Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 17873 ggr
Linden95
2011-11-12 19:39

Olika typer av halm?

Hej!

Söker nu hjälp ang olika halm sorter!

Vad är det för skillnad mellan havrehalm, vetehalm m.fl? Behöver ha något att dryga ut vår foderstat med då hösilaget är lite för näringsrikt för våra ponnyer, och den ena har haft fångtendens och den andra har haft allvarlig kolik pga för högt näringsinnehåll. Då vi nyss fått analysen och foderrådgivare inte jobbar helg, så tänkte jag höra mig för om vad som kan vara bäst. En del hänger ju på analysen, men rent generellt?

Tack på förhand! :)

Annons:
MagganS-B
2011-11-13 07:15
#1

Havrehalm brukar innehålla en del grönt, så jag rekommenderar i stället vetehalm som inte brukar vara vare sig dammig eller så värst näringsrik! Jag har den erfarenheten att mina hästar hellre äter upp halmen än höet om det innehåller luzern eller klöverinslag som ponnyer inte tål så bra.

StuteriSolo
2011-11-13 08:04
#2

i år får man vara glad om man ens får tag på halm då det varit ett dåligt år för halm i hela landet.

Halm som är från ett fält utan insådd vall är det mindre grönt i.

[Tjiwi]
2011-11-13 08:51
#3

De äter mer oftast av havrehalmen, men den har även jag upplevt som dammigare än vetehalm. Vi har småbalar vetehalm och det tuggar dom bara i sig lite av så de har att ligga på med.

Linden95
2011-11-13 11:53
#4

OKej, tack så mycket! Jag har förmodligen fått tag på stora balar med vetehalm! Och att döma av vad ni säger, så låter det som att det skulle kunna passa våra ponnyer bra. :)

kakan89
2011-11-13 12:22
#5

Det spelar ingen större roll vad det är för halm bara kvaliten är bra.

Tänk på att du måste få upp proteingivan om du byter ut endel hö mot halm. Enklast är att ge lusern eller soja.

ryttarn
2011-11-13 16:26
#6

#5 Av rent etiska själ bör man dock undvika soja då odlig av soja har oerhörd påverkan på miljön. Lucern eller potatisprotein är bättre som proteintillägg. Men först o främst måste man ju utgå från sin höanalys….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
2011-11-13 17:00
#7

Luzern är inte att föredra på en fånghäst, i alla fall inte enligt "gamla" rön, vilka jag tror stenhårt på!

kakan89
2011-11-13 18:09
#8

Så dagens forskning är inget att hänga i julgranen då menar du?

För i sånna fall kan vi ju gå tillbaka till stenåldern på en gång…

Linden95
2011-11-13 19:52
#9

Vårt hösilage är analyserat och ligger på 8,6 MJ, så för ett russ med fångtändens är det ju inte det bästa…

GranoStall
2011-11-13 19:59
#10

Råghalm brukar inte rekommenderas till hästar.

//Cecilia

ryttarn
2011-11-13 20:15
#11

#9 Nu är det varken ennergi eller protein som i sig är huvudorsaken till fång. Enligt de alra flesta experter på området så finns det två huvudorsaker till fång.

Det ena är onormalt höga insulinhalter. Kallas även insulinresistens. Man har konstaterat att alla hästar med fång har Insulinresistens dock har inte alla hästar med insulinresistens utvecklat fång.

Den andra orsaken som man anser orsakar fång är snabba foderbyten eller mycket ojämn fodertillgång. Detta går att motverka med tex en slowfeeder som gör att hästen har gämn tillgång till stråfoder hela dygnet utan att det blir för stora mängder.

Lite länkar om fång:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/fang-en-komplex-sjukdom.htm

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/insulin-orsakar-fang.htm

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Linden95
2011-11-13 20:30
#12

#11, joo, det har vi koll på då vi har haft fånghästar! Anledningen till att vi behöver halm nu är för att vårat hösilage är för näringsinrikt för dem, så då behöver vi halm att dryga ut med. De kommer fortfarande att äta hösilaget, men kvällsgivan blir inte lika stor, utan ska då drygas ut med hjälp av halmen så de kommer ändå få vad de behöver.

ryttarn
2011-11-13 20:42
#13

#12 Bra att ni har koll, det finns ju tyvärr så oerhört mycket "gammal kunskap" som är totalt felaktig runt fång, men som envist hänger sig kvar.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
somebody84
2011-11-13 21:54
#14

Halm innehåller ju också energi - dock inte i så stora mängder som ert hösilage. däremot innehåller halm inget protein, så ni bör räkna på kvoten så att hästarna inte får ett underskott av protein om ni byter ut en del av hösilaget mot halm! Vad har ni för (smältbartrå)proteinvärde på höet?

somebody84
2011-11-13 22:00
#15

maggan. vilka gamla rön går du efter? att protein är farligt för fånghästar? Jag tycker det är sorgligt att folk fortfarande sprider de gamla rönen trots att ny foskning har visat på att det inte är proteinet som orsakar fång!

att folk sen drar ner för mycket på proteinet till sina fånghästar leder bara till bukiga hästar med för lite muskler..

somebody84
2011-11-13 22:20
#16

linden, jag glömde skriva att om du inte har analys på vetehalmen kan du räkna på att den innehåller ca 4-5 MJ/kg.

T ex, vi har 8,6 MJ och 41 smrp i vårt hösilage, det ger en kvot på ca 4,76.

om hästarna ska täcka sitt proteinbehov på enbart det höet skulle de få i sig alldeles för mycket energi - och därmed bli feta! tyvärr gör detta att våra små inte kan få äta så mycket hö som de skulle önska ;) vi har löst det genom olika slow feeding-lösningar. (googla på det så hittar du mkt intressant).

skulle jag byta ut en del av hösilaget mot halm skulle min ponny få ett alldeles för stort underskott av protein, och en alldeles för låg kvot mellan smrp och MJ. för en vanlig häst (dvs inte en unghäst eller häst i hårdträning etc) vill man ha en kvot på minst 6 mellan MJ och smrp.

ryttarn
2011-11-13 22:47
#17

En enkel byggbeskrivning på en slowfeeder kan du hitta här:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1220166594406.2034732.1536151165&type=1&l=dcff5c4853

Jag räknar med en sådan låda/3 russ, brukar bli lagom så att dom har tillgång dygnet runt utan att sätta i sig för mycket

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

somebody84
2011-11-13 22:56
#18

ryttarn, oj dina russ kan inte vara lika glupska som min då :O

Vi har en liknande slow feeder men med betydligt mindre galler! våra ponnys fattade tekniken rätt fort, så vi fick göra det svårare för dem att pilla ut maten genom mindre galler.

ryttarn
2011-11-14 06:50
#19

#18 Vilken storlek på rutorna har du? Här har väll i bland hänt att dom hunnit äta slut innan jag fyller på, men för det allra mesta så räcker det med att fylla på en gång/dygn(ca 20-25 Kg/Låda)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
2011-11-14 07:42
#20

Här hade vi tur och fick in halmen i tid och den är kanon fin :D inte en droppe regn på den .

Annons:
MagganS-B
2011-11-14 09:26
#21

# 15 Då är jag väl sorglig då som inte haft en fånghäst på ca. 40 år! Inte är mina bukiga heller…..men kohö ger jag dom inte!

Jag tror visst på nya rön och forskning, men efter att mitt bästa sto hade fått strålsvamp och ingen "ny" veterinär kunde säga vad det var, och ingen "gammal" fick se det förrän det var för sent, så tror jag faktiskt att forskning + erfarenhet är det bästa!

somebody84
2011-11-14 10:32
#22

maggan,

det är många som har turen att aldrig ha en fånghäst under hela sitt hästägarliv. det innebär inte att alla dem har den korrekta foderstaten.

Absolut spelar erfaranhet ofta en stor roll, som i falllet med ditt sto.

Men nu pratar vi om forskning som många gånger visat på att proteinet inte är orsaken till fång, då är det faktiskt sorgligt att det finns gamla erfarna veterinärer som inte uppdaterar sig utan fortsätter hävda att de känsliga hästarna ska ha hö med lågt protein, gärna fjolårshö. Det är ju helt felaktigt, och protein är en viktig byggsten i kroppen!

För alla er som är intresserade av att förebygga fång och vill veta mer om utfodringsrelaterad fång tipsar jag om den här kandidatuppsatsen från SLU:

www.uppsatser.se/uppsats/9aecac5247

entill
2011-11-14 13:05
#23

#21. Suck. Maggan inser du inte att vi är hopplöst mossiga och att vår "forskning" inte gäller längre? Skrattande. Men på nåt sätt borde vi ju ha gjort rätt ändå, som, trots att vi haft många hästar genom åren, inte har drabbats av fångproblem. Flört

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

somebody84
2011-11-14 14:07
#24

entill. och vad säger ni om de försöken på hästar där man överdoserat protein, bland annat ett försök där man gav hästarna 170% av deras proteinbehov, och att de hästarna ändå inte utvecklat fång? det går ju inte i linje med era mossiga gamla rön ;)

när jag var liten och gick på ridskola så släpptes alltid hästarna på bete utan tillvänjning, ena dagen stod de i sin spilta och fick kraftfoder och hö, nästa dag slängdes de ut på bete dygnet runt. trots det var det aldrig nån av ponnysarna som fick fång.

Men bara för det kan jag inte dra slutsatsen att det är rätt att göra som ridskolan alltid gjort och släppa på bete utan tillvänjning och hävda att det alltid har fungerat för oss så det är så man slipper fånghästar.

Vad anser du vara en rimlig proteingiva då? eller ska den helt enkelt ner så lågt som möjligt?

som sagt, jag rekommenderar er att läsa uppsatsen som jag länkade till i ett ovanstående inlägg!

kakan89
2011-11-14 15:22
#25

Maggan:

Jag ger inte mina kohö heller, det blir de feta av och några har dessutom bättre chanser att utveckla fång på grund av den höga halten socker i fodret.

Mina hästar får "ängshö" från en 6 år gammal vall. Fanns det så skulle jag köpa hö från vallar som var ännu äldre. Men mitt hö har hög proteinhalt och ligger ganska lågt på energi så det är perfekt för lättfödda hästar. Mitt hö har en kvot på 10.

Det är sockerhalten i fodret som är det viktigaste! Det är den man ska hålla koll på med fånghästar. Sen är det ju bra om de inte blir för feta heller så energin bör man ha koll på också. Överskottet av protein kissar de oftast ut.

silarp
2011-11-14 16:14
#26

hihi! "kohö!" hehehehe, använder själv de utrycket ibland när jag vill försöka förklara.. fast "kalvhö" ska man egentligen säga kanske? Vi har iaf inga kor som käkar hö, utan vi blandar halm i vår keenan till kossorna… möjligen ungdjur som får hö ibland, men som sagt KALVAR som käkar kanonhö! det brukar vara för fett för mina hästar, men i år har jag tyvärr inget val, utan måste fodra med det som håller bäst hygieniska kvalitet, vilket är KALVHÖ,,, ger halm upptill, och trots att vi har 500 bal av olika sorter, så är det även där så att jag vackert får välja det som är FRÄSCHT… i år har det var lite vetehalm, men även rågvete,, båda har lite återväxt i på sina ställen.. det är jättesvårt! Nån ponny måste ha MYCKET hö och protein då hon ska avvänjas och är för tunn, och den andra som delar storbox ska ha LITE trots att hon är unghäst och växer, så är hon rätt …tjock….

Det är ett himlas ändrande och mucklande… men jag läser och lär här i tråden! SKITBRA tråd!!!

Linden95
2011-11-14 16:38
#27

# 16. Vi har en torrsubstans på 70 %, 8,6 MJ och smrp på 41, precis som du. Problemet för oss är att de har börjat lägga på sig väldigt fort, och för två russ där den ena har haft början till fång men som vi har lyckats vända (tack och lov för kloka hästar!! ) och den andra har drabbats av en extremt kraftig kolik pga att han har ätit hösilage med för mycket näring i. Därför har vi letat efter halm, och nu har vi hittat vetehalm. Vi kommer inte att byta ut allt, men det känns taskigt att min ponny ska behöva gå på 6 kg hösilage nu i vinter då han skulle behöva i alla fall 7-8, men det kan vi inte ge honom för att det hösilaget vi har fått tag på är för näringsrikt. (Tillägger att vi har hösilage då en av hästarna i stallet är damallergiker) Så tanken är att de ska fortsätta med hösilaget ute, vilket kommer bli ca 4 kg/russ om dagen, och sedan blir kvällsgivan på kanske ca 1,5 kg hösilage och sedan ca 2,5 kg halm. Min ponny får inte kraftfoder då han blir alldeles för pigg och inte kan omvandla det rätt utan det blir till ett gift som äter på musklerna. (Korsförlamning) - vilket inte känns helt värt. Han klarar sig jättebra på bara hösilaget nu, men tanken är att han kommer att få vetekli och vitaminer. Vi har "slow feeder" och "slow feeder-nät" både i hagen och i boxen, så de får inte i sig för mycket för fort, men de små rackarna lär ju sig, så ransonen är ändå nästan slut när man kommer på kvällen. ;)

Annons:
MagganS-B
2011-11-14 22:13
#28

# 24 Trevligt för dom hästarna att få iproppat sig en massa onödigt för forskningen…..Stackarna!

# 22 Och vad 17 är korrekt foderstat????? Det är inga mjölkkor vi håller på med, utan en ponnyras som med våra foderstater kommer att bli nånting annat än ett gotlandsruss! Proppa i dom en massa foder som unghästar så blir dom snart som dom amerikanska travarna som är fullvuxna vid 1,5 års ålder med en massa skador som följd! Jag har hittills inte sett en enda foderstat där det står RUSS, utan PONNY, det är inte samma sak!

Jag har ju fött upp "ett par" hästar genom alla år jag hållit på och jag tror inte att nån enda av hästarna gått sönder för att dom varit dåligt uppfödda!  Däremot tycker jag att det är jättebra att mindre erfarna kan läsa och lära om hur och med vad man fodrar en häst, men en del saker får man faktiskt ta med en nypa salt!

Skall inte nämna nåt mer om foderstater här, jag föder upp mina russ (vilket inte blir så många fler), och ni andra föder upp era!

silarp
2011-11-14 22:20
#29

ovanstående! 28 alltså,

är mkt intresserad av ett exempel på foderstat på dina russ/uppfödningar… har som sagt en fetis, och en annan som oxå är rätt grov, … unga hästar på 2,5 år som jag måste "banta" jämt typ… har oxå märkt att det skiljer på PONNY och RUSS… men inte hittat nått som är BRA… Halm är ju fint, men jag vill ge RÄTT näring,,, kan du inte snälla lägga ut ett EXEMPEL på hur du utfodrar med halm/hö/silage (använd nått medelsnitt om du tagit analys)

man känner sig nämligen lite vilsen… jag upplever att jag har rätt grova /tjocka ponnys, medan en del säger normala, … det jag själv SER är att det VISST finns såna som är betydligt FETARE, men oxå MÄNGDER som är BETYDLIGT TUNNARE i samma ålder…. så taxam för förslag och tips! (hade tänkt föda upp nåra russin till… jag har precis börjat.. typ…)

(är oxå medveten om att uppfattningen om TUNN och FET skiljer sig från person till person,,, jag vill INTE ha tunna russ, som har RYGGAR (som högställda plankor, smalare o magrare än min saddlebred…) jag vill ha slanka, snygga LAGOM russ…)

VeronicaP
2011-11-14 23:52
#30

#29 frö halm kan faktiskt vara bra att ge upp till hö´t

Våra får ju inte kraftfoder om de inte behöver det , utan fri tillgång på ensilage och har fått frö halm innan men har tyvärr ingen i år.

MagganS-B
2011-11-15 08:22
#31

# 29 Se sista två raderna i mitt inlägg!

silarp
2011-11-15 08:43
#32

trist.

Linden95
2011-11-15 13:02
#33

¨Något som slog mig helt apropå, vart förvarar ni erat grovfoder? Skjul, loft, box eller annat ställe? :)

ryttarn
2011-11-15 14:08
#34

#33 Jag har ett höloft på ca 300m2 där det även finns två stora skulltorkar, där förvarar vi vårt hö. I år blev det dock inte så mycket hö utan jag fick ensilera det mesta pga vädret…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: