Annons:
Etikettridsport
Läst 1722 ggr
Linnea
12/19/11, 9:54 AM

KM hoppning

Igår var jag och mitt russ med i hopp-KM på vår klubb. Träningarna har gått hyffsat bra men han är fortfarande lite svår att få igång, han föredrar att bara springa när han själv har lust. Jag tror han har glömt att han gillar att hoppa men han börjat komma tillbaka lite igen. Iaf så var vi med i mini-KM alltså clear round, 60 cm. Detta var hans första tävling. På framhoppningen ville han inte riktigt till en början, sprang förbi ett pyttekryss två gånger men sen gick det bättre och bättre, när jag kända att han satsade på hindren så la jag ner och väntade på min tur. Väl inne i ridhuset så blev han först rädd för applåderna (han gillar inte applåder), sen taktade han ett varv på den lilla volten som var avspärrad längst ner.

När det väl var vår tur började jag ångra mig, det kändes inte superbra. Vi red långsidan ner och förbi granen, han tittade lite på den men inget mer vilekt jag tyckte var skönt. Så fattade jag galopp och oj vilket tempo han satte av i direkt! Första hindret inga problem, red förbi granen på väg till 2:an, då skyggar han rejält men jag lyckas få honom i galopp igen och vända honom helt om och hoppa 2:an som stod bara 3-4 meter bort. Följande hinder gick bra, 6:an rev han men det var nog mest otur, avståndet stämde och allt. (Det är det som brukar ställa till det.) Hoppar 7:an och vänder mycket snävare än jag tänkt till 8:an men han har så bra tempo så det gör inget.

Jag fick hålla in honom i princip hela vägen vilket var längesen, det är också då det går allra bäst för då blir taxeringen bättre. Min tränare stod och tittare på och blev mäkta förvånad, så hade hon aldrig sett August förut! Jag har sagt hur han kan vara men hon har inte trott på mig innan. Att det föll en bom gör mig inget, hellre det än en vägran och han var inte ens i närheten av att vilja gå förbi en enda gång, han bara sög sig mot hindren. Det var bara att styra och hålla i hatten i princip!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: