Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 3118 ggr
Vilgot
1/12/12, 7:50 PM

Vad kan man göra med en treåring?

Hej! I år är mitt lilla sto tre år och jag undrar vad det finns för saker man kan göra med dom då.

Treårstest är verkligen något jag vill prova på, men jag är helt grön innom detta.

Hur fungerar avelsvärdering? Och stamboksföring? 
Är något av detta aktuellt för ett treårigt sto?

Som sagt, jag kan verkligen ingenting inom denna djungel så om någon känner för att förklara och berätta skulle jag vara mycket tacksam :)

Annons:
silarp
1/12/12, 9:23 PM
#1

3 årstest såklart! 3 årspremieringen och kanske bruksprov till det?
Utöver vanlig ridning o körning då! :D

Vilgot
1/12/12, 9:26 PM
#2

Tackar!
3 års test ska jag verkligen försöka göra med henne om det blir något datum som passar :)

Vad går 3 årspremieringen ut på och hur går det till?

Tusen
1/12/12, 10:02 PM
#3

#1 Premieringen är mest lik en vanlig utställning. Hästen visas för hand, uppställd samt i skritt och trav. En domare avgör sedan om den är ett bra avelsvärde eller inte.

MagganS-B
1/12/12, 10:42 PM
#4

Det allra viktigaste är att hon kommer på premiering som 3-åring, bli bedömd och stambokförd! Kan inte jämföras med utställning….premiering är en avelsvärdering, utställning är mer en show, alltså dagsformen avgör resultatet!

3-årstest är också bra!

Tusen
1/12/12, 10:52 PM
#5

#4 Skrev jag inte det?Oskyldig

Fast nog är det rätt lik en utställning. Har aldrig sett en (för dagen) ful 3 åring få diplom. Och tillvägagångsättet är väl ändå rätt lik en vanlig utställning.

silarp
1/13/12, 7:42 AM
#6

nja,,, håller inte RIKTIGT med ovan… jag var på utställning med russ första gången i somras, och höll på att MISSA alltihop… för där ska ju ALLA i klassen in samtidigt, vilket alltså gör att man INTE kan räkna som på en vanlig premiering, 5 min per häst och SEN ska man in…!
På utställning får man ju utöver sin poäng oxå en placering bland alla i klassen, vilket är helt irrelevant på en premiering…

Jag tycker oftast att det verkar vara så att man kan tilldelas ngt högre poäng på en utställning, -fast de poängen kanske EGENTLIGEN har mindre betydelse för hästens AVELSVÄRDE…

Eller har jag sagt fel nu…?

Annons:
MagganS-B
1/13/12, 9:13 AM
#7

# 6 En utställning är helt beroende på vilka domare det är, precis som med hundar…..ena gången 41 p, nästa 38!

Hästarna rangordnas på premiering också…..

Tusen
1/13/12, 4:01 PM
#8

#6 Förstår inte riktigt vad du menar. De gånger vi varit på premieringar och även på utställningar, har alla hästarna gått in i ringen samtidigt, sen har var och en fått sin individuella bedömning (oftast får då de andra lämna ringen, vilket jag tycker att man bör göra) och sen kommer alla i klassen in i ringen igen och ordnas i poängordning och får en placering. Så jag ser ingen skillnad på det.

Jag har också sett olika varianter på hur dessa poäng hamnar. Har vid ett flertal tillfället sett att ston fått höga poäng på premiering och sen inte lika höga på utställningar (vi har en sådan) och sen det omvända, att stoet får lägre poäng på premiering än på uställningar både före och efter premieringstillfället (vi har en sådan också).

Så det är nog rätt olika på den fronten.

MagganS-B
1/13/12, 9:55 PM
#9

# 8 Det du skriver om ringar mm. mm. är ju egentligen helt oväsentligt och spelar ingen roll. Men ex.-vis på Lojsta hedpremieringen rangordnas 3-årsstona…..

Man kan ju bara hoppas att nån av domarna "dömer rätt" eller hur?

Tusen
1/14/12, 1:00 AM
#10

#9 Nej, det håller jag med om. Det jag vill ha sagt är bara det att jag (personligen) inte kan se att man gör på olika sätt på premiering resp. utställning. Tycker tillvägagångsättet är rätt lika. Enda skillnade är att man numera mäter stoet vid en premiering. Det slipper man på en utställning.

MagganS-B
1/14/12, 11:19 AM
#11

Nu har vi tappat tråden…..tror inte att trådskaparen menade att det skulle bli diskussion om huruvida man gör på ena eller andra sättet på premiering kontra utställning…..

Tusen
1/14/12, 2:06 PM
#12

#11 Nja, det beror väl på hur man ser det.  TR ville ju veta hur en avelsvärdering (premiering) går till. Men det verkar ju som at det är olika beronde av var man är i så fall.

silarp
1/15/12, 11:47 AM
#13

nja,, har aldrig varit med om att man rangordnats på premiering, men men.. det kanske är olika! Roligt när det görs iaf! Och olika kan det säkert bli- oavsett premiering/utställning ang. poängen alltså!

Annons:
Vilgot
1/22/12, 10:01 PM
#14

Tack så mycket för alla svar, ska försöka att hinna med både treårstest och premiering :)

Vart hittar man datum och plats för dessa? Någon som vet?

silarp
1/23/12, 6:52 AM
#15

brukar komma upp lite proppar här på forumet bla, men oxå på svenska hästavelsförbundets hemsida, -gällande premiering alltså… just 3 årstest har jag dålig koll… det letar jag själv efter, och jag har inte hittat något ÄN iaf…

Jarhultdenyngre
1/23/12, 1:53 PM
#16

För att hitta proppa osv på samma ställe håll koll på www.ungponny.se

Det är en Spaf grupp som är ansvariga för den och det är även spaf som i viss mån bestämmer vem som får anordna ett treårstest/kvallitetsbedömning.

Tyvärr har inte årets datum o plates kommit ut än, men där fins information om hur man gör och hur ett treårstest går till.

Mitt bästa tips för att bli säkrare på hur man gör med treårs test är att ta kontakt med en storhäst uppfödare (halvblod förslagsvis) o be dem om hjälp. Det är ungefär samma! o sen när den stora dagen är inne, lyssna noga på dommarna!

Mvh Anni

Upp till toppen
Annons: