Annons:
Etikettavel
Läst 5074 ggr
Polenta
1/10/12, 8:09 PM

Kraftfoder till dräktigt sto

Pluggat på lite inför fölningen nu i början på juni, drygt de 3 sista månaderna som jag förstått de brukar man börja ge extra kraftfoder för att täcka fostrets behov med.

Men jag funderar, brukar ni ge extra kraftfoder till era ston? Mitt sto står på fri tillgång både i hage och i boxen och har nu ett lagomt hull, skulle kunna gå upp lite till, men hon äter så mkt hon vill och orkar både i hagen och boxen.

Börja ge henne extra kraftfoder eller vänta? Ellr inte ge alls? Ska nämna att hon fick lindrigare fång i somras, motioneras inget förutom promenader i grimskaft ibland.

Annons:
annelie-huskvarna
1/10/12, 8:26 PM
#1

Mitt sto får utöver hö, ca 1-2 dl havre per dag samt mineralfodret Biopromin. Just nu får hon även lite MSM…

Men detta får hon oavsett om hon är dräktig eller inte. Jag har aldrig gett henne extra kraftfoder, utan bara ökat högivan de sista månaderna.

karisma
1/10/12, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Som vanligt är mitt svar utan analys så går det inte att råda om något då man inte vet vad hon får. Mina ston får ensilage (analyserat) och mineraler samt ren salsten De år analysen inte varit så bra har jag kopliterat med havre eller betfor eller Kraft 60-125

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
1/10/12, 11:26 PM
#3

Vi ger lite müssli (avel) mer för att de ska få i sig det extra selen våra behöver. Selenbristen i höet i Sverige är välkänt och spritt över hela landet, så det kan ju vara bra att ge de dräktiga stona.

garrilina
1/11/12, 7:01 AM
#4

Tocasel som är selen i pulverform ges 1/vecka till dräktigt sto på recept av vet. bör man ge avsett vad de äter annars.

MagganS-B
1/11/12, 8:28 AM
#5

Tokosel är avregistrerat sen snart två år, finns bara Selevitan kvar, receptbelagt…..selen är till och med borttaget i vitamintabletter för humant bruk!

Mina får oavsett de är dräktiga eller inte mineraler och vitaminer varje dag…..dom äter det dom behöver.

Polenta
1/11/12, 9:21 AM
#6

Tack för svar!

Annons:
Tusen
1/11/12, 5:33 PM
#7

#5 Precis! Våra får också oavsett men vi är lite mer noggranna då de är dräktiga. (Våra får inte kraftfoder så ofta annars)

annelie-huskvarna
1/11/12, 6:12 PM
#8

#4 Men om mineralfodret som stoet får varje dag året runt innehåller den dagliga dosen med selen borde väl stoet ha ett bra grundförråd av selen så det räcker både till henne och fölet?

Det mineralfoder som jag ger har denna innehållsförsteckningen:

http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.htm

garrilina
1/12/12, 7:08 AM
#9

Enligt vår vet. här uppe så anser inte hon att det täcker utan det behövs tillföras 1 gång i veckan, vissa jordar är mer selenfattiga.

#5 Okey har det namnet i huvudet gett det till dräktiga får i 25 års tid så det är väl innarbetat :)

VeronicaP
1/12/12, 8:26 AM
#10

Ska erkänna att jag har aldrig gett annat än fri tillgång på ensilage och de har mineral sten och de som behöver kan få extra kraftfoder.

Aldrig gett Tokosel till mina hästar .

ryttarn
1/12/12, 12:35 PM
#11

Precis som #2 skriver så kan man inte ge några vettiga råd utan en ordentlig foderannalys.

Vi är tex tvugna att ge våra fosfor då kalkhalten i både hö och vatten är väldigt högt. kalk/fosfor förhållandet är viktigt då hästen inte tar upp ämnena om inte balansen är riktig.

Vi ger alla vår hästar hö/hösilage, då flera av våra vallar är lite gamla så är dom därmed väldigt proteinfattiga. Detta kommer succesivt bli bättre altefterssom vi lägger om vallarna men tills dess kompleterar vi fodergivan med Lucern för att kompensera för dåligt proteininehåll. Detta gäller givetvis oavsett om det är ett dräktigt sto eller än häst i tävlingsträning.

Men som sagt, annalysera först annars gissar du bara…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
1/12/12, 4:32 PM
#12

# Har gissat i 50 år nu…..Skrattande

Tusen
1/12/12, 5:00 PM
#13

#11 Fast selen kan man alltid ge sina hästar för det är selenbrist på allt hö i hela Sverige. Om man nu inte importerar hö från andra länder.

#12 Jag gör lite som du Maggan; läser av med ögonen. Men jag har också fri tillgång både på mineraler, salt och mineralsten (och grovfoder naturligtvis) Har aldrig behövt komplettera vårt hö varken på protein eller energifronten.Vitaminbalansen fixar hästarna själva om de får gå på bete hela somrarna.

Annons:
VeronicaP
1/12/12, 7:29 PM
#14

#12 jag gör också som du ;)

Vet att vi kollade våran jord här för ett antal år sedan och vi hade väldigt bra matjord  på våra ägor :D

Katti
1/13/12, 1:22 AM
#15

Frågan är väl vad våra djur verkligen behöver och vad foderföretagen vill sälja… Observera att det är en fråga och inte ett påstående!

Jag vet inte speciellt mycket om hästfoder, men desto mer om hund- och kattmat och där är det väldigt stor skillnad på vad som är bra för djuren och vad som ingår i så kallade "fullfoder" tyvärr…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ryttarn
1/13/12, 8:05 AM
#16

#15 Mycket riktigt, så är det allt bland hästfodertillverkarna oxå. Foderföretagen hittar på alla möjliga och olika mixar.

Det är en av anledningarna till varför  jag tycker det är viktigt att göra en riktig foderstat att utgå i från. ennergi och protein kan man till viss del fodra med hjälp av ökat, men en korrekt mineralbalans är tämligen omöjlig att gissa sig till utan en ordentlig annalys. Hurvida hästar förser sig med mineraler till rätt balans om dom har fri tillgång till det är något som de lärde verkligen tvistar om.

Utgår man från att dom gör det är det iaf viktigt att inte ha blandade mineraler utan varje för sig. Använder man tex KRAFTs mineralpellets är dom samansatta av flera mineraler. Kan säga att tom Mimer Vit(som skall ha låg kalcium halt) inehåller för mycket kalcium i förhållande till fosfor för att det skall fungera hoss oss……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
1/13/12, 8:11 AM
#17

Här finns en bra och informativ sida om foder till häst. Det är ett företag som gjort den men det dom säljer är foderstater och utbildning, inte foder.

http://www.unisus.se/

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
1/16/12, 9:23 PM
#18

Det var en riktigt bra sida, tack så mkt! :)

Tusen
1/17/12, 8:59 AM
#19

#14 Bra matjord behöver inte nödvädigtvis betyda att selenhalten är tillräcklig.Glad

Utdrag från Jerkers länktips:

Selentillskottet Tokosel har utgått!

Detta är en något gammal nyhet då Tokosel togs bort ur Apotekets sortiment redan 2010, men det kommer fortfarande in en hel del frågor om vad man nu ska använda istället. Tokosel var ett relativt billigt sätt att tillgodose hästens selenbehov utan att behöva överutfodra med övriga mineraler. I Sverige behöver alla hästar någon form att selentillskott. Det beror på att våra marker är fattiga på mineralämnet och därmed blir också innehållet i grovfodret mycket lågt. Selen finns därför tillsatt i de flesta mineralblandningar och färdigfoder. Många hästar har dock inte behov att dessa produkter och då måste man ge selen separat.

Som med alla tillskott finns det ett stort urval av produkter att välja mellan, men priset per mg selen varierar kraftigt. Ett av de billigaste alternativen är Selevitan som man köper på Apoteket (oftast beställningsvara), den minsta förpackningen på 500mg är receptfri. Har man flera hästar är det mer lönsamt att köpa en större förpackning mot recept. Koncentrationen av selen är hög i Selevitan, så burken är mycket dryg.

VeronicaP
1/17/12, 1:46 PM
#20

#!9 nä de vet jag men de mätte kalkmm  bla vet att de sa att de sa att vi behövde inte göar något vid marken som man ser tex att vissa kalkar sin mark   och jag är väl inte överlycklig att slänga i hästarna en massa saker .

Sen som en häskarl sa till mig som föder upp halvblod (fina halvblod) fattar inte var alla de här sorternas mat som alla ska ge sina hästar , duger inte de gamla hederliga längre ;) stämmer nog mycket i det han sa , finns mer olika sorters foder än de finns hästfolk snart Oskyldig

Jag fortsätter fodra våra som vi alltid har gjort

Finns ju även folk som överutfordrar sina med Selen och de är ju inte heller så nyttigt precis …

Annons:
Tusen
1/17/12, 4:47 PM
#21

#20 Vi har också mycket kalk i vår mark och slipper lägga till det. Det känns kanonbra. Glad

Sen håller jag med dig helt om att man överdriver många gånger tilläggfodrets betydelse.

Fast det är nog inte så lätt att överutfodra med selen då hela landet har selenbrist samt att man behöver 30 gånger dagsdosen för att man ska kunna märka av ett selenöverskott.Flört

Polenta
2/23/12, 5:47 PM
#22

Puttar upp min egen tråd igen nu.

Polle (mitt dräktiga sto) har gått med 2 busiga travarvalacker fram tills för några dagar sedan då jag tyckte hon såg hängig och verkligen gammal ut när hon strosade runt i hagen. Pojkarna vill busa med henne och försöker få fart på henne osv, oftast står hon vid sin kära vän höbalen och tuggar låångsamt i sig höet strå för strå och bara njuter i solen.

Tanken slog mig att hon kanske blir trött på grabbarna som vill busa hela tiden? Släppte henne i en mindre hage där hon får gå själv i anslutning till grabbarna, och jag tycker genast hon blev mkt piggare, rörde sig mer och bättre, sprider ut höhögar så hon får gå runt i hela hagen och hon vräker inte i sig allt på en gång.

Ingen feber, hosta, snor, ingen puls i hovar och värme (fång i somras) heller. Jag tycker att hon är i fint hull, fölmage, börjat släppa en hel del hår.

Har fortfarade ingen analys på mitt hö .. men jag ska försöka grejja det inom några dagar. Om man har både hösilagebal (hage) och torrhö (box) hur fasen gör man då? Hösilaget är som torrhö fast på bal, riktigt torrt och fint, höerna kommer dessvärre inte från samma leverantör. Har köpt torrhöet från samma en i ett år snart.

Eller är de helt enkelt så att jag kanske borde stödutfodra henne? Men då tänker jag, hon är ett russ, som gillar mat väldigt mkt, jag gav henne 1 näve av muslin min bloding får varje kväll i 4 dagar, sedan dök pulsen upp i hovarna igen .. så de känns inte som att hon pallar med något kraftfoder utan bara borde äta hö?

Drog upp detta ämne på Bukefalos och där blev de ett jävla ståhej om att jag borde g henne tilläggsfoder, analysera höet (ska göras) osv .. men va fasen, jag må ju ta hänsyn till att hon haft fång väldigt nylikt med?

ryttarn
2/23/12, 7:11 PM
#23

#22 En stor bov, vad jag förstått av den forskning jag läst, till fång är stärkelse, därför skall man undvika stärkelserikt foder, som etx sädesbaserat foder. Man kan på ett sätt dra en paralell med diabetes hoss människor. Altså problem med insulinet. Vad man konstaterat är att alla fånghästar har denna störning, dock har inte alla hästar med den störningen fång. Det understryx ju oxå av den effekt som du fick på henne när hon fick av Müslin.

Vi ger överhuvudtaget aldrig våra fölston sädesbaerat foder. Är hon bra i hull så finns det ingen anledning att tillägsfodra, då får hon den ennergi hon behöver genom höt. En foderannalys är alltid bara ett värde för att skapa en foderstat att utgå ifrån.

Det som dock kan vara bra med en annalys är att få ett kalcium/fosfor värde. Balansen mellan kalcium och fosfor är viktig, fel balans så kan hästen inte ta upp varken det ena eller andra och kalcium är extra viktigt för ett dräktigt sto.

Min erfarenhet är att ett dräktigt russ sto klarar sig alldeles ypperligt på hö. Efterssom vårt hö har dåligt proteininnehåll så balanserar vi upp det med lucerne(vilket precis som hö är ett grovfoder). Detta är oxå en bra information att få av en höannalys.

Jag skulle däremot vara väldigt försiktig med att ha olika hö inne på natten mot vad jag har ute på dagen. Snabba foderbyten är en annan trigger för fång.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
2/23/12, 9:03 PM
#24

#23 Tack för ett superbra svar! Det lugnade mig lite .. har även pratat med andra russägare som haft fölston samt en ja känn som jobbar på foderbutik, han tycker inte jag ska ge henne något tilläggsfoder så länge hon är fin i hull.

Jag tänker även de russen på t ex Lojsta, vad jag förstår får de bara hö, deras föl klarar sig osv, gah .. jag får så delade tankar så jag vet knappt in eller ut.

Hon har ätit samma torrhö och hösilage sedan hon kom hem, det är några månader sedan. Nu får hon dock bara torrhö, både i hagen och boxen iom att hon numer står själv.

ryttarn
2/23/12, 11:08 PM
#25

#24 Ta in information från sådana du litar på , gå sedan på din magkänsla när du värderar den. Det brukar bli bra då…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2/24/12, 8:55 AM
#26

#24 ….men lyssna på alla. För även människor man inte alltid gillar och har samma åsikt som, kan ha mycket information eller erfarenheter att förmedla. I en del av allt de säger finns det oftast guldkorn att plocka.

Upp till toppen
Annons: