Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1559 ggr
amandahandersson
2012-01-09 20:00

"Grön" hingstägare.

Har blivit med min första hingst och hade tänkt låta honom vara det. Jag har aldrig varit på en utställning i hela mitt liv, så nu börjar jag fundera mycket på det. Kan inte tänka mig något annat ställe där jag kan få bra svar på mina funderingar som frågar här och hoppas att någon kan hjälpa mig!

1. Avelsvärdering - vad bedömer man, hur gammal ska hingsten vara, och hur kan man förbereda på bästa sätt?

2. Utställning - i det stora hela, hur ställer man ut? Finns det information på någon sida? Hur kan man träna inför det?

3. Är det klokt att ställa ut hästen innan man avelsvärderar den?

Med hopp om goda svar,
Amandah

Annons:
VeronicaP
2012-01-09 21:14
#1

Avelsvärdering hingsten ska vara som yngst 3 år det sker på våren mer om det kan du läsa på Gotlandsruss hemsida. Bra träning är att vänja hingsten vid olika miljöer så man inte åker dit på att den inte kan visa fram sina rörelser bara för att den kommit iväg och hamnar bland en massa andra hingstar.

Var precis nyss på en hingstrådgivning fast för shetland där Morgan klart och tydligt tyckte att fler skulle visa sina hingstar på utställningar mm just för att de ska få en så bra träning som möjligt fram till avelsvärdering bla

Du kan även där hitta mer information på Gotlandsruss hemsida eller vilken lokalförening du nu tillhör , för även lokalförerningarna brukar ha bra infortmation

Lycka till

rebeccajansson
2012-01-10 11:41
#2

Det är ju klar en fördel om hästen är utställd som föl, 1 elr 2åring. Poängen spelar inte så stor roll när hästen är i utvecklingsstadiet tycker jag. Utan det är mest en erfarenhet o bra träning (se det som en förberedelse inför kommande avelsvärdering). Massa hästar o människor runt omkring samt högtalare mm. Ungefär som på travet, du tränar en häst på banan så att den vänjer sig me allt sedan anmäler du till kvalet ungefär…utställning är en "skönhetstävling" där dagsskicket avgör, avelsvärdering går ut på att ta fram bra avelsmatreal mm.

Är du osäker på att själv visa hästen så ber du bara någon annan på plats elr efterlyser en visare här på iFokus. Det finns alltid folk som skall runt på de olika avelsvärderingarna.

Kolla gärna länkarna nedan

*Utställningsskola

*Säkerhet vid utställning

På denna sida hittar du proppar & info till de olika avelsvärderingarna

Avelsvärdering av hingstar 2012

amandahandersson
2012-01-10 14:46
#3

Det är en unghäst, 1-åring, jag skaffat mig, så tänkte att det kan vara bra "träning" att ställa ut. Inte köra in eller något, men träna en del för hand. Lite kul att göra något annat som inte innefattar ponnytrav.

Är ju ett tag till han får bli avelsvärderad så jag får kolla upp utställningar lite. Vi har ju både denna sommar och nästa sommar på oss.

Tack för svaren! :)

Reko
2012-01-10 16:57
#4

Som unghingst kan du även visa honom på sommarpremieringen om det passar bättre än utställningar i närheten. Tillvägagångssättet är detsamma!

amandahandersson
2012-01-10 17:38
#5

Frågan är ju bara var den är. Jag kan åka långt, men inte hur långt som helst med en så pass ung häst.

Reko
2012-01-10 17:49
#6

Håll utkik på SH:s hemsida!

Annons:
sobeljsa
2012-01-10 20:15
#7

Dom brukar ha premiering (?) på BRK Amandah, 2010 ställde vi ut Sofia där och förra året ställde jag ut Frej.

Sen brukar dom ha Unghingsrådgivning på Luleås ridklubb på hösten, dock ingen utställning med poäng men man får bra råd om hur man ska göra i framtiden med dom :)

Hoppas att dom har det iår igen :)

Faradiba
2012-01-11 07:42
#8

Hahaha, när jag läste Grön hingsthållare tänkte jag

" spännande med en ekologisk hingsthållare, detta måste jag läsa" Skrattande

Lycka till med din hingst!

amandahandersson
2012-01-11 14:10
#9

Haha nej, sååååå mycket ska jag inte ta i med att börja med ;)

Upp till toppen
Annons: