Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2001 ggr
ryttarn
2011-11-29 08:42

Ny djurskyddslag

Igår presenterades en utredning som skall ligga till grund för en ny djurskydslagstiftning.

Så här samanfattas direktivet till utredningen:

Sammanfattning

Utredarens uppdrag har varit att göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningen. Syftet har dels varit att undersöka hur lagstiftningen kan moderniseras och förenklas, dels att finna lösningar på ett antal särskilda djurskyddsproblem. Villkor för den nya djurskyddslagstiftningen har varit att den ska uppnå minst samma djurskyddsnivå som gällande lagstiftning, utgå från de enskilda djurens behov samt verka förebyggande.

Bestämmelserna i djurskyddslagstiftningen ska även vara baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Här finns hela utredningen:

http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

Jag tycker det finns väldigt mycket bra och uintresant som tas upp i denna utredning. Tyvärr finns det väll några stolpskott oxå. Läs och fundera……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
2011-11-29 12:08
#1

Bitvis mycket bra och bitvis skrivbordsprodukt som knappast är genomförbar…..tänker på katterna!

Linnea
2011-11-29 13:48
#2

Det ev spöförbudet diskuteras inne på ridsport, det får nog ses som ett av stolpskotten. Däremot är krav på kastrering av utekatter väldigt bra!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ryttarn
2011-11-29 14:33
#3

#2 Frågan är bara hur man skall hantera en kastreringslag för utekatter. Jag bor mitt ute i skogen och har tre utekatter(ja, dom är kastrerade). Det är mormor, mor och son. Har jag en honkatt vill jag gärna att hon får en kull innan jag kastrerar. Så man undrar hur den lagen skall utformas…..

Sedan ser jag absolut fördelen med obligatorisk märkning och registrering av katter.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Linnea
2011-11-29 14:49
#4

#3 Då får du helt enkelt hålla den katten inne eller erbjuda den annan utevistelse som tex rastgård. Kan ju vara bra att ha en sån ändå om nån katt skulle bli skadad så kan den gå ut men inte gå långt iväg för att sen inse att den inte orkar gå hem.

Man kan kanske tycka att det blir krångligt men jag vet inget annat bra sätt för att bli av med alla hemlösa katter. Många är ju födda av förvildade katter så om man börjar kastrera alla katter som vistas lösa ute så bör ju problemet i princip försvinna även om det kommer att ta tid. Sen tycker jag faktiskt inte att det är helt fel att avliva en stor del av de hemlösa katterna. Det finns inte hem till alla och jag kan inte se nån anledning till att hålla dom vid liv ute för att man kanske lyckas fånga dom om nåt år och ge dom ett hem. Rädda så många som möjligt, ja men inte till vilket pris som helst. Satsa resurserna på de som har de bästa förutsättningarna att bli snälla tamkatter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Katti
2011-11-29 15:10
#5

#3 Varför vill du att hon ska ha en kull? Räcker inte 100 000 - 200 000 oönskade katter i vårt land?

Jadå, jag har hört argumentet att man minsann hittar bra hem till sina kattungar, men om dessa hem istället erbjuder varsin hittekatt ett hem så gör de en stor insats. Jag vill absolut inte bråka, bara så ett frö! En katt (eller hund eller undulat eller vad det nu kan vara) mår inte dåligt av att inte få ungar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Tusen
2011-11-29 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ingen som tänkt på att det finns raskatter som är utekatter? Vår hona är det men hon får P-piller.

Vi har ytterligare 3 honor och en hane. Dessa är dock kastrerade.Skrattande

Annons:
ryttarn
2011-11-29 15:58
#7

#5 Min erfarenhet är att honkatter som kastreras efter att dom fått en kull är mycket mer harmoniska än dom som kastreras tidigt. Har aldrig haft problem med att placera ut kattungar till bra hem, några katter har av olika anledningar kommit tillbaka vilket jag tycker är bra för då har jag koll på vart dom hamnar även fortsättningsvis.

Mina katter är inga raskatter, men dom är helt suveräna råttjägare. Att hålla innekatt kommer inte på frågan, mina katter får jobba i stallet. Utan dom skulle det troligen bli en kattastrof där, men nu har vi sällan några möss eller råtter som stäler till problem.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

silarp
2011-11-29 16:01
#8

ska man diskutera katter kan jag oxå slänga in en kommentar, om att jag tycker det är lustigt att det finns ett KRAV på oss mjölkbönder (tex) att korna SKA VARA UTE MINST 3 mån per år,,,, men det finns inga krav att KATTER inte får sitta inlåsta i lägenheter hela sina liv….

Eller finns det det, och så har jag missat detta?

(KANONFINA katter ovan by the way!)

Linnea
2011-11-29 16:09
#9

#8 Det undrar jag med, samtidigt undrar jag varför man fortfarande får ha katter lösa ute i tätorter.. Reglerna bör gälla alla djur med vissa artspecifika undantag givetvis men jag kan inte se det lämpliga i att ha katter lösa i tätort. Vi har inga andra djur på det viset.. fast å andra sidan skulle min häst gärna beta i grannarnas trädgårdar men jag tror inte dom hade uppskattat det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
2011-11-29 21:42
#10

# 8 Bra skrivet!

Sen kan jag undra varför, man raskatt eller inte, håller INNEKATTER???? Katten är ett rovdjur, det borde vara förbjudet! Katter gillar att kunna röra sig fritt, komma och gå som dom vill. Kastrering och koll på hur många man har, helt klart rätt, men svårigheten är ju dom som skaffar "sommarkatt"! Inte lätt att krypa i till vem man säljer kattungar, då är det bättre att inga kattungar ha!

Katti
2011-11-29 21:58
#11

#8 Inga katter hålls uppbundna i bås 9 månader om året…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ryttarn
2011-11-29 22:12
#12

#11 Nej, men katter hålls instängda innomhus 12 månader om året. Något som är extremt onaturligt för ett kattdjur…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2011-11-29 23:04
#13

fast de sitter ju inte direkt inlåsta på små utrymmen. Ett bås eller en box är ju inte särskillt stora.

Annons:
MagganS-B
2011-11-30 08:15
#14

# 11 Kor är inga rovdjur!

Linnea
2011-11-30 09:37
#15

#14 nej men kor är väl gjorda för att vandra ganska långa sträckor per dag precis som hästar? Att då bara komma ut på sommaren..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ryttarn
2011-11-30 10:21
#16

#15 Vad som är "naturligt" beteende för en hårt avlad ras är ju ganska svårt att säga. Korna har ju i mång 100 år avlats för att funka optimalt i en "produktionsmiljö".

Utan att veta, jag är ingen koexpert, så mistänker jag att tex mjölkkor med sina stora juver kan få ganska stora problem med att traska runt i djup snö. Bara en tanke……

Finns säkert framavlade kattraser som trivs bra med ett revir på ett 10 tal kvadratmeter, men en "klassisk bondkatt" mår inte speciellt bra av det, vilket jag sett flera exempel på.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2011-11-30 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Jag tror inte du kan dra några generella slutsatser då det gäller katters beteenden. Det finns "bondkatter" som vägrar att gå ut (fastän de får det) och det finns raskatter som älskar att vara ute.

Men visst finns det raser som passar bättre att vara inne än andra och tvärtom.

KyssKan som exempel berätta om vår Maja. En "bondkatt" som vi själva fött upp. Hon har bott på landet i hela sitt 14 åriga liv men aldrig riktigt trivts trots att hon kunnat få gå ut och in som hon har velat. Nu har hon flyttat in till stan och bor i en lägenhet hos en kompis till min dotter. Hon älskar verkligen det stället. Hon är innekatt numera och får all den uppmärksamhet som hon önskar. Öppnar de ytterdörren springer hon och gömmer sig under sängen. Tydligare än så tycker jag inte att en katt ska behöva vara. Hon vill aldrig mer lämna den lägenheten. Och så kommer det nog att bli. Hon stannar där till den dagen hon inte orkar leva längre.Kyss

ryttarn
2011-11-30 11:47
#18

#17 Jo, just generella slutsatser kan jag draSkrattande, däremot finns det alltid infivider som inte stämmer överens med det generella. Alla katter är ju väldiga individer så givetvis finns det alla sorter där.

Katter är ju ett rovdjur som gärna strövar. Till skillnad mot tex hundar och en hel del andra husdjur, är dom inte alls så domesticerade utan väldigt mycket av det "vilda" finns kvar, rent generaliserat förstås…. Men det är oxå därför jag älskar mina katter, fria individer som rör sig fritt men ändå vet att hemma är hemma.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
2011-11-30 11:59
#19

#18 Det finns fler undantag än "sanningar" så därför kan du inte generalisera.

Upp till toppen
Annons: