Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 1864 ggr
Tusen
2011-12-27 00:45

Betäckningar under 2011

Satt och tittade på hur många ston våra hingstar fått i år. Nu ska man inte stirra sig blint på statistik men man kan ändå ställa frågan:

Utnyttjar vi verkligen den genbank vi har hos våra hingstar? Då allt färre betäcker sina ston, hur kommer då valet av hingstar påverka inavelsgraden? Vad kommer vi att behöva göra för russets bevarande i framtiden. Det känns som om att tiden börjar bli knapp.

Annons:
Reko
2011-12-27 10:18
#1

Flera av de hingstar som har haft fler än 10 ston i år är helt andra än det var i fjol. Jag tänker på Karsk, Allgunnens Uno och Theodor t ex. Det ser man vad det gör om hingstarna byter station. Jag har hört stora russuppfödare som tycker det är för mycket hingst och att de inte får sålt sina hingstar. Jag tycker snarare att de har satt sig i situationen själva genom att ha dålig snurr även på äldre hingstar. Mer variation i stammarna gör att avkommorna alltid passar någonstans.

ryttarn
2011-12-27 11:34
#2

Något jag funderat över är att ha mer hingstutbyte. Dvs att man som hingstägare byter hingst med varandra och då givetvis intemed "grannen". Detta för att "nya" hingstar skall komma "nära", för det är inte alltid aldeles självklart att åka längre sträckor med ett sto som har föl vid sidan..
Nu har jag iof ingen egen hingst för tillfället, Men jag tror att det kan vara en bra idé.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Reko
2011-12-30 08:53
#3

Av mitt förra inlägg kan man få bilden att det bara är de med många ston som räknas. Så är det inte! Se på Edgar som har haft ett fåtal ston under sin avelskarriär hittills men ändå fått en godkänd son. Så länge hingstarna används och avkommorna kommer fram finns chansen. Dessutom lever våra hästar länge och är fertila högt upp i åldern så någon riktig panik känner inte jag än. Men visst vore det bra att fler funderade över inavelsgrad och bevarande på längre sikt.

Tusen
2011-12-30 09:58
#4

Hingstbyten vore väl något man borde jobba rätt mycket med tycker jag också. Jag tror att eftersom Russet är en liten ras, använder sig mestadels av naturlig betäckning och många stoägare är ovilliga att åka långt, vore hingstbyten en jättebra möjlighet för spridning av avelsmaterialet.

Kars är väl ett typiskt exempel på att en flytt gynnat honom. Kul!

Upp till toppen
Annons: