Annons:
Etikettallmänt
Läst 4715 ggr
Tusen
2011-12-05 18:26

Hur lite ska ett russ kosta?

Läste på denna länk något som gör mig mycket bekymrad. LÄNK

En mycket fin, meriterad, godkänd och ovanlig hingst är till salu för ett så lågt pris så att t.o.m. ridfolk undrar vad som är fel på honom eftersom han är så billig.

Det som gör mig bekymrad är att det inte finns köpare till alla dessa fina russ. Hur lite ska ett russ kosta egentligen? Är det någon idé alls att föda upp russ när ingen ändå vill köpa dem?

I dagsläget kan folk ev. tänka sig att låna ett russ, men köpa… Ånej, det är det inte tal om. Hur kan det ha blivit så? Inte ens travskolorna vill längre köpa russ utan vill helst bara låna. Jag tycker det är en hemsk utveckling.

Vad säger ni andra?

OBS! Jag kritiserar absolut inte ägarna. De får sälja sin ponny för vilket pris som helst. det är inte det trådenhandlar om.Glad

Annons:
silarp
2011-12-05 18:38
#1

kan inte annat än att hålla med….
Överhuvudtaget tror jag läget i sverige just nu inte direkt främjar hästavel överhuvdtaget… det verkar vara lågkonjunktur.. jag har hört om flera som slaktat fina blivande tävlingshästar med toppstam, som precis skulle i vagn.. och det fattades inte meriter om man säger så….

Blev själv sugen på den där.,. men som du skriver… varför köpa om det inte går att satsa och SÄLJA?

Marknaden för unghästar är totaldöd i princip… och det här förbaskade LÅNANDET…. (har själv "lånat" ut min ena märr, men där får jag betalt varje månad.. en sk avbetalning /hyra. om hon vill får hon lämna åter i maj, men då får jag behålla pengarna…) Känns som ett jättelyxigt avtal i sammanhanget…

Och hur lätt är det att sälja föl när det finns folk som kränger föl för 3000 kr, och 2-3åringar för 6000? Inkörda och inridna meriterade hästar för 10 000 kr !!!!

katastrof….

ryttarn
2011-12-05 18:44
#2

Just dessa frågor som du tar upp är ett av de alvarligaste hoten mot russet som ras.

Själv funderar jag av o till på att helt lägga av med avel. Jag lägger ut mängder av tusenlappar varje år för att ta fram, vad jag tycker, fina russ men efterssom det finns sådana som säljer till totalt underpris kan vi som vill värna om russen inte ens få igen en liten del av omkostnaderna. Så varför skall man hålla på?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2011-12-05 20:22
#3

Det har alltid funnits sådana som reat ut sina hästar eller skänkt bort dem.Pga tex köpt på sig för många fölet måste bara bort vid skiljning  Russen har alldrig haft rätt prislapp utan varit en billig ponny

Men nu märks det lite mer då det är trögt på säljfronten och många bara vill bli av med sina Jag förstår de som slaktar sina för vem vill skänka bort sina hästar (pengar) till vilt främmande människor Det är ingen som sänker något till mig som jag vill haGråter

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

rebeccajansson
2011-12-05 20:43
#4

Jag är oxå chockad! vi har inte fått sålt en enda häst iår så dom får gå kvar och så får vi låna ut dom till bekanda som rid/foderponnyer ist o försöka om några månader igen. Jag annonserar ut i både sverige/finland/danmark o norge med massor av bilder när hästen körs/rids hanteras o står uppställd. Har även ordnat filmer när jag haft tid o en bra kamera.

Har nog aldrig lagt ner sådan tid o omsorg på annonserna som nu, ibland lönar det sig o ibland inte suck. Blir rentutsagt vansinning när folk mejlar o vill pruta ner en redan billig o fullt frisk häst med färdiga papper mm.

Annonserade ut min godkända hingst Lego-Lasse när jag låg på sjukhus och fick barn 10 veckor tidigare än beräknat så jag förstog att tiden inte skulle räcka till men ingen nappade (4månader ungefär). Jag gick ner 5000kr sedan gav jag upp o bestämde mig för att låna ut honom på station ist. Jag säljer inte en avelsgodkänd russhingst född 03 (42p) med 2.13 rekord för under 20000kr så de så!

silarp
2011-12-05 20:51
#5

håller med båda ovanstående…

men varför hålla på?

….. (för iaf MINA är så jävla goa…, jag skulle INTE kunna slakta,,,, men så har jag inte hållt på i så många år ännu….)

Har även sysslat med andra raser förut, och OM man får fram en fin hingst där, så kan man ta mellan 8-12000 kr för EN betäckning, det finns typ 2 konkurrenter i hela landet, och man kan sälja föl för typ 35-50000 kr…

Men även är är det lågkonjunktur just nu, och folk får samla hästar… och hästar som "typ ska kosta 35000 kr"… .säljs inte heller…(och när man kostat på dom 12000 i betäckningsavgift, 5000 för chip, reg och amerikanska papper,, rear man knappast heller….)

En annan väääääldigt viktig aspekt i det hela är trivseln. En lärdom jag dragit (om vi viskar och bara pratar till russfolk här, så ingen annan hör…. ) är att ju dyrare ras ju dummare folk och ju dummare regler …osv……..Tyst

Jag trivs ASBRA med russen, för jag träffar nästan BARA på trevliga rejäla människor, och inga stroppar som tror dom är något. Jag tycker inte dom är dom mest charmiga och showiga kanonhästar man kan äga, utan en ohyggligt robust och trivsam häst/ponny, som JAG tycker det är värt att ösa bajs efter, just för att den är så himla härlig och personlig, lättlärd och samarbetsvillig.

Jag har en "ferrari" i min underbara rid och körhäst saddlebreden, men den dagen han går bort,,, är jag ytterst tveksam till om hans box fylls av en rasfrände…. troligtvis inte. De har avlat fram så mycket fel och brister och minus, och dåligt temprament, att jag får rysningar…. mitt exemplar är sååå härlig, fin, showig, kanontemprament, och fin rid o körhäst…. men han är typ…. "one in a million…" känns det som.

Inom russen är ALLAS ponnys one in a million!

Därför håller JAG på. Ett tag till.

ryttarn
2011-12-05 22:06
#6

#5 Ja, russen är världens underbaraste hästar, därefter kommer kallblodstravarna ;) Det är ju därför man fortfarande håller på. Men även för en dåre som mig finns det en gräns…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
2011-12-05 22:09
#7

Jag GER hellre bort mina russ till folk som upskattar dom än säljer dom för 3000,-!

ryttarn
2011-12-05 22:36
#8

#7 Ligger något i det, samtidigt så vägrar jag sälja till någon som värdera en häst så lågt att dom inte kan betala vad den är värd. För inköpspriset är ju den lilla kostnaden när man håller på med russ. Hur ska dom ha råd med mat, hovvård, veterinär osv om dom inte anser att dom kan betala anständigt för hästen?

Men visst finns det dom som jag skulle kunna ge ett russ till, precis som det hänt att jag fått russ. Men då har det alltid varit extraordinära omständigheter.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

rebeccajansson
2011-12-06 07:10
#9

#8 Precis och man börjar ju undra hur folk är funtade? se bara på köpes annonserna tex. Folk vill inte betala mer än 3-8000kr för en frisk och utbildad b-ponny med alla papper klara samt så skall den vara barnvänlig? vad e detta eg? man undrar ju om dom ens har råd att föda ponnyn när dom knappt vill betala för den! hu blir så arg på detta. Bara för några års sedan så kunde man lätt sälja en hyfsad ponnytravare för runt 25000 nu måste man dra ner till 12-15000 om det ens räcker….

VeronicaP
2011-12-06 08:12
#10

Är hästen så gammal så vet jag inte ens om jag hade sålt den ;) utan lånat ut den men så är jag ju rätt nostalgisk av mig när de gäller mina gamla hästar ;)

Ett diplomsto minst 15.000

En inkörd riden ponny från 15.000 beror på om de är en valack ,diplomsto mmm och meriter.

Ett föl tycker jag att ett hingstföl ska kosta minst 6000 och sto föl 8000 tex -

Tänk så bra det hade varit om alla hade försökt hålla likadana priser som det är inom hundavlen så hade vi fått upp priserna och det hade varit lönt att avla.

Det värsta jag vet är när folk säljer för akut platsbrist mm , man får väl planera sin avel och räkna med att man får behålla avkommorna ett tag annars får man väl skita i att betäcka .

VeronicaP
2011-12-06 08:16
#11

Har faktiskt fått sålt 2 st shettisar i höst och har fått precis det vi har begärt för dem , de har varit till salu ett bra tag men jag är enveten och säljer inte dem billigt utan då får de väl gå kvar här hoss oss och till slut kommer alltid rätt köpare :D så känner jag det i alla fall.

Sen har vi låne ponnysar här och helt ärligt vi behöver inte fler hästar utan det är ju hästar som dottern tävlar och tränar åt andra där alla tjänar på det , de blir meriter mm åt dem.

Har själv en ponny utlånad på foder en welsh pga jag har velat om jag ska sälja henne eller inte då hon är mig så kär, så detta är perfekt men de erbjöd sig tom att betala hyra för henne varje månad för att de är så rädda att jag ska sälja henne då hon nog skulle bli väldigt lättsåld , de har alla redan fått folk som tydligen har frågat dem om jag inte ska sälja henne ;) , så därför betalar de försäkringen så det är perfekt för både mig och dem

silarp
2011-12-06 08:51
#12

ovanstående håller jag med om. Har oxå resonerat som du, och ÄNSÅLÄNGE har det funkat, men visst hade jag kanske hellre sålt mitt stoföl än lämnat/lånat ut/foder/avbetalnings lämnativäg mitt sto….

Nu blev det såhär iaf, och det funkar kanon änslålänge…
Även #10 har rätt, så brukar jag oxå tänka i prissättningen…. men….
mitt pigga, väl körda och mycket ridna, mycket barnvänliga och trevliga russsto (med 41 p på utställning i år) är iallafall INTE EN WELSH (eller hur det nu stavas….!)har jag förstått… För med dom egenskaperna på en WELSH så är det tydligen JÄTTEBRA!
(dock får ju inte welshägarna heller ut så mycket för sina a och b ponnys i dagsläget…)

VeronicaP
2011-12-06 08:55
#13

#12 Man får väl ut bättre än för ett russ , tyvärr kan jag väl säga men jag avvaktar och sälja min welsh , just för att hon har det så bra där hon är nu och värdet blir ju bara högre och högre för henne , nu när hon tävlas och tränas aktivt så den dagen jag bestämmer mig för att sälja henne så ska jag ha det hon är värd annars får det vara Flört hon är även diplomsto + att hon fick dubbel utmärkelse som 3 åring på 3 årstestet

Annons:
silarp
2011-12-06 09:00
#14

exakt, man vill ha ut det dom är värda… tyvärr tycker jag att det periodvis är så,,, att en häst inte är värd mer än det någon är beredd att betala… oavsett vad man själv tycker.
Jag tycker tex att min saddlebred är värd typ 50 000 kr, (folk inom den rasen skulle aldrig sälja samma häst under 100 000 kr) medans jag VET att marknaden aldrig skulle ge mig mer än max 35000 kr i dagens läge. Sälja är dock i detta fallet inte ens aktuellt.

Det är en SVINSVÅR avvägning. Och samla hästar går ju .. ett tag! Sen blir det trångt och tråkigt!
Jag tycker oxå det verkar som att man får ut mer för russ… faktiskt… eller iaf att den är mer lättsåld kanske, pga att jag tycker att dom ofta inte har samma klös i sig. Snälla körhästar står väll oxå ganska högt i kurs när man ska sälja tror jag….

Teja-Bea
2011-12-06 09:13
#15

Men har ni funderat på hur marknaden ser ut i övrigt?

Risken för en ekonomisk kris hänger över oss. Ett land i vår närhet med hittils stora, mäktiga banker riskerar konkurs vilket kan leda till katastrof för det ekonomiska läget!

Ingen köper russen - näe! Men köper de bilar? Hus?

Om vi har tur så vänder HELA marknaden när det ekonomiska läget vänder och då börjar folk handla - även russ!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
2011-12-06 09:22
#16

#15 Visst har det ekonomiska världsläget en viss betydelse, samma med att barnkullarna i "vår" målgrupp minskat drastiskt. Sedan gör ju inte osäkerheten om vad som skall hända med ponnytravet framöver(även om jag tror det blir bra) att det blir enklare. Ponnytravet är trots allt den enskilt största marknaden för russen.

Sedan skall jag rätta dig på en pungt, bilförsäljningen har ökat senaste kvartalet med nästan 20% gämfört med samma period förra året……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2011-12-06 09:34
#17

det är det ekonomiska läget i övrigt jag har syftat lite försiktigt till när jag skrivit "som det är nu…" …

Anser oxå att tex handeln med gårdar och fastigheter inte heller har märkt av "krisen" än… men kanske snart… och säkert på andra platser än just här (beror på hur jordbruket ser ut i olika delar av landet oxå…)

tex.

Teja-Bea
2011-12-06 09:45
#18

#16 Tack för rättelsen men det var inget påstående utan en fråga. Frågetecknet efter meningen åsyftar till det. Flört

"Ingen köper russen - näe! Men köper de bilar? Hus?"

#17 Vi har precis sålt vår jordbruksfastighet här i södermanland.. Bara en budgivare och mäklaren har beklagat sig över att det finns många objekt men få köpare. Många säljer under utgångspris och andra blir inte sålda alls…! =S

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
2011-12-06 10:26
#19

Men visst är det konstigt? Om man skall sälja ett trevligt inkört och/eller inridet russ så får man kanske 20000,- som högst, men om den har varit på hopptävling ett par gånger så stiger priset med flera hundra procent…..det är ju samma häst! Statustänkande?

Teja-Bea
2011-12-06 10:48
#20

#19 Ja tyvärr har ju russet låg status..

Ridsporten köper hellre en kors-och-tvärs-korsning B-ponny utan papper för 45,000kr än ett rent russ för 20.000 FörvånadSkrikandes

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Annons:
karisma
2011-12-06 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

# 10 SEXTUSEN för en hingstunge ?

Betäkning         2500:-

Bete hos hingst   500:-

Resa t&r             450:-

Ultraljud              500:-

Verkning x3        1050:-

Vaccinering x2     1000:-

Fölgrimma               50:-

SUMMA                6050:-

Då är inga kostnader för att hålla stoet byggnader el försäkringar mmm Ska man veerkligen börja med att ge bort russen?

Sen kan bara gisssa vad ett Diplomsto har kostat i Kontanter

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

silarp
2011-12-06 12:12
#22

ovanstående ligger det mycket i! (jag brukar dock aldrig ultraljuda, men istället vaccinerar jag…. )

#18.. så ser det inte ut ännu här… det är slagsmål om jordbruksfastigheter,, det enda som möjligen sjunkigt lite är hästgårdar med små arealer,, men inte särskilt märkbart än….

#20 Helt OFATTBART. behövs väll inte ens en kommentar….Skrikandes

karisma
2011-12-06 12:31
#23

#22

Vaccinering är med Flört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Katti
2011-12-06 12:36
#24

Oj, är språngavgiften så hög numer? Då har den verkligen stigit mer än priset på russ. När vi betäckte vårt sto 1984 så kostade det 200:- plus moms (A-premierad hingst!). Då var momsen 23,46%, så det blev 247:-. Jag tror faktiskt att jag har kvittot kvar! Jag mins inte att vi betalade för att ha henne hos hingsten, men det hoppas jag att vi gjorde. Det var nämligen omöjligt att se när hon brunstade, så hon var där i 3 veckor innan han gjort sitt jobb!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

VeronicaP
2011-12-06 12:52
#25

#21 Allt beror ju vad man betäcker med, om man har egen hingst, alla tar inte samma pris , jag vaccinerar bara mot stelkramp, och betalar iof inte ens 250 kr för vaccination .

Svårt att skriva ner kosntader som du har gjort för alla betalar inte så dyrt som du gör för verknking , vaccination , ultring , körning ,,

Sen var det ett förslag tex en rekemedationspris , sen kan de både ligga över och under …

ryttarn
2011-12-06 13:21
#26

#25 Vill nog påstå att #21 räknat ganska lågt, kostnaderna kan dra iväg ganska mycket mer än så. Mina beräkningar ligger på att kostnaderna fram tills dess att fölungen är avvand ligger på mellan 6 och 10 tusen, lite beroende på vilka förutsättningar man har hemma på gården.
Egen hingst är ju heller inte gratis…… Foder kostar, Stoet, som är minst lika stor förutsättning som hingsten är ju heller inte gratis osv.

Att sälja ett föl under 10.000+ moms skulle aldrig falla mig in. Ni som säljer billigare än så är antingen inte räknekunniga eller så tycker ni det är roligt att elda upp pengar.
Ska man sedan räkna in arbetet oxå hamnar vi på helt andra summor, men för mig hamnar det på livsstil och rekreationskontot.

En uppmaning till er som dumpar priserna, ta en fundering på vad ni egentligen håller på med. Det kan vara så att ert beteende är det största hotet mot russet som ras i modern tid…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2011-12-06 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#25  Kostnaderna jag skrev upp var bara ett genomsnitt  Det är inte billigare om man har egen hingst att hålla Men vad jag menar  är att man måste ta betalt Det är många som anlitar ej utbildade svarta hovslagare och får det billigare men 350 ink moms och resa är nog inte så dyrt För körningen tog jag 1l / milen det är nog inte många bilar som går under det med släp det blev bara 31 mil/t&r Ultraljudet är nog billigt vaccinet är A2 +tetnatus

Men det här jag räknade upp var bar kontant betalningar just för det fölet

Sedan tillkommer ju allt annat för att få fram det Stoets kostnader markkostnader foder mm mm och allt annat som man måste räkna med Så 10 000 är nog det minsta ett föl kostar för att ta fram det
Det är nog den enda branch som man ska jobba gratis i

Mitt förslag är minst          föl                10 000:-

                                   1-åringar           14-16 000:-

                                   2-åringar            15-18 000:-

                                   3-åringar            18-20 000:-

Äldre och utbildade                                  20- hur mycket som helst

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
ryttarn
2011-12-06 13:46
#28

#27 Håller med till 110%

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

karisma
2011-12-06 14:06
#29

# 26 Ett stort tack för  sista stycke i ditt inlägg Glad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Stoodyear
2011-12-06 14:21
#30

En helt oslipad tanke:

Bara rent fördomsfull tanke, som utgår från att tävlingsponnys är värda mycket pengar.

De flesta som köper russ idag avlar på dem vid något tillfälle i livet, russen blir oftare sällskapsponnys än tävlingshästar (bortsett från travet). Därför sprids inget rykte om russ som bra tävlingsponnys, därför väcks ingen efterfrågan på russ i just det syftet. Pengarna ligger i hur väl hästen presterar på banorna, för få russ kommer ens ut på banorna: därav inget rykte som genererar köpare.

Dessutom tenderar folk som köper russ avla på dem i större utsträckning än tex welshägare, detta skapar fler russ (som inte tävlar) än welshar, samtidigt som welsharna många ggr briljerar på banorna. Priserna på welshar går upp då efterfrågan på tävlingshästar är hög.

Men för russen spelar det ingen roll om efterfrågan på tävlingsponnys stiger lavinartat, för man associerar inte russen till det användningsområdet. Och därför kommer man inte efterfråga russ utan främst andra rasen som man ser/vet hävdar sig bra på tävling.

Eller? Det var bara en virrig tanke…

Katti
2011-12-06 14:39
#31

#30 så är det absolut! Det är bara att inse att det är marknaden som sätter priserna (tyvärr). Utan efterfrågan kan man vara hur hårdnackad som helst i sitt beslut att inte sälja för billigt. Då blir man stående med "varan" kvar och det är ju ingen TV som man kan ställa i ett hörn och sälja när någon visar intresse, utan en levande varelse som kräver en hel del.

Jag är den första att skriva under på att russen borde ha högre status, men samtidigt tycker jag inte att man kan hänga enskilda som faktiskt kanske måste sälja för det pris de kan få. Det är inte alla som har en stor gård med lösdrift där en häst mer eller mindre inte gör så stor skillnad varken i kostnad eller i arbetsinsats.

Jag håller helt med Stoodyear om att det bästa som kunde hända russen som ras är att det kommer ut duktiga hästar på tävlingsbanorna landet runt, i olika discipliner. Nu är jag inte inne i hästvärlden eller i russvärlden, men det känns som om den otroligt mångsidiga rasen gotlandsruss har blivit kraftigt nischad åt trav-hållet. Eller? Och dessutom tyvärr fått en stämpel på sig som billig…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ryttarn
2011-12-06 15:13
#32

#31 Om man inte har plats skall man inte avla alls. För, oavsett ras, så kan man inte räkna med att få sålt.
Att dumpa priset för att man inte har plats visar bara på dålig planering.(enstaka fall där familjesituationen drastiskt förändras är det dock en annan sak givetvis)

Visst vore det bra om man kan få ut russen på hopp o dresyrbanor, men det kräver små och duktiga ryttare vilket jag tyvärr inte har tillgång till sedan mina egna barn vuxit upp. Har försökt "jaga" lämpliga ryttare men det är inte så enkelt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2011-12-06 16:19
#33

#27 Finns många bilar som drar under 1l/milen Flört sen finns det utbildade hovslagare som inte tar mer än 200 kr för verkning

#26  Fast sen tycker inte jag att man kan räkna in mat till stoet och hingsten för hingsten ska ha mat även om den inte ska betäcka eller ej, stoet ska också ha sin mat även om den inte ska ha föl, är faktiskt inte heller alla ston som man behöver slänga i en massa kraftfoder för att de ska ha föl utan de äter sitt grovfoder som de brukar göra . Kan tex inte tänka mig att de på lojsta stödutfodras med extra kraftfoder bara för att de är dräktigta ?
Sen är de ju inte alla som är momsredovisningskyldiga heller Flört

Nu brukar  iof inte jag sälja dem som föl , men jag skulle kunna ev tänka mig att sälja ett föl för 6000 kr , jag har insett att man aldrig kan gå med vinst ändå men får jag bara det jag begär så är jag nöjd .

#24 Nej alla är inte så dyra en del ligger på 1500 i betäckningsavgift så de går att hitta både billigare och dyrare , det kan variera enormt i prisskillnad

silarp
2011-12-06 17:38
#34

#23 nja… inte herpes väll.. för den är väll 3 ggr…?
(har gjort det under en dräktighet,,, det fördyrade fölet en hel del….)

Annons:
karisma
2011-12-06 18:00
#35

# 34 Jag vaccinerar mot influensan och stelkramp man hinner bara 2 ggr innan man säljer ett föl Flört

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
2011-12-06 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#33 Jag tog bara ett snitt på bilar allar jeepar som drar 2-2,5 l och rullar runt samt gamla volvon mfl de drar

Där jag bor finns det inga utbildade hovslagare som tar 160 kr + moms för verkning även outbildade tar utan kvitto 200-300 för en verkning.

Då jag driver en stuteriverksamhet (inte hobby) och är momsredovisningsskyldig hur ska jag då kumma låta bli att inte räkna in stoets kostnader och hingstens Jag skulle ju inte HA dessa individer annars och allt annat runt dem. Mina ponnyn får inte speciellt mycke kraftfoder men de har en uträknade foderstater efter sina behov Ett bra ensilage ligger till grunden för det Och ska vi prata kostnader så ska ju traktorn plasten och allt runt esilaget räknas med Det är inte billigare att ta eget men jag vet vad jag får

Stona på lojsta får kraftfoder kan inte svara på hur mycket då jag inte har den kontakten längre.

Att gå med vinst har jag glömt för många år sedan men att betala för att andra ska ha en bra häst har jag inte lust med

Jag har under många år arbetat dubbelt för att kunna hålla på med denna underbara ras och det har satt sina spår på min kropp. Och jag vet ingen annan yrkesgrupp som jobbar gratis med något så tungt

Mina omkostnader skall ju betalas och inte får jag någon rabatt hos Vattenfall eller Willys mfl för att jag är dum och håller på RUSS avelGråter

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2011-12-06 19:21
#37

#33 Skulle vilja se den bil som du lagligt kan ha ett hästsläp efter som ligger under 1l bensin/mil. Kan väll finnas någon enstaka diesel som klarar det. Normalt för min diesel med hästsläp är 1,2l/mil och då är det en tämligen modern dieselbil men det är ju en marginalanteckning i det hela.

Kan ju säga att jag haft 5 olika hovslagare här på gården under de 6 år jag hålt på med Russ avel. priserna varierar något för en fölverkning men 220-280:- + moms ligger det på, vilket är tämligen billigt häromkring. Givetvis vita pengar och utbildade hovslagare anslutna till hovslagarföreningen.

Ultraljudar du på ATG nere i Karlstad så kostar det 800:- vilket vi var tvugna att göra på ett av stona då vår vets ultraljudsapparat havererat annars betalar vi 400:-.

I Karismas kalkyl ovan är det ju dessutom en massa kostnader som inte är med och allt utgår ifrån att ingenting oförutsett händer. Om ett föl får hålväggar tex handlar det inte om verkning var 12-16v(som vi normalt gör) utan snarare var 6e vecka, altså en fördubbling av den kostnaden.

Efteresom jag jobbar med företagsekonomiska kalkyler till vardags så vet jag att inte ens 10.000:- för ett föl är i närheten av att täcka kostnaderna för att ta fram fölet, i bästa fall får man tillbaka kostnadsutläggen. Ska du räkna företagsekonomiskt på det hela skulle man behöva ta ut 20.000 - 30.000 för ett föl.

Som jag skrev i ett annat inlägg, dessa låga priser på russen är det största hotet mot russen som ras i modern tid. För hur många kan tänka sig att fortsätta avla när man får betala för att andra skall få fina tävlings-/barnhästar?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

amandahandersson
2011-12-06 20:47
#38

Man får inget vidare betalt för en tävlingshäst i ponnytrav heller. Nu har priserna visserligen blivit lite högre, och jag har till och med sett många som tar mycket betalt för "ganska lite"…. Men det är fortfarande riktigt billigt att få en bra ponnytravare, om man jämför med vad det kostar att få en bra ridhäst.
Om min tävlingsponny (ponnytravare) varit hopphäst (om vi låter oss anta att han var lika framgångsrik hopponny som han är ponnytravare) hade jag nog kunnat få ut ett 6-siffrigt belopp för honom. Men nej, han är ponnytravare. Men jag fick det jag ville ha för honom ändå och framför allt - han har ett superbra hem!

Om man ska tänka "att man ska ha tillbaka det man lagt ut" för ponnyn hade beloppet blivit skyyyyyhögt för "min" ponny. För att tävla ett visst lopp la vi ut 14.000:-. Och det var ett lopp.

MagganS-B
2011-12-06 21:43
#39

Varför inte kolla lite på härstamning och raser när det gäller hopptävlingar och dressyr???? Jag har minst två uppfödningar som skött sig mycket bra i båda disciplinerna, en e. Dröm Jr. och en e. Bond! Travstam så det stänker, men hoppsan, dom kunde ju annat också! Konstigt! Oskyldig

Sen är det ju så här, att inom ponnyridningen talar man inte om vare sig raser eller stam, utan enbart om att det är en B-ponny osv. Finns säkert ganska många russ som tävlir inkognito runt om i landet!

"Karismas" prislista ligger lite i underkant när det gäller fölen….annars mycket bra! Då får man i alla fall tillbaka lite för sitt utlägg!

LindaMO
2011-12-07 00:11
#40

#26 o #27 Jag håller med till fullo!

[cancan]
2011-12-07 10:25
#41

#37 Min v70 bensinare drar 0.95l/milen med släp efter =)

Annons:
karisma
2011-12-07 11:44
#42

# 41 Det var väll så nära man kan komma om man gör något generltFlört Det blir 1,55 l på ca31 mil dvs 21 kr lägre än i min uträkning

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2011-12-07 17:35
#43

#41 Går du efter volvos optemistmätare på panelen eller har du gjort en riktig full-full mätning? Men precis som #42 skriver så är väll 0,05 liter inte mycket att snacka om i samanhanget…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2011-12-07 19:21
#44

Vet faktistk bilar som drar 0,7 litern så man kan inte dra alla över en kam Flört många gånger så beror det ju även på den som sitter bakom ratten samma bil kan dra olika mycket med olika förare Glad

ryttarn
2011-12-07 19:46
#45

#44 0,7 l bensin/mil med ett fullastat hästsläp? Ja, om du kör i 30 km/h kanske……. Har hålt på med bilar i hela mitt liv och kan inte komma på någon som klarar det och som du samtidigt kan dra 1300 kg lagligt med….. Möjligtvis en snåldisel kan klara det…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2011-12-07 19:50
#46

Åkte med en sådan för ett tag sedan ska jag säga dig Jerker :D iof en disel men ändå och min pappas gamla jobbar bil som jag kör med nu ligger under litern om jag kör lagligt :D

Katti
2011-12-07 20:01
#47

Vad är det för märke och modell på de här bilarna? Jag vill gärna ha en sån!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

VeronicaP
2011-12-07 20:34
#48

Den ena är en volvo, den andra är en wolksvagen märke och årsmodell kan jag inte de är en gammal jobba bil *S*  Skitbra att köra med och tydligen kan man göra den ännu snålare om man sätter i en grej , men jag kommer ju aldrig ihåg det och vad de heter

Annons:
karisma
2011-12-07 20:37
#49

#48 Chipp

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

VeronicaP
2011-12-07 20:39
#50

#49 kan de kanske vara min bror har de nog liggande hemma hos sig , tror jag , men nu är de ju  lite uppehåll så jag får försöka komma ihåg det till nästa år ;)

LinnJ
2011-12-07 21:15
#51

Jag har mitt russ till salu, väldigt många som har frågat efter pris och sedan har man inte hört något mer. Jag tycker det är väldigt tråkigt om det skulle vara så att hon inte kommer ut på tävlingsbanan mer, för att hon har ju precis börjat förstå tanken och idén med att springa fort! Hon är väl inte den vackratse utställningsmässigt (men för mig är hon den finaste i hela världen) och jag tänker som så att när den rätta köparen väl dyker upp, ja då betalar han/hon det jag vill ha. Det är ingen fantasisumma jag är ute efter (lite över 20000), för jag tycker faktiskt att hon är värd så mycket! Och som sagt, när en köpare ser det jag ser, då är det inget snack.

Min pappa har varit bilförsäljare och han sa bara att det är is i magen som gäller och inte få panik för att ingen hört av sig än, på de fyra månaderna hon vart till salu. Det finns en köpare till allt och jag hoppas han har rätt!

karisma
2011-12-07 21:25
#52

#50

Hade min BMW chippad de går bättre och drar mindre Tungan ute

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Katti
2011-12-07 21:32
#53

Därför man chippar hästarna Flört?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ryttarn
2011-12-07 21:44
#54

#46 Diesel, det är en annan sak. Jag pratade bensinare om du läste noga :D Problemet med en diesel är att du har 3(?) ggr så hög fordonskatt mot en bensinare, så det gäller att man kör en hel del för att det skall löna sig.

Att min drar mellan 1,1 och 1,2 är ju en annan sak, det är ju en 4wd "mini suv". Men jag vill ha både kraft och stabilitet när jag är ute o kör, men det är ju mitt val.

#53 Precis :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2011-12-07 21:53
#55

Nej men nu tycker jag den hät tråden urartar…det går faktiskt bra att diskutera hur mycket respektive forumsmedlemmars bilar drar per mil på en egen tråd, eller i ett forum om dragbilar…..Våra russ går inte på vare sig bensin eller diesel!

Annons:
ryttarn
2011-12-07 21:57
#56

#55 Lätt att spåra ur, vilket du ju vet :D

#51 Tror att din far har väldigt rätt. Tålamod är en dygd vid all försäljning.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2011-12-07 23:50
#57

#51 ja de där med alla som bara frågar om priset innan de ens frågar om hästen kan jag bli trött på , trodde ibland att hästen var viktigare att den passade ;)

Jag kan ta som exempel de 2 shettisarna vi har sålt nu i höst de har varit till salu länge en hel del som hört av sig men då inte priset passat de tilltänka köparna har de fått gå kvar nu är båda sålda för presis de jag ville ha , så de är tålamod som gäller så brukar de bli bra :D

MagganS-B
2011-12-08 10:08
#58

# 57 Likadant här!

amandahandersson
2011-12-08 10:51
#59

#51, du har så rätt. Jag blev visserligen erbjuden pengarna jag ville ha för min när jag skulle sälja, men jag ville ha det rätta hemmet. Han var på väg till Norge (dit jag helst inte ville sälja av olika skäl, även om han säkert hade fått det jättebra där) då den helt perfekta köparen dök upp! Man får ha lite tålamod… :)

Plupp73
2011-12-08 13:59
#60

Hej!

Jag annonserade för ca 6 månader sedan på internet efter ett ungsto, gärna russ. Fick hur mycket svar som helst från människor från alla håll i Sverige. Det hela slutade med att jag fick ett fullt friskt 2,5-årigt sto med fin stam och byggnad, dessutom inkörd, helt GRATIS….Blev först nästan desperat själv av erbjudandet, eftersom det känns näst intill syndigt att ta emot en fin ponny utan betalning. Jag uppfattar inte uppfödaren som oseriös (tvärt om) eller icke-mån om sin ponny. Däremot hade hennes hälsa satt absolut stopp för fortsatt hästhavande, och det är som alla konstaterat väldigt svårt att sälja russ. Så det var nog hennes sätt att själv få välja gott hem till hästen.

Jag håller med om alla kommentarer jag sett här ovan. Det är fruktansvärt att seriösa uppfödningar inte kan gå annat än ekonomiskt back medde priser som är gångbara idag. Samtidigt så tror jag faktiskt att hästmarknaden är svår även för andra raser nu, har sett fina och välstammade welshponnyer, kaspiska hästar och Dartmoor som säljs för 5000 kr också, och de har ju objektivt sett högre status än russ. Folk har skralare ekonomi, och det slår ut på det mesta i köpmarknad, även bostäder (i varje fall där jag bor).

Jag tog alltså emot en häst gratis, men var intresserad av henne innan jag visste "priset" på henne. Hade absolut kunnat betala pengar för henne, men nu blev det ju som det blev.Har även blivit erbjuden att låna russ från när och fjärran, pga min litenhet som vuxen, och vana av att rida in. Ser problemet med den låga statusen eftersom jag i framtiden är intresserad av att börja med liten russavel.

Det viktigaste är nog att höja russens status genom att visa upp dem så mycket som möjligt i brukssammanhang. Upplever att alla russ som är väluppfostrade är jättetrevliga att rida och hantera, och för mig som är riktigt liten och lätt är det en toppenras som klart överglänser islandshästarna i trevlighet och brukbarnhet.

juliapettersson
2011-12-16 10:30
#61

Två viktiga saker tror jag vi behöver få stopp på för att få en vettig marknad:

1) Lånandet. Sluta låna ut era hästar! Vem köper en häst när det går att låna en gratis? Helt galet. Sälj eller börja ta betalt för utlåningen.

2) Sluta vara så fruktansvärt desperata i annonserna! Det puttas upp hej vilt, har ingen svarat på en vecka skrivs det "Måste bort, platsbrist!" Ta ansvar för ert hästantal och låt det aldrig komma till den punkten när det är akut och måste bort till underpris (är medveten om att folk råkar ut för livskriser där man är tvungen att ta till drastiska åtgärder).

När jag har sålt häst har de legat på annons runt ett år. De fick vara kvar till jag hittade bra familjer. För det GÅR att sälja häst, bara man har is i magen.

ryttarn
2011-12-16 12:07
#62

#61 Enda anledningen till att jag lånar ut en häst är då det är en häst jag vill ha meriter på innan hon/han sätts i avel. I det läget är det ett vinn/vinn förhållande.

Efterssom alla mina barn flyttat hemifrån så är det svårt att få det fixat på hemmaplan som vi gjorde tidigare. 
Självklart skulle jag inte låna ut en saluhäst, det är ju att gräva en väldigt djup grop åt sig själv.

Tror det är viktigt det du skriver med is i magen. En annan sak är att välutbildade hästar inte är något större problem att sälja, men hästar som varken är inkörda eller inridna är betydligt svårare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Tusen
2011-12-16 15:02
#63

#61 Så himla bra skrivet, Julia! (som vanligt! Glad)

palomia
2011-12-16 16:12
#64

#61 Bra skrivet. Sen förstår jag också dom som puttar upp sina hästar och ibland "skänker" bort likväl som lånar ut. Om man håller på med avel och har en tanke på att omsätta hästarna kan det också vara svårt att behålla alla. Det är ett avvägande hela tiden om man skall betäcka eller inte. Ibland finns det hästar i överskott och ibland finns det inte så efterfrågan tillfredsställs. Själv har jag haft tur att få placera våra, både sälja och låna ut, att jag inte känner att dom hänger på boxdörrarna.

Upp till toppen
Annons: