Annons:
Etikettallmänt
Läst 3619 ggr
Polenta
2011-12-21 20:57

Priser på russföl

Troligast är mitt sto dräktigt och planeran är att sälja det kommande fölet, det är ju givetvis lång tid kvar innan det är försäljningsdax men jag funderar på vad man får fölet sålt för på ett ungefär?

Annons:
silarp
2011-12-21 21:45
#1

om du får sålt kan du få från 0-10 000 kr.
Jag brukar annonsera ut mina föl för 8-10 000 kr. Har fått det när jag sålt, och haft bra köpare, men som marknaden ser ut rent generellt nu, verkar det MYCKET trögt…

Hingstföl kanske runt 6-8000, eller mer beroende på stammen. Ta inte ut för lite!
(se annan tråd här! )

Tusen
2011-12-21 22:01
#2

Man kan nog ibland få ännu mer, beroende av vilken stam fölet har och föräldrarnas meriter. Sen är det också beroende av när fölet säljs och vem/vilka som är spekulanter.

Just nu är det svårt att sälja men jag vet de som har betalt betydligt mer än 10 000 kr för ett russföl med stam som efterfrågas.

Polenta
2011-12-21 22:22
#3

Vilken tid är det enklast att sälja? De blivande fölet är e. Gumino och på moderns sida är de inte heller så tokigt stammat. Mamman har gått en helt OK tid på travet, hon hade mer fart i sig men tyvärr lätt för galoppen på banan. Är stoföl dyrare än hingstföl?

Tusen
2011-12-21 22:53
#4

#3 Väldigt olika. Beror helt på köparen. I dagsläget är det ursvårt att veta när läget är bäst. (Vet inte ens om det finns någon bästa tid) Jag tycker personligen inte att det är prisskillnader på ston eller hingstar. Det beror på vad köparen vill ha helt enkelt.

Russen från Lojsta hed brukar ha prisskillnader på hingstar resp ston men övriga har sällan skillnader på priset pga könet (vilket jag inte heller tycker att man ska ha)Glad

Carpedium
2011-12-21 23:32
#5

Jag tycker det vore bra om ingen tog under 15.000 ! Det kostar så mycket att tillverka ett föl med betäckning och alla andra kostnader som tillkommer så varför gå med förlust vid försäljning ? 

 Folk köper hundar för 10.000 och uppåt utan att blinka och då även blandraser utan stamtavla. Men våra russföl ska vi i princip skänka bort !?

silarp
2011-12-22 08:08
#6

Håller med ovan! BORDE inte kosta under 15000, el iaf 12000, men tyvärr är det MYCKET sällsynt med russföl på blocket/hästnet osv, som kostar ens i närheten av detta. Det är lätt att önska, men när man haft dom utannonserade hela föltiden för det man själv tycker är ett "klipp" (typ 8-9000kr) blir man ganska… trött.

Tycker inte heller det borde skilja på hingst eller stoföl, men det gör det uppenbarligen, kanske för att det tillkommer kostnader på hingsten, oavsett hur man beter sig (hingst= kostnader för visningar, valack = kostnader för kastrering…)

Själv tycker jag "fölpriset" gäller i typ max 1 år, sedan borde hästen bli dyrare… där börjar iaf JAG att ha lärt min häst något, och kanske har man visat den någon eller ett par gånger med ngn typ av resultat,,, vilket borde ge upphov till viss prisökning,, syns oxå dåligt på nätet tycker jag.. Där kostar allt upp till inridet och inkört samma som föl…
Rynkar på näsan

Annons:
Polenta
2011-12-22 10:17
#7

Mycket intressant, det här ska jag försöka ha i åtanke när det är dax att lägga ut en annons :) Har sett mkt föl som ligger ute för runt 8-10 men tycker också att de låter lite, själva betäckningen gick ju på 5000, vet. kostnad, transport ToR x2 och sedan givetvs foderkostnad.

Tusen
2011-12-22 10:36
#8

Att föl blir billiga beror ju på att man tar mer föl än man kan ta hand om. Ifall varje uppfödare inte tog fler föl än man visste att man hade möjlighet att ha kvar så skulle inte priserna behöva vara så låga.

Det är mycket olyckligt, tycker jag, att Lojsta Hed tar föl varje år och därmed dumpar priserna på sina egna föl för att göra plats för ny föl till nästa år. 50 betäckningar av en enda hingst under ett år är rätt mycket på en ras som inte är så stor och dessutom med få avelsbara ston.

silarp
2011-12-22 11:30
#9

ovan= sant!
Tycker oxå det är lite lustigt att man "dumpar" priserna där… kanske bättre att se över stoantalet och minska lite…

Ingen bra utveckling, men … vad göra? "inaveln" har ju diskuterats, och mängden betäckningar minskar generellt… samt marknaden, som just nu iaf ser väldigt trög o mörk ut…
(förmodligen inte bara russavelns problem…)

StuteriSolo
2011-12-22 16:25
#10

Ur bevarandesynpunkt är varje föl som föds viktigt. och ska russet bevaras för farmtiden är flocken på lojsta en viktig del av det arbetet.

En utrotningshotad ras ärknas som räddad när det är 1500 individer i avel så där hänger russet i luften…

Tusen
2011-12-22 18:21
#11

#10  Det är den absolut men att låta samma hingst gå i flocken i flera år är inget jag tycker gynnar minskningen av inavel. Samma hingst borde inte få gå där mer än ett år. Sen ska andra hingstar få chansen. det tror i alla fall jag gynnar genbanken. Om det är den vi ska bevara på Lojsta.Glad

skott
2011-12-24 00:27
#12

Jag tar mellan 18000 till 25000 för ett föl beroende på förälder osv mitt "sämsta" avelsto har rek 1.53 och är diplomsto och använder bara hingstar som gått under 1.50.

karisma
2011-12-24 01:02
#13

# 12 Alla är ju inte travintreserade Obestämd men det är bra att du tar betalt.

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
MagganS-B
2011-12-24 09:29
#14

# 8 Russflocken på Lojsta Hed finns i bevarandesyfte, gå gärna in på deras hemsida och läs vad aveln där handlar om! Hade inte russen bevarats där en gång i tiden så hade inte rasen funnits kvar, så vi skall vara tacksamma att det finns/fanns eldsjälar. Tror absolut inte att deras priser har någon betydelse i sammanhanget. Det finns andra som tar föl och tänker mer på kvantitet än kvalitet, och då menar jag både exteriör och prestationer.

# 12 Håller med "skott", sen går det aldrig att sätta ett fast pris, utan det är många faktorer som spelar in…..

Tusen
2011-12-24 11:24
#15

#14 Jo jag vet at de finns i bevarande syfte men då borde inte en hingst gå där mer än en enda säsong. Inte som det är i dagsläget, i två eller tre år. Vissa går ju bara en sommar men det borde vara så för alla. Skall Lojstas russ vara en genbank bör man väl ha en massa olika hingstar gåendes där. Det finns ju flera hingstar som gått där mer än en sommar.

Men nog påverkar väl dessa russföl priset för övriga uppfödare. Det måste det ju göra. Om du kan köpa ett föl från Gotland och det kostar 4000/6500 kr och du som uppfödare vill sälja ditt föl för säg 10 000 kr. Vad skulle få mig att välja ditt föl före Lojstas?Flört
Fast detta är kanske en annan diskission och bör väl inte ta upp den här tråden.

Men förstår du lite hur jag tänker?

MagganS-B
2011-12-24 12:49
#16

# 15 Den diskussionen får du ta upp med Betesföreningen som håller i flocken på Heden!

Skillnaden mellan försäljningen från Heden och privat (om jag kan kalla det så!) är att fölen från Heden MÅSTE säljas. Finns ingen möjlighet att ha dom gående kvar som inte föreningen bestämt att dom skall bevara stammen på. Förstår du skillnaden?????

silarp
2011-12-24 13:50
#17

ovan är ju en sanning med viss modifikation OXÅ… för det finns ju privatpersoner som oxå tänker bevarande och som tar föl, och som tillslut inte har marker/möjligheter/stallplatser/ekonomi att ha kvar dom och som oxå MÅSTE sälja…

Kanske är det en viss skillnad i hanteringen,, vi som privatpersoner/uppfödare hanterar fölen kanske lite mer, och kanske är det lättare att få hem ett sådant föl än ett lite mer ohanterat från lojsta… Även om dom på lojsta många gånger sett ut att vara väldigt närgångna och trevliga!

Varför hamnar där dock föl och hästar som man inte ska bevara stammen på som #16 skriver? Eller kanske förstår jag inte nu…
Alla hästar som går på heden är väll utvalda för att de SKA bevaras, då borde ju INGA av avkommorna vara såna man INTE MÅSTE ha kvar…?

Dessa borde väll oxå rimligtvis ha ett MINST lika högt värde som några andra russföl…. just för att de är "utvalda att bevaras"..typ.

Sedan förstår jag att betesföreningen har problem att få iväg så många föl,-när vi kan ha problem att sälja ett eller två…
 men då kan man kanske säga till föreningen -som till alla privatpersoner som får skäll när dom sänker priserna… "skaffa inte på mer föl än du kan bli av med…"
Tillgång och efterfrågan styr marknaden. Hur bra det än är.

trolldalen
2011-12-24 14:32
#18

* Visst kan fölen kännas billliga från Lojsta, men alla bor inte i närheten som "hämtar" föl därifrån.

Mina föl som jag köpte skulle få en transport kostnad mellan 3500-4000:- per föl om jag använt mig av en transport firma. Valde själv att hämta dom med en transport kostnad av x antal tusen lappar per föl.

Det är ju också en kostnad som till kommer på föl priset. Hopslaget med alla kostnader runt lojsta fölen så skulle jag kunna köpa föl i samma pris klass i norra delen av landet.

Skulle absolut inte vilja byta ut dessa underbara lojsta föl…

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

silarp
2011-12-24 17:44
#19

njae, men kostnad för transport tillkommer ju på alla föl man köper, sedan är det ju upp till var och en vart man väljer att köpa sitt föl…
Det finns väll antagligen privata russuppfödare på gotland oxå, som kanske inte vill sälja sina föl för 4-6000 kr. Oavsett transportkostnad.

DET kan ju vara lite svårt att motivera kanske…. varför jag ska köpa en av DERAS föl istället för lojsta…. stammen ska väll vara riktigt bra på hedens hästar…?

Polenta
2011-12-24 19:47
#20

Så .. vad skulle jag kunna sälja Polentas föl för? Hon är betäckt med Gumino som inte behöver någon nämre prestation. Polenta själv har gått 2.09 på travet, har kapacitet för mer men tyvärr hänger inte hennes psyke med alla gånger i lopp. Snygg och trevlig ponny, lämnat ett föl tidigare e. Tor som jag vet inte har gått på travet alls, Zaldi som är avkomman har gått runt 2.14 i Norge vilket jag tycker är bra för en "ostammad" travponny. Mamma Ulona är syster till Jonah som lämnat godkände(?) Zenith. Utbildningsmässigt på fölet/åringen hade jag tänkt komma rätt långt med, givetvis beroende på vad fölet/åringen är mogen för också.

Annons:
karisma
2011-12-24 20:25
#21

# 20 Ursäkta vad menar du med ostammad ? De flesta russ kan trava runt 2,00 med rätt träning oavsett stam Hänger inte psyket med så undrar jag om ponnyn har kapasiteten Både det fysikska och psykiska är = hästen Obestämd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Polenta
2011-12-24 20:40
#22

#21 "Ostammad". Det jag menar är att hon har inte direkt någon i stammen som gått under 2.00/1.50 (har dock för mig Zenith gått på travet o ett bra rekord?). Så med det du sa nu så är inte mitt sto något att avla på? Du sa nyss att med rätt träning oavsett stam så kan vilken ponny som helst gå runt 2.00! Hon har gått 2.09 och det tycker jag är en bra tid, under de 4 år jag haft henne har hon sänkt rekordet från 2.22 till 2.09, efter hur mkt slit, massage, ändrade träningsmetoder och veterinärbesök! Hon har haft fruktansvärt mycket problem med traven, sista säsongen hon gjorde har hon varit en helt annan ponny att köra på banan, hon har varit så jäkla framåt och verkligen gått att köra men rätt vad det är så är hon där och tar hjälpsteg och skuttar ibland. Mycket av varför hon har galopperat på banan i slutet tror jag beror på spänning, hon är spänd och kan inte slappna av.

Hade gärna sluppit förklara och bara bett om ett generellt pris enbart, då jag inte har någon som helst aning om vad jag kan sälja fölet för.

karisma
2011-12-24 21:03
#23

# 22 Det jag sa med mitt inlägg var det att travetstamm inte är allt För ditt inlägg låter så nedvärderande för dem som inte avlar på så kallad travstam Det är inte alla som är intreserade av trav Jag föder upp russ med bra extriör och mentalitet och då ska de kunna gå den diciplin som köparen vill

 Om ditt sto är något för avbelsboxen har jag inte tänkt på utan det var menigarna runt henne som jag reagerade på Och jag har inte sagt att det är en dålig tid hon har Glad 

God jul på dig

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Polenta
2011-12-24 22:51
#24

#23 Givetvis förstår jag väl att alla inte avlar för travet, men om jag betäcker med en av världens bästa russtravare så må de väl gå fram att jag tänker försöka sälja fölet till trav? Om ni som avlar exteriört osv tar illa vid av de, jag förstår inte? Jag mena att det var "ostammat" travmässigt sett och inte exteriört/mentalt för det var inte de jag var ute efter …

MagganS-B
2011-12-24 23:37
#25

# 15 och # 17

Hästarna på Lojsta Hed är inte "utvalda" att gå där, utan är ättlingar till dom russ som en gång räddades kvar på Heden efter att stängslet kom upp + en rest från Ponnystuteriet vid Busarve i Othem som till hör Gotlands Läns Hushållningssälsskap. Om vederbörande varit med på Russavelskonferensen så hade ni fått reda på massor om Lojsta Hed och historien kring russen.

Här slutar jag mina inlägg! Har sagt vad jag vill i den här frågan! Vill bara tillägga att avel på trav behöver inte utesluta avel på exteriör, tycker det är fånigt att gräla om vem som gör vad…..Huvudsaken är att vi avlar fram russ för att bevara rasen så länge som möjligt, eftersom den kommer att dö ut! Och att använda ordet "ostammat" när det gäller djur och människor är väl inte adekvat, eller är det jungfrufödsel på G?

silarp
2011-12-25 09:25
#26

ovan - BRA! Ja, men det är just DÄRFÖR det är så bra att det finns folk här som kan förklara för en … jag skrev INTE ett faktainlägg, utan ett frågande bara -varför dom "MÅSTE" säljas, -mer än andras russföl…
.. pga att just DOM fölen inte var intressanta för bevarande…som det stod ovan…

JAG tycker det är bra att det finns folk HÄR som kan förklara för en -om man inte kan åka på russkonferenser och annat, -pga att alla inte kan "ta ledigt"  (pga eget företag och massor av djur) och åka bort i flera dagar, (utan istället väljer att lägga dom 1-2 dagarna per år som man är "ledig" på att umgås med sina småbarn…) NÄTET HAR STORA FÖRDELAR, för då kan man sitta här på småstunder emellan sysslorna, och lära sig MASSOR. Om det finns folk som är villiga att dela med sig såklart, av stor kunskap, erfarenhet och annat, till andra som kanske kan föra rasen och avel osv, framåt OXÅ.

Jag trodde kanske inte att rusen på heden var "utvalda " heller, men det finns kanske en andledning till att just dom går där-som du förklarade ovan.
Och så är det väll fortfarande så då, att dom kanske egentligen inte "måste" säljas heller,  isåfall…eftersom ju ALLA russföl som föds är viktiga för bevarandet av rasen -som oxå skrevs ovan. Att kanske inte heller NÅGON kan hysa alla dessa bra att ha föl, var det jag ville komma fram till….

TYcker inte heller att avel på det ena eller det andra behöver utesluta något annat, men att kämpa som Fasen för att få en bra tex travhäst eller en bra hopphäst, om hästen har uppenbara problem med just det man kämpar med, kanske kunde undvikas om använder den till något annat, som den kanske har superlätt för!

Det låter som att trådskaparen försöker sätta ett pris på sin häst genom att försöka få lite hjälp och vägledning här, och jag är absolut INTE rätt person att värdera ditt föl på något vis! Är utöver detta alldeles för dåligt insatt i travet!
MEN, jag tycker du ska sätta dig och titta på blocket, hästnet och även lägga en liten stund på att kika in på länkarna till folks hemsidor, -finns lite uppfödarsidor och annat på russavelsföreningens hemsida, och titta och anteckna vad andra tar för sina russföl. Anteckna ner deras stammar, meriter och hingstar, och vad de tar för dom, och försök sedan hitta vartnågonstans däri ditt blivande föl kan hamna prismässigt. Om du kommer fram till att priset är -vad DU tycker är för lågt, så HÖJ det något, så du känner att du blir NÖJD om du säljer ditt föl. FÅr du det sedan inte sålt, får du försöka älta fram och tillbaka -precis som så många andra av oss här, vad det är som är problemet! Men kanske har du samma tur som flera av oss andra här har haft, och hittar ett KANONHEM till fölet!

Tusen
2011-12-25 11:17
#27

Jag tycker inte att man ska sälja någon häst under 10 000 kr. Men då ska man också vara beredd på att vänta. Ibland finns köparen där, ibland inte och då får man vänta. Personligen väntar jag hellre med en försäljning än säljer till underpris.

Men måste man bli av med fölet så blir priset ett helt annat.

Annons:
Polenta
2011-12-25 12:05
#28

#26 TACK! Precis vad jag väntade på, ett svar på min fråga och tips. Ska absolut göra detta, har ju som sagt några månader på mig innan det är dax för försäljning :)

Plupp73
2011-12-26 15:43
#29

Hej!

Vill först säga att jag tycker att det är trist att många gånger läsa inläggen på denna sida pga att det är så trist ton folk emellan. Egentligen borde sammanhållningen vara bra eftersom alla har ett enda syfte - att bevara en gammal inhemsk och mycket trevlig ras.

Vill även säga att Lojsta heds arbete är fantastiskt, och att russflocken på Gotland är en av de största turistattraktioner Sverige har. Visst är priserna för föl mycket låga (och de är ju inte hanterade etc, men å andra sidan hanteras ju inte flockuppfödda islandshästar förrän de är 3 år gamla), men så ÄR det ju med storprodutioner - att man kan hålla lägre priser. Sedan kostar ju transporten via färja en hel del, och jag upplever att hästar från Gotland oftast är billigare än andra av det skälet - oavsett ras.

Blev förra året erbjuden ett diplomsto, 4 år, riden och hanterad, premierad med 42p av en stor russuppfödare på fastlandet för 17000 kr. Då ingick hennes fina stoföl f 2010 + ny betäckning med valfri hingst inom stuteriet. Det är ju ett kanonpris tycker jag - och uppfödaren kan göra så för att det finns så många hästar, och för att russföl inte kostar så mycket (dvs en lätt förmån att lägga på).

Jag kan förstå att det känns skittungt om man är en mindre uppfödare och inte kan/vill sälja sitt föl för lägre pris, men tyvärr är det ju de villkor som gäller. Det gäller ju även relationen liten mataffär kontra supermarkets i priser. Jag tror inte det går att så att säga "bilda kartell"runt priserna på gotlandsruss, för det kommer alltid att finnas uppfödare som har råd att sälja sina föl billigare, och som måste bli av med dem.

Det mindre uppfödare kan konkurrera i som varken Lojsta eller storuppfödare kan är ju hantering och utbildning, och prestation i ridning/brukskörning.

Du Silarp hade ju ett 12-årigt sto till salu och som verkade riktigt trevligt, och för ett bra pris om man ser till att hon var riden, körd och mycket välhanterad. Dessutom utställd och haft fyra stoföl. Henne uppfattade jag som attraktiv, en bra bruksponny, även om jag just då inte kunde köpa henne för egen del…

Gott Nytt år från mig och min familj

Tusen
2011-12-26 16:00
#30

#29 Håller inte alls med dig där. Tycker INTE att det är någon trist ton här. Folk skriver vad de tycker, diskuterar håller med eller inte. Vari ligger det felet?

Jag älskar detta forum just för att det är högt i tak (något som inte alltid är i andra forum).

Jag har aldrig upplevt att man varit otrevlig i detta forum. Läser man med snälla ögon kan man också se "glimten i ögat"  och att man inte tycker lika betyder inte alls att man är otrevlig. Så tycker jag i alla fall.

silarp
2011-12-26 19:16
#31

Håller med båda ovan!
Det måste bli lite taskig ton ibland, alla kan inte tycka lika! Vi älskar "vår" ras av olika andledningar, alla är inte insatta i allt från början, det är därför vi är här! Jag tar inte åt mig alls när någon svarar emot, det är SKITBRA Med diskussion!

karisma
2011-12-26 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Håll lågan brinnande Skrikandes

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

silarp
2011-12-27 08:12
#33

nästan alla trådskapare här på forumet får erfara att diskussionerna drar iväg lite ibland! Men det får man på köpet antar jag! Skrattande

MagganS-B
2011-12-27 11:57
#34

# 33 Sen är det väl en aning tidigt att börja tänka på pris på ett föl som föds kanske i april och skall tas ifrån tidigast i oktober 2012…..det var ju egentligen det tråden handlade om från början….. Glad

Annons:
silarp
2011-12-27 12:02
#35

ja, det var oxå min tanke, det kan oxå hända mycket på vägen, och själv tar jag inte ut något i förskott… -innan fölet står torr vid sidan av stoet o äter,,, !
MEN jag tror samtidigt att det är mycket vettigt att följa marknaden på nätet, själv är jag som jag tidigare nämnt, MANISK i detta, och älskar att läsa annonser och följa prisers upp och nedgång… Har gjort detta sedan 2003 då jag började annonsera inom hästar/hästtillbehör på allvar…

Det är SKITROLIGT!  och lärorikt.

ryttarn
2011-12-27 15:22
#36

#35 Är väll iof inte lika manisk som du beskriver dig men följer utvecklingen av o till.

Det som slår mig är att idag är det utbildade russ som gäller. Oavsett om det är ridning eller trav så tycks man få/begära förhållandevis hyfsade priser för ett russ som startat med hyfsade resultat.

Föl eller russ med "enbart" avelsmeriter är betydligt svårare att sälja, iaf om man skall utgå från begärt pris och hur länge annonserna ligger ute.

Jag vet inte om jag tycker det är en bra eller dålig utveckling i stort, men jag som helst kör in hästarna själv innan jag säljer passar det ju ganska bra……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2011-12-27 17:37
#37

håller med föregående talare. Verkar defenitivt vara så. Kör oxå gärna in själv, men pga lite begränsad tid till hästarna, vill jag inte ha fler än jag hinner med… och då kan det vara lättare OM man skull lyckas sälja dom lite för 2 årsåldern….

Polenta
2012-05-04 19:36
#38

Nu hoppar jag in i min egen tråd igen efter att ha suttit å räknat på ett ungefär hur mkt det har kostat med tillverkningen av denna Gumino unge som ännu inte anlänt till jorden. Från transport ner till hingsten och tills denna dag har det kostat nästan 20 000 kronor, jag har då tagit med detta i mina räkningar;

Transport 120 mil, dagsavgift hos hingsten 60 dagar, levande fölavgift å språngavgift inkl moms, veterinär och hovvård för Polentas fång som hon tyvärr drabbades av under tiden (vill absolut inte skylla detta på någon), hökostnad sedan hon kom hem till idag samt grundvaccination för fölungen.

Har jag "rätten" att räkna in dessa summor? Vad bör man mer tänka på? Vilka priser har ni sålt era unghästar för under alla år ni avlat? Behöver absolut inte nämna namn, jag är nyfiken rent generellt vad jag kan ha för riktlinjer.

MagganS-B
2012-05-04 20:21
#39

# 38 Ingen har blivit rik av att föda upp russ, det skall du veta! Man får vara glad om man får tillbaka något av det man lagt ut för ett föl…..För ganska många år sen räknade jag ut vad en 3-åring som var inkörd skulle kosta inklusive allt, alltså i stort sett bara att träna igång, med vaccinationer, registreringar mm. mm. Jo, 40-45000,- Vem betalar det??????? Inte många! Vilket litet russföl som helst i dag kostar ca. 10000,- bara det är fött! Man måste ju räkna in kostnaderna för mamman också. Det är ingen lukrativ sysselsättning vi ägar oss åt…..men jäkligt kul!Flört

ryttarn
2012-05-05 00:05
#40

#39 Det är en kulturgärning och precis som de alra flesta kulturarbetare får vi inte igen vad det kostar. Det som stör mig mest är att vissa anser att man är hutlös när man vill ha betalt så att iaf de direkta kostnaderna täcks…….

Visst är det kul att håla på med russavel, men det finns en gräns för hur mycket det får kosta att ha kul, för många är den gränsen nådd vilket vi ser på färre betäckningar för varje år.

#38 Skall man räkna affärsmässigt på det hela skall du även plocka med avskrivningar på maskiner och lokaler, arbetad tid, kostnader för att meritera stoet genom tävlingar, utställningar osv osv osv. Efterssom jag för bok på min hästverksamhet (jordbruksföretag) vet jag att den akumulerade förlusten under de sex år som jag haft detta i bolag har företaget gått med ca 350.000 i förlust. Detta trots att bolaget även avverkat skog och gjort en del konsulttjänster som mildrar förlusten. Så det är inget billigt nöje vi russuppfödare håller på med.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
2012-05-05 16:20
#41

#39 & #40 Givetvis vill jag ju inte försöka gå vinst med det hela, då tror jag faktiskt att jag får igen mer på min tävlande bloding ;) Jag är bara rent nyfiken på hur mkt man kan ta för ett föl, då jag inte har någon som helst koll på vad det kostar att köpa en fölunge. Räknade ihop på ett ca för att se vad allt detta har kostat och tänkte att det kanske kunde vara en bra riktlinje för att hitta ett lämpligt pris.

Jag vill ju inte sälja fölungen för alldeles hutlösa priser (lär inte bli sålt då heller ;), jag väljer hellre att gå ner i pris för att få iväg fölungen till någon som vill utvecklas med denne och tävla i framtiden osv, än att jag ska bli stående med den.

Annons:
MagganS-B
2012-05-05 18:08
#42

# 41 Du kan nog krasst räkna med, att i dagens läge är det inte helt lätt att sälja föl…..

Upp till toppen
Annons: