på med täcke. Hästens päls blir ren, mjuk och glansig, ett bra alternativ när man inte kan tvätta hästen ren :)

Vi "tvättade" vår med torrschampo inför avelsvärderingen i mars förra året!

foto: Pernilla Hägg

VeronicaP
1/16/12, 1:57 AM
#8

#7 Jag har testat de en del gånger med men tycker inte de har blivt
rena* , sen så får man ju tvätta man och svans tycker ju jag och i år är de väl extremt med lera i alla fall här söderöver

silarp
1/16/12, 7:38 AM
#9

nu har vi oxå anmält till hanaskede… så vi kanske ses där-om den blir av i år! :D

Nusse87
1/16/12, 9:27 AM
#10

# man kanske skulle prova nu innan det är dags, för skulle det funka med torrschampo är ju det toppen. Har du ngt speciellt märke som du tycker är bra?

#8 Ja det är ju endast lera i hagarna förutom när det är fruset då…, får väl hoppas att det är lite fruset innan det är dags.

#9 Nu är våra två pojkar anmälda, lilla Ragge får följa med mest som sällskap till Hogin, tror inte han får ngr toppoäng direkt, men åker jag ändå så långt med en kan likaväl den andra få följa med åxå Glad, så 2 russ har vi med ossSkrattande.

silarp
1/16/12, 11:55 AM
#11

har aldrig sett torrschampo… får väll ut o leta, tvätt behövs säkert ,,, iaf lite här o var…!
Kul att få se lite russin isåfall! Funderade oxå på att ta 2, men jag vet inte om jag får någon hållhjälp… så jag struntade i det denna gången… Poängen har jag inte tänkt på alls, behöver VERKLIGEN miljöträningen….

Tessan08
1/16/12, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bifogar en bild på de "torrschampo" som vi har använt.

För extra lyster kan man ju spraya försiktigt med "glansspray" på man och svans :)

[Tjiwi]
1/16/12, 10:22 PM
#13

Jag skulle tvätta med varmt vatten, lägga täcken och byta vart efter eller/och ut och gå om de verkar frysa. Tror inte det är så farligt att schamponera om det inte är MASSOR minusgrader förstås, man spolar alltid av travhästarna efter jobb oavsett årstid och de överlever….. Om de inte är jätteskitiga, rykta! Sedan kan man "fuska" lite med pälsglans i värsta fall.

Jag har provat med torrschampo men jag måste säga tvärtom vad Therese tycker, jag tyckte det bara blev värre skitigt, att man liksom bara rörde om smutsen……Oskyldig

Annons:
Tessan08
1/16/12, 11:54 PM
#14

# 13 Man måste ju jobba lite med att gnugga med en handduk oxå Tungan ute, inte bara spraya på Flört

VeronicaP
1/17/12, 12:16 AM
#15

#12 De har jag och jag är inte så överförtjust i det , de funkar si så där på enfux men inte på några vita tecken direkt ;) men bra som pälsglans ;)

Ja vi spolar ju av våra som tränar när vi varit inne på banan varenda gång och de hinner torka och de fryser inte ;)

[Tjiwi]
1/17/12, 7:34 AM
#16

He, he, jag gnodde och gnodde med handduk men jag lyckades inget vidare. Förvånad

silarp
1/17/12, 8:03 AM
#17

med tanke på att det hängde ett helt grustag i hallons svans för någon vecka sedan, får det nog bli lite hinktvätt iaf,,,, pälsglans har nog heller aldrig skadat….Oskyldig

Elshira
1/17/12, 2:48 PM
#18

Har man en häst som är ganska så blank och fin (och renlig) annars så kan det gott och väl räcka med ordentig rykt och ev skura bara benen om de är vita (och ev fläckar). Mörka hästar brukar ju gå rätt bra, men en ljus isabell kan ju faktiskt se rätt skitig ut.

Men ett tipps om man bara rytkar är att "avsluta" med en väldigt mujuk borste. Gethårsborste, eller en "hanske" med fårskinn (med ull), eller ev sämmskinn. Då får man bort dammet på ytan utan att riva upp mer underifrån - perfekt innan man ska in i ringen, och oumbärligt om man hästar med väldigt glansig päls som utan denna behandling ser väldigt dammiga ut annars.

Men behöver vi "bada" hästen åker över till grannen som har spolspilta och varmvatten och alltid över nollan inne i stallet i.af (oftast 5-8 grader när hästarna stått inne en stund).

Här hemma har vi iofs också över nollan i stallet, men ska man hinktvätta (hela hästen) så får man vara åtminstone två (en till var sida om hästen) och gärna en tredje till huvud och svans och hjälpa till med ev vita benr - för att hästen inte ska hinna frysa emellanåt.

Tvätta först "hela hästen" (hals mage/rygg/rumpa) - dra av vattnet och släng på en fleecefilt lite snabbt (om ni inte har flera fleece/ylletäcken). Tvätta svans/ben och huvud medan filten ligger på och torka huvud och ben med handduk. När hästen är färdigbadad på med nytt fleece/ylle täcke (praya ev med pälsglans om ni ska ha det) och ställ in i boxen med mat, efter 30-60 min eller så (beroende hur blött täcket blivit och hur tjock päls hästen har) - byt till ett annat fleece/ylletäcke (och släng på stalltäcke om hästen ska ha det).

Nästa morgon är det bara att ta av täcket och ev lägga på ett nytt täcke om det behövs. Har ponnyn ganska så "fin/kort" päls kan det vara bra att ha ett täcke på sig i transporten efter som pälsen blir ganska så platt och inte lika varm efter badning och sedan täcke.

Glöm inte att ha pälsglans på benen också så att benen blir lättare att rengöra om de skitar ner sig. Lägger ni på fleecebandage över natten (för att hålla dem rena) eller har skydd i transporten så ta av dessa så snart som möjligt på utställningplattsen så att håret på benen hinner "fluffa till sig" och inte ligga platt som en pannkaka :)

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: