Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1983 ggr
Mannez
2012-01-05 19:33

Hur sätter man igång honom?

Hur sätter man igång ett tjockt russ på bästa sätt? Vad rekommenderar ni?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Annons:
silarp
2012-01-05 21:30
#1

långpromenader, lättare jogging senare, eller lite körning kanske?
(jag gör ALLT med mitt tjocka russ, ska "bara" öka på det lite sedan oxå… OCH minska maten…ÄNNU mer… suck…)

Lycka till!

Linden95
2012-01-06 11:24
#2

Inget kraftfoder (men tillräckligt med grovfoder!) , motion var-varannan dag och lugna pass. Har han en grundkondition sen tidigare kommer den att visa sig ganska snart. Ett roligt sätt att se om din träning hjälper är att ta ett vanligt snöre och mäta magen på honom för att se omkretsen. Sen kan du mäta med jämna mellanrum och göra en lite markering för att se hur mycket han har tappat efter ex 1 vecka, 3 veckor, 4 veckor osv. Så gjorde jag med min och det var faktiskt riktigt roligt att se hur han "krympte". :)

Lycka till!

amandahandersson
2012-01-06 16:29
#3

När mina gamla ponnyer blev överviktiga (vilket jag faktiskt bara tyckte vad ett problem en gång under de 8 år jag haft häst) var det motion som gällde! Det blev 5-6 gånger i veckan, inte hårda pass, men de fick komma ut och röra på sig (skritt + lunk). Nu var ju de ponnytravare och hade en bra grundkondition, så de kunde lunka på en bit också. Sen när man kommit igång får man lugna sig, och inte tog det lång tid innan magen var borta! Sen rakade jag å andra sidan aldrig mina hästar och russen fick ooootroooooolig vinterpäls, vilket gjorde att de inte såg riktigt trimmade ut först den var borta! :)

silarp
2012-01-06 18:26
#4

det där med pälsen är SKITLURIGT! Dom ser mycket tjockare  ut än dom är, och det är svårt att känna igenom den oxå!

Linden95
2012-01-06 21:07
#5

… eller så verkar de ha mer hull än vad de verkligen har :/

amandahandersson
2012-01-07 02:44
#6

Dock så "lägger" sig pälsen när hästen svettas, och då brukar man kunna göra en hyfsad bedömning. Lite större än vad hästen egentligen är ser den ju ut, även med "blöt" päls, men det får man ta hänsyn till :)

Annons:
sandra75
2012-03-23 12:30
#7

Intressant tråd! - återupplivar :)

Jag ska sätta igång mitt russ och hoppas komma igång så mycket det går innan sommaren. Tror inte hon gjort något på ett år :p (Nyinköpt)

Jag försöker motionera henne så många dagar i veckan det går - ca 5-6 dagar minst. Bättre med många korta pass än långa? eller hur ser ni det? Det är ju inte speciellt intensiva pass än så länge.

Jag har börjat med att variera med promenader - ca 30-40min (i två veckor mest skritt men så har jag "joggat" lite med henne) ska öka till 40-50min denna vecka och även variera och gå lite i skogen. Tömkör ca 1-2gg/vecka ca 20-30min med lite kravlös trav och ska även börja köra henne och ser väl att det blir ungefär samma tempo och tid som på skritturerna.

En till fråga hur håller ni uppe humöret/motivationen hos era russ? Eller är de alltid glada och arbetsvilliga ;) Har märkt att det är stort tabu att ta ut det lilla russinet precis innan fodringsdags. Då tjurar hon ganska rejält, och man får släpa henne efter sig. Bättre att ge lite mat innan och lite mat efter. Ett mätt russ är ett nöjt russ eller hur var det. hon verkar gilla att gå i skogen men vill gärna stanna och ta sig en tugga, vilket iof kan vara trevligt att hon kan få göra ibland på bestämda tillfällen men inte regelbundet på eget bevåg.

Andra sätt att motivera dem? sällskap på promenaderna är såklart bättre även om hon inte alls är flockbunden på det sättet.

Hm önskar jag hade en våg i stallet … funderar på om det skulle funka med fyra personvågar ;)

Linden95
2012-03-23 18:51
#8

Min får em höet en timme innan jag tränar, annars blir han så kinkig! ;)

Sen så varierar jag och gör allt med honom - Longering, Agillity, Hoppning/Löshoppning/Hoppning i lina/jobba över bomar, dressyr, körning, rundbana, ridning i skogen, galopp och har även provat att harva med honom, men det vart lite knöligt så det blir nog inte igen ;) Åkte även "släde" efter honom i vintras. Jag tror på att en glad häst är en häst som får möjlighet till att aktiveras med olika saker och sådant som den tycker om.

Var på banan med honom igår, och det är en helt annan häst ifrån förra säsongen! Sen i vintras har det kanske bara varit körning 1-2 ggr i veckan, sedan ridning och jobb i paddocken och promenader i skogen. Även lite trickträning ibland. Kan tillägga att han har fått en positivare syn på träningen nu när han får och "kan" galoppera när vi är ute och rider eller jobbar i paddocken, men detta upplägget passar kanske inte alla hästar. De är ju olika individer och gillar olika saker så du får försöka se om du kan hitta en balans med vad just du och din ponny gillar och träna utefter det. Lycka till! :)

// Ida

Upp till toppen
Annons: